Holdings
TIP
Re: Holdings
In dit opzicht is het altijd interessant om eens de Global Investment returns yearbook van Crédit-Suisse erbij te nemen.MoreOrLess schreef: ↑24 september 2020, 13:59 Het doortrekken van de huidige toestand naar de toekomst toe is altijd zich op glibberig ijs begeven.
Vroeger was het zo dat beleggingen op de zeer korte termijn net evenveel opbrachten als de inflatie. Dat gaat over gemiddeldes van tientallen, zelfs meer dan honderd jaar.
De laatste jaren is dit niet meer het geval. Maar niets zegt dat dit niet opnieuw kan veranderen met eventueel zelfs winst ten opzichte van de inflatie. Dat is niet zeker, maar het kan gerust gebeuren.
De laatste jaren zijn er op beleggingsvlak nog zaken gebeurd die afwijken van de statistisch "normale " situatie.
De laatste summary versie (2020) geeft nog data voor Europa (ex-UK). De individuele markten werden (incl België) werden het laatst apart besproken in de 2016 'summary'.
Als we het dan toch hebben over returns over de zeer lange termijn, veranderen de laatste paar jaren er niet zoveel aan het globale plaatje.
Euh.... dat is 11% ofzo? Wat is daar zo bijzonder aan, wetende dat je dat niet consequent kunt herhalen?
Even op die flauwe kul reageren.. Ik ben bezig aan mijn vijfde ritje terwijl Buy and hold beleggers nog steeds op verlies staan die 5 jaar geleden instapte. 11% op 1 week en het is nog niet goed genoeg voor sommige.
Laat ne keer uw instapkoersen zien in holdings? Het zal rap stil dan worden.
laeka schreef: ↑28 september 2020, 13:19 Even op die flauwe kul reageren.. Ik ben bezig aan mijn vijfde ritje terwijl Buy and hold beleggers nog steeds op verlies staan die 5 jaar geleden instapte. 11% op 1 week en het is nog niet goed genoeg voor sommige.
Laat ne keer uw instapkoersen zien in holdings? Het zal rap stil dan worden.
11% op 1 week zegt niets. Het gaat er namelijk om wat je de andere 51 weken van het jaar gedaan hebt. Dergelijke winsten zijn niet vol te houden door proberen op de juiste moment in- en uit te stappen. Iemand die vaak in- en uitstapt kan trouwens makkelijk aan cherry-picking doen.
Mijn eigen instapkoersen ken ik niet vanbuiten, ik wil ze gerust eens publiceren als dat je gelukkig maakt. A&vH zit daar niet bij. Mijn enige holdings zijn GBL, Sofina en Berkshire. Nog nooit iets van verkocht, alleen maar bijgekocht tijdens lage koersen, al jarenlang. Staan allemaal groener dan mijn tuin, maak je geen zorgen.
Overigens denk ik dat het veel interessanter is om mijn missers te publiceren. Ik ben immers niet op zoek naar bevestiging. Ik bezit sommige aandelen al jaren en toch sta ik nog op verlies. Daar kun je veel meer uit leren dan succesjes die al dan niet vooral aan toeval en geluk toe te schrijven zijn.
Inderdaad, het klopt wat daar staat. Wendel heb ik toen verkocht. En Prosus heb ik ondertussen ook verkocht, deze heb ik vervangen door een tracker op nasdaq. Dus van dat lijstje heb ik enkel nog Sofina.
Ik heb de eerlijkheid om te zeggen dat ik allesbehalve op de top verkocht heb, of op de bodem bijgekocht. De weinige keren dat dit lukte was een zaak van geluk, niet van kennis.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het is typisch dat beleggers geen missers melden. Zelf merk ik ook wanneer ik aandelen heb, die min 60% of meer staan…dat ik er niet zoveel meer naar kijk. Verkopen doe ik ook niet; er is immers veel verlies. Dus laat maar staan. Overigens ik heb meer missers dan winnaars.. Maar ik ben nog steeds aan het leren! Wellicht kom ik nooit uitgeleerd!
Op alle vakbladen die van belang zijn heb ik een abonnement genomen. Ik lees wellicht teveel. En ja ik kan een balans lezen maar ik weet ook dat een gepubliceerde balans niet zo heel veel weergeeft. En na een paar jaar lezen hier, denk ik – maar wie ben ik – dat Greendean, ook een lid van dit forum – het echt beter weet wat betreft het lezen van een balans over aandelen op de beurs. – Mijn respect.
