Holdings
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Holdings
Als niet alleen kenners maar ook liefhebbers een poging mogen doen;dw schreef: ↑16 oktober 2018, 15:41 Een heel klein vraagje voor de kenners van de Bolloré-holdings: ik was er als holding-liefhebber eens naar het kijken, maar de structuur is - zoals hier al vaak gezegd - bijzonder ingewikkeld.
Hier vond ik een organigram: http://tramways-de-rouen.fr/media/564/b ... detail.jpg
Voor zover ik het begrijp, is het 'hoogste' beursgenoteerde vehikel Financière de l'Odet. Klopt dat, of is er nog een hoger niveau? En is er voor een langetermijn buy-and-hold-belegger een reden om voor een 'lager' niveau te kiezen?
Hoger noteert in principe ook door de deelnemingen van lager. Zo heeft bv moncey 'directement et indirectement des participations dans Omnium Bolloré et Financière V' enz,
Elk heeft zijn site en alle deelnemingen zijn terug te vinden in de jaarverslagen.
Zo heeft http://compagnie-du-cambodge.com/fr-fr/ misschien wat meer risico met IER en PTR enz (los van het aan het hoger risico verbonden hoger potentieel)
In principe hoe 'lager je gaat, hoe meer korting op korting op korting... maar ook hoe minder liquide en hoe groter soms de schommelingen.
Zo heeft http://var-et-gard.com/fr-fr/ oa "26,62 % du capital de Financière Moncey et 14,02 % de la société Compagnie des Tramways de Rouen", stukje Financiére V en kandidaat bij vereenvoudiging. Maar dit aandeel kan volgende week ook 10-20% lager gaan bij een verkooporder, free float nog geen 4%. Rouen vermeldde je zelf al.
Het is altijd een boeiend kluwen geweest maar de echte koopjes uit de tijd van reeds opgeslorpte noteringen als PTR en Societe Africaine Forestiere Agricole zijn voorbij.
Een meer dan verdienstelijke poging, bedankt!doorwinterd schreef: ↑16 oktober 2018, 17:23 Als niet alleen kenners maar ook liefhebbers een poging mogen doen;
De korting-op-korting en liquiditeits-argumenten zijn interessant. Voor hetgeen ik doe met holdings (kopen, bij voorkeur tijdens dipjes, en dan voor een decennium of meer vergeten) is dat echter niet zo'n gigantisch voordeel denk ik. Beide lijken me vooral relevant voor mensen als laeka die traden met holdings.
De Financières (Moncey en vooral l'Odet) lijken me nog altijd de meest logische instappunten voor het Bolloré-imperium voor de 'luie' belgger.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Zijn er mensen die onlangs Berkshire hebben gekocht? Met een marktwaarde van 500 miljard en 100 miljard cash kan je weinig misdoen denk ik?
Berkshire staat momenteel goedkoop t.o.v. zijn eigen historische price/earnings. Dus zeker koopwaardig.pieterjan28 schreef: ↑3 november 2018, 17:08 Zijn er mensen die onlangs Berkshire hebben gekocht? Met een marktwaarde van 500 miljard en 100 miljard cash kan je weinig misdoen denk ik?
Ik plan in de nabije toekomst eveneens een aankoop. Maar wel een beperkte positie, max 1,5% van de totale portefeuille.
Op de 1ste vraag: Ja, de b-stock.pieterjan28 schreef: ↑3 november 2018, 17:08 Zijn er mensen die onlangs Berkshire hebben gekocht? Met een marktwaarde van 500 miljard en 100 miljard cash kan je weinig misdoen denk ik?
Op de 2de vraag: Dat dacht ik ook. Niet dat ik op korte termijn enorm veel potentieel zie, maar het is gewoon een goeie portefeuille die uitstekend beheerd wordt. Een belegging waar je dus eigenlijk weinig hoeft naar om te zien. Bij een correctie/crash koop ik bij.
Berkshire heeft de afgelopen maanden bijna een miljard aan eigen aandelen ingekocht. De eerste keer dat ze eigen aandelen inkopen sinds 2012 (zie https://edition.cnn.com/2018/11/03/inve ... index.html )
Dat is in elk geval goed voor de bestaande aandeelhouders. Het toont ook aan dat zowat al de rest overgewaardeerd is, wanneer Buffett vindt dat de beste aankoop zijn eigen aandelen is.
Dat is in elk geval goed voor de bestaande aandeelhouders. Het toont ook aan dat zowat al de rest overgewaardeerd is, wanneer Buffett vindt dat de beste aankoop zijn eigen aandelen is.
Je moet wel soms jaren wachten om weer break even te komen.pieterjan28 schreef: ↑3 november 2018, 17:08 Zijn er mensen die onlangs Berkshire hebben gekocht? Met een marktwaarde van 500 miljard en 100 miljard cash kan je weinig misdoen denk ik?
Je moet echt voor de hele lange termijn gaan. Vooral om dat de rente verder aan het stijgen is en dat de huizenbouwers in Amerika fors aan het achteruitgaan zijn.Nu met een tijdelijk herstel, dus een berevlag op de huizenbouwersaandelen.
Dit zijn de grootste verliezen van Buffet zijn Berkshire fonds:
-59,10 % in 1975
-37,1 % in 1987
-48,9% in 2000
-50,7 % in 2009
Ik heb daarnet de EPS en de value onderzocht in Vectorvest . Die is inderdaad nu heel goed stijgend omdat de beurs gestegen is. Maar als ik naar vroeger kijk dan zie ik dat na een marktcorrectie de EPS en de value in elkaar stuikte.
