Holdings
TIP
Re: Holdings
Je hebt een punt dat Sofina de weg een beetje kwijt is (veel brol gekocht, waaronder inderdaad waarschijnlijk ook weer Vinted nu). Maar om ze nu te beschuldigen van een soort piramidespel… Niet vergeten dat het hun familiefortuin is he.
Is volgens mij allemaal berekend en beredeneerd. Van de 100 investeringen zullen er een velen sneuvelen, de meerderheid zal het zozo doen en een paar zullen schitteren. De schitterende maken het uiteindelijke rendement. Investeer dus liever in Sofina dan zelf dergelijke bedrijven te zoeken aangezien de kans op missers ook groot is en ik te weinig kapitaal heb om er veel te nemen in mijn portefeuille.
Kijk maar naar de goede rendementen van de s&p500 index ofzo, de schitterende aandelen maken het uiteindelijke goede rendement over de jaren heen.
Kijk maar naar de goede rendementen van de s&p500 index ofzo, de schitterende aandelen maken het uiteindelijke goede rendement over de jaren heen.
Je hebt overschot van gelijk.NVSTR schreef: ↑9 september 2023, 23:02
Wat ik in tal van artikels over holdings wel mis is bij o.a. Sofina en Brederode de omslag in beleggingsstrategie. Waar ze voorheen voor een groot deel belegden in bv. degelijke lange termijn dividendbetalers werden die ingeruild voor fragiele verlieslatende tech start-upjes met belachelijke waarderingen.
Wel is het zo dat het achteraf makkelijk praten is, en als Vinted wel een succes is/wordt en Sofina zit er niet in, mensen zullen vragen: 'waarom zat Sofina daar niet in, die hebben zitten slapen terwijl Europa's grootste marketplace in tweedehands mode werd opgebouwd en ze op diverse momenten konden instappen?'
Daarvoor zit je nu juist in dit soort holdings: omdat je denkt dat het management beter dan jij kan identificeren wat de groeiers van morgen zijn en beter dan jij kan berekenen wat die vandaag waard zijn. Als je niet gelooft dat het management van Sofina dat kan, moet je je geld niet aan Sofina geven.
Ikzelf ben daar zeer sceptisch over. Wie zal winnen en wie zal verliezen hangt soms van zulke kleine dingen af dat het voor mij onvoorspelbaar lijkt. Ik zit dan ook met minder dan 1% van mijn portefeuille in Sofina, meer omdat ik denk dat er nog een ronde overdreven prijzen komt waarin iedereen teveel wil betalen voor Sofina (en dan stap ik uit) dan omdat ik er echt in geloof.
Ik accepteer daarbij dat ik de volgende knaller waarschijnlijk mis.
Ik krijg het volgende van Saxo: Bonusuitgifte:
Ontvang 1.1796 NL0013654783 (PRX:xams) voor elke aangehouden 1
Ex-dividend datum14-sep-2023
Betaaldatum 18-sep-2023
Ik weet dat het iets te maken heeft om hun noteringen in Amsterdam en Zuid Afrika (Naspers) meer los van elkaar te maken maar snappen doe ik het eigenlijk niet.
Volgens mij heb ik hier als aandeelhouder geen voordeel bij maar behou ik gewoon dezelfde waarde in Euro's aan aandelen maar ik vraag me af of ik hier dividendbelasting van 30% RV op ga moeten betalen want dan kan ik beter eerst verkopen?
Betaaldatum 18-sep-2023
Ik weet dat het iets te maken heeft om hun noteringen in Amsterdam en Zuid Afrika (Naspers) meer los van elkaar te maken maar snappen doe ik het eigenlijk niet.
Volgens mij heb ik hier als aandeelhouder geen voordeel bij maar behou ik gewoon dezelfde waarde in Euro's aan aandelen maar ik vraag me af of ik hier dividendbelasting van 30% RV op ga moeten betalen want dan kan ik beter eerst verkopen?
Ik wacht nog even op antwoord van Prosus maar ga er van uit dat wij Belgen weer serieus benadeeld worden.
Verkopen voor ex-datum zal voor ons waarschijnlijk de beste zet zijn, aangezien het (stock)dividend meer dan de helft van de koers bedraagt.
Verkopen voor ex-datum zal voor ons waarschijnlijk de beste zet zijn, aangezien het (stock)dividend meer dan de helft van de koers bedraagt.
