Holdings
TIP
Re: Holdings
GBL heeft volgens de website een free float van 63%. Het is een typisch voorbeeld van een familie die dankzij een getrapte holdingstuctuur een imperium heeft kunnen uitbouwen. Dit heeft ongetwijfeld het ego van Albert Frère goed gedaan en de familie lijkt er financieel ook niet slechter van geworden te zijn.
Gisteravond werden de resulaten gepubliceerd en die bevatten weinig verrassingen. Het beursgenoteerde deel presteert nog altijd ondermaats (Adidas!) en GBL lijkt er maar niet in te slagen om hier waarde toe te voegen met hun beheer. GBL/Sienna Capital was ook niet best ("digitale fondsen"). Voor de private activa (inmiddels 23% van de portefeuille) is het wellicht nog te vroeg om een oordeel te hebben, maar waar ik mij vragen bij stel is het nieuws over FG Bros. Daar steken Ségolène & Gallienne blijkbaar hun privégeld in, met een actief beheer van kleinere participaties. Het zou mij verwonderen als de prestaties hier niet beter gaan zijn dan bij GBL. Maw: GBL als kaskoe gebruiken om interessante deals te doen met FG Bros voor de familie.
GBL blijft een eeuwige belofte... CEO Ian Gallienne - de student van negens en tienen- behaalt niet méér dan zes op tien.
Het aantrekkelijk dividendrendement is een troost.
Het aantrekkelijk dividendrendement is een troost.
Die charlatan heeft nooit een shortpositie ingenomen, zoals blijkt uit de FSMA registers. Dus dat lijkt me sterk. Die verspreidt zoveel onzinverhalen, dat hij op Twitter verkondigde dat de raad van commissarissen van mijn bedrijf absoluut niet te spreken was dat ik hem openlijk van repliek diende. Toen ik hem aangaf dat we helemaal geen raad van commissarissen hebben bij ons bedrijf, was hij opeens muisstil.laeka schreef: ↑10 maart 2023, 15:24Diene Charlatan bij Sofina zal al iets meer verdiend hebben dan u he beste. Ik heb u op het forum 4 aandelen zeer sterk zien bijkopen of kopen aan veel hogere koersen dan nu nl. SOFINA aan 350 euro en u bleef bijkopen , MBB aan 120 euro en meer, Kinnevik en Prosus. In een privebericht stuurde u mij ook uw aankoop van Aker Horizons indertijd door. Koers stond toen 17 nok als ik mij niet vergis. Uiteraard staan bovengenoemde aandelen nu goedkoop het zou nog al straf zijn.michael25 schreef: ↑10 maart 2023, 12:27
U heeft een kijkje in de keuken van Sofina gehad om te zeggen dat er iets aan het rotten is? Of beschouwt u alleen de koers en rent achter de kudde aan. Als belegger weet u hopelijk dat de koers een sentimentsindicator is op korte termijn? Korte termijn, als in: een periode van 1 of 2 jaar. Op 1 dag, 1 maand of 1 jaar kun je toch niets zinnigs zeggen over de potentie op de middellange termijn.
Maar met de term "ritje maken" toont aan dat u niet zozeer (alleen?) voor de lange termijn investeert, maar ook speculeert. Daar is niets mis mee, maar legt u mij aub niet langs die korte termijn meetlat. Zelfs de beste beleggers hebben echt niet alleen maar voltreffers, en op een korte termijn al helemaal niet. Dat als verwachtingspatroon houden is ridicuul.
Was ik te vroeg met Sofina? Achteraf gezien volmondig ja. Had ik voorzien dat een charlatan en een zogenaamd onafhankelijke broker het bedrijf op de korrel zouden nemen? Nee. Is dat laatste mij aan te rekenen? Lijkt me niet. Achteraf is echter altijd makkelijk praten.
