Holdings
TIP
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Re: Holdings
Belca2 bedankt voor uw gefundeerde bijdrage.
Van zulke bijdragen leer ik bij.
Zelf heb ik ook beiden in bezit en zie deze als complementair op elkaar.
Niet alleen bekeken als groei versus dividend maar ook inhoudelijk.
Van zulke bijdragen leer ik bij.
Zelf heb ik ook beiden in bezit en zie deze als complementair op elkaar.
Niet alleen bekeken als groei versus dividend maar ook inhoudelijk.
Vandaag ging Luxempart ex dividend (bruto 1 euro).
Dividend staat trouwens al op de rekening.
Koers geeft geen krimp.
Vorige week had ik er terug wat bijgekocht aan 35.59 euro.
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Dividend staat trouwens al op de rekening.
Koers geeft geen krimp.
Vorige week had ik er terug wat bijgekocht aan 35.59 euro.
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Beste allen,
mijn 1ste post hier dus kort even voorstellen en er ook een vraag tegenaan gooien
Ik ben al 25 jaar met beleggen bezig, mijn eerste aankoop met de eerste spaarcenten waren aandelen Delhaize, aandelen die ik nog steeds in portefeuille heb. Gaandeweg posities uitgebreid onder het motto "buy and hold", vooral financials & holdings.
Die eerste zijn al een jaar of 6 de deur uit (met fors verlies), dus bestaat de aandelenportefeuille nu vooral uit holdings/privak (AvH, Brederode, GBL, Quest for Growth, Sofina) en enkele individuele aandelen. De meeste zijn al > 10 jaar in bezit, dus over de return hoor je mij niet klagen. Echter, ik sta dit jaar al op een (papieren) koerswinst van > 20% (excl. dividend) en begin wat hoogtevrees te krijgen.
Hoe kan ik mijn portefeuille volgens jullie best indekken tegen een zware correctie (denk dan aan 20-30%) zonder te gaan speculeren genre hefbomen gebruiken? Ik vind op de site van De Tijd echt mijn weg niet tussen het aanbod van de put opties (bijzonder illiquide markt) en hoop dat iemand van het forum me wat goede input kan geven.
Alvast bedankt,
VTEC
PS : ben me bewust dat opties een soort verzekeringspremie zijn waarmee je het ingelegde bedrag kan verliezen![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
mijn 1ste post hier dus kort even voorstellen en er ook een vraag tegenaan gooien
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ik ben al 25 jaar met beleggen bezig, mijn eerste aankoop met de eerste spaarcenten waren aandelen Delhaize, aandelen die ik nog steeds in portefeuille heb. Gaandeweg posities uitgebreid onder het motto "buy and hold", vooral financials & holdings.
Die eerste zijn al een jaar of 6 de deur uit (met fors verlies), dus bestaat de aandelenportefeuille nu vooral uit holdings/privak (AvH, Brederode, GBL, Quest for Growth, Sofina) en enkele individuele aandelen. De meeste zijn al > 10 jaar in bezit, dus over de return hoor je mij niet klagen. Echter, ik sta dit jaar al op een (papieren) koerswinst van > 20% (excl. dividend) en begin wat hoogtevrees te krijgen.
Hoe kan ik mijn portefeuille volgens jullie best indekken tegen een zware correctie (denk dan aan 20-30%) zonder te gaan speculeren genre hefbomen gebruiken? Ik vind op de site van De Tijd echt mijn weg niet tussen het aanbod van de put opties (bijzonder illiquide markt) en hoop dat iemand van het forum me wat goede input kan geven.
