Holdings
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Holdings
Bijkopen en laten staan rationeel gezien. Maar ik wel even melden dat ik ook de fout heb gemaakt om af en toe Sofina te verkopen. Achteraf gezien: hoe dom was ik?delaby schreef: ↑23 juli 2020, 10:27 Sofina is het aandeel waarvan ik al een aantal jaar denk, ik moet er daar toch echt van bijkopen, maar telkens wacht op een deftige terugval die er maar niet komt.
Al heb ik medio maart mijn kans verkeken om die bij te kopen aan € 155.
Vraag me af wat het straks zal geven met de tweede coronagolf die nu voorzichtig ingezet is en straks in november een veel grotere piek zal opleveren als de eerste.
Bijkopen aan koersen boven de 230 euro zeker??? Hallo! Sofina noteert met een PREMIE en zijn de laatste tijd erg actief in de Aziatische regio. De meeste holdings die daar investeren noteren zelfs met kortingen van 50% en zelfs nog meer.Jozefien1969 schreef: ↑24 juli 2020, 21:09
Bijkopen en laten staan rationeel gezien. Maar ik wel even melden dat ik ook de fout heb gemaakt om af en toe Sofina te verkopen. Achteraf gezien: hoe dom was ik?
Ge gaat me niet wijsmaken dat Sofina telkens met hun investeringen de jackpot gaat halen he.
In het verleden zijn er heel wat holdings die met een premie noteerden daarna de dieperik in gegaan met name Eurazeo, Ackermans, Hal Trust, Brederode en Bollore. Toen Bollore met een fikse premie noteerde boven de 4 euro bent u daar ook ingestapt met alle gevolgen van dien.
De daling naar de koersen in maart bij Sofina waren al een voorsmaakje.
Al uw voorbeelden, investeren hoofdzakelijk in enkele vergane gloriën en keren hun kar niet of pas recent en véél te traag…laeka schreef: ↑25 juli 2020, 09:14 Ge gaat me niet wijsmaken dat Sofina telkens met hun investeringen de jackpot gaat halen he.
In het verleden zijn er heel wat holdings die met een premie noteerden daarna de dieperik in gegaan met name Eurazeo, Ackermans, Hal Trust, Brederode en Bollore. Toen Bollore met een fikse premie noteerde boven de 4 euro bent u daar ook ingestapt met alle gevolgen van dien.
Sofina keerde haar kar reeds 10 jaar geleden, stuurt constant bij en investeerde in héél véél kleine projectjes in verschillende sectoren, vandaar die premie...
Sofina gokt niet, op de Jackpot van Euromillions, maar speelt in elke investering, mee met Win for live….
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
(en Azië is niet haar nr 1...)
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Laeka, denk je dat we in het najaar nog lagere koersen dan € 155 zullen zien bij Sofina ? Ik persoonlijk denk van niet.laeka schreef: ↑25 juli 2020, 09:14Bijkopen aan koersen boven de 230 euro zeker??? Hallo! Sofina noteert met een PREMIE en zijn de laatste tijd erg actief in de Aziatische regio. De meeste holdings die daar investeren noteren zelfs met kortingen van 50% en zelfs nog meer.Jozefien1969 schreef: ↑24 juli 2020, 21:09
Bijkopen en laten staan rationeel gezien. Maar ik wel even melden dat ik ook de fout heb gemaakt om af en toe Sofina te verkopen. Achteraf gezien: hoe dom was ik?
Ge gaat me niet wijsmaken dat Sofina telkens met hun investeringen de jackpot gaat halen he.
Of SOF terug naar niveaus rond 155 gaat is een « glazen bol » vraag waar niemand vandaag antwoord op heeft. Het feit is dat vandaag Sofina noteert op zijn hoogste prijs in zijn geschiedenis met een premie die al dan niet verantwoord is. Sommige analisten vinden van wel (KBC en Degroof) en geven daarom een houden advies.
Een even boeiende vraag (dan SOF de 155 grens terug zal opzoeken of niet) is : welk zijn vandaag dan wel koopwaardige alternatieven?
Persoonlijk vind ik dat AVI global trust ( ex BTEM) wel een aantal positieve kenmerken vertoont:
- een dubbele korting: mr Market prijst een korting van 11% op AVI die op zijn beurt investeert in een portefeuille met een discount van 37% volgens de cijfers eind juni. De groei van de nav maar ook teruglopende discounts zullen positief bijdrage aan de evolutie van AVI
- goed track record en actief beheer op board niveau ( bijv PSH, OCI) waar ze soms samenwerken met andere activistische aandeelhouders ( bijv Elliot Softbank)
- een aantal recente investeringen (Sony, softbank) die valueinvesting combineert met groei (technologie)
En zo zijn er nog enkele andere reden waarom ik AVI interessant vind vandaag.
