Holdings
TIP
Re: Holdings
Naar aanleiding van je bericht heb ik eens naar Tamburi gekeken. Leg mij nu eens uit waar de charme van Tamburi zit, want ik zie het niet.laeka schreef: ↑9 maart 2023, 10:48
Lang geleden dat ik nog eens een posting heb geplaatst. Man man ... wat men hier allemaal leest de laatste tijd is onbeschrijflijk. Vorig jaar kwam men hier aandraven met koopadviezen voor Sofina aan 350 euro! Het aandeel noteert nog altijd peperduur op de dag van vandaag. Diene Kinnevik en andere dure zweedse holdings was men ook zeer positief over.
En dan diene MBB zeer goedkoop noemde men dat aan 120 euro en veel meer. We staan nu nog amper 80 euro he Michael. Aandeel moet al meer dan 50% stijgen en pas dan komt men uit de kosten.
Geef mij maar zoiets als een Corporacion financiera alba, Tamburi Investment Partners, Eurazeo, Italmobiliare.... Stuk voor stuk holdings die nu noteren met een 50% korting (ongeveer). Ik zit dan ook vol geïnvestereerd in zulke holdings (recent zwaar ingestapt in deze holdings).
Vul dit aan met IDI ( beurskoers maal 78 sinds oprichting in 1991 !!! nee nee geen tikfout hoor). Vul dit ook aan met een flinke portie Financiere Moncey (gisteren trouwens meer dan 8% gestegen) , Compagnie du Cambodge en Artois uit het Bollore Imperium en u zal gerust slapen.
Als ik naar hun laatste statement (31 sept 2022) kijk zie ik een NAV van slechts 6.20 per aandeel. Zeg dan dat ze nog eens in lijn met de markten gestegen zijn, dan kom je nog maar op 8.5 tot 9€ per aandeel op dit moment. En ze noteren 7.5€. Dat is 10-20% korting, geen 50%, nog niet in de buurt.
Of mis ik iets?
En dan hebben ze op groepsniveau ook nog eens kosten die circa 3% bedragen. Dat zijn geen normale beheers/managementkosten meer, dat is ongegeneerd afromen door het management.
Deel je analyse van Tamburi eens, waarom is dat voor jou zo aantrekkelijk? (Alba, Eurazeo, IDI zie ik nog wel wel, maar Tamburi....?)
Gallienne is de CEO, die zo'n beetje alle belangrijke beslissingen neemt, de grote lijnen uitzet en dus ook bij alle belangrijke deals betrokken is. Hoe kun je dan denken dat hij geen impact zou hebben op het rendement van GBL?Kempen123 schreef: ↑11 maart 2023, 18:05 Dat de vertegenwoordiger van de familie niet veel doet stoort me niet. Ik geloof niet zo in investeerders/fondsbeheerders met een toverstokje die veel beter dan anderen zijn, en het zou wel echt extreem toeval zijn als die dan ook nog net uit de familie zou komen.
Die persoon zit daar omdat de familie nu eenmaal iemand daar wil en moet hebben, maar de onderliggende analyses en investeringsbeslissing komen eerder van het onderliggende team. Of die persoon nu de hele dag op zijn jacht champagne aan het drinken is of een andere holding beheert of aan het golfen is, maakt weinig uit voor GBL. Zolang hij maar een paar keer per jaar zijn netwerk inschakelt, meer verwacht ik niet van hem.
Ik heb nog steeds de verwachting dat over een paar jaar GBL tegen een korting van 15-20% noteert, en dat de onderliggende bedrijven het niet beter of slechter dan de brede markt gedaan hebben. Ik had gehoopt dat dat moment al gekomen zou zijn, maar door de toestand in de wereld is dat helaas nu even niet zo.
Als je verwacht dat de korting bij GBL gaat teruglopen, dan zal dat voor een belangrijk deel door Gallienne moeten komen. Ik had dus ook de hoop dat de zaken onder Gallienne beter zouden worden aangepakt en dat daardoor zowel de korting als het rendement zouden verbeteren, maar de praktijk wijst vooralsnog anders uit. Welke andere factoren/triggers zie jij dan om die korting te doen teruglopen?
