Home Invest Belgium
TIP
Re: Home Invest Belgium
Heb vorige week nog gelezen dat Homi met een premie van 20% noteert (20% Boven de intrinsieke waarde), hoe bereken je discount/premie van een Gvv?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ik denk dat het meer da 30% is. Ik meen me iets van 65 EUR/aandeel te herinneren.
NAV (al dan niet EPRA-gebaseerd) wordt gepubliceerd door bedrijf.
Dan koop ik toch liever GVV's die met een discount noteren, dan zitten we bij Wereldhave Belgium, Befimmo, Vastned Retail Belgium en QRF.
Ook niet vergeten dat in deze sector kapitaalverhoging schering en inslag zijn, beleggers hebben dit niet graag! Ik blijf nog ff wachten, volgens mij kan HOMI nog een pak lager niet tegenstaande dat het wel interessant is.
Ook niet vergeten dat in deze sector kapitaalverhoging schering en inslag zijn, beleggers hebben dit niet graag! Ik blijf nog ff wachten, volgens mij kan HOMI nog een pak lager niet tegenstaande dat het wel interessant is.
Discount is een factor bij het kiezen van een GVV, maar ik zou het niet als hoofdcriterium gebruiken. Uiteindelijk zoek je in een GVV-portefeuille een combinatie van vier zaken:
- Veiligheid: waar mogelijk GVVs met een hoge bezettingsgraad, lage financieringskosten en aantrekkelijke gebouwen
- Diversiteit: residentieel, commercieel, logistiek én zorg. Eventueel ook buitenlandse investeringen.
- Dividendrendement
- Uitzicht op verdere groei van het dividend: historische dividendgroei, aankoopbeleid, aantrekkelijkheid van soort vastgoed.
Als je een paar GVVs vindt die op minstens drie van die vier punten goed scoren, kan je imo discount laten doorwegen als tie breaker. Als je zoals jij echter discount gebruikt om je kandidatenlijstje op te stellen, dan kom je op een lijstje met relatief weinig diversificatie (veel commercieel, beetje kantoren), een relatief zwakke traditie van dividendgroei (bij Befimmo is het al jaren constant) en een paar GVVs die niet de gezondste op de markt zijn.
HOMI heeft een ijzersterk track record van dividendgroei en is een van de weinige spelers die zich concentreren op residentieel vastgoed. Dat maakt het imo een cruciaal element van een Belgische GVV-portefeuille, zelfs als je het tegen een (beperkte) premie moet aankopen.
Nu goed, dat is mijn mening. Kiezen voor degelijke bedrijven aan een uitstekend prijsje is een even valabele strategie als kiezen voor uitstekende bedrijven aan een correcte prijs. Jij lijkt precies eerder voor het eerste te gaan, ik voor het tweede. Met wat geluk word je de nieuwe Inversor, die regelmatig fantastische rendementen haalt met die eerste strategie.
- Veiligheid: waar mogelijk GVVs met een hoge bezettingsgraad, lage financieringskosten en aantrekkelijke gebouwen
- Diversiteit: residentieel, commercieel, logistiek én zorg. Eventueel ook buitenlandse investeringen.
- Dividendrendement
- Uitzicht op verdere groei van het dividend: historische dividendgroei, aankoopbeleid, aantrekkelijkheid van soort vastgoed.
Als je een paar GVVs vindt die op minstens drie van die vier punten goed scoren, kan je imo discount laten doorwegen als tie breaker. Als je zoals jij echter discount gebruikt om je kandidatenlijstje op te stellen, dan kom je op een lijstje met relatief weinig diversificatie (veel commercieel, beetje kantoren), een relatief zwakke traditie van dividendgroei (bij Befimmo is het al jaren constant) en een paar GVVs die niet de gezondste op de markt zijn.
HOMI heeft een ijzersterk track record van dividendgroei en is een van de weinige spelers die zich concentreren op residentieel vastgoed. Dat maakt het imo een cruciaal element van een Belgische GVV-portefeuille, zelfs als je het tegen een (beperkte) premie moet aankopen.
Nu goed, dat is mijn mening. Kiezen voor degelijke bedrijven aan een uitstekend prijsje is een even valabele strategie als kiezen voor uitstekende bedrijven aan een correcte prijs. Jij lijkt precies eerder voor het eerste te gaan, ik voor het tweede. Met wat geluk word je de nieuwe Inversor, die regelmatig fantastische rendementen haalt met die eerste strategie.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Er is een reden waarom sommige GVV's met een premie noteren: een bewezen trackrecord. Waarom bijvoorbeeld Montea kopen, als WDP uitblinkt in zijn vak? Lijkt me interessanter de topper te kiezen die topper blijft, dan te hopen dat een speler van mindere kwaliteit een topper wordt. Ik heb geen probleem met een premie, als die op iets gefundeerd is.
HOMI lijdt waarschijnlijk ook onder de verkoop van venootschappen, cfr. Lotus Bakeries, Miko, Orange Belgium, Picanol...
HOMI lijdt waarschijnlijk ook onder de verkoop van venootschappen, cfr. Lotus Bakeries, Miko, Orange Belgium, Picanol...
Laatst gewijzigd door Groeiaandelenfavoriet2014 op 23 december 2017, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
homi is een aristocraat.
Kapitaalverhogingen zijn niet perse een probleem.
Als bestaand aandeelhouder kan je vaak goedkoop extra aandelen inslaan en als ze het kapitaal goed besteden zie ik er weinig graten in.
Ook koop je de extra aandelen aan zonder kosten, als ik mij niet vergis.
Kapitaalverhogingen zijn niet perse een probleem.
Als bestaand aandeelhouder kan je vaak goedkoop extra aandelen inslaan en als ze het kapitaal goed besteden zie ik er weinig graten in.
Ook koop je de extra aandelen aan zonder kosten, als ik mij niet vergis.
Hamish, het is gevaarlijk om dit als "zekerheid" te poneren.Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑23 december 2017, 11:51 Er is een reden waarom sommige GVV's met een premie noteren: een bewezen trackrecord. Waarom bijvoorbeeld Montea kopen, als WDP uitblinkt in zijn vak? Lijkt me interessanter de topper te kiezen die topper blijft, dan te hopen dat een speler van mindere kwaliteit een topper wordt. Ik heb geen probleem met een premie, als die op iets gefundeerd is.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zeker zijn we nooit, maar de expertise van mgmt. Expansie, duur van huurrendement, kost van schulden verder verlaagd. Al jaren geniet wdp de voorkeur t.o.v. montea. Misschien te zelfverzekerd dat wdp topper blijft, maar trends wijzen daar wel op.
Wat is de verwachte evolutie van de inkomsten uit zonne-energie de komende jaren? Want dat is wel meteen 10% van de top-line geworden.
Dat gaat op een bepaald moment een serieuze knauw geven aan de Bottomline. Wanneer de GSC's verjaren.
http://www.vreg.be/nl/bedrag-minimumsteun-voor-2013
Maar dat is nog zo'n 10 jaar te gaan. Dus tegen dan zou dat relatief effect op de Bottomline moeten meevallen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Vastgoedanalist Gert De Mesure ziet Homi ook wel zitten.
https://twitter.com/gertdemesure
https://twitter.com/gertdemesure
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Serieuze stijging vandaag... Iemand een verklaring?
Sterk omhoog maar onder een miniem volume, zal dus wel snel normaliseren. Bij kleine aandelen krijg je soms al van die gekke sprongen als één iemand een partij aandelen snel wilt (ver)kopen.
Edit: terwijl ik dit schreef zijn we al terug van 95 naar 92 euro![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Edit: terwijl ik dit schreef zijn we al terug van 95 naar 92 euro
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ik zie ze wel zakken naar 84 euro. Dan raap ik ze ook op.