Holdings
TIP
Re: Holdings
Klopt denk ik dat het lang zal duren voor Sofina deze daling te boven is. Ik houd bij want heb tijd en vertrouwen.
Dat er een moeilijke periode met minder beschikbare cash aankomt, is ook correct denk ik, en de bedrijven die snel en diep snoeien (zoals Gorillas), hebben meest kans om deze periode goed door te komen en als winnaars uit de bus te komen. Doorgewinterde adviseurs als Sequoia Capital en Sofina zijn dan van groot belang denk ik.
Dat er een moeilijke periode met minder beschikbare cash aankomt, is ook correct denk ik, en de bedrijven die snel en diep snoeien (zoals Gorillas), hebben meest kans om deze periode goed door te komen en als winnaars uit de bus te komen. Doorgewinterde adviseurs als Sequoia Capital en Sofina zijn dan van groot belang denk ik.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als u nu uw gehele aandelenportefeuille bekijkt, welke staan er in de min en welke in de plus?
Wellicht heeft het aankoopmoment er natuurlijk mee te maken. Zowel Sofina als Brederode staan nog altijd in de plus hier. In onze ogen zijn dat ‘’rustige’’ aandelen; die gij nooit moet verkopen. Maar gewoon bijhouden m.a.w. laat staan. Immers weten wij het beter? Overigens er zijn nog al wat online beleggers die het áltijd beter weten. Wij lezen ze graag.
Helaas voor veel online beleggers, moeten wij ook toegeven dat BH74LONG of SHORT altijd of vaak(?) gelijk heeft. Beleggen in IWDA is de meest veilige oplossing.
Verder hebben wij van een oude, ‘niet online’ wijze man geleerd: nooit verkopen met verlies……
Overigens als het goed is staat uw gehele portefeuille t.o.v vorig jaar in de min. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen!
Wellicht heeft het aankoopmoment er natuurlijk mee te maken. Zowel Sofina als Brederode staan nog altijd in de plus hier. In onze ogen zijn dat ‘’rustige’’ aandelen; die gij nooit moet verkopen. Maar gewoon bijhouden m.a.w. laat staan. Immers weten wij het beter? Overigens er zijn nog al wat online beleggers die het áltijd beter weten. Wij lezen ze graag.
Helaas voor veel online beleggers, moeten wij ook toegeven dat BH74LONG of SHORT altijd of vaak(?) gelijk heeft. Beleggen in IWDA is de meest veilige oplossing.
Verder hebben wij van een oude, ‘niet online’ wijze man geleerd: nooit verkopen met verlies……
Overigens als het goed is staat uw gehele portefeuille t.o.v vorig jaar in de min. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen!
Ik zie dat je hebt verkocht. Uiteindelijk dient iedere belegger te doen waar hij of zij denkt goed aan te doen, maar na een daling verkopen als er duidelijk zeer negatief sentiment heerst lijkt mij hoog kopen, laag verkopen. Maar goed, dat maakt een markt en ik wens u alle goeds. U moet ook kunnen slapen van uw beleggingen, maar de beleggingen die in een rechte lijn van linksonder naar rechtsboven gaan zijn zeer zeldzaam.Barryke schreef: ↑30 mei 2022, 20:46 “Maar, zoals verwacht, kan Sofina geen materiële niet-openbare informatie verstrekken”.
- Misschien een idee om openbare informatie te verstrekken?
Het is wel zeker positief dat ze contact met jou opneemt. Dat ze de belegger toch gehoord wordt tijdens deze crisis.
Maar voor mij persoonlijk is dit onvoldoende. Ik zal er mijn beslissing niet voor herzien.
Het merendeel van Sofina’s participaties hebben constant vers geld nodig. Dat geld is er nu niet meer. Er zouden dus wel wat steentjes kunnen beginnen omvallen (te beginnen met Gorillas bvb).
Hebben jullie dat stuk in De Tijd hierover gelezen?