Benieuwd of de familie Van der Mersch hun beursgenoteerde portefeuille sterk heeft gewijzigd ( met name Alibaba, Prosus, Alphabet en LVMH. Op 16 maart weten we meer.
By the way, ze hebben op hun site een leuke tool die toelaat om de rendementen te vergelijken met een aantal Peers.
By the way, ze hebben op hun site een leuke tool die toelaat om de rendementen te vergelijken met een aantal Peers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bovenstaande grafiek die loopt over de voorbije vijftien jaar stelt scherp dat GBL de allerslechtste leerling is van de
klas. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen
klas. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen
Er moet er altijd één de slechtste zijn, maar bovenstaande grafiek houdt misschien geen rekening met dividenden, en op dat vlak is GBL wél een leider geweest.
Omdat ik denk (ik weet het natuurlijk ook niet) dat hij daar vooral als symbool zit. Sowieso, hoeveel belangrijke beslissingen zijn er nu echt te nemen? Ze hebben een portefeuille van 10-20 bedrijven en daar worden er 1-3 van verkocht/bijgekocht per jaar.dreamy schreef: ↑12 maart 2023, 14:32Gallienne is de CEO, die zo'n beetje alle belangrijke beslissingen neemt, de grote lijnen uitzet en dus ook bij alle belangrijke deals betrokken is. Hoe kun je dan denken dat hij geen impact zou hebben op het rendement van GBL?Kempen123 schreef: ↑11 maart 2023, 18:05 Dat de vertegenwoordiger van de familie niet veel doet stoort me niet. Ik geloof niet zo in investeerders/fondsbeheerders met een toverstokje die veel beter dan anderen zijn, en het zou wel echt extreem toeval zijn als die dan ook nog net uit de familie zou komen.
Die persoon zit daar omdat de familie nu eenmaal iemand daar wil en moet hebben, maar de onderliggende analyses en investeringsbeslissing komen eerder van het onderliggende team. Of die persoon nu de hele dag op zijn jacht champagne aan het drinken is of een andere holding beheert of aan het golfen is, maakt weinig uit voor GBL. Zolang hij maar een paar keer per jaar zijn netwerk inschakelt, meer verwacht ik niet van hem.
Ik heb nog steeds de verwachting dat over een paar jaar GBL tegen een korting van 15-20% noteert, en dat de onderliggende bedrijven het niet beter of slechter dan de brede markt gedaan hebben. Ik had gehoopt dat dat moment al gekomen zou zijn, maar door de toestand in de wereld is dat helaas nu even niet zo.
Als je verwacht dat de korting bij GBL gaat teruglopen, dan zal dat voor een belangrijk deel door Gallienne moeten komen. Ik had dus ook de hoop dat de zaken onder Gallienne beter zouden worden aangepakt en dat daardoor zowel de korting als het rendement zouden verbeteren, maar de praktijk wijst vooralsnog anders uit. Welke andere factoren/triggers zie jij dan om die korting te doen teruglopen?
Dat kan eender welke fondsbeheerder ook in 10% van zijn tijd.
Het probleem bij GBL is inderdaad dat ik die trigger niet echt zie. Sowieso vind ik een korting van meer dan 15-20% voor de meeste holdings correct, dat is een triggertje. IK dacht ik dat de toenemende focus op private equity (die was, toen ze dat besloten, 'hot' ) en toenemende transparantie de trigger zouden zijn.
Dus ja, ik twijfel aan GBL, maar nog niet genoeg om ze weg te doen.
