Holdings
TIP
Re: Holdings
Blijf alsjeblieft weg van dit forum over holdings, U heeft hier echt niets te zoeken. Beleg dan zelf via IWDA, prima, maar dat hoeven wij niet telkens te horen.doorwinterd schreef: ↑4 april 2024, 20:41Omdat bij introspectie rond CAGR en timing het iets gemakkelijker is een degelijk presterende wereldindex erbij te nemen dan een zak okkernoten.
En omdat de IWDA eigenlijk een héle grote holding is.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Met wat moet men een aandeel/ holding dan vergelijken ? Toch met wat men wilt of niet soms ? Persoonlijk vind ik het heel nuttig om een individueel aandeel of holding te vergelijken met een meer algemene index of een ETF zoals IWDA, dit geeft direct een goed beeld van de prestaties tov andere mogelijke investerings opportuniteiten.Joost1000 schreef: ↑4 april 2024, 21:06Blijf alsjeblieft weg van dit forum over holdings, U heeft hier echt niets te zoeken. Beleg dan zelf via IWDA, prima, maar dat hoeven wij niet telkens te horen.doorwinterd schreef: ↑4 april 2024, 20:41
Omdat bij introspectie rond CAGR en timing het iets gemakkelijker is een degelijk presterende wereldindex erbij te nemen dan een zak okkernoten.
En omdat de IWDA eigenlijk een héle grote holding is.
Voor mij moet een individueel aandeel/ holding echt al een veel betere trackrecord hebben dan een ETF zoals IWDA of een enorm groeipotentieel wat spijtig genoeg meestal al in de koers verrekend zit.
Make Spaargids " Great Again ! "
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Hoe voorspelbaar kan de beurs zijn eigenlijk.doorwinterd schreef: ↑29 maart 2023, 18:16 Ik geloof geen zak van de waarderingen die holdings de laate tijd op hun private equity plakten.
Zowat overal heel beperkte dalingen tot zelfs stijgingen, itt tot het beursgenoteerd.
Volgens mij zou die tak (pe) zelfs net wat gevoeliger moeten voor dalingen in de waardering.
Hopelijk kan die rapportering volgehouden worden tot alles normaliseert.
"'Een ontnuchterend resultaat', zegt Yves Vaneerdewegh, de topman van Quest for Growth
Vooral de niet-genoteerde portefeuille heeft het nog altijd moeilijk.
In het beursgenoteerde deel van de portefeuille oogt het plaatje rooskleuriger"
Wij vragen inderdaad niet om wekelijkse discuties over een vergelijking in rendement tussen holdings en ETF’s zoals IWDA. Wij vragen info over holdings, weetjes over holdings,…omdat wij WILLEN beleggen in holdings en misschien niet in ETF’s! Iedereen belegt in een holding om persoonlijke redenen. Een ETF beschouwen als holding…waar gaat het naartoe…ga eens tegen een familiale holding zeggen dat ze daar voor niks rond de tafel zitten en er beter mee zouden stoppen en alles in een ETF steken? ….uiteindelijk draait alles om het beoogde resultaat, maar denk nu niet dat die holdings niet met passie bezig zijn in hun vak! Die geloven in bepaalde bedrijven en helpen deze op weg om iets op te bouwen, bouwen aan toekomstgerichte start-ups bvb die niet op de beurs staan.voorheenCP1234 schreef: ↑4 april 2024, 21:44Met wat moet men een aandeel/ holding dan vergelijken ? Toch met wat men wilt of niet soms ? Persoonlijk vind ik het heel nuttig om een individueel aandeel of holding te vergelijken met een meer algemene index of een ETF zoals IWDA, dit geeft direct een goed beeld van de prestaties tov andere mogelijke investerings opportuniteiten.