MBB had 60 euro per aandeel cash, en het belang van Vorwerk was o.b.v. de toenmalige beurskoers ook 60 euro waard. Dus ja, MBB was aan 120 euro een koopje want je kreeg de rest van de portefeuille gratis. U kijkt nu naar de KOERSontwikkeling en die is sindsdien inderdaad teleurstellend, daarover heb ik in eerdere posts al bericht. Kunt u mij serieus vertellen nog nooit een positie te hebben gehad die 30% is gedaald op termijn van 12 maanden? U heeft precies op tijd de kredietcrisis, coronacrisis en de ravage van 2022 vermeden? Bedrijfsspecifieke koersdalingen vermeden? Dat lijkt me zeer stug.
Ik beoordeel u niet op uw missers, of op uw beste performers, maar over de content die u deelt. Ik dacht dat we, ook in privéberichten, wat dat betreft een interessante dialoog met elkaar hadden. Maar blijkbaar is er iets verzuurd, hetgeen ik betreur.
Maak ik fouten o ja met Prosus gelukkig een groot pakket verkocht aan 76 euro en een klets maar de rest staat in de min.
En ook mijne Camellia was een flater
Het verwonderd mij dat u telkens holdings komt aanprijzen met een premie ofterwel heel duur staan. Doet me denken aan analisten, vermogensbeheerders en bankiers die u als u langskomt met grafieken aantonen hoeveel ze wel aan het verdienen zijn.
Ik blijf in herhaling treden met het feit dat een termijn van 1 jaar geen enkele relevante waarde geeft voor een investeerder. De speculant ziet dit wellicht anders, maar daar heb ik niets mee te maken.
Met Sofina was ik te vroeg, dat geef ik ronduit toe. Maar door dollar cost averaging stond ik tot gisteren kiet op Sofina qua GAK. Koersdaling van vandaag gooit wat dat betreft roet in het eten, maar wat interesseert mij één dag op een beleggingshorizon van tientallen jaren? Kinnevik was en is een vrij kleine positie, MBB blijf ik achter staan en idem voor Horizons. U noemt drie van vier namen die in de groeihoek vallen, de renteontwikkeling is u ontgaan? U rekent mij het beleid van de centrale bankiers blijkbaar ernstig aan. Ik kan u verzekeren, niemand heeft ook maar enig idee wat de rente, de inflatie, of de beurskoersen op een termijn van uren, dagen, weken, of maanden doen. "In the short run, the market is a voting machine but in the long run, it is a weighing machine."
Duur is per definitie een relatief begrip. U lijkt me een echte deep value belegger, dat mag en daar is veel mee te verdienen, maar betekent automatisch veel handelen (immers: discount ingelopen, dan moet de positie worden verkocht en een andere worden gevonden). Ik heb de laatste jaren een transitie naar meer kwaliteitsaandelen gemaakt. Namen als Investor AB, Constellation Software, Judges Scientific of Indutrade zouden bij u waarschijnlijk direct van tafel worden geveegd, maar ik heb er prima rendementen mee kunnen maken. Wat "duur" is, is een subjectief begrip afhankelijk van je horizon. 20x de huidige winst kan 3x de winst van over enkele jaren zijn, dus met een langere horizon kun je profiteren van tijdsarbitrage. Er zijn diverse beleggingsstijlen, en de ene is niet per definitie beter dan de andere.
Vreemd he toen ik Sofina opnam in portefeuille onder de 200 euro kreeg ik enkele dagen nadien al een vergoeding omdat mijn aandelen uitgeleend werden aan shorters. U lacht met analisten, TA grafieken enz... Wel beste eergisteren is de SP500 onder zijn 200 daags gemiddelde gesloten. De alarmsignalen gaan dan bij mij af en slaan op rood.michael25 schreef: ↑10 maart 2023, 21:31
Die charlatan heeft nooit een shortpositie ingenomen, zoals blijkt uit de FSMA registers. Dus dat lijkt me sterk. Die verspreidt zoveel onzinverhalen, dat hij op Twitter verkondigde dat de raad van commissarissen van mijn bedrijf absoluut niet te spreken was dat ik hem openlijk van repliek diende. Toen ik hem aangaf dat we helemaal geen raad van commissarissen hebben bij ons bedrijf, was hij opeens muisstil.
Ik blijf in herhaling treden met het feit dat een termijn van 1 jaar geen enkele relevante waarde geeft voor een investeerder. De speculant ziet dit wellicht anders, maar daar heb ik niets mee te maken.
