Holdings
TIP
Re: Holdings
Ik had gelijk met mijn voorkeur voor Indutrade, want Kinnevik is sindsdien nog zo'n 40% gedaald...dreamy schreef: ↑9 februari 2022, 15:09 ... Ik sta nu op zo'n 10% verlies op mijn aandelen Kinnevik en dat vind ik acceptabel voor een dergelijke holding die sterk op jonge groeiers focust en het dus in de huidige context van stijgende rentes minder goed doet. Ik zit er ook in voor de lange termijn en ik heb er alle vertrouwen in dat dit op de middellange termijn wel weer goed komt.
Ik overweeg ook om bij te kopen, maar ik richt mij voorlopig eerder op Indutrade voor eventuele aankopen.
Ik heb eens gekeken naar de presentatie van Kinnevik voor hun Capital Markets update in oktober en ik heb besloten om nu wel bij te kopen, om de volgende redenen:
- De communicatie is helder;
- Ze hebben voldoende cash als buffer en om de komende jaren te investeren;
- Ze hebben een begin gemaakt met investeren in clean tech, een sector met een mooie toekomst;
- Ze noteren met een korting van ruim 25%.
Pas op, ik ben WEL een fan van Ferrari. Ik zou voor Exor gaan omwile van de grotere diversificatie. Bovendien hoeft het niet OF te zijn, het kan ook EN zijn. Exor kopen en een pakketje Stellantis er bovenop om het accent te vergroten.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Hangt ervan af hoe je clean tech definieert. Investeren in het cleaner maken van niet-cleane technologie, mag dat meetellen of niet? Zo ja, zou je ook investor mogen meetellen.
Ik bedoel holdings die clean tech tot één van hun speerpunten voor investeringen hebben gemaakt, zoals Kinnevik dus onlangs gedaan heeft. Bij Investor ligt de nadruk eerder op med tech.
En op mature industriele technologie, maar dan tot in het extreme geoptimaliseerd.
Volgens Zanna (Mister Market) is de industrie-parel TESSENDERLO (na inlijving van Picanol) voortaan een HOLDING
Zijn de Scandinavische holdings niet gekend voor een grotere focus op bedrijven die duurzamere productie of clean-tech (duurzamer maken niet duurzame technologie) als doel hebben?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Er zal in elk geval nog werk moeten worden gemaakt van een "dividendbeleid" ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een conglomeraat wordt het wel. Een holding wordt het niet.
Tack en co zijn nog steeds eigen baas over de verschillende divisies. Holdings hebben doorgaans niet zo'n zeggenschap over de dagelijkse bedrijfsvoering en zijn louter aandeelhouder, soms in de raad van bestuur.
De eigen holdings van Tack en co zijn er natuurlijk wel, net zoals die er al waren voor de fusie, dat maakt geen verschil. Het dividendbeleid zal daar wel voor de nodige inkomsten zorgen, maar in die constructie is er (itt loon CEO) niemand die bevoordeeld wordt, aangezien de kleine aandeelhouders net hetzelfde dividend krijgen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Zoals Gudrun al aangaf, leggen Investor en andere holdings veel nadruk op duurzaamheid, maar Kinnevik is de enige holding die ik geïdentificeerd heb die clean tech als één van zijn speerpunten heeft aangeduid.
Een van de probleempunten met het investeren in holdings (of andere financiele instrumenten) die zich sterk op een thema focussen is dat zelfs een thema dat achteraf effectief toekomstgericht bleek te zijn, nog altijd geen enkele garantie biedt op goede returns. Thema's die duidelijk toekomstgericht zijn worden altijd gekenmerkt door heel sterke concurrentie en dus dunne marges.
+1. Dat is een fout die veel mensen maken.Gudrun schreef: ↑12 december 2022, 15:45 Een van de probleempunten met het investeren in holdings (of andere financiele instrumenten) die zich sterk op een thema focussen is dat zelfs een thema dat achteraf effectief toekomstgericht bleek te zijn, nog altijd geen enkele garantie biedt op goede returns. Thema's die duidelijk toekomstgericht zijn worden altijd gekenmerkt door heel sterke concurrentie en dus dunne marges.
Inderdaad, heb mij destijds ook laten vangen aan IQQH. Een fantastisch thema is daarom niet een fantastische investering.Barryke schreef: ↑12 december 2022, 17:18+1. Dat is een fout die veel mensen maken.Gudrun schreef: ↑12 december 2022, 15:45 Een van de probleempunten met het investeren in holdings (of andere financiele instrumenten) die zich sterk op een thema focussen is dat zelfs een thema dat achteraf effectief toekomstgericht bleek te zijn, nog altijd geen enkele garantie biedt op goede returns. Thema's die duidelijk toekomstgericht zijn worden altijd gekenmerkt door heel sterke concurrentie en dus dunne marges.