Holdings
TIP
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Re: Holdings
Weer mooie stijging.
Beursplannen voor Coolblue
De Nederlandse webwinkel Coolblue, die woensdag sterke jaarcijfers publiceerde, trekt nog dit jaar naar de beurs (van Amsterdam). Dat kondigt referentieaandeelhouder HAL Holding HAL0,00% aan in een persbericht. HAL heeft een belang van 49 procent in Coolblue.
'Op dit moment wordt verwacht dat deze IPO in 2021 kan plaatsvinden. Dit zal onder meer afhankelijk zijn van de omstandigheden op de financiële markten', klinkt het.
Bron: De Tijd
Beursplannen voor Coolblue
De Nederlandse webwinkel Coolblue, die woensdag sterke jaarcijfers publiceerde, trekt nog dit jaar naar de beurs (van Amsterdam). Dat kondigt referentieaandeelhouder HAL Holding HAL0,00% aan in een persbericht. HAL heeft een belang van 49 procent in Coolblue.
'Op dit moment wordt verwacht dat deze IPO in 2021 kan plaatsvinden. Dit zal onder meer afhankelijk zijn van de omstandigheden op de financiële markten', klinkt het.
Bron: De Tijd
Buy and Hold(ing) belegger:Berkshire Hathaway,Brederode,GBL,Ackermans,Hal Trust,Sofina,Dieteren,Alphabet.
Letterlijk zo goed als elke index zit tegen zijn ATH aan.
En dan springen we uit de anonimiteit. Naast mijn job als vermogensbeheerder (waar mijn focus trouwens primair op holdings ligt) schrijf ik ook analyses op twee nieuwsbrievensites. Gisteren organiseerden wij een presentatie voor (potentiële) abonnees en werd de casus van de Noorse investeringsholding Aker ASA uitgebreid besproken. De video hebben wij vandaag op YouTube gepubliceerd en is hier te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=vV8ZUOnqq7s
@Michael25: zou je kunnen uitleggen hoe we deze site moeten gebruiken?michael25 schreef: ↑7 januari 2021, 21:44Voor de Zweedse holdings kan ik deze aanbevelen: https://ibindex.se/ibi/#/companies
B.v. Investor: Marknadsvikt♣ 50.68% en Indexvikt 9.88%
Wat is dan de premium of discount?
Ik gebruik de site altijd met automatische vertaling via Google Chrome. Kan ook bereikt worden middels Google Translate, kopieer en plak daar de URL en klik er op in het vertaalde stuk tekst en je krijgt de hele site vertaald te zien.dreamy schreef: ↑12 februari 2021, 10:44@Michael25: zou je kunnen uitleggen hoe we deze site moeten gebruiken?michael25 schreef: ↑7 januari 2021, 21:44
Voor de Zweedse holdings kan ik deze aanbevelen: https://ibindex.se/ibi/#/companies
B.v. Investor: Marknadsvikt♣ 50.68% en Indexvikt 9.88%
Wat is dan de premium of discount?
Bedankt voor de reactie. De vertaling van de hele site lijkt voor mij niet te werken, maar als je deze site aanbeveelt, dan zou je toch moeten kunnen zeggen wat deze gegevens betekenen voor de premium of discount van Investor AB, of niet?
Ja hoor, maar als je het vertaalt weet je meteen wat het betekent
Marknadsvikt (market weight) is het gewicht van de marktwaarde van één bedrijf in verhouding tot de andere holdings die zijn genoemd. Indexvikt (index weight) is het gewicht dat het bedrijf heeft in deze Zweedse holding index.
Voornamelijk de homepagina en de pagina's van de holdings zelf op die site (waar je de historische ontwikkeling van de NAV en koers kunt zien) zijn van waarde.