Van 26 mei
“Groeibedrijven moeten zich opmaken voor een langdurige en moeilijke periode, waarschuwt het bekende investeringsfonds Sequoia. CEO's worden aangepord om onmiddellijk besparingsplannen op te maken.”
Sequoia: 'We verwachten dat de neergang van de markten een impact zal hebben op het consumentengedrag, de arbeidsmarkt, de bevoorradingsketen en meer. Het zal een lang herstel worden en omdat we niet kunnen voorspellen hoelang adviseren we jullie hoe je voor te bereiden om erdoor te geraken', luidde de presentatie.
“Het investeringsfonds, dat tal van bekende techbedrijven financierde, waarschuwt dat cash cruciaal wordt en dat goedkoop geld geen reddingsboei meer zal zijn zoals in vorige periodes. Bedrijven moeten daarom maatregelen nemen om het met zo weinig mogelijk geld te kunnen uitzingen. Dat kan door te schrappen in projecten, onderzoek en ontwikkeling, marketing en andere uitgaven. De focus moet niet meer liggen op groei, maar op winstgevendheid.”
Volgens mij lag deze interne mail van Sequoia ook al op het bord van Perring voor hij zijn aanval inzette. De snoodaard.
Dit is geen probleem dat binnen een paar weken opgelost is.
En zoals gezegd, het uitblijven van insideraankopen vindt het nog het meest zorgbarende.
Bon, ik heb gezegd. Ik hoop op het beste voor Sofina. Good luck all!
Ik stap eventueel weer in als er substantiële insideraankopen zijn gebeurd en als het technische plaatje verbeterd is. Tegen dan zal er ook weer meer positieve nieuwsflow over Sofina komen!
Perring is al voldoende gediskrediteerd dus daar ga ik geen woorden aan besteden, zie eerdere berichten en gedeelde artikels op dit forum.
Het zal zeker niet binnen een paar weken worden opgelost, maar is beleggen niet een spel van jaren versus weken? Compounding is het achtste wereldwonder, aldus Einstein. Dat gebeurt over tientallen jaren, niet weken.
Ik had in jaren niet durven dromen om Sofina op dit soort niveaus op te kunnen pikken, dus ik zie het als een uitgelezen investeringskans. Zoals gezegd: buy when there is blood in the streets. Als de hemel zonneklaar is, is het beleggen gemakkelijk.
En plots keert men hun kar ...
Kepler Cheuvreux voorzichter met holdings
(ABM FN) Kepler Cheuvreux is voorzichtiger geworden over Belgische holdings en verlaagde in veel gevallen de adviezen en koersdoelen voor deze aandelen. Dit bleek woensdag uit een groot sectorrapport van Kepler.
Zo werden de adviezen voor Sofina en Brederode verlaagd naar Reduceren. Ook het advies voor Gimv werd verlaagd, maar van Kopen naar Houden. De koersdoelen voor deze aandelen werden ook verlaagd.
Na “een recordjaar 2021” belooft het voor de holdings die zich richten op private equity lastiger te worden, denkt Kepler, wijzend op de hogere rente en zwakkere aandelenmarkten.
Sommige holdings noteerden in 2021 tegen een premie ten opzichte van de intrinsieke waarde, maar dat was slechts kortstondig, en inmiddels noteren die weer op de oude kortingen.
Kepler spreekt van uitdagende omstandigheden en kiest voor defensieve namen als 3i Group, D’Ieteren en GBL.
Kepler verlaagde de koersdoelen voor Sofina en voor Brederode van respectievelijk 360 en 127 euro naar 210 en 100 euro.
Volgens Kepler zal Sofina last gaan ondervinden van de tegenwind, en dan vooral voor de investeringen in technologie en in durfkapitaal. De intrinsieke waarde zal volgens het beurshuis dit jaar dalen. Ook stipt Kepler de lage transparantie bij Sofina aan, die kan bijdragen aan de korting.
Na een sterk 2021 is de start van 2022 uitdagender voor Brederode, meent Kepler.