Voor mij moet een individueel aandeel/ holding echt al een veel betere trackrecord hebben dan een ETF zoals IWDA of een enorm groeipotentieel wat spijtig genoeg meestal al in de koers verrekend zit.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Misschien een bril nodig en mijn posting nog eens herlezen !Tommy052 schreef: ↑4 april 2024, 22:13Wij vragen inderdaad niet om wekelijkse discuties over een vergelijking in rendement tussen holdings en ETF’s zoals IWDA. Wij vragen info over holdings, weetjes over holdings,…omdat wij WILLEN beleggen in holdings en misschien niet in ETF’s! Iedereen belegt in een holding om persoonlijke redenen. Een ETF beschouwen als holding…waar gaat het naartoe…ga eens tegen een familiale holding zeggen dat ze daar voor niks rond de tafel zitten en er beter mee zouden stoppen en alles in een ETF steken? ….uiteindelijk draait alles om het beoogde resultaat, maar denk nu niet dat die holdings niet met passie bezig zijn in hun vak! Die geloven in bepaalde bedrijven en helpen deze op weg om iets op te bouwen, bouwen aan toekomstgerichte start-ups bvb die niet op de beurs staan.voorheenCP1234 schreef: ↑4 april 2024, 21:44
Met wat moet men een aandeel/ holding dan vergelijken ? Toch met wat men wilt of niet soms ? Persoonlijk vind ik het heel nuttig om een individueel aandeel of holding te vergelijken met een meer algemene index of een ETF zoals IWDA, dit geeft direct een goed beeld van de prestaties tov andere mogelijke investerings opportuniteiten.
Ik zeg niets verkeerd over holdings of over hun passie en kennis, ik zeg ENKEL dat er niets verkeerd aan is om het resultaat van bv. een holding te vergelijken met een bredere index of bv. een ETF zoals IWDA. Ik zeg dus nergens dat je niet in holdings mag investeren of alles in IWDA zou moeten steken, maar wel dat je je huiswerk goed moet maken en de prestaties moet vergelijken.
Zoals Joost1000 en al vele anderen schreven...blijf weg van dit topic als het telkens over IWDA en ETF's hoeft te gaan. Blijkbaar is er meer een bril langs die kant nodig ..voorheenCP1234 schreef: ↑4 april 2024, 23:33Misschien een bril nodig en mijn posting nog eens herlezen !Tommy052 schreef: ↑4 april 2024, 22:13
Wij vragen inderdaad niet om wekelijkse discuties over een vergelijking in rendement tussen holdings en ETF’s zoals IWDA. Wij vragen info over holdings, weetjes over holdings,…omdat wij WILLEN beleggen in holdings en misschien niet in ETF’s! Iedereen belegt in een holding om persoonlijke redenen. Een ETF beschouwen als holding…waar gaat het naartoe…ga eens tegen een familiale holding zeggen dat ze daar voor niks rond de tafel zitten en er beter mee zouden stoppen en alles in een ETF steken? ….uiteindelijk draait alles om het beoogde resultaat, maar denk nu niet dat die holdings niet met passie bezig zijn in hun vak! Die geloven in bepaalde bedrijven en helpen deze op weg om iets op te bouwen, bouwen aan toekomstgerichte start-ups bvb die niet op de beurs staan.
Ik zeg niets verkeerd over holdings of over hun passie en kennis, ik zeg ENKEL dat er niets verkeerd aan is om het resultaat van bv. een holding te vergelijken met een bredere index of bv. een ETF zoals IWDA. Ik zeg dus nergens dat je niet in holdings mag investeren of alles in IWDA zou moeten steken, maar wel dat je je huiswerk goed moet maken en de prestaties moet vergelijken.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Wat baat een kaars en bril, als de uil niet BEGRIJPEND lezen wil ...Tommy052 schreef: ↑5 april 2024, 01:50Zoals Joost1000 en al vele anderen schreven...blijf weg van dit topic als het telkens over IWDA en ETF's hoeft te gaan. Blijkbaar is er meer een bril langs die kant nodig ..voorheenCP1234 schreef: ↑4 april 2024, 23:33
Misschien een bril nodig en mijn posting nog eens herlezen !
Ipv mensen te verbieden om iets op dit topic te zetten wat jullie niet aan staat, zet ons gewoon op de "negeerlijst" ben je ook weer direct gelukkig ...
