Holdings
TIP
Re: Holdings
Wat denken jullie van GIMV. Noteert momenteel terug aan een korting van 15%.
Zal de mogelijke exit van de overheid een grote impact hebben op de koers?
Zal de mogelijke exit van de overheid een grote impact hebben op de koers?
Waar haal je de NAV vandaan? De laatste NAV die ik kon vinden was 47.6€, en dat was een half jaar geleden. Wat zal die nu zijn?
Bij mij komt een holding die niet minimaal 15% korting heeft niet eens door de eerste schifting. Misschien halen ze, net, misschien niet.
IK vind ze niet aantrekkelijk.
Ze zitten met (volgens hun website) 100 medewerkers om, ocharme, 61 deelnemingen te hebben. Veel te zware (en dus dure) organisatie voor het werk dat ze doen (Ik verwacht dat dat de invloed van de overheid is), niet in het belang van investeerders.
Ook heb ik de indruk dat de mindset nog veel te veel is om 'Vlaamse Glorie' te helpen ontwikkelen en internationaal te promoten, ipv optimaal resultaat voor de investeerders te halen (Ja, ik weet dat ze internationaler zijn gegaan, maar die cultuur gaat er niet snel uit).
En hun historische resultaten zijn nu ook niet om over naar huis te schrijven.
Het enige dat ze hebben is hun hoge dividendrendement (waar je meteen al weer 30% van mag inleveren), maar in mijn optiek zouden ze dat geld beter gebruiken om te groeien.
Wat gaat dat geven met de overheid er uit? Ik weet het echt niet. Kan positief zijn, kan negatief zijn. Waarschijnlijk op de lange termijn positef, maar dat is afwachten. Belangrijker is dat de medewerkers en het management zich gaan gedragen als een investeringsmaatschappij met oog voor de investeerders.
Dus mijn mening is negatief. Ik zou ze nog kunnen accepteren als 1 of 2% van een portefeuille als stabiliserende factor en wegens risicospreiding, je zult je er waarschijnlijk geen buil aan vallen, maar zoals je ziet, ik ben geen fan.
Bedankt,helder,heb vrij grote positie in Gimv,wilde nog bijkopen,maar ga nu toch even op een staan,niet altijd analisten van bank blindelings volgen...Kempen123 schreef: ↑16 maart 2023, 09:15Waar haal je de NAV vandaan? De laatste NAV die ik kon vinden was 47.6€, en dat was een half jaar geleden. Wat zal die nu zijn?
Bij mij komt een holding die niet minimaal 15% korting heeft niet eens door de eerste schifting. Misschien halen ze, net, misschien niet.
Ze zitten met (volgens hun website) 100 medewerkers om, ocharme, 61 deelnemingen te hebben. Veel te zware (en dus dure) organisatie voor het werk dat ze doen (Ik verwacht dat dat de invloed van de overheid is), niet in het belang van investeerders.
Ook heb ik de indruk dat de mindset nog veel te veel is om 'Vlaamse Glorie' te helpen ontwikkelen en internationaal te promoten, ipv optimaal resultaat voor de investeerders te halen (Ja, ik weet dat ze internationaler zijn gegaan, maar die cultuur gaat er niet snel uit).
Het enige dat ze hebben is hun hoge dividendrendement (waar je meteen al weer 30% van mag inleveren), maar in mijn optiek zouden ze dat geld beter gebruiken om te groeien.
Wat gaat dat geven met de overheid er uit? Ik weet het echt niet. Kan positief zijn, kan negatief zijn. Waarschijnlijk op de lange termijn positef, maar dat is afwachten. Belangrijker is dat de medewerkers en het management zich gaan gedragen als een investeringsmaatschappij met oog voor de investeerders.
Dus mijn mening is negatief. Ik zou ze nog kunnen accepteren als 1 of 2% van een portefeuille als stabiliserende factor en wegens risicospreiding, je zult je er waarschijnlijk geen buil aan vallen, maar zoals je ziet, ik ben geen fan.
Sorry,op rem staan...
Let op: Ik geef geen beleggingsadvies, alleen een mening, en je doet ermee wat je wilt.