Dat is in verband met de verkoop van hun Naspers aandelen en de schrapping van hun cross-holding structuur. Je krijgt met andere woorden de opbrengst van die verkochte Naspers aandelen in nieuwe aandelen van prosus.
Zie bericht met titel "Finalisation announcement in respect of the Prosus Capitalisation Issue" van 4/9 op https://live.euronext.com/en/product/eq ... 54783-XAMS
Edit: Uit de circular:
Zie bericht met titel "Finalisation announcement in respect of the Prosus Capitalisation Issue" van 4/9 op https://live.euronext.com/en/product/eq ... 54783-XAMS
Volgens mij vrij van RV want het is geen dividend o.b.v. winst of reserve die aan de aandeelhouders wordt uitgekeerd. Maar de toekenning van nieuwe aandelen o.b.v. de kapitaalstructuur voordien. De waarde van het belang in groep voor en na de operatie zou gelijk blijven. Allen heb je die nu enkel in prosus en niet meer in de combinatie prosus/naspers. Zo begrijp ik de operatie toch.As outlined in the Declaration Announcement, the Entitlement Ratio is determined on the basis of the principles set out in paragraph 4.5 of the Circular titled “Key parameters of the Proposed Transaction (calculated/estimated as at 30 June 2023)”, but is based on the stable Naspers and Prosus share counts established following the temporary suspension of the Repurchase Programme from Wednesday, 30 August 2023.
Based on the share counts for Naspers and Prosus as at Wednesday, 30 August 2023, the Proposed Transaction results in the following entitlement ratios pursuant to the Prosus Capitalisation Issue:
• 1.17960 new listed Prosus Ordinary Shares N will be issued for each existing Prosus Ordinary Share N held as at the Transaction Record Date, and with Naspers having irrevocably and antecedently waived its entitlement under the Prosus Capitalisation Issue, resulting in a total of 808,533,377 new listed Prosus Ordinary Shares N issued to Prosus Free-Float Shareholders;
• 1,990,089 Prosus Ordinary Shares A will be issued to Prosus A Shareholders in accordance with the entitlement ratio of 0.4465437 new Prosus Ordinary Shares A for each Prosus Ordinary Share A held on the Transaction Record Date pursuant to the Prosus Articles of Association and in order to maintain the economic interest of Prosus A Shareholders that exists immediately prior to implementing the Prosus Capitalisation Issue; and
• 1,741,029,828 Prosus Ordinary Shares B, with minimal economic value, will be issued to Naspers in accordance with the entitlement ratio of 1.5427717 new Prosus Ordinary Shares B for each Prosus Ordinary Share B held on the Transaction Record Date pursuant to the Prosus Articles of Association in order to maintain Naspers’ voting control in Prosus of not less than 72%.
3. TRADING IN THE NEW PROSUS ORDINARY SHARES N PURSUANT TO THE PROSUS CAPITALISATION ISSUE
The Prosus Ordinary Shares N issued under the Prosus Capitalisation Issue will be admitted to listing and trading on Euronext Amsterdam with effect from Monday, 18 September 2023.
As secondary listings, the Prosus Ordinary Shares N will be admitted to listing and trading with effect from Monday, 18 September 2023, on the Main Board of the JSE and on A2X.
Prosus Ordinary Shares N will continue trading on Euronext Amsterdam and, as secondary listings, on the JSE and A2X, with ISIN NL0013654783 under the abbreviated name “Prosus” and the symbol / share code “PRX”.
Edit: Uit de circular:
6.1.3 The Prosus Capitalisation Issue is not proposed to be implemented in lieu of the declaration of any dividend but rather in connection with the removal of the CrossHolding Structure pursuant to the Proposed Transaction as announced on 27 June 2023. Consequently, the Prosus Capitalisation Issue will be implemented on a pro rata basis to all Prosus N Shareholders, subject to and in accordance with the terms and conditions set out in this Circular, and will not involve an election (including, for the avoidance of doubt, the election to receive cash instead of Prosus Shares pursuant to
the Prosus Capitalisation Issue)
Laatst gewijzigd door Tycoon op 11 september 2023, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
ASML is de laatste dagen recht de dieperik aan het ingaan. Het staat nu op 577,40 EUR.
Denken jullie dat het de moment is om aan te kopen?
