Home Invest Plan - Fortis, goed idee voor pensioensparen?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Home Invest Plan - Fortis, goed idee voor pensioensparen?
Ik doe al 6jaar aan pensioensparen bij Fortis.
Het zogenaamde Home Invest Plan.
Is dit een goed idee? Wat houdt dit in? heb ik ergens winstdeling?
Zou ik veranderen, zijn er betere op de markt? Of gewoon blijven verderdoen?
BEdankt!
Het zogenaamde Home Invest Plan.
Is dit een goed idee? Wat houdt dit in? heb ik ergens winstdeling?
Zou ik veranderen, zijn er betere op de markt? Of gewoon blijven verderdoen?
BEdankt!
Re: Home Invest Plan - Fortis, goed idee voor pensioensparen?
Dit is geen pensioensparen maar langetermijnsparen ! Heeft dus niets met pensioensparen te maken.
Als ik de financiële infofiche bekijk, vallen vooral de instapkosten van 5,40% op. Dit is bijna misdadig.
Daarnaast zijn de bruto rendementen een stuk onder de rendementen die je elders voor gelijkaardige producten kan krijgen.
Combinatie van instapkosten + lage bruto rendementen, zorgen voor uiterst lage netto rendementen. Zoals veel producten bij grootbanken, is dit product dus goed voor je bank, maar niet voor jou.
Opgepast: je mag dit niet stopzetten en liquideren, anders betaal je een fikse fiscale boete.
Of je zomaar kan stoppen met sparen in dit product, is bij Fortis blijkbaar ook niet eenvoudig. Blijkbaar verplichten ze je om te blijven sparen gedurende de looptijd van je contract (wat minstens 10 jaar is).
Als ik de financiële infofiche bekijk, vallen vooral de instapkosten van 5,40% op. Dit is bijna misdadig.
Daarnaast zijn de bruto rendementen een stuk onder de rendementen die je elders voor gelijkaardige producten kan krijgen.
Combinatie van instapkosten + lage bruto rendementen, zorgen voor uiterst lage netto rendementen. Zoals veel producten bij grootbanken, is dit product dus goed voor je bank, maar niet voor jou.
Opgepast: je mag dit niet stopzetten en liquideren, anders betaal je een fikse fiscale boete.
Of je zomaar kan stoppen met sparen in dit product, is bij Fortis blijkbaar ook niet eenvoudig. Blijkbaar verplichten ze je om te blijven sparen gedurende de looptijd van je contract (wat minstens 10 jaar is).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
gewoon betaling stopzettenm is geen enkele verplichting aan verbonden.
En home invest is een van de slechtste producten voor de klant en de beste voor de bank (bnp)
Zij super blij dat gij u schuldsaldo ineens keer betaald hip hoi kunne al geen verlies maken !
Eerst pensioensparen doen, is lange termijn en brengt u VEEEEL meer op dan in verhouding met die home invest die 5-10 jaar loop want die zetten ze stop na da ge u lening aangaat.
Gangster producten ja..
Winst ? doe zelf de vraag of fortis goe bezig is(was), U belastingsvoordeel hebt ge maar rendement ?
En home invest is een van de slechtste producten voor de klant en de beste voor de bank (bnp)
Zij super blij dat gij u schuldsaldo ineens keer betaald hip hoi kunne al geen verlies maken !
Eerst pensioensparen doen, is lange termijn en brengt u VEEEEL meer op dan in verhouding met die home invest die 5-10 jaar loop want die zetten ze stop na da ge u lening aangaat.
Gangster producten ja..
Winst ? doe zelf de vraag of fortis goe bezig is(was), U belastingsvoordeel hebt ge maar rendement ?
Laatst gewijzigd door Jort op 19 november 2008, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Tracht zo snel mogelijk de samenstelling van dat fonds te weten te komen.
En aandringen als Fortis de samenstelling niet kan/wil meedelen.
Kijk vooral of in dat fonds obligaties (zouden) zitten met rommelhypotheken als onderpand!
Fortis is op zoek naar kopers voor deze rommel (voor zover nog niet doorgeschoven naar vadertje Staat).
En aandringen als Fortis de samenstelling niet kan/wil meedelen.
Kijk vooral of in dat fonds obligaties (zouden) zitten met rommelhypotheken als onderpand!
Fortis is op zoek naar kopers voor deze rommel (voor zover nog niet doorgeschoven naar vadertje Staat).
Ik ga je hier geen advies geven over wat je moet doen met dat contract, want ik ken het niet.
Wat ik wel kwijt wil is het volgende :
Het valt hier heel dikwijls op dat mensen produkten onderschrijven terwijl ze niet het minste benul hebben van wat de produkten inhouden. Leer hier aub uit en zorg dat je je goed informeert ! Ga niet zomaar uit van een verkoopspraatje van een bankbediende, die zelf de produkten maar half kent.
