Holdings
TIP
Re: Holdings
Kan een holding meer waard zijn dan de intrinsieke waarde?
De intrinsieke waarde kan natuurlijk wel stijgen na het bod.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
reteiP schreef:Kan een holding meer waard zijn dan de intrinsieke waarde?
In theorie kan de prijs van het aandeel van de holding meer waard zijn dan de NAV, als beleggers dat willen betalen, bij Berkshire Hathaway is dit het geval denk ik.
In Benelux nog niet tegengekomen dat ze duurder staan dan NAV, lijkt me ook niet waarschijnlijk.
Mij lijkt een holding net interessant door de korting tov NAV. De IW of NAV stijgt niet door een bod.
Holdings en NAV
De eerste paar maanden na de IPO van GIMV is het aandeel sneller gestegen dan de NAV. Toen het ongeveer verdubbeld was (uitgifte aan BF 2000), noteerde GIMV met een premie.
Dit is wel een zeer specifiek geval, omdat er een aanzienlijk deel participaties zijn in niet-genoteerde ondernemingen (nu nog meer dan destijds). De berekening van de NAV volgt dan de waarderingsregels die GIMV hanteert. Die zijn vaak eerder 'conservatief'. Een gevolg daarvan is dat de NAV meestal ook stijgt bij het liquideren van een verlieslatende positie. Doorgaans is er al een voorafgaande boekhoudkundige afwaardering geweest die hoger is dan het opgelopen verlies.
Zelfs beursgenoteerde participaties worden soms gewaardeerd beneden de koers: doordat de GIMV ervan uitgaat dat bij een exit uit een belangrijke positie de aandelen alleen met een korting tov de beurskoers kunnen geplaatst worden.
Dit is wel een zeer specifiek geval, omdat er een aanzienlijk deel participaties zijn in niet-genoteerde ondernemingen (nu nog meer dan destijds). De berekening van de NAV volgt dan de waarderingsregels die GIMV hanteert. Die zijn vaak eerder 'conservatief'. Een gevolg daarvan is dat de NAV meestal ook stijgt bij het liquideren van een verlieslatende positie. Doorgaans is er al een voorafgaande boekhoudkundige afwaardering geweest die hoger is dan het opgelopen verlies.
Zelfs beursgenoteerde participaties worden soms gewaardeerd beneden de koers: doordat de GIMV ervan uitgaat dat bij een exit uit een belangrijke positie de aandelen alleen met een korting tov de beurskoers kunnen geplaatst worden.
Niettegenstaande het net niet halen van de voorwaarden, gaat HENEX toch over tot de uitbetaling van de aangeboden aandelen op 30 december. Het bod wordt tevens heropend om de resterende aandelen te verwerven.
cfr: http://www.henex.be/Pdf/Henex-heropening.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
en http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 0-3099.art" onclick="window.open(this.href);return false;
cfr: http://www.henex.be/Pdf/Henex-heropening.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
en http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 0-3099.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik lees het volgende in het persbericht; Bijgevolg, indien de Bieder na het heropend bod minstens 90% van de aandelen waarop het bod betrekking had, heeft verworven, zal de Bieder het recht hebben om een vereenvoudigd uitkoopbod te lanceren.
Indien de resterende 0,34% van de aandelen die men nodig heeft om aan 90 % te geraken niet worden aangeboden dan lijkt het mij dat men Henex niet van de beurs zal kunnen halen, althans niet aan deze prijs. Tenzij ik mij vergis.
Blijkbaar zijn er toch een klein aantal die niet toegeven of niet (meer) weten dat ze aandeelhouder zijn.
Indien de resterende 0,34% van de aandelen die men nodig heeft om aan 90 % te geraken niet worden aangeboden dan lijkt het mij dat men Henex niet van de beurs zal kunnen halen, althans niet aan deze prijs. Tenzij ik mij vergis.