U bent verkeerd hoor. Tamburi had een NAV van 13,1 euro. Zie de presentatie op 13 oktober gemaakt (onderwaardering bedroeg toen ook meer dan 50%)! Jaarresultaten van Interpump, Moncler, Amplifon en Prysmian bekeken???Kempen123 schreef: ↑12 maart 2023, 14:05Naar aanleiding van je bericht heb ik eens naar Tamburi gekeken. Leg mij nu eens uit waar de charme van Tamburi zit, want ik zie het niet.laeka schreef: ↑9 maart 2023, 10:48
Lang geleden dat ik nog eens een posting heb geplaatst. Man man ... wat men hier allemaal leest de laatste tijd is onbeschrijflijk. Vorig jaar kwam men hier aandraven met koopadviezen voor Sofina aan 350 euro! Het aandeel noteert nog altijd peperduur op de dag van vandaag. Diene Kinnevik en andere dure zweedse holdings was men ook zeer positief over.
En dan diene MBB zeer goedkoop noemde men dat aan 120 euro en veel meer. We staan nu nog amper 80 euro he Michael. Aandeel moet al meer dan 50% stijgen en pas dan komt men uit de kosten.
Geef mij maar zoiets als een Corporacion financiera alba, Tamburi Investment Partners, Eurazeo, Italmobiliare.... Stuk voor stuk holdings die nu noteren met een 50% korting (ongeveer). Ik zit dan ook vol geïnvestereerd in zulke holdings (recent zwaar ingestapt in deze holdings).
Vul dit aan met IDI ( beurskoers maal 78 sinds oprichting in 1991 !!! nee nee geen tikfout hoor). Vul dit ook aan met een flinke portie Financiere Moncey (gisteren trouwens meer dan 8% gestegen) , Compagnie du Cambodge en Artois uit het Bollore Imperium en u zal gerust slapen.
Als ik naar hun laatste statement (31 sept 2022) kijk zie ik een NAV van slechts 6.20 per aandeel. Zeg dan dat ze nog eens in lijn met de markten gestegen zijn, dan kom je nog maar op 8.5 tot 9€ per aandeel op dit moment. En ze noteren 7.5€. Dat is 10-20% korting, geen 50%, nog niet in de buurt.
Of mis ik iets?
En dan hebben ze op groepsniveau ook nog eens kosten die circa 3% bedragen. Dat zijn geen normale beheers/managementkosten meer, dat is ongegeneerd afromen door het management.
Deel je analyse van Tamburi eens, waarom is dat voor jou zo aantrekkelijk? (Alba, Eurazeo, IDI zie ik nog wel wel, maar Tamburi....?)
De stijging van OVS gezien. Itatiaanse beurs is met ongeveer 40% gestegen sinds oktober. De Nav zal nu op dit moment zeker 16 euro bedragen zal misschien nog wel een tikkeltje meer zijn.
Nee hoor. Zie de voetnoot bij die presentatie:laeka schreef: ↑13 maart 2023, 08:34
U bent verkeerd hoor. Tamburi had een NAV van 13,1 euro. Zie de presentatie op 13 oktober gemaakt (onderwaardering bedroeg toen ook meer dan 50%)! Jaarresultaten van Interpump, Moncler, Amplifon en Prysmian bekeken???
De stijging van OVS gezien. Itatiaanse beurs is met ongeveer 40% gestegen sinds oktober. De Nav zal nu op dit moment zeker 16 euro bedragen zal misschien nog wel een tikkeltje meer zijn.
1. Bloomberg estimates: considers Bloomberg target price for listed companies
2. Net Intrinsic value: analytical valuation of each investment elaborated by TIP considering the med-term outlook of the companies (net of net financial position)
Op die presentatie geven ze voor een deel de target price van Bloomberg, dus een verwachte toekomstige waarde, niet de huidge waarde! (bijvoorbeeld: ING heeft nu een target prijs op Sofina van 459€, en KBC van 283€. En KBC heeft een koersdoel van 96€ op GBL. Om maar te zeggen: Koersdoelen zijn geen huidige waarde)
Voor een ander deel geven ze een analytical valuation, maar ook op basis van medium term outlook. Zo'n valuation is slechts de inschatting van degene die hem maakt, en dan ook nog met alle onzekerheden over de toekomst erbij. Met een korrel zout te nemen.
Op hun eigen kwartaalverslag volgens internationale boekhoudstandaarden hebben ze slechts een total equity van 1,1 miljard en 184 miljoen aandelen, dus 6,2 per aandeel. OK, tel daar dan 40% bij op, dan kom je op 8,7€ per aandeel.