Inderdaad Tommy052 die familiale holdings die voor niks rond de tafel zitten als je met iets als een Etf en/of fondsen beter zou presteren??? Bovendien betalen ze meestal een zeer mooi dividend dat we bij zoiets als een IWDA niet terug vinden. Bovendien wie mijn lijstje volgde kan je met sommige holdings 10% en meer per dag verdienen na een exit of na resultaten. Voorbeelden genoeg zeker recent... Eurazeo, Luxempart, Viel, Italmobiliare. Meestal kan je de dagen nadien nog meer vangen doordat late beleggers nog vlug instappen om de trein niet te missen. Het is aan u om uit te stappen of niet en in een andere holding te steken maar dat begrijpen IWDA beleggers niet.Tommy052 schreef: ↑4 april 2024, 22:13Wij vragen inderdaad niet om wekelijkse discuties over een vergelijking in rendement tussen holdings en ETF’s zoals IWDA. Wij vragen info over holdings, weetjes over holdings,…omdat wij WILLEN beleggen in holdings en misschien niet in ETF’s! Iedereen belegt in een holding om persoonlijke redenen. Een ETF beschouwen als holding…waar gaat het naartoe…ga eens tegen een familiale holding zeggen dat ze daar voor niks rond de tafel zitten en er beter mee zouden stoppen en alles in een ETF steken? ….uiteindelijk draait alles om het beoogde resultaat, maar denk nu niet dat die holdings niet met passie bezig zijn in hun vak! Die geloven in bepaalde bedrijven en helpen deze op weg om iets op te bouwen, bouwen aan toekomstgerichte start-ups bvb die niet op de beurs staan.voorheenCP1234 schreef: ↑4 april 2024, 21:44
Met wat moet men een aandeel/ holding dan vergelijken ? Toch met wat men wilt of niet soms ? Persoonlijk vind ik het heel nuttig om een individueel aandeel of holding te vergelijken met een meer algemene index of een ETF zoals IWDA, dit geeft direct een goed beeld van de prestaties tov andere mogelijke investerings opportuniteiten.
Je maakt nu toch zelf ook de vergelijking? Dan mag het wel? Begrijp er niks meer van.laeka schreef: ↑5 april 2024, 09:22Inderdaad Tommy052 die familiale holdings die voor niks rond de tafel zitten als je met iets als een Etf en/of fondsen beter zou presteren??? Bovendien betalen ze meestal een zeer mooi dividend dat we bij zoiets als een IWDA niet terug vinden. Bovendien wie mijn lijstje volgde kan je met sommige holdings 10% en meer per dag verdienen na een exit of na resultaten. Voorbeelden genoeg zeker recent... Eurazeo, Luxempart, Viel, Italmobiliare. Meestal kan je de dagen nadien nog meer vangen doordat late beleggers nog vlug instappen om de trein niet te missen. Het is aan u om uit te stappen of niet en in een andere holding te steken maar dat begrijpen IWDA beleggers niet.Tommy052 schreef: ↑4 april 2024, 22:13
Wij vragen inderdaad niet om wekelijkse discuties over een vergelijking in rendement tussen holdings en ETF’s zoals IWDA. Wij vragen info over holdings, weetjes over holdings,…omdat wij WILLEN beleggen in holdings en misschien niet in ETF’s! Iedereen belegt in een holding om persoonlijke redenen. Een ETF beschouwen als holding…waar gaat het naartoe…ga eens tegen een familiale holding zeggen dat ze daar voor niks rond de tafel zitten en er beter mee zouden stoppen en alles in een ETF steken? ….uiteindelijk draait alles om het beoogde resultaat, maar denk nu niet dat die holdings niet met passie bezig zijn in hun vak! Die geloven in bepaalde bedrijven en helpen deze op weg om iets op te bouwen, bouwen aan toekomstgerichte start-ups bvb die niet op de beurs staan.
Je begrijpt het wel, of dat zou toch moeten. Het gaat niet om eens vergelijken. Vroeg of laat komt het er altijd op neer dat de IWDA etc. adepten overal (op elk draadje, keer op keer) hun grote gelijk willen halen. Willen bewijzen dat zij "in hun hangmat" het beter doen dan de stockpickers. Uiteraard zijn die dat beu. Je zou voor minder.