Denken jullie dat het de moment is om aan te kopen?
Dat zou inderdaad het meest logische zijn, maar in België weet je nooit. Er is in ieder geval veel discussie over op andere fora.
Dit pleit voorlopig het meest in ons voordeel:
Maar dat is voor de Zuid-Afrikaanse wetgeving en telkens weer...6.6.1.6.1 The Prosus Capitalisation Issue is specifically not deemed to be a “disposal” by
Prosus in terms of paragraph 11(2)(b)(i) of the Eighth Schedule to the Income
Tax Act and is therefore not a taxable event. Furthermore, the issue of shares
by a company is specifically excluded from the definition of a “dividend”,
as such there should be no Dividends Tax liability triggered as a result of the Prosus Capitalisation Issue
Prosus Shareholders with questions regarding their tax residency should consult their tax advisers.
In Nederland is het vrij van belasting staat in de circular bij 6.6.2.5.
For Dutch Corporate Income Tax and Dutch Individual Income Tax purposes, the Prosus Capitalisation Issue is not considered to constitute taxable income. The Prosus Capitalisation Issue will not be subject to withholding or deduction for any taxes of whatsoever nature imposed, levied, withheld or assessed by the Netherlands or any political subdivision or taxing authority thereof or therein. Any cash payments for fractional entitlements will not be subject to withholding or deduction for any taxes of whatsoever nature imposed, levied, withheld or assessed by the Netherlands or any political subdivision or taxing authority thereof or therein. In addition, there should not be any immediate individual income tax payable on the receipt of cash as compensation for fractional entitlements. For Dutch Corporate Income Tax purposes, a gain could arise as a result of payments for fractional entitlements. Such gain would be subject to Dutch corporate income tax.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 11 september 2023, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
is vertraagd aan het stijgen
Het is geen stockdividend maar een bonusaandeel. Bonusaandelen zijn ook in België belastingvrij. Een stockdividend niet want zijn aandelen i.p.v. het cashdividend.
Ik hoop dat je gelijk hebt
Bonusaandelen zijn, zolang aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, in principe vrijgesteld van de Belgische roerende voorheffing (30%). Het zal echter van geval tot geval afhangen (vooral voor buitenlandse aandelen) of de verkregen bonusaandelen al dan niet onderworpen zijn aan roerende voorheffing.
-
- Full Member
- Contacteer:
Tiens, van Bolero nog niks gehoord hieroversimonvb schreef: ↑11 september 2023, 16:10 Ik krijg het volgende van Saxo: Bonusuitgifte:
Betaaldatum 18-sep-2023
Dat is inderdaad de vinger op de zere plek leggen; in het halfjaarbericht werd gesteld dat vooral in bestaande participaties werd geïnvesteerd. De redenen daarvoor kan ik zelf wel bedenken; het betreft veelal "kansloze" beleggingen in structureel verlieslatende start-ups. In plaats van nog meer van die extreem overgewaardeerde kanskaarten te kopen (hetgeen door de markt niet meer wordt gewaardeerd) resteert slechts de keuze om ofwel lopende verliezen niet meer aan te zuiveren (en dus te verwateren tegen waarschijnlijk steeds lagere waarderingen bij opvolgende kapitaalrondes) dan wel steeds maar weer (naar rato) bij te storten.NVSTR schreef: ↑9 september 2023, 23:02Wat ik in tal van artikels over holdings wel mis is bij o.a. Sofina en Brederode de omslag in beleggingsstrategie. Waar ze voorheen voor een groot deel belegden in bv. degelijke lange termijn dividendbetalers werden die ingeruild voor fragiele verlieslatende tech start-upjes met belachelijke waarderingen.
Neem nu het nieuws eerder deze week van Sofina dat z'n belang in Vinted (uit Litouwen) uitbreidde.
Op z'n website schrijft SofinaKortom, uit de eerste regel blijkt al: Vinted is één van velen.Wat is de moat van Vinted eigenlijk?Vinted is Europe’s largest online marketplace dedicated to second-hand fashion.
Founded in 2008, the Vinted platform enables consumers to buy and sell used clothing, as well as accessories, beauty products and other items. The platform has more than 75 million registered users across 18 markets and is experiencing strong growth. Based in Lithuania, with offices in Prague, Utrecht, Amsterdam and Berlin, Vinted has over 1,300 employees.
