Holdings
TIP
Re: Holdings
2000 X 20 aandelen voor voldoende spreiding is niet voor iedereen bereikbaar. En dat een holding defensief is en doorgaans geen grote koersbewegingen veroorzaakt, spreekt net vele mensen aan. Voor mij ook geen of-of-verhaal.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Heb zelf geen holdings, maar wel een aantal vastgoedbevaks.
Voor mij zitten die in dezelfde risico klasse en een eenzelfde opbrengst.
Als het moment er is koop ik ooit ook nog holdings.
Als het moment er is koop ik ooit ook nog holdings.
Zijn er momenteel nog koopwaardige vastgoedbevaks ?Jhn schreef:Heb zelf geen holdings, maar wel een aantal vastgoedbevaks.
.
De vraag die bij mij oprijst, waarom enkel beperken tot holdings. Een mand met kwaliteitsaandelen zou ook zinvol zijn.[/quote]
Ik beschouw holdings als een eerste stap in aandelen. Als ik even kort door de bocht mag gaan, een beetje tussen fondsen en individuele aandelen in. Bovendien zal je individuele aandelen toch ook meer in detail moeten bestuderen, kwestie van niet voor onaangename verrassingen te komen. Dat geldt voor een holding natuurlijk ook, maar het risico op grote schommelingen lijkt me toch kleiner.
Op termijn wil ik wel uitbreiden naar individuele aandelen.
Ik beschouw holdings als een eerste stap in aandelen. Als ik even kort door de bocht mag gaan, een beetje tussen fondsen en individuele aandelen in. Bovendien zal je individuele aandelen toch ook meer in detail moeten bestuderen, kwestie van niet voor onaangename verrassingen te komen. Dat geldt voor een holding natuurlijk ook, maar het risico op grote schommelingen lijkt me toch kleiner.
Op termijn wil ik wel uitbreiden naar individuele aandelen.
De holdings noteren met een korting op hun onderliggende waarde, de (meeste) vastgoedbevaks daarentegen met een premie.Jhn schreef:Heb zelf geen holdings, maar wel een aantal vastgoedbevaks.
Dat is zeker een gedachte die het overwegen waard is. Maar dan moet je er wel voldoende tijd in steken. Volgens W. Buffet minstens 6 à 8 uur per week. En dat is een professional. Een van de voordelen van een holding is dat anderen het werk voor u doen. En dat die er dan ook nog met hun eigen geld in zitten, wat hun tweemaal doet nadenken.Guido schreef:De vraag die bij mij oprijst, waarom enkel beperken tot holdings. Een mand met kwaliteitsaandelen zou ook zinvol zijn.
Jens-dev, 2000 euro x 5 of 6 (of acht) is toch ook goed. 10 of 20 verschillende soorten hoef wat mij betreft niet.jens_dev schreef:2000 X 20 aandelen voor voldoende spreiding is niet voor iedereen bereikbaar. En dat een holding defensief is en doorgaans geen grote koersbewegingen veroorzaakt, spreekt net vele mensen aan. Voor mij ook geen of-of-verhaal.
Kies dan echter wel voor betaalbare "veilige" aandelen die groei en dividend combineren. Geen al te grote risicovolle aandelen.
Laatst gewijzigd door Piper op 7 januari 2014, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
5 of 6 individuele aandelen (niet-holdings) vind ik echt te weinig. Dan weegt elk aandeel voor 16,6-20% in je portefeuille. Heb dan maar eens een Imtech in je portefeuille. Ik zou minimum 10 zeggen.
Jens_dev, 5 of 6 is inderdaad een absoluut minimum maar 10 is dan weer het maximum.jens_dev schreef:5 of 6 individuele aandelen (niet-holdings) vind ik echt te weinig. Dan weegt elk aandeel voor 16,6-20% in je portefeuille. Heb dan maar eens een Imtech in je portefeuille. Ik zou minimum 10 zeggen.
Hangt natuurlijk ook af van wat beleggers kopen.
Die 5 aandelen welke ik noemde als dividendwaarden op forum "favoriete aandelen voor 2014" zouden wat mij betreft wel kunnen. Die 'veilige" aandelen combineren dividend met koerspotentieel.