Met Sofina was ik te vroeg, dat geef ik ronduit toe. Maar door dollar cost averaging stond ik tot gisteren kiet op Sofina qua GAK. Koersdaling van vandaag gooit wat dat betreft roet in het eten, maar wat interesseert mij één dag op een beleggingshorizon van tientallen jaren? Kinnevik was en is een vrij kleine positie, MBB blijf ik achter staan en idem voor Horizons. U noemt drie van vier namen die in de groeihoek vallen, de renteontwikkeling is u ontgaan? U rekent mij het beleid van de centrale bankiers blijkbaar ernstig aan. Ik kan u verzekeren, niemand heeft ook maar enig idee wat de rente, de inflatie, of de beurskoersen op een termijn van uren, dagen, weken, of maanden doen. "In the short run, the market is a voting machine but in the long run, it is a weighing machine."
Duur is per definitie een relatief begrip. U lijkt me een echte deep value belegger, dat mag en daar is veel mee te verdienen, maar betekent automatisch veel handelen (immers: discount ingelopen, dan moet de positie worden verkocht en een andere worden gevonden). Ik heb de laatste jaren een transitie naar meer kwaliteitsaandelen gemaakt. Namen als Investor AB, Constellation Software, Judges Scientific of Indutrade zouden bij u waarschijnlijk direct van tafel worden geveegd, maar ik heb er prima rendementen mee kunnen maken. Wat "duur" is, is een subjectief begrip afhankelijk van je horizon. 20x de huidige winst kan 3x de winst van over enkele jaren zijn, dus met een langere horizon kun je profiteren van tijdsarbitrage. Er zijn diverse beleggingsstijlen, en de ene is niet per definitie beter dan de andere.
Ieder zijn mening he. Ik weet niet wat de rest van uw portefeuille is. Ik kan u enkel beoordelen op de 5 aankopen die u veelvuldig besprak op het forum zoals Sofina, Mbb, Prosus, Kinnevik en meermaals aankocht aan veel hogere koersen.
Mijn duurste holding in portefeuille is nu IDI. Absolute topkwaliteit en een korting van 37% op de laatst gekende NAV.
fijn weekend
Gisteren bijna 5% eraf. Ian Gallienne alweer dik gebuisd. NAV daalde bijna 20% op 1 jaar tijd. Ge moet het maar doen.
Mijn Tramways de Rouen en Chemin du Var et gard zijn ook verkocht. De enorme winsten zijn binnen en werden aangewend om het goedkopere Artois en Cambodge bij te kopen. Ik kijk uit naar de cijfers volgende week.Kempen123 schreef: ↑10 maart 2023, 10:49In het Bollore imperium zit ontegenzeggelijk veel waarde. Ik heb er zelf ook wel eens wat mee gespeeld. Bijna al die Financieres en Tramways hebben potentieel.
En juist door de zeer illiquide markt kun je met voldoende geduld en skill af en toe eens een klappertje maken, ook dat is waar.
Maar ik geloof niet dat de Bollore's ook maar iets doen om waarde voor de aandeelhouders te creeeren, ik heb wat dat betreft geen vertouwen in hen. Ik heb geen zin om vol frustatie jaren te wachten tot die waarde er op een of andere magische manier uitkomt.
En sinds VB bij de vorige Franse verkiezingen de extreemrechtse Eric Zemour steunde wil ik er al helemaal niets meer mee te maken hebben. Ik wordt ongelukkig van investeren in Bollore, en daarom ben ik er mee gestopt. Dan maar rendement mislopen, pech.
Iedereen maakt zijn eigen investeringsbeslissingen, en als jij erin gelooft, prima, ik kan de mensen die geloven in de kluwen van Bollorebedrijven geen ongelijk geven, maar het is niet voor mij.
Zodra GBL mijn koersdoel bereikt vliegen ze buiten. Ben onderhand klaar met de volgende generatie Frère en schoonfamilie. Zeker toen ik onderstaande las. Je kan niet van twee walletjes eten. Dat heet dan ook conflict of interest.
