Holdings
TIP
Re: Holdings
Bedankt voor de tip Karine!karine schreef: ↑9 maart 2025, 20:45Lezing Michael Gielkens
Webinar over holdings
Michael Gielkens gaat een exclusieve lezing geving voor ons.
We zullen het onder andere hebben over holdings en serial acquirers.
En om het af te maken tipt hij zijn favoriete aandelen.
Wanneer? Maandag 24 maart
Hoe laat? 19u00
Waar? Zoom
https://us05web.zoom.us/meeting/registe ... gistration
De presentatie was de moeite waard en ik heb inmiddels ontdekt dat er nog meer presentaties te vinden zijn op Youtube, ook van Joren van Aken.
Nu er anno 2025 weer een prijs op geld staat en de waarderingen in private equity - niet-genoteerde bedrijven - naar normale niveaus terugvallen, is het duidelijk dat sommige investeerders destijds te veel betaalden voor fietsbedrijven die hun pandemische groeispurt onmogelijk konden doortrekken. Hoeveel GBL betaalde voor van zijn 50%-belang in Canyon is niet bekend. Maar de holding schroefde de waarde van zijn participatie in de boeken terug van 460 miljoen euro eind 2023 naar 261 miljoen precies een jaar later, goed voor een krimp van 43 procent.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vivendi (Paris:VIV) announced today that it signed an agreement with Poste Italiane for the sale of 15.00% of TIM’s ordinary shares and voting rights at a price of €0.2975 per share for a total consideration of €684 million. Upon completion of this transaction, which will occur shortly after its notification to the Italian competition authority, Vivendi will keep a minority interest representing 2.51% of ordinary shares and voting rights of the Italian telecoms operator, and 1.80% of its share capital.
Dat is ook de reden dat ik vooral een liefhebber ben van holdings die een groot deel geinvesteerd zijn in beursgenoteerde bedrijven. Dan kun je een veel correctere inschatting maken van de NAV.VTEC schreef: ↑28 maart 2025, 21:41 Nu er anno 2025 weer een prijs op geld staat en de waarderingen in private equity - niet-genoteerde bedrijven - naar normale niveaus terugvallen, is het duidelijk dat sommige investeerders destijds te veel betaalden voor fietsbedrijven die hun pandemische groeispurt onmogelijk konden doortrekken. Hoeveel GBL betaalde voor van zijn 50%-belang in Canyon is niet bekend. Maar de holding schroefde de waarde van zijn participatie in de boeken terug van 460 miljoen euro eind 2023 naar 261 miljoen precies een jaar later, goed voor een krimp van 43 procent.
Het kan trouwens best zo zijn dat ze niet teveel betaald hebben voor Canyon. Achteraf is alles makkelijk. Er zitten altijd winnaars en verliezers bij.
Het feit dat Canyon nu een verliezer lijkt te zijn hoeft niet te liggen aan: 'vroeger te veel betaald', maar kan ook liggen aan 'slecht gemanaged' of 'veranderde marktomstandigheden' of 'onvoorziene tegenvallers'. Niet ieder bedrijf groeit alleen maar in waarde!
welke aandelen schuift hij naar voren ?dreamy schreef: ↑28 maart 2025, 12:03Bedankt voor de tip Karine!karine schreef: ↑9 maart 2025, 20:45Lezing Michael Gielkens
Webinar over holdings
Michael Gielkens gaat een exclusieve lezing geving voor ons.
We zullen het onder andere hebben over holdings en serial acquirers.
En om het af te maken tipt hij zijn favoriete aandelen.
Wanneer? Maandag 24 maart
Hoe laat? 19u00
Waar? Zoom
https://us05web.zoom.us/meeting/registe ... gistration
De presentatie was de moeite waard en ik heb inmiddels ontdekt dat er nog meer presentaties te vinden zijn op Youtube, ook van Joren van Aken.
Op iex.nl kom ik volgend artikel tegen : https://www.iex.nl/Premium/Adviezen/816 ... ffett.aspx
Kan er iemand dit lezen en vertellen over welke verzekeraar dit gaat ?
Kan er iemand dit lezen en vertellen over welke verzekeraar dit gaat ?
Chubb Limited
-
- Hero Member
- Contacteer:
Holdinganalist Joren Van Aken en zijn team analyseerden de prestaties van Europese investeringsmaatschappijen over een periode van twintig jaar, van 2004 tot 2024. Gemiddeld behaalden ze een rendement van 7,3 procent per jaar op hun beursgenoteerde investeringen, tijdens de looptijd van de investering. 'Zelfs zonder het te vergelijken met een benchmark is dat weinig indrukwekkend'
Wanneer dat rendement wordt afgezet tegen de wereldwijde aandelenindex MSCI World, die over diezelfde periode gemiddeld 10,2 procent per jaar opleverde, wordt de prestatiekloof duidelijk. Investeringsmaatschappijen presteerden gemiddeld bijna 3 procentpunten per jaar slechter dan een brede index die elke belegger eenvoudig kan kopen via een tracker of ETF. Met de Europese Stoxx 600-index houden ze nipt gelijke pas.
Wanneer dat rendement wordt afgezet tegen de wereldwijde aandelenindex MSCI World, die over diezelfde periode gemiddeld 10,2 procent per jaar opleverde, wordt de prestatiekloof duidelijk. Investeringsmaatschappijen presteerden gemiddeld bijna 3 procentpunten per jaar slechter dan een brede index die elke belegger eenvoudig kan kopen via een tracker of ETF. Met de Europese Stoxx 600-index houden ze nipt gelijke pas.