Een even boeiende vraag (dan SOF de 155 grens terug zal opzoeken of niet) is : welk zijn vandaag dan wel koopwaardige alternatieven?
Persoonlijk vind ik dat AVI global trust ( ex BTEM) wel een aantal positieve kenmerken vertoont:
- een dubbele korting: mr Market prijst een korting van 11% op AVI die op zijn beurt investeert in een portefeuille met een discount van 37% volgens de cijfers eind juni. De groei van de nav maar ook teruglopende discounts zullen positief bijdrage aan de evolutie van AVI
- goed track record en actief beheer op board niveau ( bijv PSH, OCI) waar ze soms samenwerken met andere activistische aandeelhouders ( bijv Elliot Softbank)
- een aantal recente investeringen (Sony, softbank) die valueinvesting combineert met groei (technologie)
Bijkopen Jonie en nog eens bijkopen.jonie schreef: ↑25 juli 2020, 10:49Al uw voorbeelden, investeren hoofdzakelijk in enkele vergane gloriën en keren hun kar niet of pas recent en véél te traag…laeka schreef: ↑25 juli 2020, 09:14 Ge gaat me niet wijsmaken dat Sofina telkens met hun investeringen de jackpot gaat halen he.
Sofina keerde haar kar reeds 10 jaar geleden, stuurt constant bij en investeerde in héél véél kleine projectjes in verschillende sectoren, vandaar die premie...
Sofina gokt niet, op de Jackpot van Euromillions, maar speelt in elke investering, mee met Win for live….
(en Azië is niet haar nr 1...)
AVH was vroeger een holding in een identieke positie. Schitterend parcours, het management werd beschouwd als dat ze gouden handen hadden, noteerde dikwijls met een premie ten opzichte van de NAV, kreeg jarenlang een "houden" of "verkopen" advies omdat het beschouwd werd als een zeer duur aandeel. De koers knalde jaar na jaar verder omhoog. Nu slabakt de koers al een paar jaren.
Gaat Sofina dezelfde weg op?
Niemand kan het zeggen, maar de meeste sprookjes blijven niet eeuwig duren, zelfs niet voor "de schone slaapster" van de Brusselse beurs.
Niemand kan het zeggen, maar de meeste sprookjes blijven niet eeuwig duren, zelfs niet voor "de schone slaapster" van de Brusselse beurs.
Zijn ook in holdings in India gestapt zeer recent. Het voordeel is dat ze in groeimarkten zitten in fel ondergewaardeerde holdings die niet voor iedere beursbelegger toegankelijk zijn en ze volgen het actief op.Phjo01 schreef: ↑25 juli 2020, 13:01 Of SOF terug naar niveaus rond 155 gaat is een « glazen bol » vraag waar niemand vandaag antwoord op heeft. Het feit is dat vandaag Sofina noteert op zijn hoogste prijs in zijn geschiedenis met een premie die al dan niet verantwoord is. Sommige analisten vinden van wel (KBC en Degroof) en geven daarom een houden advies.
De nagel op de kop. Jaren geleden werden daar koersdoelen genoemd van 300 euro voor Ackermans en de hallucinante koersdoelen voor CFE niet vergeten (heb je al eens gezien wat voor een parcours CFE aan het afleggen is?). Toen heb ik ook gewaarschuwd voor deze dure holding op maar ja ik wist er niks van. De posters en poppenspelers van toen zijn allang van het forum verdwenen. Belreca heeft recent zijn volledig belang verkocht en het was hun grootste positie.MoreOrLess schreef: ↑25 juli 2020, 14:18 AVH was vroeger een holding in een identieke positie. Schitterend parcours, het management werd beschouwd als dat ze gouden handen hadden, noteerde dikwijls met een premie ten opzichte van de NAV, kreeg jarenlang een "houden" of "verkopen" advies omdat het beschouwd werd als een zeer duur aandeel. De koers knalde jaar na jaar verder omhoog. Nu slabakt de koers al een paar jaren.
Merci voor je reactie Phj01, welke Belgische holding zie jij als koopwaardig alternatief ?Phjo01 schreef: ↑25 juli 2020, 13:01 Of SOF terug naar niveaus rond 155 gaat is een « glazen bol » vraag waar niemand vandaag antwoord op heeft. Het feit is dat vandaag Sofina noteert op zijn hoogste prijs in zijn geschiedenis met een premie die al dan niet verantwoord is. Sommige analisten vinden van wel (KBC en Degroof) en geven daarom een houden advies.