Blijkbaar zijn er toch een klein aantal die niet toegeven of niet (meer) weten dat ze aandeelhouder zijn.
-
- VIP member
- Contacteer:
Stop toch met al die Technische indicatoren en al dat ander gezeik. Het is geen wetenschap, de beurs is puur psychologie meer niet.
Om dus op je vraag te antwoorden : Als de beleggers willen dat het aandeel meer waard is dan de intrinsieke waarde, dan is het dat ook. één zot plus een paar kuddeschapen zijn voldoende
Om dus op je vraag te antwoorden : Als de beleggers willen dat het aandeel meer waard is dan de intrinsieke waarde, dan is het dat ook. één zot plus een paar kuddeschapen zijn voldoende
Neen den90% (van de aandelen nog niet in hun bezit ) is iets dat fam boel zelf had opgegeven en waar ze dus zelf van kunnen afzien.Darts schreef:Ik lees het volgende in het persbericht; Bijgevolg, indien de Bieder na het heropend bod minstens 90% van de aandelen waarop het bod betrekking had, heeft verworven, zal de Bieder het recht hebben om een vereenvoudigd uitkoopbod te lanceren.
Je hebt 95% van totaal aantal aandelen nodig om aandeel van de beurst te halen met verplicht uitkoopbod. Dat hebben ze, ze zullen dat na het tweede bod ook wel doen.
Henex is een oud aandeel er zullen er wel wat verloren zijn gegeaan over de jaren heen.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Voila, ze zitten al aan de 95%. Ze zitten gewoon nog niet aan de 90% van de aandelen die ze voor het bod nog niet in handen hadden, maar dat is een voorwaarde die ze zichzelf opgelegd hadden, die ze nu laten vallen.zeezout schreef:
Neen den90% (van de aandelen nog niet in hun bezit ) is iets dat fam boel zelf had opgegeven en waar ze dus zelf van kunnen afzien.
Je hebt 95% van totaal aantal aandelen nodig om aandeel van de beurst te halen met verplicht uitkoopbod. Dat hebben ze, ze zullen dat na het tweede bod ook wel doen.
Henex is een oud aandeel er zullen er wel wat verloren zijn gegeaan over de jaren heen.
Ze hebben 95% van de aandelen. Het bod wordt heropend en na die periode zal het aandeel geschrapt worden op de beurs.
Ackermans & van Haaren kondigt de effectieve verwerving aan
van een belang van 60,39% in CFE en de lancering van een
verplicht openbaar bod op alle CFE-aandelen die nog niet in haar
bezit zijn tegen een prijs van 45 euro per aandeel.
Waar natuurlijk niemand zal op ingaan.
Lees verder http://hugin.info/134311/R/1751971/590689.pdf
van een belang van 60,39% in CFE en de lancering van een
verplicht openbaar bod op alle CFE-aandelen die nog niet in haar
bezit zijn tegen een prijs van 45 euro per aandeel.
Waar natuurlijk niemand zal op ingaan.
Lees verder http://hugin.info/134311/R/1751971/590689.pdf
Ik heb de laatste jaren hoofdzakelijk in fondsen belegd, maar ben nu toch al een tijdje aan het kijken om mijn portefeuille wat te diversifiëren naar aandelen, meerbepaald holdings. Ik beperk me hier in een eerste fase tot Belgische holdings, en dan kom ik al snel uit bij GBL, Ackermans & Van Haaren en GIMV, eventueel Sofina en Bois Sauvage, zoals ook de topicstarter aangeeft.
GBL en AvH lijken mij momenteel echter aan de hogere kant te staan. Vooral AvH is de laatste tijd sterk vooruitgegaan. Hoe staan jullie hier tegenover? Is het beter om op een dip(je) te wachten? Of gaan ze mee in de algemene verwachting dat Europese aandelen in 2014 verder zullen stijgen? Alhoewel, de commentaren zijn hier wat tegenstrijdig.