Het is allemaal heel leuk, zulke analyses, en knap gedaan, maar eerlijk.... wat zegt het?
Dat Europa het de afgelopen 20 jaar minder goed heeft gedaan dan de US, dat weten we al lang (MSCI WORLD is uiteindelijk 72% US, dus laat je niet vangen door WORLD), maar dat zegt niets over de komende 20 jaar.
En dat een holding 10 of 15 jaar geleden een paar succesvolle investeringen gedaan heeft zegt ook niets over de toekomst: De omstandigheden zijn nu anders, en de personen die de keuzes makes bij die holdings vaak ook. (Dat Belgie 6-8 jaar geleden een wereldtopper in voetbal was, wil niet zeggen dat dat over 10 jaar nog steeds zo is: andere eigen spelers, en andere tegenstanders).
Dat Europa het de afgelopen 20 jaar minder goed heeft gedaan dan de US, dat weten we al lang (MSCI WORLD is uiteindelijk 72% US, dus laat je niet vangen door WORLD), maar dat zegt niets over de komende 20 jaar.
En dat een holding 10 of 15 jaar geleden een paar succesvolle investeringen gedaan heeft zegt ook niets over de toekomst: De omstandigheden zijn nu anders, en de personen die de keuzes makes bij die holdings vaak ook. (Dat Belgie 6-8 jaar geleden een wereldtopper in voetbal was, wil niet zeggen dat dat over 10 jaar nog steeds zo is: andere eigen spelers, en andere tegenstanders).
Het is gewoon een flutartikel in de krant die de tijd van het lezen niet waard is. Misschien is de studie zelf wel top, geen idee..
Beste Belgische presteerder over de voorbije 20 jaar met kop en schouders is, tadaaaa Quest for Growth
De 3 kneusjes zijn AvH, Brederode en GBL. Are you kidding me?
Toevallig heb ik alle 4 die aandelen ook 20 jaar of meer, dus ik kan redelijk goed vergelijken.
Beste Belgische presteerder over de voorbije 20 jaar met kop en schouders is, tadaaaa Quest for Growth

De 3 kneusjes zijn AvH, Brederode en GBL. Are you kidding me?
Toevallig heb ik alle 4 die aandelen ook 20 jaar of meer, dus ik kan redelijk goed vergelijken.
Berkshire Hathaway -6,91% vrijdag. Mijn gedacht staat deze holding nog steeds met een forse premie. Volledig de hausse met de technologiesector gemist met uitz. van Apple. Zit al sinds geruime tijd op zeer grote positie cash en in de genoteerde portefeuille zijn er geen wereldschokkende dingen gebeurt. En toch steeg de koers fenomenaal de laatste tijd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
m.i. zie je het verkeerd, het gaat helemaal niet over individuele holdings maar over een (sector)trend op lange termijnKempen123 schreef: ↑4 april 2025, 09:37 Het is allemaal heel leuk, zulke analyses, en knap gedaan, maar eerlijk.... wat zegt het?
En dat een holding 10 of 15 jaar geleden een paar succesvolle investeringen gedaan heeft zegt ook niets over de toekomst: De omstandigheden zijn nu anders, en de personen die de keuzes makes bij die holdings vaak ook.
die trend is vrij logisch, wie maar enkele miljarden te besteden heeft zal financieel niet de beste tools kunnen aantrekken, laat staan dat het familiale nageslacht als bij wonder de knapste financiële koppen zijn, of de kosten zijn ook hoger enz(de kortingen zijn er ook en niet voor niets)
uiteraard gaan er holdings zijn die het in de toekomst beter doen
maar het gaat om de statistiek, die geeft de particuliere belegger hier een begin nadeel terwijl die net op zoek moet naar strategieën waar die een voorsprong krijgt
we moeten er ons van bewust zijn
vb: wie holdings volgt in hun (beursgenoteerde) stock picks heeft een grotere kans het slechter te doen dan de markt
wie de betere holdings weet te selecteren zal het uiteraard beter doen
maar dat geldt op de brede markt ook (zonder een statistische achterstand)
ik ben een holding fan, een reden te meer om bijzonder kritisch te zijn
Dat is juist het punt. Dit rapport gaat over een sector, terwijl ik helemaal niet geinteresseerd ben in de sector, behalve dan als goede bron van interessante aandelen.doorwinterd schreef: ↑6 april 2025, 14:41
m.i. zie je het verkeerd, het gaat helemaal niet over individuele holdings maar over een (sector)trend op lange termijn
Een paar miljard is ruim groot genoeg om de beste tools te hebben. En ook voldoende goede adviseurs rondom de beslissingnemers (die inderdaad niet automatisch de knapste koppen zijn, maar wel hun eigen geld beheren, en ook nog eens een netwerk hebben waar jij en ik alleen maar van kunnen dromen)doorwinterd schreef: ↑6 april 2025, 14:41 m.i. zie je het verkeerd, het gaat helemaal niet over individuele holdings maar over een (sector)trend op lange termijn
die trend is vrij logisch, wie maar enkele miljarden te besteden heeft zal financieel niet de beste tools kunnen aantrekken, laat staan dat het familiale nageslacht als bij wonder de knapste financiële koppen zijn, of de kosten zijn ook hoger enz
De kosten bij de grote holdings zijn zeer laag, op het niveau van ETFs.
Buffett verkoopt japanse obligaties voor zo een 628 miljoen dollar. De stijging van de Yen meegepikt zeker?