Doe zelf voldoende onderzoek en laat je adviseren door ONAFHANKELIJKE mensen !
Dan kom je zelden voor verrassingen te staan.
Het valt hier heel dikwijls op dat mensen produkten onderschrijven terwijl ze niet het minste benul hebben van wat de produkten inhouden. Leer hier aub uit en zorg dat je je goed informeert ! Ga niet zomaar uit van een verkoopspraatje van een bankbediende, die zelf de produkten maar half kent.
Dus ik zit vast in principe in een product wat eigenlijk niet rendeert?robokat schreef:
Dit is geen pensioensparen maar langetermijnsparen ! Heeft dus niets met pensioensparen te maken.
Wat moet ik nu doen?
Opzeggen kan niet??
-
- VIP member
- Contacteer:
off topic: produCten is met een c :pkristof1974 schreef: Ik ga je hier geen advies geven over wat je moet doen met dat contract, want ik ken het niet.
Ik zeg het het elke dag 5 keer, sparen is vrij. niemand kan u verplichten!MeOnline schreef:Dus ik zit vast in principe in een product wat eigenlijk niet rendeert?robokat schreef:
Wat moet ik nu doen?
Opzeggen kan niet??
Het is onmogelijk dat je home invest verplicht is.
grtz
Je kan inderdaad stoppen met storten zonder bestraft te worden. Je kan de centen dan laten staan tot je 65 of omzetten bij een schuldsaldoverzekering bij fortis als je gaat lenen.
Opzeggen mag je zeker niet doen, want dan heft de staat 33% belastingen.MeOnline schreef:
Dus ik zit vast in principe in een product wat eigenlijk niet rendeert?
Wat moet ik nu doen?
Opzeggen kan niet??
Volgens de andere forumgangers kan je blijkbaar wel stoppen met bijsparen, maar dat check je best even af bij Fortis, want in de infofiche is er sprake van een minimaal bedrag van 360 euro per jaar.
Vanaf volgend jaar kan je dan bij een andere instelling met een beter product starten. Maar best kan je eerst een pensioenspaarfonds openen (als je dit nog niet hebt) voor je overweegt een nieuwe langtermijnsparen af te sluiten.
Laatst gewijzigd door robokat op 20 november 2008, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik u reactie lees dan verneem ik dat ge blijkbaar toch niet veel over deze producten afweet. Dan raad ik u ook af van advies te geven.
Elke firma legt een minimum spaarbedrag op maar dat heeft totaal geen relevantie met mogen of moeten sparen.
Premievrij zeten en afkopen is een groot verschil he, stoppen met sparen heeft totaal gevolg op fiscale boette ...
grtz
Elke firma legt een minimum spaarbedrag op maar dat heeft totaal geen relevantie met mogen of moeten sparen.
Premievrij zeten en afkopen is een groot verschil he, stoppen met sparen heeft totaal gevolg op fiscale boette ...
grtz
heb die home invest planning ook
laatste storting gedaan op 4/12/2006, en niets meer van gehoord...
denk dus dat er geen minimaal jaarlijks spaarbedrag is...
Waarom laatste storting gedaan? Waarom nu niet meer?tZetZefLy schreef: heb die home invest planning ook
Waar zit je nu en waarom?
momenteel doe ik aan 'gewoon' pensioensparen bij fortis
(FORTIS B PENSION FD GROWTH CAP - spijtig genoeg - -30% sinds begin dit jaar ofzo)
- > reden was dat ik dit had afgesloten met het oog op een omzetting naar SSV als ik mijn lening voor mij app bij fortis nam..deze lening werd ergens anders genomen, dus had dit geen nut meer...
- > niet meer bijgestort omdat er geen geld meer is ;-) (alles gaat naar app) + combinatie met pensioensparen (pensioensparen van dit jaar nog volgemaakt (830€ voor maximale inbreng))
(FORTIS B PENSION FD GROWTH CAP - spijtig genoeg - -30% sinds begin dit jaar ofzo)
- > reden was dat ik dit had afgesloten met het oog op een omzetting naar SSV als ik mijn lening voor mij app bij fortis nam..deze lening werd ergens anders genomen, dus had dit geen nut meer...
- > niet meer bijgestort omdat er geen geld meer is ;-) (alles gaat naar app) + combinatie met pensioensparen (pensioensparen van dit jaar nog volgemaakt (830€ voor maximale inbreng))
maar je bent toch niet verplivht dit om te zetten naar SSV?
je kan dit toch ook gebruiken als pensioensparen? niet?
je kan dit toch ook gebruiken als pensioensparen? niet?