Als voor jou een hoog dividendrendement van belang is, en een beperkt risico op een groot verlies, en als de grote aandacht voor maatschappelijke en duurzaamheidsproblemen die Gimv heeft belangrijk is, dan is het misschien nog niet zo'n slechte.
Iedereen maakt zijn eigen afwegingen en beslissingen.
Hier sluit ik me bij aan. Ik bouw een deel van mijn portefeuille in voor wat jongere durfkapitaalbedrijven, het zij via Venture Capital fondsen, het zij via holdings. Dan zie ik een Sofina of Kinnevik als interessant, je kunt daar een Aker Horizons, HBM Healthcare en Prosus bij optellen. Maar dan vind ik het wel meer dan genoeg eerlijk gezegd (samen goed voor iets minder dan 15% v/d liquide portefeuille, waarbij Sofina meer dan de helft is van dat stuk). GIMV heeft het nog niet geweldig gedaan qua track record (waarbij Aker Horizons ook nog niets heeft bewezen overigens, familie Rokke echter wel).Kempen123 schreef: ↑16 maart 2023, 09:15Waar haal je de NAV vandaan? De laatste NAV die ik kon vinden was 47.6€, en dat was een half jaar geleden. Wat zal die nu zijn?
Voor stabiliteit zou ik eerder naar de Berkshires of Markels van deze wereld kijken. Dividend is toch een sigaar uit eigen doos, verkoop liever een klein plukje van een van je posities en creëer zo een fiscaal geoptimaliseerd dividend waarmee je tevens je portefeuille tegelijkertijd kunt herbalanceren.
Jaarcijfers Brederode staan op hun website:
EInd 2022 nav 121,80€ komende van 125,45 eind 2021.
Winst voor Private Equity van 141.85 miljoen en verlies van beurs genoteerde portefeuille van 214.60 miljoen.
Grootste daler: Sofina, gevolgd door Intel.
Hopelijk dit jaar opnieuw beter
EInd 2022 nav 121,80€ komende van 125,45 eind 2021.
Winst voor Private Equity van 141.85 miljoen en verlies van beurs genoteerde portefeuille van 214.60 miljoen.
Grootste daler: Sofina, gevolgd door Intel.
Hopelijk dit jaar opnieuw beter
Gestart in februari 2021.
Brederode Alfen Exor Eurazeo Wendel CTPnv TSMC
heb ik net ook door genomen , de positie prosus en alibaba houden ze blijkbaar ook nog altijd aan .
Ik zit vooral voor de private equity in Brederode. Die doet het altijd prima... van hun beursgenoteerde portefeuille ben ik persoonlijk minder fan...
Samsung, Alphabet op -30% en Intel zelfs -43%. Ik vind het jammer dat ze vorig jaar hun positie in Sofina niet hebben afgebouwd. Ze hebben de integrale daling van 50% niets aan de positie veranderd? Snap ik niet goed...
Samsung, Alphabet op -30% en Intel zelfs -43%. Ik vind het jammer dat ze vorig jaar hun positie in Sofina niet hebben afgebouwd. Ze hebben de integrale daling van 50% niets aan de positie veranderd? Snap ik niet goed...
Ze hebben wel winst genomen, was ook te lezen op 2 december 2022 in De Tijd:KristofJ schreef: ↑16 maart 2023, 20:58 Ik zit vooral voor de private equity in Brederode. Die doet het altijd prima... van hun beursgenoteerde portefeuille ben ik persoonlijk minder fan...
“Santambrogio: ‘Jawel. We hebben regelmatig contact. Ik sprak Sofina-topman Harold Boël onlangs nog. De renteklim deelde klappen uit aan het groeisegment waarin Sofina zit. Maar het blijft een goed geleide holding met een langetermijnperspectief. Sofina is complementair aan ons. Ze doen wat wij niet doen, waardoor het aandeel een diversificatie vormt in onze portefeuille. De markt was wellicht te euforisch aan de haussekant. Nu is ze wellicht te pessimistisch aan de baissekant. Toen Sofina tegen een premie van 40 procent (op de intrinsieke waarde, red.) noteerde, hebben we wel wat winst van tafel genomen.’”
In 2021 hebben ze een stuk verkocht. Ze komen van 461.433 stuks. Hadden ze dan verder moeten afbouwen aan een steeds lagere prijs?
In Q4 nu wel een correctie van een kleine 7% op de PE-portefeuille terwijl de beursgenoteerde portefeuille zowat met eenzelfde percentage lijkt gestegen.
Je wil dat ze verkopen tegen een lagere prijs? In 2021 heeft men de positie afgeroomd. Waarom zou je na een daling van 50% juist verkopen? Buy high sell low, dat is niet een winnende strategie.KristofJ schreef: ↑16 maart 2023, 20:58 Ik zit vooral voor de private equity in Brederode. Die doet het altijd prima... van hun beursgenoteerde portefeuille ben ik persoonlijk minder fan...
Ben ook voor de private equity aan boord, maar posities als Mastercard, Unilever, Nestle en LVMH kan men weinig fout mee doen. Stevige blue chips. Die kunnen soms in koers dalen inderdaad. Maar een koersbeweging maakt een aandeel nog niet een slechte belegging, die zegt niets over de fundamenten, zeker niet op korte termijn.
@michael25: in 2022 zakt Sofina van 417,20 tot 177,5. Ik ga ervan uit dat ze op pakweg 350 ook nog wel winst konden nemen. Vond het gewoon raar dat je een aandeel in je portefeuille 50% laat dalen zonder iets te ondernemen, maar even goede vrienden.
Nu ja, andere holdings met beursgenoteerde portefeuilles doen wel meer dingen die ik niet snap (bvb GBL) maar daar blijf ik ook ver van weg...
Ben het trouwens met je eens dat blue chip aandelen een goede strategie zijn, alleen staan er een aantal bij waar ik minder fan van ben (maar dat is ook weer persoonlijk).
Trouwens angs de andere kant is een daling van 2,9% over 2022 absoluut niet slecht. Ze doen het nog steeds een pak beter dan bvb. S&P500 en Bel20 dat jaar. Bovendien halen ze een jaarlijks rendement van 16,2% over de laatste 10 jaar. Daar teken je als belegger toch voor denk ik. In holdings neem ik toch eerder posities voor de lange termijn en blijft het dus mooi in portefeuille. Ik vertrouw erop dat ze de beurs blijven verslaan.
Nu ja, andere holdings met beursgenoteerde portefeuilles doen wel meer dingen die ik niet snap (bvb GBL) maar daar blijf ik ook ver van weg...
Ben het trouwens met je eens dat blue chip aandelen een goede strategie zijn, alleen staan er een aantal bij waar ik minder fan van ben (maar dat is ook weer persoonlijk).
Trouwens angs de andere kant is een daling van 2,9% over 2022 absoluut niet slecht. Ze doen het nog steeds een pak beter dan bvb. S&P500 en Bel20 dat jaar. Bovendien halen ze een jaarlijks rendement van 16,2% over de laatste 10 jaar. Daar teken je als belegger toch voor denk ik. In holdings neem ik toch eerder posities voor de lange termijn en blijft het dus mooi in portefeuille. Ik vertrouw erop dat ze de beurs blijven verslaan.
Akkoord inzake GBL. Intel is inderdaad van een hele andere orde dan een Nestlé, beetje vergane glorie. Dan kunnen ze beter ASML inslaan als ze chipblootstelling wensen.KristofJ schreef: ↑16 maart 2023, 22:28 @michael25: in 2022 zakt Sofina van 417,20 tot 177,5. Ik ga ervan uit dat ze op pakweg 350 ook nog wel winst konden nemen. Vond het gewoon raar dat je een aandeel in je portefeuille 50% laat dalen zonder iets te ondernemen, maar even goede vrienden.
Brederode is een topholding die het goed heeft gedaan. Vraag is in hoeverre private equity niet een dipje gaat krijgen, met vertraging krijgen private markten afwaarderingen te verwerken. Vooralsnog lijkt dat alleszins mee te vallen, en wie weet is de liquide portefeuille tegen die tijd weer de buffer. Ik hou ze stevig vast
Dat overkomt mij ook wel eens. Als je gelooft dat het op de hoge prijs een goede investering is, dan ga je toch niet verkopen als het lager staat? Dan is het in je beleving immers een nog betere investering.