Iedereen maakt zijn eigen evaluatie, maar ik persoonlijk zie de waarde van Tamburi niet, zeker niet als dat alleen gebaseerd is op een analystenpresentatie (dat is een reclamemiddel, niet perse de objectieve waarheid) met daarin alleen medium term verwachtingswaardes.
Nee niet vreemd hoor, er was 1 partij die een wezenlijke shortpositie had opgebouwd volgens de registers.laeka schreef: ↑11 maart 2023, 09:51Vreemd he toen ik Sofina opnam in portefeuille onder de 200 euro kreeg ik enkele dagen nadien al een vergoeding omdat mijn aandelen uitgeleend werden aan shorters. U lacht met analisten, TA grafieken enz... Wel beste eergisteren is de SP500 onder zijn 200 daags gemiddelde gesloten. De alarmsignalen gaan dan bij mij af en slaan op rood.michael25 schreef: ↑10 maart 2023, 21:31
Die charlatan heeft nooit een shortpositie ingenomen, zoals blijkt uit de FSMA registers. Dus dat lijkt me sterk. Die verspreidt zoveel onzinverhalen, dat hij op Twitter verkondigde dat de raad van commissarissen van mijn bedrijf absoluut niet te spreken was dat ik hem openlijk van repliek diende. Toen ik hem aangaf dat we helemaal geen raad van commissarissen hebben bij ons bedrijf, was hij opeens muisstil.
Ik blijf in herhaling treden met het feit dat een termijn van 1 jaar geen enkele relevante waarde geeft voor een investeerder. De speculant ziet dit wellicht anders, maar daar heb ik niets mee te maken.
Met Sofina was ik te vroeg, dat geef ik ronduit toe. Maar door dollar cost averaging stond ik tot gisteren kiet op Sofina qua GAK. Koersdaling van vandaag gooit wat dat betreft roet in het eten, maar wat interesseert mij één dag op een beleggingshorizon van tientallen jaren? Kinnevik was en is een vrij kleine positie, MBB blijf ik achter staan en idem voor Horizons. U noemt drie van vier namen die in de groeihoek vallen, de renteontwikkeling is u ontgaan? U rekent mij het beleid van de centrale bankiers blijkbaar ernstig aan. Ik kan u verzekeren, niemand heeft ook maar enig idee wat de rente, de inflatie, of de beurskoersen op een termijn van uren, dagen, weken, of maanden doen. "In the short run, the market is a voting machine but in the long run, it is a weighing machine."
Duur is per definitie een relatief begrip. U lijkt me een echte deep value belegger, dat mag en daar is veel mee te verdienen, maar betekent automatisch veel handelen (immers: discount ingelopen, dan moet de positie worden verkocht en een andere worden gevonden). Ik heb de laatste jaren een transitie naar meer kwaliteitsaandelen gemaakt. Namen als Investor AB, Constellation Software, Judges Scientific of Indutrade zouden bij u waarschijnlijk direct van tafel worden geveegd, maar ik heb er prima rendementen mee kunnen maken. Wat "duur" is, is een subjectief begrip afhankelijk van je horizon. 20x de huidige winst kan 3x de winst van over enkele jaren zijn, dus met een langere horizon kun je profiteren van tijdsarbitrage. Er zijn diverse beleggingsstijlen, en de ene is niet per definitie beter dan de andere.
Ieder zijn mening he. Ik weet niet wat de rest van uw portefeuille is. Ik kan u enkel beoordelen op de 5 aankopen die u veelvuldig besprak op het forum zoals Sofina, Mbb, Prosus, Kinnevik en meermaals aankocht aan veel hogere koersen.
Mijn duurste holding in portefeuille is nu IDI. Absolute topkwaliteit en een korting van 37% op de laatst gekende NAV.
fijn weekend
Ik lach niet met analisten of technische analyse, maar hanteer een andere stijl. Eenieder heeft een eigen kijk er op en moet uiteindelijk die investeringen doen waarmee die denkt de eigen beleggingsdoelstellingen te kunnen waarmaken. Of dat nu met holdings, passieve indexfondsen, actief traden of anderszins is.