Ik weet dat niemand een glazen bol heeft, maar had graag eens geweten wat jullie verwachtingen zijn voor deze holdings.
GBL en AvH lijken mij momenteel echter aan de hogere kant te staan. Vooral AvH is de laatste tijd sterk vooruitgegaan. Hoe staan jullie hier tegenover? Is het beter om op een dip(je) te wachten? Of gaan ze mee in de algemene verwachting dat Europese aandelen in 2014 verder zullen stijgen? Alhoewel, de commentaren zijn hier wat tegenstrijdig.
Ik weet dat niemand een glazen bol heeft, maar had graag eens geweten wat jullie verwachtingen zijn voor deze holdings.
Mijn persoonlijke favorieten zijn (in volgorde) Sofina, Brederode, GIMVGuido schreef:Ik weet dat niemand een glazen bol heeft, maar had graag eens geweten wat jullie verwachtingen zijn voor deze holdings.
- Sofina heeft nog nooit een dividenden uitbetaling gemist, heeft een aandelen inkoopprogramma (momenteel staat de teller op 245764 of 18.7M€) en is de laatste tijd agressief aan het investeren o.a. in on-line commerce (Spartoo, Privalia, Flipkart)
- Brederode heeft een mooi gediversifieerde portefeuille, bouwt exposure aan banking af, heeft een dividend dat houdbaar is op langere termijn en eveneens een inkoopprogramma (staat nu wel op een laag pitje, wat zou kunnen er op wijzen dat ze de koers van het aandeel hoog genoeg vinden)
- GIMV is een dividend player (hun policy is een ruim en stabiel dividend 1.84€ netto). Dividend kan eventueel omgezet worden in bijkomende aandelen. Dit aandeel koop je (momenteel ?) niet voor de groei. Laatste investeringsronde erg actief in de ruime gezond- en welzijnssector (GIMV Health Care)
Zeker doen. Lagere kosten, beter beheer. (Belgische) holdings hebben het grote voordeel dat de bestuurders er ook actief met hun eigen geld in zitten. Dan denken ze wel tweemaal na voor ze zotte beslissingen nemen.Guido schreef:Ik heb de laatste jaren hoofdzakelijk in fondsen belegd, maar ben nu toch al een tijdje aan het kijken om mijn portefeuille wat te diversifiëren naar aandelen, meerbepaald holdings.
- Bekijk ook even Bolloré: groei verzekerd, maar dubbele (franse) RV op dividend.
Mijn favoriete holdings zijn Brederode, Bois Sauvage (nu wel sterk gestegen) en Sofina.Guido schreef:Ik heb de laatste jaren hoofdzakelijk in fondsen belegd, maar ben nu toch al een tijdje aan het kijken om mijn portefeuille wat te diversifiëren naar aandelen, meerbepaald holdings. Ik beperk me hier in een eerste fase tot Belgische holdings, en dan kom ik al snel uit bij GBL, Ackermans & Van Haaren en GIMV, eventueel Sofina en Bois Sauvage, zoals ook de topicstarter aangeeft.
Ook een aantal monoholdings lijken mij interessant. KBC Ancora, Tubize, Solvac en Sofinasia.
AVH is inderdaad duur geworden. CFE (=Deme eigenlijk en onderdeel van AVH) vind ik wel nog interessant.
De vraag die bij mij oprijst, waarom enkel beperken tot holdings. Een mand met kwaliteitsaandelen zou ook zinvol zijn.
Een mand individuele titels vergt een aardig kapitaal. Holdings bieden instant spreiding voor een beperkt kapitaal.
Jens_Dev, dat hangt toch van eigen inbreng af. Ook per 2000 euro kan reeds gekocht worden.jens_dev schreef:Een mand individuele titels vergt een aardig kapitaal.
Holdings zijn wellicht een stukje veiliger maar hebben anderzijds ook een beperktere stijgingspotentieel.