En dan die nepargumenten : "ik zeg toch niet dat zij ook IWDA moeten kopen?" Het zou er nog maar aan mankeren. En impliceren doen ze het trouwens wel.
En dan die nepargumenten : "ik zeg toch niet dat zij ook IWDA moeten kopen?" Het zou er nog maar aan mankeren. En impliceren doen ze het trouwens wel.
Point taken. Maar aan de andere zijde van de tafel bestaat natuurlijk exact dezelfde frustratie: het is beschamend te moeten vaststellen dat sommige stockpickers stelselmatig enkel (al dan niet verzonnen) korte termijn- en cherry picked resultaten etaleren, en vooral niet nalaten zichzelf op de borst te slaan.
Dit gedrag heeft nefaste effecten, vooral op onervaren beleggers die in stilte meelezen. Onervaren beleggers zouden sowieso het advies moeten krijgen (een deel van) hun vermogen onder te brengen in een brede indextracker. Daarvoor bestaan bergen bewijsmateriaal die nu eenmaal niet te negeren zijn.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
En voor de rest:
- de bewijslast ligt bij de stockpickers, niet bij indexbeleggers
- stockpicking en indexbeleggen zijn niet noodzakelijk opponenten. Ik denk dat de meeste indexbeleggers OOK aan stockpicking doen. Ik doe het zelf ook, maar net omdat ik die index in mijn overzicht zie, wordt ik ook met de neus op de feiten gedrukt. Ik ben niet te beschaamd om toe te geven dat min actieve keuzes in hun geheel behalve tijdelijke outperformances het over de lange termijn niet beter doen dan die index. Die actieve keuzes helpen mij om mezelf bezig te houden zodat ik niet in de verleiding kom om aan de kern te raken.
- stockpicking en indexbeleggen zijn niet noodzakelijk opponenten. Ik denk dat de meeste indexbeleggers OOK aan stockpicking doen. Ik doe het zelf ook, maar net omdat ik die index in mijn overzicht zie, wordt ik ook met de neus op de feiten gedrukt. Ik ben niet te beschaamd om toe te geven dat min actieve keuzes in hun geheel behalve tijdelijke outperformances het over de lange termijn niet beter doen dan die index. Die actieve keuzes helpen mij om mezelf bezig te houden zodat ik niet in de verleiding kom om aan de kern te raken.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik wist niet dat doorwinterd een IWDA adept is . Hij koopt toch ook holdings?mver schreef: ↑5 april 2024, 10:03 Je begrijpt het wel, of dat zou toch moeten. Het gaat niet om eens vergelijken. Vroeg of laat komt het er altijd op neer dat de IWDA etc. adepten overal (op elk draadje, keer op keer) hun grote gelijk willen halen. Willen bewijzen dat zij "in hun hangmat" het beter doen dan de stockpickers. Uiteraard zijn die dat beu. Je zou voor minder.
Ik kan hier volledig mee akkoord gaan, vooral met de egotripperij van sommige stockpickers.Gudrun schreef: ↑5 april 2024, 10:37Point taken. Maar aan de andere zijde van de tafel bestaat natuurlijk exact dezelfde frustratie: het is beschamend te moeten vaststellen dat sommige stockpickers stelselmatig enkel (al dan niet verzonnen) korte termijn- en cherry picked resultaten etaleren, en vooral niet nalaten zichzelf op de borst te slaan.
Dit gedrag heeft nefaste effecten, vooral op onervaren beleggers die in stilte meelezen. Onervaren beleggers zouden sowieso het advies moeten krijgen (een deel van) hun vermogen onder te brengen in een brede indextracker. Daarvoor bestaan bergen bewijsmateriaal die nu eenmaal niet te negeren zijn.
Het advies aan onervaren beleggers moet wel niet voortdurend herhaald worden.
Waarom zou er een bewijslast moeten zijn? Die mensen willen gewoon info uitwisselen en met rust gelaten worden. Waarom begrijpen jullie dat niet? Andere mensen halen er maar uit wat ze denken er uit te kunnen halen, of ook niet.Gudrun schreef: ↑5 april 2024, 10:42 En voor de rest: