Holdings
TIP
Re: Holdings
Iemand een idee waarom texaf met 4% naar beneden gaat?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://www.texaf.be/sites/default/file ... 3%20nl.pdf ?
Maar waarom daarom -4% is mij ook een raadsel. Er staat wel niet veel informatie in het persbericht.
Edit: eerder persbericht over het project: https://www.texaf.be/sites/default/file ... nale_2.pdf
Nog vijf maanden te gaan tot de presidentsverkiezingen ....
Bron : VRT nieuws
"Presidentscampagne in Congo wordt bloedig : woordvoerder oppositieleider ontvoerd en vermoord".
Bron : VRT nieuws
"Presidentscampagne in Congo wordt bloedig : woordvoerder oppositieleider ontvoerd en vermoord".
Correct, maar er is dan ook een hoop slecht nieuw geweest
Ik wil niet flauw doen, maar hoe weet je dat? Het grootste deel is niet-beursgenoteerd. De waarde die ze op een bedrijf plakken is natte-vinger-werk, een schatting. En natuurlijk plakken ze er een waarde op aan de bovenkant van een geloofwaardige vork, ze zouden immers hun eigen waarde naar beneden halen als ze het anders zouden doen. NAVs van private equity fondsen zijn altijd met een korrel zou te nemen.
Misschien klopt dat maar het is een niet-relevante overweging. Waar het om gaat is of ze beter dan 'de markt' de toekomstige groeibedrijven kunnen selecteren.
Ondanks mijn bovenstaande opmerkingen: Ik zit ook wel eens te denken aan uitbreiden, maar dan vooral omdat ik geloof dat er weer een hype met opgeblazen koersen kan komen, waar ik dan mooi van kan meeprofiteren. Twee/drie jaar geleden ging er een verhaal rond dat Sofina gepriviligeerde toegang had tot goede deals in Silicon Valley en dat ze daarom fantastisch waren. Ik zat er toen niet in, maar zo wel dan was dat de trigger geweest om uit te stappen.
Kortom, wat mij betreft is Sofina niet beter of slechter dan tientallen of honderden andere investeringsvehikels wereldwijd. Maar er kan desondanks nog best wel geld aan verdiend worden.
Ik heb anders geen toegang tot dergelijke groeibedrijven. Mijn vermogen is te klein voor private equity en koop je een wereldindex heb je zo goed als geen blootstelling aan dit onderdeel van de markt.
Het risico is groter maar ook de return kan groter zijn.
Mensen met een groot vermogen hebben vaak een gedeelte in private equity zitten. Voor mij wijst dit erop dat op lange termijn de risico/rendementsverhouding daar beter zijn.
Ik heb ook de indruk dat er tegenwoordig minder nieuwe bedrijven naar de beurs komen en er vaak bedrijven gekocht worden om van de beurs te halen en verder gaan als private equity.
Private equity zijn vaak idd maar schattingen (er gebeuren af en toe deals voor X Euro tegen X percent eigendom). Maar deze markt kan daardoor ook stabieler zijn, dit is niet enkel negatief. De meeste investeerders in private equity zitten er in voor de lange termijn en niet voor een kort ritje. Doordat er ook geen continu handel is, heb je ook minder emoties in private equity, veel aandelen fluctueren doordat de particulieren voornamelijk handelen op gevoel.
Sofina is natuurlijk wel beursgenoteerd en fluctueert dus ook sterk op emoties. Volgens mij is men nu te negatief over private equity na enkele jaren dat men er zeer positief over is geweest. Voorbije jaren heb ik ook vaak getwijfeld om in te stappen maar uiteindelijk pas dit jaar de stap gezet. Zolang de rente stijgt, verwacht ik nog een negatief sentiment.
Zelf wil ik dus een gedeeltelijke blootstelling aan private equity en via Sofina lijkt me dit een goede manier wegens de grote diversificatie, hun tack record, het voor mij huidige te zeer negatieve beeld van Sofina.
Via ETF IE000D8FCSD8 kan je perfect in private equity beleggen.
Jawel hoor: Er zijn zeker 15 engelse investment trusts die alleen in private equity zitten. Dan heb je nog Eurazeo en IDI in Frankrijk.
En vergeet Scottish Mortgage zeker niet. Niet veel private quity, maar wel zeer groei-gericht.
Mogelijk, maar dan is dat niet OMDAT het private equity is, maar omdat het met zorg geselecteerd is.
Dat zie ik toch anders. Ik heb juist de indruk dat die groei-bedrijven-investeerders elkaar de kop gek praten en soms tegen elke prijs een deal willen doen om te voorkomen dat de concurrentie ermee gaat lopen. Puur haantjesgedrag.simonvb schreef: ↑17 juli 2023, 10:37
Private equity zijn vaak idd maar schattingen (er gebeuren af en toe deals voor X Euro tegen X percent eigendom). Maar deze markt kan daardoor ook stabieler zijn, dit is niet enkel negatief. De meeste investeerders in private equity zitten er in voor de lange termijn en niet voor een kort ritje. Doordat er ook geen continu handel is, heb je ook minder emoties in private equity, veel aandelen fluctueren doordat de particulieren voornamelijk handelen op gevoel.
Op zich kan ik het daarmee eens zijn, zolang je je maar bewust bent van de risico's.
We moeten ook oppassen om private equity en groeibedrijven niet gelijk te stellen, dat vertroebelt de discussie. Er is een hoop private equity die niet op megagroei gefocused is maar op normale groei in gevestigde sectoren.
Dat laatste is zeker waar en dat is ook één van de verschillen tussen Sofina en Eurazeo, waarbij Sofina op pure groeibedrijven probeert te focussen en Eurazeo meer algemeen in private equity investeert. Als Simon vooral op zoek is naar toegang tot groeibedrijven, dan kan hij dus in principe beter bij Sofina terecht.Kempen123 schreef: ↑17 juli 2023, 14:21Jawel hoor: Er zijn zeker 15 engelse investment trusts die alleen in private equity zitten. Dan heb je nog Eurazeo en IDI in Frankrijk.
We moeten ook oppassen om private equity en groeibedrijven niet gelijk te stellen, dat vertroebelt de discussie. Er is een hoop private equity die niet op megagroei gefocused is maar op normale groei in gevestigde sectoren.
de koers evolutie van Scottish Mortgage was de afgelopen periode ,niet echt denderend te noemen , ook wel te wijten aan hun hoge blootstelling aan hun belang in moderna .
Met ASML, Tesla en NVIDIA in hun top 5 denk ik niet dat de positie Moderna de verklaring is. De discount van 20% zit daar voor een groot deel tussen.
Socfin verdwijnt waarschijnlijk van de beurs aan 30,85€, premie van ~50% tov de gemiddelde koers van dit jaar.
https://www.luxse.com/pdf-viewer/103693520
Benieuwd of socfinasia en socfinaf zullen volgen.
https://www.luxse.com/pdf-viewer/103693520
Benieuwd of socfinasia en socfinaf zullen volgen.
Geen slechte resultaten voor Eurazeo en toch -7% vandaag?
@Pieter123.
Zou mooi zijn.
Zou mooi zijn.
Van Boursorama via Google translate
''Deze resultaten verbazen ons niet. Het beheerde vermogen vertraagt duidelijk en de groep communiceert niet langer over zijn geherwaardeerde netto-activa (ANR)', betreuren de teams van Degroof Petercam.
'Het lijkt meer een stap achteruit dan vooruit', zegt het Belgische investeringshuis.
De analisten, die bijgevolg hun koersdoel voor het aandeel verlaagden van 100 naar 93 euro, handhaafden niettemin hun koopadvies op Eurazeo, met een 'enorme' korting van 49% op de IW waarop de actie momenteel verwerkt wordt.'
-
- Full Member
- Contacteer:
Bovendien blijft het daar toch wat rommelen bij Eurazeo:
https://sifted.eu/articles/eurazeo-grow ... quits-news
https://sifted.eu/articles/eurazeo-grow ... quits-news
Ik hoop dat ze hun zaakjes daar eens op orde krijgen.French investment firm Eurazeo has lost four investors from its growth equity team in one swoop, as they leave to start their own fund, sources close to the team tell Sifted. It's the latest twist in what's been a tumultuous year for one of Europe’s most influential investors.