De alarmsignalen hebben het vooralsnog bij het juiste eind. Dat biedt dus kansen om her en der (geleidelijk) de GAK te verlagen, posities uit te breiden of posities op de shortlist daadwerkelijk aan portefeuille toe te voegen. Waar het eindigt weet niemand, maar het is best om te kopen wanneer het bloed door de straten loopt (zelfs als het uw eigen bloed is), zei Rotschild ooit.
IDI is interessant, heb ik vaker naar gekeken. Mijn Frans is echter niet dusdanig dat ik me daar goed kan inlezen helaas. Maar wellicht dat de private equity exposure inmiddels sowieso voldoende is..
Ik kom momenteel op een NAV van EUR 1,84 miljard, iets meer dan EUR 11 per aandeel. Korting van 35%. Vraagteken is hoeveel ze nu echt hebben van Landi Renzo en welke multiples reëel zijn voor de non-listed bedrijven. Die heb ik overigens per 30/6 staan, jaarverslag nodig om meer details te krijgen.Kempen123 schreef: ↑13 maart 2023, 09:16Nee hoor. Zie de voetnoot bij die presentatie:laeka schreef: ↑13 maart 2023, 08:34
U bent verkeerd hoor. Tamburi had een NAV van 13,1 euro. Zie de presentatie op 13 oktober gemaakt (onderwaardering bedroeg toen ook meer dan 50%)! Jaarresultaten van Interpump, Moncler, Amplifon en Prysmian bekeken???
1. Bloomberg estimates: considers Bloomberg target price for listed companies
2. Net Intrinsic value: analytical valuation of each investment elaborated by TIP considering the med-term outlook of the companies (net of net financial position)
Op die presentatie geven ze voor een deel de target price van Bloomberg, dus een verwachte toekomstige waarde, niet de huidge waarde! (bijvoorbeeld: ING heeft nu een target prijs op Sofina van 459€, en KBC van 283€. En KBC heeft een koersdoel van 96€ op GBL. Om maar te zeggen: Koersdoelen zijn geen huidige waarde)
Voor een ander deel geven ze een analytical valuation, maar ook op basis van medium term outlook. Zo'n valuation is slechts de inschatting van degene die hem maakt, en dan ook nog met alle onzekerheden over de toekomst erbij. Met een korrel zout te nemen.
Op hun eigen kwartaalverslag volgens internationale boekhoudstandaarden hebben ze slechts een total equity van 1,1 miljard en 184 miljoen aandelen, dus 6,2 per aandeel. OK, tel daar dan 40% bij op, dan kom je op 8,7€ per aandeel.
Iedereen maakt zijn eigen evaluatie, maar ik persoonlijk zie de waarde van Tamburi niet, zeker niet als dat alleen gebaseerd is op een analystenpresentatie (dat is een reclamemiddel, niet perse de objectieve waarheid) met daarin alleen medium term verwachtingswaardes.
Je moet wel even je weg vinden, ze hebben allerlei vehikels waarmee ze dan weer belangen hebben in beursgenoteerde bedrijven. Halfjaarverslag en jaarverslag kom je een eind mee, op kwartaalbasis wat moeilijker.
Wel degelijk een mooie holding, ze hebben een groot netwerk met family offices/familiale investeerders waarmee ze samen optrekken. Binnen dat netwerk wordt veel kennis gedeeld, zo komen ze nieuwe opportuniteiten tegen.
Door recente koersterugval staat Tamburi bij mij onder water, maar bij een herstel kan die zo door naar 9 à 10.
Edit voor de noodzakelijke disclaimer: dit is geen advies. Doe je eigen onderzoek...