Bedankt! Ik begrijp nu beter hoe we deze site kunnen gebruiken en ik zie dat het aandeel Investor volgens de site met een korting van 15.6% noteert, maar ik begrijp nog steeds niet hoe Investor 50.68% van de marktwaarde kan uitmaken en slechts 9.88% van het indexgewicht. Hoe is die index dan samengesteld?michael25 schreef: ↑12 februari 2021, 12:48 Marknadsvikt (market weight) is het gewicht van de marktwaarde van één bedrijf in verhouding tot de andere holdings die zijn genoemd. Indexvikt (index weight) is het gewicht dat het bedrijf heeft in deze Zweedse holding index.
Voornamelijk de homepagina en de pagina's van de holdings zelf op die site (waar je de historische ontwikkeling van de NAV en koers kunt zien) zijn van waarde.
Dat is mij ook niet geheel duidelijk. Wat ik er van op kan maken is dat de partij die dit heeft opgezet voornamelijk als een benchmarking tool gebruikt voor de eigen investeringen in Zweedse holdings. De index en die marktwaarde gebruik ik dan ook niet, het is voor mij relevanter de historische ontwikkeling van de discounts en de holdings te kunnen beschouwen.dreamy schreef: ↑12 februari 2021, 14:56Bedankt! Ik begrijp nu beter hoe we deze site kunnen gebruiken en ik zie dat het aandeel Investor volgens de site met een korting van 15.6% noteert, maar ik begrijp nog steeds niet hoe Investor 50.68% van de marktwaarde kan uitmaken en slechts 9.88% van het indexgewicht. Hoe is die index dan samengesteld?michael25 schreef: ↑12 februari 2021, 12:48 Marknadsvikt (market weight) is het gewicht van de marktwaarde van één bedrijf in verhouding tot de andere holdings die zijn genoemd. Indexvikt (index weight) is het gewicht dat het bedrijf heeft in deze Zweedse holding index.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Met dank aan Dreamy en Michael 25,
Vimco Luxembourg; is mij ook niet geheel duidelijk. Dreamy stelde kritische maar goede vragen. De historische ontwikkeling van discounts te volgen kan interessant zijn maar blijkbaar is dit momenteel geen goede raadgever meer. Blijkbaar gaat het momenteel niet meer om de discounts, praktisch gezien kijk naar Brederode, Sofina, Smt en nog enige andere aandelen. Als voorbeeld GBL heeft een discount van ongeveer 30% met veel koopadviezen.
Vimco Luxembourg; is mij ook niet geheel duidelijk. Dreamy stelde kritische maar goede vragen. De historische ontwikkeling van discounts te volgen kan interessant zijn maar blijkbaar is dit momenteel geen goede raadgever meer. Blijkbaar gaat het momenteel niet meer om de discounts, praktisch gezien kijk naar Brederode, Sofina, Smt en nog enige andere aandelen. Als voorbeeld GBL heeft een discount van ongeveer 30% met veel koopadviezen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Michael & Dreamy,
'k Heb het ook even bekeken en heb de verklaring voor het verschil tussen marktgewicht en indexgewicht.
* Indexvikt (Indexgewicht): de index is niet gewogen op basis van marktkapitalisatie, maar op basis van premie/discount. Hoe hoger de discount, hoe hoger het gewicht binnen de index; hoe lager de discount of hoe groter de premie, hoe lager het gewicht binnen de index.
* Marknadsvikt (Marktgewicht): hier speelt marktkapitalisatie wél een rol, maar op een specifieke manier: niet de market cap van de holding zelf, maar deze van de beursgenoteerde aandelen van de holding. Da's de reden waarom het marktgewicht van Industrivärden (portfolio van beursgenoteerde aandelen) met 12.6% groter is dan het op basis van market cap zou zijn (5.2%). Of waarom het "marktgewicht" van Investor met 50% lager is dan het gewicht zou zijn op basis van market cap (+55%).
Investor is qua market cap groter dan de rest samen, dus mogelijk heeft de opsteller van deze site daarom voor deze afwijkende methode gekozen, om dat aandeel minder hard te lagen doorwegen.
Zoals Michael ook zei: er zijn andere pagina's van die site die er interessanter uit zien.
'k Heb het ook even bekeken en heb de verklaring voor het verschil tussen marktgewicht en indexgewicht.
