Holdings
TIP
-
- Full Member
Re: Holdings
Om maar letterlijk te laten zien dat laeka hier promotie ligt te doen voor aandelen, waarbij hij en 1 andere persoon genoeg koopkracht hebben om de prijs met 8% te laten zakken.
Laat ne keer uw tips en aankopen (op de dag van aankoop he) zien dit jaar . Het zal dan wel heel stil worden. Ik ben razend benieuwd.Incremental schreef: ↑22 maart 2019, 16:44 Om maar letterlijk te laten zien dat laeka hier promotie ligt te doen voor aandelen, waarbij hij en 1 andere persoon genoeg koopkracht hebben om de prijs met 8% te laten zakken.
Gisteren schijf je: "Ja maar laeka post enkel wanneer het in de goede richting gaat.Incremental schreef: ↑22 maart 2019, 16:44 Om maar letterlijk te laten zien dat laeka hier promotie ligt te doen voor aandelen, waarbij hij en 1 andere persoon genoeg koopkracht hebben om de prijs met 8% te laten zakken.
Zelden hoor je hem praten als het in de min gaat."
Vandaag gaat het in de min en schrijf je dit. Hetgeen niet echt rationeel is, moest ik als koper de prijs kunnen doen zakken ik was rijk, maar ik ga ervan uit dat het een graptje is. Bovendien idd moedig om te zeggen wanneer je koopt, en niet na een stijging, al zeg ik het zelf.
-
- Full Member
Wat heeft dat er nu weer mee te maken?laeka schreef:Laat ne keer uw tips en aankopen (op de dag van aankoop he) zien dit jaar . Het zal dan wel heel stil worden. Ik ben razend benieuwd.Incremental schreef: ↑22 maart 2019, 16:44 Om maar letterlijk te laten zien dat laeka hier promotie ligt te doen voor aandelen, waarbij hij en 1 andere persoon genoeg koopkracht hebben om de prijs met 8% te laten zakken.
-
- Full Member
ronnie schreef:Gisteren schijf je: "Ja maar laeka post enkel wanneer het in de goede richting gaat.Incremental schreef: ↑22 maart 2019, 16:44 Om maar letterlijk te laten zien dat laeka hier promotie ligt te doen voor aandelen, waarbij hij en 1 andere persoon genoeg koopkracht hebben om de prijs met 8% te laten zakken.
Zelden hoor je hem praten als het in de min gaat."
Vandaag gaat het in de min en schrijf je dit. Hetgeen niet echt rationeel is
Zoek eens de laatste post waar laeka in vermeldt dat een aandeel zakt, en begin te tellen hoe vaak hij tussen die datum en vandaag gepost heeft dat een aandeel stijgt.
Laatste post was vandaag, en was op dat moment idd -8%, dus niet +... (intussen zou men idd al kunnen zeggen dat er nu 2% bij is...).
Ga mij hier verder niet mee bezig houden.
-
- Full Member
Heeft hij spijtig genoeg niet vermeld dat het aandeel gezakt is, ik heb dat gedaan.ronnie schreef:Laatste post was vandaag, en was op dat moment idd -8%, dus niet +... (intussen zou men idd al kunnen zeggen dat er nu 2% bij is...).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Incremental schreef: ↑22 maart 2019, 17:30Heeft hij spijtig genoeg niet vermeld dat het aandeel gezakt is, ik heb dat gedaan.ronnie schreef:Laatste post was vandaag, en was op dat moment idd -8%, dus niet +... (intussen zou men idd al kunnen zeggen dat er nu 2% bij is...).
Waar gaat het om? Moet Laeka vermelden wanneer een aandeel zakt; of is het meer - en dat gevoel heb ik - dat er enig jaloersiteit in het spel is? Ik ben blij wanneer hij of zij zegt: kijk eens naar bepaalde aandelen, die staan goedkoop. Hij of zij heeft dat al lang door en terwijl ik het aan het bekijken ben, ben ik meestal te laat! Ik ken Laeka niet; maar hij of zij attendeert ons wel op goedkope aandelen. En iedereen doet daarmee wat hij of zij wil...ik doe er niets mee als ik het niet kan volgen, ik doe er wil iets mee als ik het kan begrijpen. Spijtig dat u het niet kan volgen.
-
- Full Member
Het is gene rocket science hé, wat laeka doet.Jozefien1969 schreef: ↑22 maart 2019, 21:08Incremental schreef: ↑22 maart 2019, 17:30
Heeft hij spijtig genoeg niet vermeld dat het aandeel gezakt is, ik heb dat gedaan.
Waar gaat het om? Moet Laeka vermelden wanneer een aandeel zakt; of is het meer - en dat gevoel heb ik - dat er enig jaloersiteit in het spel is? Ik ben blij wanneer hij of zij zegt: kijk eens naar bepaalde aandelen, die staan goedkoop. Hij of zij heeft dat al lang door en terwijl ik het aan het bekijken ben, ben ik meestal te laat! Ik ken Laeka niet; maar hij of zij attendeert ons wel op goedkope aandelen. En iedereen doet daarmee wat hij of zij wil...ik doe er niets mee als ik het niet kan volgen, ik doe er wil iets mee als ik het kan begrijpen. Spijtig dat u het niet kan volgen.
Hij pakt één waarde uit de financiele rapporten van de holdings en vergelijkt dit met de huidige aandeelprijs, op basis daarvan bepaald hij of een aandeel koopwaardig is.
Moet je daar slim voor zijn of heb je daar speciale inzichten voor nodig? Nee.
Moet je toegang hebben tot bepaalde exclusieve of moeilijk aan te geraken data of informatie? Nee.
Heb je daarvoor affiniteit met een bepaalde niche sector voor nodig? Nee.
Ik zou het persoonlijk heel graag willen weten, waarom laeka denkt dat hij 'de markt' kan outperformen of het verschil kan maken door simpelweg twee publiek toegankelijke waardes te vergelijken.
Alé, letterlijk. Investeringsbedrijven nemen wiskunde & fysicia PhD's aan voor investerings algoritmes te bedenken. En onze laeka hier zou wonderbaarlijk de magische formula hebben gevonden.
If Stock Price < NAV/Share then buy.
Komop man. Doe niet zo naief.
-
- Newbie
- Contacteer:
Hmmm if shareprice <boekwaarde and bedrijf is gezond lijkt mij nochtans een zeer goede techniek. Zeker ook als je kijkt naar de grote van de decolleté. Als je dan ook nog rekening houdt met een eventuele conservatieve berekening van de boekwaarde, of een op handen zijnde verkoop van enkele onderdelen waardoor de echte waarde komt bovendrijven... Laat ons ook niet vergeten dat veel van die holdings niet echt vlot verhandelbaar zijn, en dat grote fondsen/traders niet echt een order zullen plaatsen dat a rato van 2 aandelen per dag gevuld wordt. Laeka geeft nuttige tips. Kan jij het ook? Doe het dan!
U slaat de nagel op de kop. De jaloersheid op dit forum is enorm. Nog niet zo lang geleden had ik het in een privebericht erover met andere leden die nuttige info posten maar die nu wegblijven. Misschien moet ik dat ook maar doen.Jozefien1969 schreef: ↑22 maart 2019, 21:08
Waar gaat het om? Moet Laeka vermelden wanneer een aandeel zakt; of is het meer - en dat gevoel heb ik - dat er enig jaloersiteit in het spel is?
Ik deel je 'kritiek' op laeka wel ten dele (zeggen dat aandeel X + 8 % gaat is niet heel informatief als dat gebeurt bij minimaal volume en zonder achterliggend nieuws), maar ik vind dat je hier toch iets te kort door de bocht gaat.Incremental schreef: ↑22 maart 2019, 23:32 Ik zou het persoonlijk heel graag willen weten, waarom laeka denkt dat hij 'de markt' kan outperformen of het verschil kan maken door simpelweg twee publiek toegankelijke waardes te vergelijken.