En jij laeka, wie is jouw Belgische favoriet ?
Alvast bedankt.
Belreca. Grote onderwaardering zeer mooi dividend dat ieder jaar stijgt en hun portefeuille staat online met zo goed als allemaal bedrijven die je kent en die je gemakkelijk redelijk vlug kan verkopen als er iets misgaat.
Als bijvoorbeeld GBL al zijn Umicore aandelen wil verkopen dan moeten die een korting geven aangezien het pakket te groot is.
Enig nadeel noteert op de fixingmarkt en er is maar een beperkte free float. Maar.. ik kan daar mee leven.
Merci laeka !laeka schreef: ↑25 juli 2020, 17:17Belreca. Grote onderwaardering zeer mooi dividend dat ieder jaar stijgt en hun portefeuille staat online met zo goed als allemaal bedrijven die je kent en die je gemakkelijk redelijk vlug kan verkopen als er iets misgaat.
Als bijvoorbeeld GBL al zijn Umicore aandelen wil verkopen dan moeten die een korting geven aangezien het pakket te groot is.
Enig nadeel noteert op de fixingmarkt en er is maar een beperkte free float. Maar.. ik kan daar mee leven.
De meeste beleggers kennen blijkbaar alleen, kopen of verkopen….
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Houden is 90% van mijn portefeuille…. mijn Sofina’s (en Elia's) dateren al van 2012, 2013 en 2018… in België heb ik verder niets...
![Evil >:D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/evil.gif)
AVH had ik vroeger ook, maar in 2017 verkocht, omdat je toen al 2 jaar kon zien dat ze achterop liepen omdat ze niet (voldoende) innoveren...
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Momenteel geen Belgische favorieten. Begrijp me niet verkeerd.delaby schreef: ↑25 juli 2020, 15:13Merci voor je reactie Phj01, welke Belgische holding zie jij als koopwaardig alternatief ?Phjo01 schreef: ↑25 juli 2020, 13:01 Of SOF terug naar niveaus rond 155 gaat is een « glazen bol » vraag waar niemand vandaag antwoord op heeft. Het feit is dat vandaag Sofina noteert op zijn hoogste prijs in zijn geschiedenis met een premie die al dan niet verantwoord is. Sommige analisten vinden van wel (KBC en Degroof) en geven daarom een houden advies.
En jij laeka, wie is jouw Belgische favoriet ?
Alvast bedankt.
Voor verschillende reden ben ik fan van Sofina en Brederode. Maar deze vind ik vandaag te duur om te kopen. GBL zit in een transformatieproces en belang van private equity in de portefeuille (Sienna Capital) wordt steeds groter. Discount is hier nog relatief hoog (30%) om die reden maar ben aan huidige prijzen gen koper ( < 65 daarentegen).
Als je mij vandaag zou « verplichten » te investeren in een Belgische holding zou ik waarschijnlijk QFG of de monoholding Tubize kiezen. Waarom?
1. QFG:
focust op genoteerde en niet-genoteerde groeibedrijven met een fiscaal interessante Privak-structuur.
dynamosch beheer: récent nieuwe belangen in o.a. LPKF, Varta, Kerry Group en Tubize.
Discount rond de 30%
2. TUBIZE
Discount van bijna 50% volgens KBC ( mid juni 2020)
Afbouw van schulden waardoor Tubize schuldenvrij is over een jaar
Merci voor de info Phjo01 !Phjo01 schreef: ↑25 juli 2020, 20:10Momenteel geen Belgische favorieten. Begrijp me niet verkeerd.
Voor verschillende reden ben ik fan van Sofina en Brederode. Maar deze vind ik vandaag te duur om te kopen. GBL zit in een transformatieproces en belang van private equity in de portefeuille (Sienna Capital) wordt steeds groter. Discount is hier nog relatief hoog (30%) om die reden maar ben aan huidige prijzen gen koper ( < 65 daarentegen).
Als je mij vandaag zou « verplichten » te investeren in een Belgische holding zou ik waarschijnlijk QFG of de monoholding Tubize kiezen. Waarom?
1. QFG:
focust op genoteerde en niet-genoteerde groeibedrijven met een fiscaal interessante Privak-structuur.
dynamosch beheer: récent nieuwe belangen in o.a. LPKF, Varta, Kerry Group en Tubize.
Discount rond de 30%
2. TUBIZE
Discount van bijna 50% volgens KBC ( mid juni 2020)
Afbouw van schulden waardoor Tubize schuldenvrij is over een jaar