Voor vervanger(s) in de ptf kijk ik nog ff de kat uit de beurs ( bedoel boom).
https://www.tijd.be/ondernemen/durfkapi ... 45018.html
Mag ik vragen hoeveel dat koersdoel bedraagt?Phjo01 schreef: ↑11 maart 2023, 10:14Zodra GBL mijn koersdoel bereikt vliegen ze buiten. Ben onderhand klaar met de volgende generatie Frère en schoonfamilie. Zeker toen ik onderstaande las. Je kan niet van twee walletjes eten. Dat heet dan ook conflict of interest.
Die freefloat had ik van Market-screener gehaald. Die is dan blijkbaar fout, maar eigenlijk is het precieze getal niet belangrijk. Het ging namelijk om de vraag: waarom houden rijke families beursgenoteerde holdings aan. Holdings op zich, ja dat snap ik. Maar beursgenoteerd... Ik heb alleen nog maar een paar half-overtuigende antwoorden gezien (Maar goed, ik ben dan ook geen rijke familie dus ik weet niet welke factoren voor hen belangrijk zijn).dreamy schreef: ↑10 maart 2023, 16:48GBL heeft volgens de website een free float van 63%. Het is een typisch voorbeeld van een familie die dankzij een getrapte holdingstuctuur een imperium heeft kunnen uitbouwen. Dit heeft ongetwijfeld het ego van Albert Frère goed gedaan en de familie lijkt er financieel ook niet slechter van geworden te zijn.
Gisteravond werden de resulaten gepubliceerd en die bevatten weinig verrassingen. Het beursgenoteerde deel presteert nog altijd ondermaats (Adidas!) en GBL lijkt er maar niet in te slagen om hier waarde toe te voegen met hun beheer. GBL/Sienna Capital was ook niet best ("digitale fondsen"). Voor de private activa (inmiddels 23% van de portefeuille) is het wellicht nog te vroeg om een oordeel te hebben, maar waar ik mij vragen bij stel is het nieuws over FG Bros. Daar steken Ségolène & Gallienne blijkbaar hun privégeld in, met een actief beheer van kleinere participaties. Het zou mij verwonderen als de prestaties hier niet beter gaan zijn dan bij GBL. Maw: GBL als kaskoe gebruiken om interessante deals te doen met FG Bros voor de familie.
Maar ik vind het interessant wat je zegt over FG Bros. Ik zie in de recente resultaten geen nieuws over FG Bros, hoewel ze wel in de holdingstructuur in het vorige jaarverslag staan.
Ik zie er op zich niets mis mee dat de familie nog een niet-beursgenoteerde holding heeft, en ook niet dat ze daar hun tijd aan besteden. Wat wel mis zou zijn is dat ze GBL als testgebied gebruiken en dan de bovendrijvende kwaliteitsbedrijven voor een te lage prijs overhevelen naar hun prive-holding.
Maar ik heb geen aanwijzing dat dat het geval zou zijn. Jij wel?
Ik noem maar iets: Voor 40-50 van die 60€ cash per aandeel kunnen ze op de beurs een meerderheidsbelang in Aurelius equity opportunities kopen en daar de boel eens goed opkuisen: Een deel verkopen via een IPO of een management buy-out, de rest zelf verder ontwikkelen. Dat is zeker de hoofdprijs niet, eerder een koopje. (disclosure: ik zit long in Aurelius).michael25 schreef: ↑10 maart 2023, 13:41
Ik kan me dat ook heel goed voorstellen. MBB wil echter niet de hoofdprijs betalen, dus per saldo resteert een cashpositie. Zowel vanuit MBB als andere holdings hoor ik wel dat het besef enigszins begint in te dalen dat het gratis geld tijdperk voorbij is. Due diligence trajecten lopen continu, maar of het in deals resulteert is een tweede vraag natuurlijk.