Aangezien de divisie private equity de afgelopen tien jaar de drijvende kracht achter de groei van de intrinsieke waarde is geweest, verwachten de analisten dit jaar een duidelijke vertraging, ondanks de sterke staat van dienst van Brederode.
Ook Gimv van de kooplijst
Het advies voor Gimv werd door Kepler verlaagd van Kopen naar Houden, terwijl het koersdoel van 61 naar 56 euro ging.
De analisten hebben hier hun model aangepast op basis van de jaarresultaten die de holding vorige week publiceerde.
Ook voor Gimv verwacht Kepler dat de groei van de intrinsieke waarde zal vertragen.
Koersdoelen Ackermans, GBL en Quest for Growth omlaag
Kepler verlaagde het koersdoel voor Ackermans & van Haaren van 180 naar 175 euro, voor GBL van 111 naar 104 euro en voor Quest for Growth van 8,60 naar 7 euro.
De analisten hebben hun taxaties voor de drie holdings licht aangepast, waardoor de koersdoelen ook omlaag moesten.
Door: ABM Financial News.pers@abmfn.be
De markt is nog zeer positief hoor. We zijn nog maar in de fase van de ontkenning. Vandaag bij Bolero 87% kooporders voor Sofina en 13% verkooporders.michael25 schreef: ↑30 mei 2022, 21:34
Ik zie dat je hebt verkocht. Uiteindelijk dient iedere belegger te doen waar hij of zij denkt goed aan te doen, maar na een daling verkopen als er duidelijk zeer negatief sentiment heerst lijkt mij hoog kopen, laag verkopen. Maar goed, dat maakt een markt en ik wens u alle goeds. U moet ook kunnen slapen van uw beleggingen, maar de beleggingen die in een rechte lijn van linksonder naar rechtsboven gaan zijn zeer zeldzaam.
Perring is al voldoende gediskrediteerd dus daar ga ik geen woorden aan besteden, zie eerdere berichten en gedeelde artikels op dit forum.
Het zal zeker niet binnen een paar weken worden opgelost, maar is beleggen niet een spel van jaren versus weken? Compounding is het achtste wereldwonder, aldus Einstein. Dat gebeurt over tientallen jaren, niet weken.
Ik had in jaren niet durven dromen om Sofina op dit soort niveaus op te kunnen pikken, dus ik zie het als een uitgelezen investeringskans. Zoals gezegd: buy when there is blood in the streets. Als de hemel zonneklaar is, is het beleggen gemakkelijk.
Mevrouw Soubie heeft voor 57.000 euro Sofina gekocht aan 289 euro
Meneer Tombeur voor 212.000 euro aan 282 euro
Voor 200.000 euro aan 334 euro
Voor 100.000 euro aan 326
Meneer Sing voor 40.000 euro aan 391 euro
Mevrouw Langenbucher (van de Bill Gates foundation) voor 159.000 euro aan 319 euro
Mevrouw Sioen voor 127.000 euro aan 317 euro.
Mijn vraag is gewoon: waar zitten zij nu? Nu je kan kopen voor 220 euro… Zit jij dan niet met die vraag?
Een geruststellend persbericht over Byju’s/Perring had ook geholpen.
Ja ik weet het je hoort duidelijk dat ik verkocht heb Beetje biased misschien maar ik zei dit ook al toen ik ze nog had, lees maar na. Ik had een order ingelegd om bij te kopen aan 220 maar heb het geannuleerd omwille van het hierboven vermelde. Waarom zou ik kopen als zij het zelfs niet doen?
