Holdings of ETF's als basis van je portefeuille?
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Holdings of ETF's als basis van je portefeuille?
Ah, jij bedoelde het verschil *in rendement* "over het algemeen" ("holdings-als-een-geheel" en "ETF" als "de brede markt") ... okB7H4long schreef: ↑30 oktober 2021, 20:14En toch gingen de holdings-als-een-geheel in 2020 even hard naar beneden als de brede markt.EarthNvstr1 schreef: ↑30 oktober 2021, 20:05
Als we onder ETF een "indexfonds" verstaan, dan is dat niet alleen "in de vorige crashes", maar *altijd* zou ik denken.
Een indexfonds trackt een index. Een holding is voor zover ik het snap een meer actief beheerd vehicel.
De groep van holding van de holdingsthread zelfs iets meer.

-
- Hero Member
- Contacteer:
Terechte opmerking van troglodytes, die we imo in de discussie te weinig meenemen.troglodytes schreef: ↑29 oktober 2021, 14:20 Mooi voorbeeld van een post hoc ergo propter hoc argument.
Vijf jaar geleden moest niemand iets hebben van Sofina. De holding heette niet voor niets ‘De Schone Slaapster’. Propeer eens met de hot holdings uit die tijd? GBL, Ackermans, Gimv.
20 jaar geleden had ik de ETF's weggelachen, er waren her en der voldoende anomalieën om de beurs ruim te kloppen.
Zelfs nog in 2009 waar bv Tubize tov UCB intraday compleet door het ijs zakte wegens lege bidkant.
Maar de tijden zijn veranderd.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Het Sofina-draadje uit die tijd (en de jaren ervoor) hier was druk bezocht. Vijf jaar geleden waren er genoeg Spaargidsers die zwaar in Sofina zaten. En zelf heb ik er nooit een geheim van gemaakt dat specifiek Sofina en niet holdings in het algemeen een basispeiler (maar niet niet de basis zelf) van mijn portefeuille was. Stockpicking dus want in elke 'sector' of welke classificatie dan ook zit rotzooi.troglodytes schreef: ↑29 oktober 2021, 14:20 Vijf jaar geleden moest niemand iets hebben van Sofina. De holding heette niet voor niets ‘De Schone Slaapster’. Propeer eens met de hot holdings uit die tijd? GBL, Ackermans, Gimv.
De hele holdings vs ETFs-vraag is bijgevolg een non-discussie wat mij betreft. Geen van beide. Aandelen waarvan ik voor mezelf uitgemaakt heb dat ze bovengemiddeld kunnen presteren op de lange termijn.
Horen beursgenoteerde private equity ondernemingen ook in dit draadje? Ze zijn ook gespreid over verschillende segment, weliswaar niet beursgenoteerd.
Wat over EQT group die 119% ytd heeft? Over KKR & co 100% ytd? Investering waard als alternatief voor holdings?
Wat over EQT group die 119% ytd heeft? Over KKR & co 100% ytd? Investering waard als alternatief voor holdings?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Was interessant en leest aangenaam. Bedankt.Wimble schreef: ↑30 oktober 2021, 08:06Het boek is gratis te downloaden: https://www.thethirdway.nl Ideaal voor het verlengde weekend, leest vlot.
Anomaliteiten zoals Gamestop komen nog altijd voor en zullen ook in de toekomst nog voorkomen.doorwinterd schreef: ↑30 oktober 2021, 20:50 Terechte opmerking van troglodytes, die we imo in de discussie te weinig meenemen.
20 jaar geleden had ik de ETF's weggelachen, er waren her en der voldoende anomalieën om de beurs ruim te kloppen.
Zelfs nog in 2009 waar bv Tubize tov UCB intraday compleet door het ijs zakte wegens lege bidkant.
Een goeie crash is wel de beste situatie om totaal misprijsde assets op te pikken. Dat vind je ook terug in de geschiedenis van alle succesvolle (grote) stockpickers.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik had het over de anomalieën die je zo goed als zeker een voorsprong gaven in je startpositie, om op termijn iets als IWDA te kloppen. Die waren er met hopen, buitenlandse certificaten, cp-omzettingsrechten tem afgeleide producten waar MM's hun zin in deden, of steken lieten vallen. Gamestop was gewoon op elk moment een gok.reteiP schreef: ↑31 oktober 2021, 13:23Anomaliteiten zoals Gamestop komen nog altijd voor en zullen ook in de toekomst nog voorkomen.doorwinterd schreef: ↑30 oktober 2021, 20:50 Terechte opmerking van troglodytes, die we imo in de discussie te weinig meenemen.
Een goeie crash is wel de beste situatie om totaal misprijsde assets op te pikken. Dat vind je ook terug in de geschiedenis van alle succesvolle (grote) stockpickers.