Dat laatste is niet het geval. Waar het mij om gaat is dat de track record van GBL belabberd is. Gallienne was zogezegd de man die de zaken anders/beter zou gaan aanpakken en GBL op het juiste pad zou zetten, o.a. met meer private equity. Als dan blijkt dat Gallienne een (groot?) deel van zijn aandacht besteedt aan de nieuwe (inderdaad niet-beursgenoteerde) familieholding, dan neemt bij mij de twijfel toe over de hoop op potentiële verbetering bij GBL.Kempen123 schreef: ↑11 maart 2023, 11:30 Maar ik vind het interessant wat je zegt over FG Bros. Ik zie in de recente resultaten geen nieuws over FG Bros, hoewel ze wel in de holdingstructuur in het vorige jaarverslag staan.
Ik zie er op zich niets mis mee dat de familie nog een niet-beursgenoteerde holding heeft, en ook niet dat ze daar hun tijd aan besteden. Wat wel mis zou zijn is dat ze GBL als testgebied gebruiken en dan de bovendrijvende kwaliteitsbedrijven voor een te lage prijs overhevelen naar hun prive-holding.
Maar ik heb geen aanwijzing dat dat het geval zou zijn. Jij wel?
Mijn GAK voor GBL staat op 67 euro en aan 87 vliegen ze buiten.Vespa81 schreef: ↑11 maart 2023, 11:07Mag ik vragen hoeveel dat koersdoel bedraagt?Phjo01 schreef: ↑11 maart 2023, 10:14
Zodra GBL mijn koersdoel bereikt vliegen ze buiten. Ben onderhand klaar met de volgende generatie Frère en schoonfamilie. Zeker toen ik onderstaande las. Je kan niet van twee walletjes eten. Dat heet dan ook conflict of interest.
Dit komt neer op een korting van 30% tov de huidige intrinsieke waarde.
Maar dit is een persoonlijke overweging.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Korting tov intrinsieke waarde bij holdings... snap niet dat mensen daar naar kijken. Klinkt leuk als je ze koopt. Maar als je ze later verkoopt, mag je die korting zelf ook geven.
Overzichtje van de Frère dynastie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voor mij is GBL een medium belangrijk deel van mijn portefeuille. Toen ik GBL kocht, circa 3-4 jaar geleden, was dat op basis van de verwachting dat ze meer transparant zouden worden, en dat daardoor de korting zou teruglopen. Het eerste is enigszins bezig, het tweede is nog niet gebeurd. Het is ook moeilijk inschatten op het moment, veel holding hebben onder invloed van het slechte beurssentiment momenteel een hoger dan gemiddelde korting, dus dat zegt op zich niets.dreamy schreef: ↑11 maart 2023, 14:09 Dat laatste is niet het geval. Waar het mij om gaat is dat de track record van GBL belabberd is. Gallienne was zogezegd de man die de zaken anders/beter zou gaan aanpakken en GBL op het juiste pad zou zetten, o.a. met meer private equity. Als dan blijkt dat Gallienne een (groot?) deel van zijn aandacht besteedt aan de nieuwe (inderdaad niet-beursgenoteerde) familieholding, dan neemt bij mij de twijfel toe over de hoop op potentiële verbetering bij GBL.
De onderliggende activa zijn daarbij wat ze zijn, ik schat ze niet in als goed of slecht, maar als neutraal.
Dat de vertegenwoordiger van de familie niet veel doet stoort me niet. Ik geloof niet zo in investeerders/fondsbeheerders met een toverstokje die veel beter dan anderen zijn, en het zou wel echt extreem toeval zijn als die dan ook nog net uit de familie zou komen.
Die persoon zit daar omdat de familie nu eenmaal iemand daar wil en moet hebben, maar de onderliggende analyses en investeringsbeslissing komen eerder van het onderliggende team. Of die persoon nu de hele dag op zijn jacht champagne aan het drinken is of een andere holding beheert of aan het golfen is, maakt weinig uit voor GBL. Zolang hij maar een paar keer per jaar zijn netwerk inschakelt, meer verwacht ik niet van hem.
Ik heb nog steeds de verwachting dat over een paar jaar GBL tegen een korting van 15-20% noteert, en dat de onderliggende bedrijven het niet beter of slechter dan de brede markt gedaan hebben. Ik had gehoopt dat dat moment al gekomen zou zijn, maar door de toestand in de wereld is dat helaas nu even niet zo.