De risico-rendementsverhouding is in ieder geval flink verbeterd. Juist vanwege de onzekerheid wordt er nu meer slecht nieuws ingeprijsd dan hoogstwaarschijnlijk gerechtvaardigd is. Dat betekent niet dat we de bodem gezien hebben, garantie tot aan de deur. Maar de tijd om te verkopen was boven de 400, dit zijn niveaus om kwaliteitsnamen als Sofina op te pikken. De Boëls hebben wel voor hetere vuren gestaan en hebben Sofina sinds de jaren 50 door diverse macro-economie en/of geopolitieke stormen weten te sturen. Ik hou er dus alle vertrouwen in.Barryke schreef: ↑31 mei 2022, 12:45De markt is nog zeer positief hoor. We zijn nog maar in de fase van de ontkenning. Vandaag bij Bolero 87% kooporders voor Sofina en 13% verkooporders.michael25 schreef: ↑30 mei 2022, 21:34
Ik zie dat je hebt verkocht. Uiteindelijk dient iedere belegger te doen waar hij of zij denkt goed aan te doen, maar na een daling verkopen als er duidelijk zeer negatief sentiment heerst lijkt mij hoog kopen, laag verkopen. Maar goed, dat maakt een markt en ik wens u alle goeds. U moet ook kunnen slapen van uw beleggingen, maar de beleggingen die in een rechte lijn van linksonder naar rechtsboven gaan zijn zeer zeldzaam.
Mevrouw Soubie heeft voor 57.000 euro Sofina gekocht aan 289 euro
Meneer Tombeur voor 212.000 euro aan 282 euro
Voor 200.000 euro aan 334 euro
Voor 100.000 euro aan 326
Meneer Sing voor 40.000 euro aan 391 euro
Mevrouw Langenbucher (van de Bill Gates foundation) voor 159.000 euro aan 319 euro
Mevrouw Sioen voor 127.000 euro aan 317 euro.
Mijn vraag is gewoon: waar zitten zij nu? Nu je kan kopen voor 220 euro… Zit jij dan niet met die vraag?
Een geruststellend persbericht over Byju’s/Perring had ook geholpen.
Ja ik weet het je hoort duidelijk dat ik verkocht heb Beetje biased misschien maar ik zei dit ook al toen ik ze nog had, lees maar na. Ik had een order ingelegd om bij te kopen aan 220 maar heb het geannuleerd omwille van het hierboven vermelde. Waarom zou ik kopen als zij het zelfs niet doen?
De buyback van Sofina op de dag van het short bericht was wat mij betreft meer dan voldoende signaal. Ik weet niet in hoeverre de insiders en/of Sofina zelf gebonden zijn aan een "stille periode" voor publicatie van de newsletter of halfjaarcijfers, of gedurende de periode dat men met de waarderingen aan de slag gaat (nu dus). Het stoort mij niet in die zin, daar een buyback op holdingniveau de facto een buyback van de Boëls zelf is als grootste eigenaar en met Harold als CEO.
En dan Byju's. Het belang van Byju's is al meerdere malen volledig uit de beurswaarde van Sofina verdampt. Als men zich daar al zorgen om dient te maken, is dat nu wel eruit geprijsd. Perring is al ontmaskert als charlatan op dit forum, daar hoeft geen woord meer aan te worden vuil gemaakt. Laat ik er dit nog over zeggen: een paar duizend klachten op 120 miljoen gebruikers, mag ik dat een peulenschil vinden? Een kwart procent...
En verder: waarom zou de oprichter 400 miljoen van de 800 miljoen afgelopen maart op tafel leggen, hij zou bij uitstek ervan op de hoogte moeten zijn. Iedere organisatie heeft rotte appels en een bedrijf dat zo snel groeit zal echt wel met problemen te kampen hebben, maar om te doen alsof het opeens niets meer waard is, is complete nonsens. Een bedrijf shorten om een participatie van 6% is nog grotere apekool, en zie het short register bij de FSMA, er zit niemand short en er heeft ook niemand short gezeten.
KBC Securities verlaagt het koersdoel van Sofina, dus heb ik aandelen bijgekocht.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
In het algemeen zou het beste zijn een paar maand voordat ze hun koersdoel verlagen te verkopen, en een paar maand voordat ze het verhogen te kopen. maar dat weten we pas achteraf. Ze lopen dus ook maar achter de koers aan zoals iedereen (analisten, beleggers, journalisten, ...).