Belca,Belca2 schreef:De holdings noteren met een korting op hun onderliggende waarde, de (meeste) vastgoedbevaks daarentegen met een premie.Jhn schreef:Heb zelf geen holdings, maar wel een aantal vastgoedbevaks.
Is dat niet typisch voor die aandelen?
Holdings noteren altijd met een onderwaardering en vastgoedbevaks altijd met een premie.
Misschien was dit een te kort antwoord op de opmerking dat beide tot dezelfde risicoklasse behoren. In mijn inziens is dit niet het geval: in een bevak is de waarde min of meer gedekt door het fysisch vastgoed, een holding heeft dat niet: in principe kunnen al de aandelen die ze bezitten tot nul dalen.chainy schreef:Belca,
Holdings noteren altijd met een onderwaardering en vastgoedbevaks altijd met een premie.
En neen vastgoedbevaks noteren niet altijd met een premie: Befimmo en Cofinimo (en in mindere mate Intervest Offices) noteren met een discount. Voor een goed overzicht verwijs ik naar: http://cms6.proximedia.com/files/62049/ ... 13_dec.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bevaks en gespreide holdings zijn 2 klasse van aandelen met een lager dan gemiddeld risico profiel.Belca2 schreef:Misschien was dit een te kort antwoord op de opmerking dat beide tot dezelfde risicoklasse behoren. In mijn inziens is dit niet het geval: in een bevak is de waarde min of meer gedekt door het fysisch vastgoed, een holding heeft dat niet: in principe kunnen al de aandelen die ze bezitten tot nul dalen.chainy schreef:Belca,
En neen vastgoedbevaks noteren niet altijd met een premie: Befimmo en Cofinimo (en in mindere mate Intervest Offices) noteren met een discount. Voor een goed overzicht verwijs ik naar: http://cms6.proximedia.com/files/62049/ ... 13_dec.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Opgelet bevaks mogen schulden aangaan en bij een scherpe vastgoedcrisis kunnen ze dus ook gedwongen worden dividend op te geven en zelf in faling te gaan. Al je eieren in bevaks steken is dan ook geen idee, zelf zet ik de limiet op 20% gespreid over 4 verschillende
In het begin noteerde de meeste bevaks onder de inventariswaarde, nu gedraagt de inventariswaarde zich meer als de boekwaarde voor een gewoon aandeel, beloftevolle bedrijven met goed management met een serieuze premie.
Zolang de bevak niet ontbonden wordt (zeer onwaarschijnlijk) is de inventariswaarde theoretisch, iedere kapitaalsverhoging heeft er invloed op. WDP slaagt erin nieuwe aandelen uit te geven ver boven inventariswaarde, en dus stijgt de IW, Cofinnimmo omgekeerd.
Holdings kopen enkel en alleen owv grote discount zou ik niet. Enkel als ze ophouden te bestaan/overname ga je als aandeelhouder hier iets aan hebben. Holding koop je in eerste plaats voor het management, dividendbeleid of onderliggende waarden.
Is er dan een kans op delisting is dat een extraatje. Voor beginnende voorzichtige beleggers zijn ze ideaal om met beperkt aantal aandelen goede spreiding te maken. GBL+Sofina+Brederode+GIMV+Bois Sauvage+ Ackermans is even gespreid als een portefeuille van 25 individuele aandelen.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Holding GBL sterk stijgend.
Up to 70 EUR!
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Up to 70 EUR!
Ik denk in 2 holdings in te,stappen, welke zijn er op dit moment de moeite waard om te bekijken?
Zijn er ook te dure bij op dit moment?
Zijn er ook te dure bij op dit moment?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Waarom vind jij 10 het maximum Piper ?Piper schreef:Jens_dev, 5 of 6 is inderdaad een absoluut minimum maar 10 is dan weer het maximum.jens_dev schreef:5 of 6 individuele aandelen (niet-holdings) vind ik echt te weinig. Dan weegt elk aandeel voor 16,6-20% in je portefeuille. Heb dan maar eens een Imtech in je portefeuille. Ik zou minimum 10 zeggen.
kZit momenteel aan 12 en wens nog een 13e...tja de keuze is ook zo groot.