Holdings
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Holdings
Martine Hafkamp:https://www.tijd.be/markten-live/fondse ... 27122.htmlkarine schreef: ↑2 juni 2019, 16:54 HAL Trust (HAL:NA)
Familiale controle: families van der Vorm (68%) & Melchers (13,6%)
Beta:0,47
-werkt via HAL Holding in Curaçao
-constructies die minimale openheid vergen!
-belangen in: GrandVision(1/3devan IW -optiekdistributie, 76,7%)
Boskalis (maritieme infrastructuur, 41,9%)
Vopak (tankopslag, 48,1%)
SafiloGroup (optiekdistributie Italie, 49,8%)
SBM Offshore (maritiem, olie & gas 15,3%)
Coolblue(online distributie, 30,1%)
residentieel vastgoed in Seattle (Washington)
Indien Hal nog lager rond Euro 123 gaat lijkt het mij een koopje.
Maar wie ben ik!
Ik heb Hal zelf in bezit vanwege het dividend rendement en de vroegere trackrecord.
De laatste jaren echter is de NAV dalende. Dit is zo sedert 2015.
Je betaalt nu 11% minder dan de NAV van 31/3;
De koersen van de laatste vijf jaar van Grandvision en Boskalis lopen nog gelijk ... naar beneden en die van Vopak staat terug op het niveau van vijf jaar terug. Als we de analisten mogen geloven, is er wel veel potentieel. De koersdoelen staan 26%(Grandvision), 47% (Boskalis) en Vopak 22% hoger.
De koersen van de laatste vijf jaar van Grandvision en Boskalis lopen nog gelijk ... naar beneden en die van Vopak staat terug op het niveau van vijf jaar terug. Als we de analisten mogen geloven, is er wel veel potentieel. De koersdoelen staan 26%(Grandvision), 47% (Boskalis) en Vopak 22% hoger.
Ik volg Hal wel een beetje, weliswaar nooit ingestapt. Destijds heb zat ik te twijfelen tussen Hal en Ackermans & Van Haaren . Het koersverloop de laatste jaren was niet om over naar huis te schrijven. Het dividend bepaald men dan weer op basis van de gemiddelde koers in december, dus de laatste jaren ook wat gezakt.
Momenteel staan ze niet op me to buy lijst gezien ik vooral mijn bestaande posities wat aan het uitbreiden ben(als de prijs dit toelaat natuurlijk). Geen enkele van de holdings die ik bezit noteert aan een prijs waaraan ik ze wil kopen.
Mvg,
Geblin
Momenteel staan ze niet op me to buy lijst gezien ik vooral mijn bestaande posities wat aan het uitbreiden ben(als de prijs dit toelaat natuurlijk). Geen enkele van de holdings die ik bezit noteert aan een prijs waaraan ik ze wil kopen.
Mvg,
Geblin
-
- Hero Member
- Contacteer:
Met dank aan Jamo en Geblin,Jamo schreef: ↑4 juni 2019, 16:35 Ik heb Hal zelf in bezit vanwege het dividend rendement en de vroegere trackrecord.
Een grootbank vond dat ik Grandvision moest kopen. Heb ik gelukkig niet gedaan. Een ander bekend blad vond dat Boskalis potentieel had. Praktisch gezien combineerde ik het en kwam uit op Hal.
Het koersdoel om Hal te kopen is ernstig verlaagd dankzij jullie. Maar ik blijf het wel opvolgen.
Merci!
Zou Laeka dan nu echt vertrokken zijn? Vanwege:laeka schreef: ↑2 juni 2019, 14:26Opgepast hoor. Van die drie forumleden is er 1 tje die voor de lange termijn gaat en dat kan ik respecteren en de 2 andere zijn van laeka niveau of nog hoger! Laeka kan ook niet alles tegelijk zien he. Maar zoals al gezegd die posten hier in de afgelopen jaren nog nauwelijks.Omega7 schreef: ↑2 juni 2019, 13:44 LAeka,
Wij weten wel beter, diene QA komt nog niet aan uw enkels.
U staat op eenzame hoogte in forumland .
Siert Uw legendarische bescheidenheid dat er nog 3 posters op spaargids zijn die niet volledig onbekwaam zijn.
blij dat je terugbent en we verder kunnen genieten van uw alwetendheid.
- (slechts) "3 forumleden ontdekt die zijn niveau waardig zijn" en
- "vanwege dat het niveau op gebied van kennis van beleggen veel te laag is hier".
Of komt Laeka weer terug als er nieuws is over Bolloré, Camellia of de beurs in India?
Tot slot: heeft het dan nog zin om door te gaan met het forum? Als het niveau hier veel te laag is en de enigen die voldoende kennis van beleggen hebben niet meer aktief zijn op het forum...
wel mooi van Laeka dat hij het kan respecteren dat iemand voor de lange termijn gaat .
-
- Hero Member
- Contacteer:
dreamy schreef: ↑7 juni 2019, 14:21Zou Laeka dan nu echt vertrokken zijn? Vanwege:laeka schreef: ↑2 juni 2019, 14:26
Opgepast hoor. Van die drie forumleden is er 1 tje die voor de lange termijn gaat en dat kan ik respecteren en de 2 andere zijn van laeka niveau of nog hoger! Laeka kan ook niet alles tegelijk zien he. Maar zoals al gezegd die posten hier in de afgelopen jaren nog nauwelijks.
- (slechts) "3 forumleden ontdekt die zijn niveau waardig zijn" en
- "vanwege dat het niveau op gebied van kennis van beleggen veel te laag is hier".
Of komt Laeka weer terug als er nieuws is over Bolloré, Camellia of de beurs in India?
Tot slot: heeft het dan nog zin om door te gaan met het forum? Als het niveau hier veel te laag is en de enigen die voldoende kennis van beleggen hebben niet meer aktief zijn op het forum...
Dreamy,
Op dit forum bent u de enige die objectief is. Normaliter mengt u zich niet in het ‘gesteggel’. Ik doe het wel – en ik vind het dom dat ik het doe – gewoonweg omdat sommige forumleden zichzelf geweldig vinden en laten weten dat ze academici zijn. Waar gaat het om?
In mijn ogen is Laeka – een spring in het veld – en ik mag haar of hem. Hij of zij heeft vaak gelijk.
Ik leer nieuwe mogelijkheden kennen door Laeka, ik volg ze op; kopen is nog iets anders.
Voorzichtig als ik ben volg ik eerder uw raad op.
Dus Dreamy neem het allemaal met een korreltje zout. Ik hoor u graag!
Ga door met het forum u bent een zeer gewaardeerd lid, wellicht het meest gewaardeerde!!! Mijn complimenten.
Zowel het bashen als het adoreren is irritant en het mag nu echt ophouden.
Dit topic gaat over holdings, niet over gekrenkte ego's. Grazie mille.
Dit topic gaat over holdings, niet over gekrenkte ego's. Grazie mille.
+1
Deze week een interessant value congres bijgewoond, holdings leven nogal in de value wereld vanwege de grote overeenkomsten met de lange termijn strategie. Onder andere een mooie presentatie van Porsche holding aangehoord. Indien interesse in de slides, stuur even een PB.
Nochtans een interessante situatie dat een andere fondsmanager waar ik investeer in VW juist een short ziet.
Wellicht trouwens interessant om op SeekingAlpha de volgende auteur te volgen, schrijft globale stukjes over diverse holdings die wellicht een mooie basis vormen voor verder onderzoek: https://seekingalpha.com/author/christoph-liu
Deze week trouwens wat stukken MBB kunnen oppakken tegen de EUR 65. Ongelofelijk, recent heeft het bedrijf nog een fors aandeleninkoopprogramma à EUR 89 per aandeel uitgevoerd. Kaspositie per aandeel bedraagt bijna EUR 60, dan krijg je de bedrijven in portefeuille dus nagenoeg gratis.