Het fantastische is dat als je koersdoelen op een grafiek zet samen met de koers, en je holt met de koersdoelen gewoon achter de koers aan, dan is het precies alsof de koersdoelen correct waren, terwijl diegene die de koersdoelen gevolgd heeft meestal in de luren gelegd geweest is....
Als nieuwe belegger sta ik momenteel op verlies met Brederode. Heb zes stuks. Af en toe een aandeel gekocht rond de 103€ en 108€. Het laatst aangekocht aan €112. De Brederodes zijn extra's want maandelijks koop ik gewoon een wereldwijde tracker. Als er op het eind van de maand en na de vaste belegging nog over is koop ik nog een stuk Brederode aan. Zelfs met deze daling lijkt dergelijke holding een 'hold forever' aandeel.
Geen keuzedividend dit jaar bij Texaf? Vreemd.
Toch nog even terugkomen op de analyse van Kepler Cheuvreux over de holdings. Ze waarderen Brederode en Sofina massaal af, want die zitten in private equity en durfkapitaal. Daar is veel onzekerheid over, aldus Kepler. Conclusie: verkopen die holdings!
Op dezelfde dag geeft men Kinnevik, dat een zeer significant deel van de intrinsieke waarde in durfkapitaalbeleggingen zoals Sofina heeft zitten, een koopaanbeveling. Sofina staat op ruim 30% discount, Kinnevik nadert de 10% discount.
Tevens geeft men D'Ieteren een koopadvies. Bij D'Ieteren is een belangrijk deel van de waarde afhankelijk van Belron. Bij de laatste investeringsronde werd Belron tegen 118x de nettowinst en 5,6x de omzet gewaardeerd. Daarop doet Kepler geen afwaardering, men neemt die waarde nog steeds voor waar aan?
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/fin ... 19402.html
Mag ik dat een zeer frappante gewaarwording vinden? En beleggers volgen de adviezen van deze partij ook nog. Er is geen touw aan vast te knopen. Morgen nog maar eens wat bijkopen...
Op dezelfde dag geeft men Kinnevik, dat een zeer significant deel van de intrinsieke waarde in durfkapitaalbeleggingen zoals Sofina heeft zitten, een koopaanbeveling. Sofina staat op ruim 30% discount, Kinnevik nadert de 10% discount.
Tevens geeft men D'Ieteren een koopadvies. Bij D'Ieteren is een belangrijk deel van de waarde afhankelijk van Belron. Bij de laatste investeringsronde werd Belron tegen 118x de nettowinst en 5,6x de omzet gewaardeerd. Daarop doet Kepler geen afwaardering, men neemt die waarde nog steeds voor waar aan?
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/fin ... 19402.html
Mag ik dat een zeer frappante gewaarwording vinden? En beleggers volgen de adviezen van deze partij ook nog. Er is geen touw aan vast te knopen. Morgen nog maar eens wat bijkopen...
Negeer toch die analyses! Het slaat echt NERGENS op. Drie weken geleden gaf men koopaanbevelingen op holdings net omwille van het feit dat er niet beursgenoteerde bedrijven in de portefeuille zat, waarvan de markt ze zogezegd niet naar waarde wist te schatten. Vandaag geeft men verkoopaanbevelingen om diezelfde reden. Tja, wat ben je met dergelijk advies?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Wat ik dieptreurig vind, is dat shorter-zonder-shortpositie Perring vindt dat Sofina en co. moeten worden gewaardeerd zoals Softbank en Prosus (ja, die hebben echt wel een vergelijkbaar track record *NOT*) en dat er "analisten" rondlopen die daarin mee lijken te gaan.
Dit.
Moesten die analisten het écht weten, dan zouden ze het ons zeker niet vertellen.
Degenen die Sofina al >10 jaar in port hebben, hoeven nog steeds niet te klagen. Integendeel! Er zullen er niet veel zijn die beter doen...