Alé, letterlijk. Investeringsbedrijven nemen wiskunde & fysicia PhD's aan voor investerings algoritmes te bedenken. En onze laeka hier zou wonderbaarlijk de magische formula hebben gevonden.
If Stock Price < NAV/Share then buy.
Komop man. Doe niet zo naief.
Er zijn relatief veel beleggers die de markt op lange termijn outperformen, vaak door simpele vuistregels toe te passen. Denk aan waardebeleggen: veel meer dan een bedrijf zoeken met hoge vrijekasstroommarge (of nog simpeler, lage P/E) en dan nog even checken of dat bedrijf voor de rest wat gezond is is dat niet. Toch werkt het.
Of nog simpeler: small caps outperformen op lange termijn large caps. Beurskapitalisatie vergelijken vereist al zeker geen PhD...
Het soort holdings dat laeka lijkt uit te kiezen blijft gewoon onder de radar van al die PhD's en algoritmes. Europese holdings hebben vaak 'last' van volgende kenmerken:
1) Relatief kleine bedrijfsgrootte (veel investeringsfondsen blijven daarvan weg, want ze kunnen niet in- of uitstappen zonder de prijs enorm te beïnvloeden)
2) Relatief lage free float (zelfde probleem als 1 + de investeerders hebben geen controle over het beleid van de holding)
3) Illiquide: naast lage free float ook veel (familiale) langetermijnbeleggers.
4) Governance: holdings hebben de reputatie riskant te zijn inzake corporate governance. Ze worden vaak gecontroleerd door één of enkele families/zakenmensen, bezitten veel moeilijk te waarderen assets (niet-beursgenoteerde effecten) en de meeste zijn erg karig met informatie. Extreem voorbeeld is hier het Bolloré-boeltje: een nest van genoteerde en niet-genoteerde holdings met participaties in elkaar; de faire waarde van elke deelholding is bijna onbepaalbaar.
5) Profilering: de meeste holdings zijn mengelmoezen van participaties in heel diverse sectoren. Beheerders van thematische fondsen vermijden holdings dan ook meestal, want de portefeuille van een typische holding kan je niet netjes in een hokje plaatsen qua sector, stijl of geografie.
Om bovenstaande redenen worden veel holdings ook uitgesloten uit ETFs. Bizar imo, maar het is zo.
Beleggen in holdings is niet proberen sprinten tegen de topbeleggers van deze wereld. Het is meedoen aan een dorpskoers waar de grote jongens gewoon niet aan deelnemen - maar dan wel met prijzengeld dat bij momenten even groot is als dat van een echte topwedstrijd
Laatst gewijzigd door dw op 23 maart 2019, 10:30, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
Holdings
Oja, echt boenk erop.laeka schreef:U slaat de nagel op de kop. De jaloersheid op dit forum is enorm. Nog niet zo lang geleden had ik het in een privebericht erover met andere leden die nuttige info posten maar die nu wegblijven. Misschien moet ik dat ook maar doen.Jozefien1969 schreef: ↑22 maart 2019, 21:08
Waar gaat het om? Moet Laeka vermelden wanneer een aandeel zakt; of is het meer - en dat gevoel heb ik - dat er enig jaloersiteit in het spel is?
Van alle mensen waar ik jaloers op zou kunnen zijn in het leven, is het inderdaad een onbekende forumganger.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Als je het zelf allemaal zo goed weet, en het anders doet, waarom zit je dan op dit forum.Incremental schreef: ↑23 maart 2019, 10:14Oja, echt boenk erop.laeka schreef:
U slaat de nagel op de kop. De jaloersheid op dit forum is enorm. Nog niet zo lang geleden had ik het in een privebericht erover met andere leden die nuttige info posten maar die nu wegblijven. Misschien moet ik dat ook maar doen.
Van alle mensen waar ik jaloers op zou kunnen zijn in het leven, is het inderdaad een onbekende forumganger.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Geen enkele belegger heeft het 100% goed of fout, maar ik kan uit ervaring zeggen dat laeka per saldo puike prestaties neerzet.