Nochtans een interessante situatie dat een andere fondsmanager waar ik investeer in VW juist een short ziet.
Wellicht trouwens interessant om op SeekingAlpha de volgende auteur te volgen, schrijft globale stukjes over diverse holdings die wellicht een mooie basis vormen voor verder onderzoek: https://seekingalpha.com/author/christoph-liu
Deze week trouwens wat stukken MBB kunnen oppakken tegen de EUR 65. Ongelofelijk, recent heeft het bedrijf nog een fors aandeleninkoopprogramma à EUR 89 per aandeel uitgevoerd. Kaspositie per aandeel bedraagt bijna EUR 60, dan krijg je de bedrijven in portefeuille dus nagenoeg gratis.
@michael25, Interessant, op de site lees ik, 2019 "Een totaal van 646.024 aandelen zonder nominale waarde werden ingekocht tegen een prijs van EUR 96,00, wat overeenkomt met een toewijzingspercentage van ongeveer 11,17%". Daling was waarschijnlijk te wijten aan de mindere vorm v/d Duitse economie, maar de sectoren waarin ze actief zijn, zijn die aan directe opleving toe?
- koendesmet
- Newbie
- Contacteer:
Leest er iemand in de Tijd de wekelijkse rubriek "De 5 favoriete aandelen van..". Steevast voorafgegaan door de terugblik van wat hun, een jaar eerder gemaakte selectie, heeft gepresteerd.
Alle weken dramatische verliezen...en als je denkt dat het niet erger kan dan is het de week erna nog slechter. Dit weekend: 29,9% verlies op één jaar. En deze mensen noemen zich vermogensbeheerders, beleggingsexperts, financieel adviseurs, enz... Niet te bevatten! Ocharme de nietswetende beleggers die overgeleverd zijn aan deze aasgieren. Kosten aanrekenen kunnen ze als de beste, rendement halen daarentegen... Oké dit gaat niet over holdings zeker?
Alle weken dramatische verliezen...en als je denkt dat het niet erger kan dan is het de week erna nog slechter. Dit weekend: 29,9% verlies op één jaar. En deze mensen noemen zich vermogensbeheerders, beleggingsexperts, financieel adviseurs, enz... Niet te bevatten! Ocharme de nietswetende beleggers die overgeleverd zijn aan deze aasgieren. Kosten aanrekenen kunnen ze als de beste, rendement halen daarentegen... Oké dit gaat niet over holdings zeker?
+1
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja, de terugblik was minus 29,9 procent de Stoxx600-index plus 3.7 procent!koendesmet schreef: ↑9 juni 2019, 16:37 Leest er iemand in de Tijd de wekelijkse rubriek "De 5 favoriete aandelen van..". Steevast voorafgegaan door de terugblik van wat hun, een jaar eerder gemaakte selectie, heeft gepresteerd.
De plus haal ik niet de min gelukkig ook niet. Zo zie je maar weer. Het blijft gokken, men kan het niet beredeneren. Ik mag geen beleggers meer adoreren...ik hoop dat jullie alles goed hebben gelezen!
Als je in Europese aandelen belegd is de euro-stoxx600 een goede graadmeter. Het geeft het gemiddelde aan van alle beleggers. Sommige zullen beter doen, velen slechter.Jozefien1969 schreef: ↑9 juni 2019, 22:26 Ja, de terugblik was minus 29,9 procent de Stoxx600-index plus 3.7 procent!
Er zijn dus veel experten die het gemiddelde niet halen. Hen volgen is dus niet zo'n goede strategie. Zelf keuzes maken dan maar? Als je zelf het gemiddelde niet haalt kan je nadenken of je niet beter de indexfondsen koopt; gegarandeerd een gemiddeld resultaat.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.