Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
TIP
Re: Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
Dat is de grootste dooddoener....
Als ik binnen een paar jaar stop met werken, dan heb ik dat geld dus wel nodig. Een paar duizend euro elke maand.
Denk je nu echt dat ik dan alles omzet in cash om dan tegen dat ik 80 ben of zo zie dat alles opgegeten is door de inflatieworm?
Mijn theorie is: als je geld genoeg hebt, dan kan je dat rustig belegd houden. Elk jaar ca 4% onttrekken en de rest laten renderen.
Bij een crash zal ik dan niet verplicht worden om alles ineens te verkopen, maar kan het overgrote deel laten staan recupereren.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dus heeft Jhn in principe gelijk!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Nog een grappig beurstraject afgelegd vind ik persoonlijk
voor 2014: +-15k leergeld betaald
2014-2015: afkicken
2016-2019: "verantwoord" hervallen +3k
05/2020-heden: all in gvd +37k
voor 2014: +-15k leergeld betaald
2014-2015: afkicken
2016-2019: "verantwoord" hervallen +3k
05/2020-heden: all in gvd +37k
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
+1Blackbelt schreef: ↑19 augustus 2021, 08:25Dat is de grootste dooddoener....
Als ik binnen een paar jaar stop met werken, dan heb ik dat geld dus wel nodig. Een paar duizend euro elke maand.
Denk je nu echt dat ik dan alles omzet in cash om dan tegen dat ik 80 ben of zo zie dat alles opgegeten is door de inflatieworm?
Mijn theorie is: als je geld genoeg hebt, dan kan je dat rustig belegd houden. Elk jaar ca 4% onttrekken en de rest laten renderen.
Bij een crash zal ik dan niet verplicht worden om alles ineens te verkopen, maar kan het overgrote deel laten staan recupereren.
Sommige verwisselen beleggen met speculeren. Zelf zijn ze natuurlijk verantwoord bezig om de bank een goedkope lening te geven en gegarandeerd jaarlijks geld te verliezen.
Ik stel mij eigenlijk de vraag of beleggen via een spaarboekje niet speculeren is? Je moet eigenlijk speculeren op deflatie om winst te maken. Plus, beleggen zie ik als een verantwoorde gespreide investering. Niet iets bij 1 firma, in 1 land, in 1 munteenheid gewaarborgd door een fonds met onvoldoende middelen.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
Je hebt groot gelijk. Op pensioen gaan is geen reden om al je beleggingen in 1 keer te verkopen. Uit langdurige onderzoeken is al gebleken dat over een periode van 10 jaar aandelen veel meer opbrengen dan obligaties of spaarrekeningen. De meeste mensen leven nog veel meer dan 10 jaar na mijn pensioen.Blackbelt schreef: ↑19 augustus 2021, 08:25Dat is de grootste dooddoener....
Vraagje aan de "kenners" wanneer het tegenovergestelde zich voordoet : een aandeel dat ongeveer -50% staat , en je denkt niet dat er in de eerste jaren verbetering in komt , verkoop je die of niet ? Ik heb het geld niet direct nodig , maar als het niet stijgt staat het daar ook maar ?
Als je er niet meer in gelooft, dan verkoop je en dat onafhankelijk van het feit of je nu met 50% winst of verlies zit.tooQt schreef: ↑23 september 2021, 20:09 Vraagje aan de "kenners" wanneer het tegenovergestelde zich voordoet : een aandeel dat ongeveer -50% staat , en je denkt niet dat er in de eerste jaren verbetering in komt , verkoop je die of niet ? Ik heb het geld niet direct nodig , maar als het niet stijgt staat het daar ook maar ?
WAAROM denk je dat er in de komende jaren geen verbetering in komt? Wanneer dit terecht is, dan moet je meteen verkopen, onafhankelijk van wat de prijs is en of jij er al dan niet verlies mee maakt. Nog belangrijker is te leren uit je fout. Waarom dacht je op moment X dat dit een goeie koop was, en op moment Y dat het aan halve prijs zelfs zijn geld niet meer waard is?tooQt schreef: ↑23 september 2021, 20:09 Vraagje aan de "kenners" wanneer het tegenovergestelde zich voordoet : een aandeel dat ongeveer -50% staat , en je denkt niet dat er in de eerste jaren verbetering in komt , verkoop je die of niet ? Ik heb het geld niet direct nodig , maar als het niet stijgt staat het daar ook maar ?
Voor 2019 liet ik jarenlang voor mij beleggen. Fondsen en Colruyt...begin 2019 alles verkocht...heeft goed opgebracht, heel ruwe schatting is 120%. Daarna zelf actief beginnen beleggen, met veel ups en downs. Gaat alle kanten uit door te veel gezever met opties, nu een rendement van 0,2%. Kwaad op mezelf dat ik de fantastische bullmarkt zo wist te rateren. Voor m'n zoontje en voor m'n moeder (help haar met klein bedrag te beleggen) beleg ik sinds een jaar met buy en hold als brave huisvader Dat leverde een rendement op van respectievelijk 45% en 28%. Dit maakt kijken naar m'n eigen portefeuille nog dat tikje frustrerender...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Moraal van het verhaal: wellicht kan je qua stategie of verandering van strategie ook best spreiden ?juancito schreef: ↑24 september 2021, 11:30 Voor 2019 liet ik jarenlang voor mij beleggen. Fondsen en Colruyt...begin 2019 alles verkocht...heeft goed opgebracht, heel ruwe schatting is 120%. Daarna zelf actief beginnen beleggen, met veel ups en downs. Gaat alle kanten uit door te veel gezever met opties, nu een rendement van 0,2%. Kwaad op mezelf dat ik de fantastische bullmarkt zo wist te rateren. Voor m'n zoontje en voor m'n moeder (help haar met klein bedrag te beleggen) beleg ik sinds een jaar met buy en hold als brave huisvader Dat leverde een rendement op van respectievelijk 45% en 28%. Dit maakt kijken naar m'n eigen portefeuille nog dat tikje frustrerender...