Alvast bedankt,
VTEC
PS : ben me bewust dat opties een soort verzekeringspremie zijn waarmee je het ingelegde bedrag kan verliezen
Even als aanvulling van mijn vorige post met de gemiddelde aankoopkoers & datum 1ste aankoop :
AvH : 56,6€ (1ste aankoop 2006)
BRED : 18,8€ (1ste aankoop 2000)
GBL : 65,4€ (1ste aankoop 2007)
QfG : kan ik moeilijk objectief berekenen door hun script constructie uit het verleden en feit dat ze als privak 90% winst uitkeren (1ste aankoop 1998 - IPO)
SOF : 41,0€ (1ste aankoop 2004)
Dus echt wel buy and hold qua insteek![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
AvH : 56,6€ (1ste aankoop 2006)
BRED : 18,8€ (1ste aankoop 2000)
GBL : 65,4€ (1ste aankoop 2007)
QfG : kan ik moeilijk objectief berekenen door hun script constructie uit het verleden en feit dat ze als privak 90% winst uitkeren (1ste aankoop 1998 - IPO)
SOF : 41,0€ (1ste aankoop 2004)
Dus echt wel buy and hold qua insteek
-
- Full Member
- Contacteer:
koop als verzekering dan put opties op de eurostoxx 50 die zijn wel liquide
De opties op de bel 20 zijn idd hopelooos illiquide dus moet je gaan kijken naar de ES of beter nog de AEX(zeer liquide).Als het pleuris uitbreekt maakt het niet uit welke index je short zit dus zit je goed met een put op de AEX.Een aangewezen strategie is een put van minstens 1 jaar ver te kopen(koop nooit korte puts) en deze zo'n 10% onder de huidige koers.Concreet betekent dit de put juni2016 450; deze verzekering kost je dus initieel 4.6%(wat niet goedkoop is).Maar je zit meteen safe voor een tijdje gezien de verwachtingswaarde pas na 6 maand begint te verdampen.Als de 20-30 % daling binnen de 6 maand komt kun je deze put verzilveren.Bij zijwaartse of stijgende beurzen dien je uiterlijk na 6 maand de positie door te rollen verder in tijd en hoger in strike,rol echter altijd door wannneer de put 50% in waarde gedaald is.Als je dit consequent doet ben je redelijk goed, tegen een aanvaardbare kostprijs beschermd tegen een daling die vroeg of laat ongetwijfeld zal komen.
Hoi VTEC,VTEC schreef:Beste allen,
mijn 1ste post hier dus kort even voorstellen en er ook een vraag tegenaan gooien![]()
Alvast bedankt,
VTEC
PS : ben me bewust dat opties een soort verzekeringspremie zijn waarmee je het ingelegde bedrag kan verliezen
Waarom niet een deel winst verzilveren en later bij lagere prijzen terug aanvullen. Allez ja zo doe ik het toch.
En geen buitenlandse holdings?
groeten
Ik zou het ook eenvoudig houden en een deel verzilveren, posities terug meer op gelijk gewichtsniveau brengen dus.
Ik weet niet wat je verhouding cash/aandelen nu is, dus gewoon die verhouding aanpassen.
Is er een daling van 25% dan kan je opnieuw die cash aan het werk zetten.
Ik weet niet wat je verhouding cash/aandelen nu is, dus gewoon die verhouding aanpassen.
Is er een daling van 25% dan kan je opnieuw die cash aan het werk zetten.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Als je twijfelt tussen nu verkopen (om later ev. terug te beleggen) en het kopen van een put (om mogelijk koersverlies te compenseren) is er nog een derde mogelijkheid: het schrijven van een gedekte call. Derivaten op individuele Belgische holding aandelen zijn er enkel voor GBL en AvH. Een call brengt wat geld in het laatje, maar je moet dan wel de aandelen leveren als een koersstijging zich doorzet. Gaat het lager? Spijtig, maar als je die call niet had geschreven was je ook dat extraatje misgelopen.
@Laeka, heb je nog Sofina? Luxempart?
Nog voldoende potentieel denk je?
Luxempart een zeer groot gedeelte verkocht aan 36.85 euro en recent al terug 2 keer bijgekocht! Sofina een klein pakket verkocht hoofdzakelijk om te traden maar lukt niet zo goed.Zeus schreef:@Laeka, heb je nog Sofina? Luxempart?
Brederode
Is het normaal dat Keytrade mij het dividend van Brederode bruto stort?
Re: Brederode
centiem schreef:Is het normaal dat Keytrade mij het dividend van Brederode bruto stort?
Ook geen belgische roerende voorheffing afgehouden?
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
@centiem:en wat was het 'bruto' dividend?
Er is geen (Belgische of Luxemburgse) RV afgehouden. Ik heb 0.65 euro per aandeel ontvangen.