* Indexvikt (Indexgewicht): de index is niet gewogen op basis van marktkapitalisatie, maar op basis van premie/discount. Hoe hoger de discount, hoe hoger het gewicht binnen de index; hoe lager de discount of hoe groter de premie, hoe lager het gewicht binnen de index.
* Marknadsvikt (Marktgewicht): hier speelt marktkapitalisatie wél een rol, maar op een specifieke manier: niet de market cap van de holding zelf, maar deze van de beursgenoteerde aandelen van de holding. Da's de reden waarom het marktgewicht van Industrivärden (portfolio van beursgenoteerde aandelen) met 12.6% groter is dan het op basis van market cap zou zijn (5.2%). Of waarom het "marktgewicht" van Investor met 50% lager is dan het gewicht zou zijn op basis van market cap (+55%).
Investor is qua market cap groter dan de rest samen, dus mogelijk heeft de opsteller van deze site daarom voor deze afwijkende methode gekozen, om dat aandeel minder hard te lagen doorwegen.
Zoals Michael ook zei: er zijn andere pagina's van die site die er interessanter uit zien.
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Hey Dreamy,
Ik heb de holding topic even niet meer gevolgd, dus ik zie je antwoord nu pas.
Een semantisch debat is altijd mogelijk over de NAV: "valt adjusted NAV te prefereren boven de reported NAV of net niet". Heb je een uurtje of drie?
Ik heb in elk geval mijn redenen om met reported NAV te werken.
* Eentje daarvan is om historische vergelijking toe te laten. De adjusted NAV wordt pas sinds enkele jaren gepubliceerd. De historische NAV is/was de reported NAV.
* Bij de adjusted NAV telt men het dividend opnieuw op. Andere holdings/investeringsmaatschappijen doen dat niet. Of als ze het wel doen opteer ik ook daar voor reported NAV, kwestie van appelen met appelen te vergelijken. Ik vind holdings/investeringsmaatschappijen niet persé de meest geschikte dividendvehikels. Getuige daarvan het soms vrij grillige (of in elk geval niet vlekkeloze) dividendtrackrecord van een ganse reeks holdings. Ik zoek bij holdings/investeringsmaatschappijen niet zozeer dividend aristocrats, maar veeleer value creators. En dus kijk ik liever naar de NAV-evolutie zonder het dividend.
* Over de "estimated market value" die men binnen de adjusted NAV hanteert voor waardeaanpassingen van componenten van Patricia Industries zegt Investor het volgende:
"While the estimated market values might not necessarily reflect our view of the intrinsic values, they reflect how the stock
market values similar companies."
Over waardering kan je ganse boeken vol neerpennen. Wat is de juiste waarde? Sihold, bijgestaan door haar onafhankelijke waardeschatter (die tegelijk ook al jaren de huisbanken waren) vond een bod aan 23 EUR op Sioen fair. Maar wegens gebrek aan interesse van beleggers om aan die prijs op het bod in te gaan en de vurige wens bij Sihold op een geslaagd bod is men bereid 27 EUR te betalen. Wat is/was dan uiteindelijk de "juiste prijs"?
Investor zegt zelf dat marktwaarde niet persé hun visie op de intrinsieke waarde reflecteert. Iets wat zelfs in 2 richtingen kan werken.
Dan hanteer ik liever de meer conservatieve schatting.
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
UMG en TIKTOK kondigen wereldwijde alliantie aan. UMG zou naar de beurs komen voor 2022. Gaat vuurwerk geven mijn gedacht!
Om het nog wat pittiger te maken .....
Tiktok gaat in de aanval tegen Tencent die ondertussen 20% van UMG in handen heeft.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210203_95261435
Hoe gaat dat weer .... als honden vechten om een been, loopt Bollore ermee heen
PS Voor de geïnteresseerde : Vivendi heeft zopas een additionele 10% van UMG verkocht aan Tencent alvorens de IPO te doen.
https://www.loyensloeff.com/en/en/news/ ... up-n21554/