Aangezien ik het allemaal niet weet, blijft over mijn gezonde verstand te gebruiken. Mijn eerste aandeel wat ik kocht was Vonovia…en met succes daarna werd het minder.
In het algemeen denk ik niet dat men ‘’rijker’’ wordt van de beurs het is eerder oppassen en mag men al blij zijn dat men 1 of voor de winnaars 2% winst maakt op jaarbasis…..
Maar goed wie ben ik...
Op alle vakbladen die van belang zijn heb ik een abonnement genomen. Ik lees wellicht teveel. En ja ik kan een balans lezen maar ik weet ook dat een gepubliceerde balans niet zo heel veel weergeeft. En na een paar jaar lezen hier, denk ik – maar wie ben ik – dat Greendean, ook een lid van dit forum – het echt beter weet wat betreft het lezen van een balans over aandelen op de beurs. – Mijn respect.
Aangezien ik het allemaal niet weet, blijft over mijn gezonde verstand te gebruiken. Mijn eerste aandeel wat ik kocht was Vonovia…en met succes daarna werd het minder.
In het algemeen denk ik niet dat men ‘’rijker’’ wordt van de beurs het is eerder oppassen en mag men al blij zijn dat men 1 of voor de winnaars 2% winst maakt op jaarbasis…..
Maar goed wie ben ik...
Ik ben ook een beginnend belegger , maar als de kans heel klein is dat je ermee rijk wordt waarom dit dan doen ? Als je alleen risico met je spaargeld loopt en niet echt winst eruit haaltJozefien1969 schreef: ↑28 september 2020, 20:51 Het is typisch dat beleggers geen missers melden. Zelf merk ik ook wanneer ik aandelen heb, die min 60% of meer staan…dat ik er niet zoveel meer naar kijk. Verkopen doe ik ook niet; er is immers veel verlies. Dus laat maar staan. Overigens ik heb meer missers dan winnaars.. Maar ik ben nog steeds aan het leren! Wellicht kom ik nooit uitgeleerd!
Maar goed wie ben ik...
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik hoor graag uw visie.
Mijn motivatie is om te belegen in holdings + wereldwijde tracker’s voor Maandelijks / jaarlijks dividend op te bouwen . Zodat ik bvb binnen 10jaar hiervan maandelijks kan leven
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Heel interessante literatuur - ik kan dit iedereen aanraden! Ik ga geen samenvatting proberen geven: de 2 links zijn op zich al samenvattingen.Zwygymor schreef: ↑28 september 2020, 10:22
In dit opzicht is het altijd interessant om eens de Global Investment returns yearbook van Crédit-Suisse erbij te nemen.
De laatste summary versie (2020) geeft nog data voor Europa (ex-UK). De individuele markten werden (incl België) werden het laatst apart besproken in de 2016 'summary'.
Als we het dan toch hebben over returns over de zeer lange termijn, veranderen de laatste paar jaren er niet zoveel aan het globale plaatje.
Dat België sinds 1900 de 3de slechtste markt wereldwijd was om in aandelen te beleggen en de 7de slechtste om in obligaties te beleggen (bij de landen waarvan de cijfers zo ver teruggaan) was iets dat me verraste, maar het lijkt me wel logisch. De redenen daarvan zijn de 2 wereldoorlogen en dat hier de bankencrisis van 2008 bijzonder hard heeft toegeslagen. Voor wie het niet wist: België was begin de 20e eeuw een belangrijk financieel centrum. Zonder Ab-InBev waren we nu totaal van de kaart geveegd.
Ik denk dat je met goede holdings en gespreide trackers veel meer winst kunt bekomen.Jozefien1969 schreef: ↑28 september 2020, 20:51
Maar goed wie ben ik...
Als je een conservatieve tracker van de S&P 500 of IWDA neemt ga je met de tijd wel 'rijker' worden.
Ik wel laeka trouwens wel tegemoet komen in zijn zoektocht naar erkenning, waardering en aanzien: Ik bewonder hem niet in het kiezen van in- en uitstapmomenten, maar absoluut WEL in het aandragen van onbekende buitenlandse holdings en het onderzoek dat hij daarin steekt. Daar doe ik mijn petje voor af.
Inderdaad. Leef zuinig, zet elke maand iets opzij, investeer in een goed gespreide low cost tracker, eventueel aangevuld met wat holdings, GVVs etc. Op lange termijn (30 jaar) is het een bijna zekerheid dat je veel geld zult hebben.