Dat klopt, maar tegelijk mogen we ook de aankoop van minder dan 0,2% niet overroepen.Hyakari schreef: ↑5 november 2018, 09:57 Berkshire heeft de afgelopen maanden bijna een miljard aan eigen aandelen ingekocht. De eerste keer dat ze eigen aandelen inkopen sinds 2012 (zie https://edition.cnn.com/2018/11/03/inve ... index.html )
-
- Hero Member
- Contacteer:
Berkshire B heb ik ingezet om te kopen aan Usd 186,-- t/m eind november. Daarna zie ik wel verder; afhankelijk van de markt.Mojo schreef: ↑4 november 2018, 18:44Berkshire staat momenteel goedkoop t.o.v. zijn eigen historische price/earnings. Dus zeker koopwaardig.pieterjan28 schreef: ↑3 november 2018, 17:08 Zijn er mensen die onlangs Berkshire hebben gekocht? Met een marktwaarde van 500 miljard en 100 miljard cash kan je weinig misdoen denk ik?
Ik plan in de nabije toekomst eveneens een aankoop. Maar wel een beperkte positie, max 1,5% van de totale portefeuille.
( Ter info ik weet niet veel maar bestudeer wel altijd de grafieken van het verloop van een aandeel; het liefst van een aandeel met risico 1 volgens de Belegger. ) Overigens ook dat zegt niets; als voorbeeld General Electric.
Als ander voorbeeld Gbl; koop ik nu niet; inzetten op Euro 65,-- heeft geen zin. (Gbl doet het in mijn ogen - maar nogmaals ik ben geen ervaren belegger - niet goed. )
Ben wel aan het onderzoeken ( maar maak geen huiswerk, aangezien ik niet weet wat daarmee wordt bedoeld )
Ik heb wel enkele vragen aan het forum:
Investor A (invea) kopen wanneer het Sek 350,-- staat?
Loews corporation (L) kopen aan Usd 41,50?
Hal trust (Hal) flink gezakt, m.n door Boskalis maar Grand Vision heeft potentieel, wel twijfels over Vopak; inzetten Euro 136,--?
Verder had ik Sofina maar niet zo snel verkocht; en was ik maar niet zo een voorzichtige belegger! Zodra Sofina flink omlaag gaat; koop ik het....zal het nog zakken tot Euro 140- 145? Volgens een andere belegger in dit forum zou Sofina nog kunnen stijgen tot Euro 230,--. Wellicht zou dat nog eens waar kunnen zijn.
Hoor graag het commentaar van dit forum want ik lees jullie heel graag en leer er veel van! Mijn complimenten en heel veel dank!
Weet iemand of ik ergens snel/eenvoudig (een overzicht van) de korting van de diverse Belgische holdings kan zien?
Weet iemand of/waar ik een overzicht van de kortingen van de diverse Belgische holdings kan zien? Als iemand die gespreid wenst te beleggen is het niet eenvoudig elke maand opnieuw rond te zoeken voor elke holding..
Ik weet nog steeds niet goed hoe ik de korting van een holding kan berekenen.
Bijv. bij GBL lees ik op hun website vandaag: nav = 107,06 en de koers 79,86 (op moment van het schrijven van deze post). Verschil is 27,2, ergo totale korting van 25,40%. Correct?
Bijv. bij GIMV zie ik op hun website dat de meest recente berekening nav = 50,00 en de koers bedraagt vandaag 47,90. Verschil is 2,1, ergo slechts k orting van 4,2%?? Bolero vermeldt bij GIMV trouwens een koers-boekwaarde van 0,96 dus dit lijkt mij ook een correcte parameter?
Bijv. op de website van Sofina of Brederode vind ik geen nav terug. Quid? Kan ik dit berekenen door hun laatste (jaar/kwartaal)cijfers te bekijken? Welke waarden zijn in dit geval relevant? Hoe bereken ik de NAV?
Bijv. bij GBL lees ik op hun website vandaag: nav = 107,06 en de koers 79,86 (op moment van het schrijven van deze post). Verschil is 27,2, ergo totale korting van 25,40%. Correct?
Bijv. bij GIMV zie ik op hun website dat de meest recente berekening nav = 50,00 en de koers bedraagt vandaag 47,90. Verschil is 2,1, ergo slechts k orting van 4,2%?? Bolero vermeldt bij GIMV trouwens een koers-boekwaarde van 0,96 dus dit lijkt mij ook een correcte parameter?
Bijv. op de website van Sofina of Brederode vind ik geen nav terug. Quid? Kan ik dit berekenen door hun laatste (jaar/kwartaal)cijfers te bekijken? Welke waarden zijn in dit geval relevant? Hoe bereken ik de NAV?
@Vincent: korting wordt altijd berekend tov NAV. GBL, GIMV : correct. Hou er bij GIMV evenwel rekening mee dat hun NAV erg conservatief berekend wordt (omwille van het feit dat hun bedrijven niet beursgenoteerd zijn en er dus wat natte vinger werk aan te pas komt). De 'echte' waarde ligt ongeveer 15% hoger.
SOFB en Brederode: begin er niet aan om het zelf te berekenen: de helft van hun assets zijn niet beursgenoteerd. Hoe ga jij die inschatten? Je kan niets anders doen dan afwachten tot zij sporadisch die waarde zelf publiceren in hun rapporten.
SOFB en Brederode: begin er niet aan om het zelf te berekenen: de helft van hun assets zijn niet beursgenoteerd. Hoe ga jij die inschatten? Je kan niets anders doen dan afwachten tot zij sporadisch die waarde zelf publiceren in hun rapporten.