Sofina invested in Vinted in 2019. Other investors include two of our General Partners, Lightspeed Venture Partners and Insight Partners.
Dan een verkoopspraatje. Wat leveren die "more than 75 million registered users" eigenlijk op? Hoe actief zijn ze, want "geregistreerd" zijn is niet hetzelfde als "volop en alsmaar meer handelend". In m'n eigen omgeving hoor ik bv. dat Vinted "niet meer is wat het geweest is".
Bovendien zet Sofina niet in de verf hoe rendabel deze investering of het bedrijf Vinted is. En dat is niet toevallig...
Resultaten van Vinted:
2022: omzet €371 million, verlies €43 million,
2021: omzet €245 million, verlies €118 million,
2020: omzert €118 million, verlies €24 million.
Als je dan gaat kijken hoe het komt dat er zoveel verlies is, heeft dat grotendeels te maken met marketingkosten. Vinted moet namelijk massaal veel geld steken in reclame, om NU klanten te winnen; doet Vinted dat niet (meer) dan stuikt de omzet in elkaar. Want de concurrentie doet hetzelfde. Het is eten (geld aan reclame spenderen tegen de sterren op) of (de kaas van het brood) gegeten worden.
- Is Vinted winstgevend te krijgen? Misschien, maar momenteel lijkt dat nog niet snel het geval te zijn.
- Is Vinted duurzaam winstgevend (als in, type Procter & Gamble wat 133 jaar bestaat, al 133 jaar een dividend betaalt en dat nu al 67 jaar op rij verhoogd heeft) te krijgen? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Maar kijk, het geld was weeral eens bijna op, de "investeerders" hebben nog maar eens extra geld in de bodemloze put gegooid, maar kleven wel een nattevingerwerkachtige "waarde" op het bedrijf. De afgelopen 3 jaren maandelijks gemiddeld een dikke 5 miljoen euro verlies? Geen probleem, den boetiek is 3,5 miljard euro waard. Waarom? Wel, als we er 140 miljoen euro (fictief getal) tegenaan gooien, en we krijgen 4 procent van de aandelen, dan is 100 procent van de aandelen... 3,5 miljard euro waard! En dan maar hopen dat volgend jaar iemand nieuw het opnieuw nakende faillissement een jaartje komt uitstellen die evenveel geld wil geven voor minder aandelen, dan kunnen we de "waarde" in onze boeken weer verhogen. En als er geen nieuwe gek passeert doen we het zelf wel even (Sofina bv. in 2019, 2022 en deze zomer). Dus voor het goede begrip: als Sofina zélf "investeert" aan een hogere waardering, kan het de waarde van z'n huidige deelneming verhogen. Denk daar maar eens over na.
Zelf verwoorden ze het als volgt:
"We have adjusted our investment activity to the current economic environment. We have been more active in
supporting our existing portfolio companies, in their strategic investments and acquisitions. Biobest Group or
SellerX are good examples. in pursuing new investments, where oftentimes, value expectations of market
participants seem unrealistic, we remain disciplined and selective in our capital deployment for start and scaleups. Opportunities include Too Good To Go or Mistral AI. We crystallised value through (partial) divestments in
Groupe Petit Forestier and Biotech Dental.
Ik stel me dan de vraag dat terwijl Sofina de afgelopen jaren zo'n beetje in elke zwaar verlieslatende website/app/platform investeerde die voorbij kwam er nu opeens sprake zou zijn van onrealistische vraagprijzen?? Hoe zit dat dan met al die recente aankopen, dat zijn toch vast ook niet allemaal koopjes geweest en de waardering waartegen e.e.a. nog in de boeken staat is dan wellicht ook niet helemaal realistisch.
De laatste zin vind ik ook een teken aan de wand; om bij al die verlieslatende leuke appjes de structurele verliezen aan te blijven zuiveren, worden juist de laatste "degelijke" beleggingen verzilverd. Op die manier gaan "verlieslatende onzinbedrijfjes" dus een steeds groter deel van de portefeuille uitmaken.
Sinds Sofina meer en meer vooral in dit soort "rommel" is gaan beleggen is de hardheid van de gepubliceerde NAV mijns inziens behoorlijk afgenomen. Een stevige korting op vooral op fantasie gebaseerde waarderingen zegt mij dus niet ook zoveel.