Met het risico dat de koers zich binnen twee maanden zijwaarts of in een verder dalende trend vertoont, wellicht toch leuk om eens een Amerikaanse holding te benoemen die hier minder vaak voorkomt. Brookfield Corporation, staat nu aan meer dan 50% korting (en dan neem ik een afslag van 25% op de waarde van het vastgoed). Mooie portefeuille met een asset manager (een na grootste alternatives manager ter wereld), hernieuwbare energie, kritieke infrastructuur, private equity en credit (Oaktree van Howard Marks). Ze passen een value beleggingsfilosofie toe, vrij uniek in de private equity wereld.
Recent is er koersdruk gekomen na de spin-off van 25% van de vermogensbeheertak Brookfield Asset Management. Serieuze skin in the game, onder andere bij CEO Bruce Flatt. Recent is het bedrijf besproken bij Business Breakdowns (overigens net als Constellation Software, ook een hele mooie onderneming maar geen klassieke holding zoals een Brederode bijvoorbeeld). Let wel, het bedrijf is zeer volatiel, maar heeft ruim 16% per jaar gedaan sinds aantreden van Flatt rond de eeuwwisseling.
Ik zeg niet dat dit bedrijf gaat verdubbelen, zeg ook niet dat dit bedrijf is uitgebodemd, maar benoem alleen dat dit een interessante propositie is. Met alle risico van dien...
Recent is er koersdruk gekomen na de spin-off van 25% van de vermogensbeheertak Brookfield Asset Management. Serieuze skin in the game, onder andere bij CEO Bruce Flatt. Recent is het bedrijf besproken bij Business Breakdowns (overigens net als Constellation Software, ook een hele mooie onderneming maar geen klassieke holding zoals een Brederode bijvoorbeeld). Let wel, het bedrijf is zeer volatiel, maar heeft ruim 16% per jaar gedaan sinds aantreden van Flatt rond de eeuwwisseling.
Ik zeg niet dat dit bedrijf gaat verdubbelen, zeg ook niet dat dit bedrijf is uitgebodemd, maar benoem alleen dat dit een interessante propositie is. Met alle risico van dien...
Kun je uitleggen hoe je daaraan komt, die 11€. (Ik bedoel dit als eerlijke vraag).michael25 schreef: ↑13 maart 2023, 20:40
Ik kom momenteel op een NAV van EUR 1,84 miljard, iets meer dan EUR 11 per aandeel. Korting van 35%. Vraagteken is hoeveel ze nu echt hebben van Landi Renzo en welke multiples reëel zijn voor de non-listed bedrijven. Die heb ik overigens per 30/6 staan, jaarverslag nodig om meer details te krijgen.
Je moet wel even je weg vinden, ze hebben allerlei vehikels waarmee ze dan weer belangen hebben in beursgenoteerde bedrijven. Halfjaarverslag en jaarverslag kom je een eind mee, op kwartaalbasis wat moeilijker.
Wel degelijk een mooie holding, ze hebben een groot netwerk met family offices/familiale investeerders waarmee ze samen optrekken. Binnen dat netwerk wordt veel kennis gedeeld, zo komen ze nieuwe opportuniteiten tegen.
Door recente koersterugval staat Tamburi bij mij onder water, maar bij een herstel kan die zo door naar 9 à 10.
Edit voor de noodzakelijke disclaimer: dit is geen advies. Doe je eigen onderzoek...
In het laatste halfjaarrapport (31 Jun 2022) zie ik toch echt maar 1.06 miljard total equity staan EN meen ik te lezen dat dit niet slechts een boekwaarde/aankoopwaarde is, maar een geacturaliseerde waarde. (volgens mij moet je de 'liabilities' eraf trekken alvorens je de waarde bepaald)
Natuurlijk zit je altijd met onzekerheid over multiples, en met achterstand in de laatste gerapporteerde stand van zaken (en dan kun je er 30, of 40 of desnoods 50% bijtellen), dus het blijft altijd maar met een korrel zout te nemen, maar ik kom lang niet aan die 11.
(Het kan best zijn dat ik mis zit, ik ben geen accountant OID, dus ik zou graag weten hoe je eraan komt)
Brookfield corporation is zeker het bekijken waard, maar zoals je zo vaak ziet: elke outperformance wordt gevolgd door een underperformance.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."