Niet akkoord, kan hindsight bias zijn maar toch niet akkoord dat het een gok was.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Aantal posities in mijn losse aandelenportefeuille gesnoeid of geliquideerd. Dit zal worden geïnvesteerd in holdings (bestaande of nieuwe posities). Normaliter zullen er nog volgen. Ondertussen wordt mijn etf port iedere maand aangespekt. Zo zetten we weer een stap richting het saai, passief beleggen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ok, mss wat sterk uitgedrukt. Een beredeneerde instap zonder enige vrijwel zekere voorsprong bij de start.
Helaas komen dat soort anomalieën in omgekeerde zin evenveel of nog meer voor.
-
- Hero Member
- Contacteer:
U weet althans volgens de 'lezers' hier dat ik u slaafs volg! Nouja, let it be. Hetgeen ook niet wil zeggen dat ik u niet bewonder...doe altijd mijn petje voor u af. Dit gezegd zijnde heb ik eens even ''boekhoudkundig bekeken''B7H4long schreef: ↑29 oktober 2021, 22:13 Je belegd blijkbaar zelf niet in deze bedrijven:
Is het om een van deze redenen:
1- Er zijn dikwijls familieproblemen in familiezaken, niet in het minst ivm de opvolging
2- Als publiek aandeelhouder heb je meestal heel weinig te zeggen. De familie zal beslissingen nemen die vooreerst goed zijn zichzelf.
3- Zijn dikwijls niet transparant: bvb
- uit wiki van HAL; "Dankzij ingewikkelde internationale constructies met de aandelen hoeft slechts een minimale openheid aan de dag gelegd te worden. De onderneming HAL Holding NV is gevestigd op Curaçao. Alle aandelen zijn in bezit van de HAL Trust, waarvan het vermogen beheerd wordt op de Bermuda Eilanden.[6]" - > wil je daar echt in beleggen?
- wiki Investor AB: "Deze familie bezit weliswaar nauwelijks 20% van de aandelen, maar heeft wel meer dan 45% van de stemrechten in handen."
Holdings: +40%
Fondsen: + 20%
Etf's: +32%
Losse aandelen: + 4%
Na toch meer dan vijf jaar zelf te hebben belegd. Lijkt het mij verstandig om de ''losse aandelen'' en fondsen te verminderen.
Overigens; heb zelfs meer dan 78% verlies op ''losse aandelen".
Verkopen zult gij zeggen...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat zegt mogelijks meer over u dan over "losse aandelen" ...Jozefien1969 schreef: ↑2 november 2021, 21:46 Overigens; heb zelfs meer dan 78% verlies op ''losse aandelen".

-
- Hero Member
- Contacteer:
Of over de bank die deze aandelen aangeraden heeft....EarthNvstr1 schreef: ↑2 november 2021, 21:49Dat zegt mogelijks meer over u dan over "losse aandelen" ...Jozefien1969 schreef: ↑2 november 2021, 21:46 Overigens; heb zelfs meer dan 78% verlies op ''losse aandelen".![]()
-
- Hero Member
- Contacteer:
Perfecte portefeuille in mijn ogen. Ga zo door en luister alleen naar uzelf.guest0306 schreef: ↑29 oktober 2021, 12:03Ik heb ook interesse in holdings, maar ETF's blijven voor mij precies nog net iets risicolozer.axl1988 schreef: ↑29 oktober 2021, 11:35 Als ik kijk naar hoe mijn portefeuille 2020 is doorgekomen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik, zoals ik eigenlijk van plan was toen ik in 2019 begon, beter de holdings als zwaartepunt had genomen. Op het einde van 2020 stond geen enkele van mijn holdings meer in het rood.
Begin 2021 heb ik dat dan proberen terug in lijn te brengen met het oorspronkelijke plan. 70% van mijn effectenrekening is momenteel (BE) holding:
- Ackermans & V. Haaren
- Brederode
- D'Ieteren
- GIMV
- TINC
D'Ieteren is daarbij wel de duidelijke uitschieter en op zijn eentje goed voor 40% van mijn meerwaarde dit jaar.
De holdings doen het allemaal nu wel goed, maar bijvoorbeeld GIMV, Quest for Growth en GBL zit nog altijd op het niveau van 2007. Ackermans zat in 2017 op hetzelfde niveau van vandaag.
Op zich is dat allemaal niet erg, ze hebben een stabiel dividend, dus dat moet je ook zeker in rekening brengen.
Acc ETF's geven geen dividend en ziet ge daardoor constanter stijgen, het kan natuurlijk ook een psychologisch gegeven zijn, maar bv de bankencrisis van 2008 en de coronacrisis zie soms maar amper.
-
- Hero Member
- Contacteer:
EarthNvstr1 schreef: ↑2 november 2021, 21:49Dat zegt mogelijks meer over u dan over "losse aandelen" ...Jozefien1969 schreef: ↑2 november 2021, 21:46 Overigens; heb zelfs meer dan 78% verlies op ''losse aandelen".![]()
Inderdaad hoe naïef kan men zijn.....