Huis te hoog geschat door schatter bank. Wat nu?
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Huis te hoog geschat door schatter bank. Wat nu?
Ik koop mijn ouderlijke huis. Om de woning naar waarde te kopen, stelden mijn ouders een officiële schatter aan.
De woning werd geschat op 397000 euro.
Mijn bank Crelan stelde Gudrun Xpert aan als schatter om het woonkrediet te bevestigen; die schat de woning maar liefst 128000 euro hoger in. Huis geschat op 525000 euro.
De eerste schatter heeft het dossier bekeken; er staan grove fouten in en het werd al op 4 dagen tijd afgeleverd. Bovendien is de schatter van Gudrun Xpert letterlijk 15 minuten binnen geweest.
Volgens Crelan moeten zij de schatting van Gudrun Xpert doorgeven aan de fiscus en betaal ik dus een aanzienlijk bedrag aan extra registratierechten.
Iemand raad?
De woning werd geschat op 397000 euro.
Mijn bank Crelan stelde Gudrun Xpert aan als schatter om het woonkrediet te bevestigen; die schat de woning maar liefst 128000 euro hoger in. Huis geschat op 525000 euro.
De eerste schatter heeft het dossier bekeken; er staan grove fouten in en het werd al op 4 dagen tijd afgeleverd. Bovendien is de schatter van Gudrun Xpert letterlijk 15 minuten binnen geweest.
Volgens Crelan moeten zij de schatting van Gudrun Xpert doorgeven aan de fiscus en betaal ik dus een aanzienlijk bedrag aan extra registratierechten.
Iemand raad?
Re: Huis te hoog geschat door schatter bank. Wat nu?
Zou het kunnen dat de ene geschat heeft in herbouwwaarde en de andere in verkoopwaarde ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
We hebben wel degelijk de 'verkoop uit de hand'-prijzen vergeleken. Zo staat het genoteerd in beide schattingsverslagen...
Laatst gewijzigd door Mediocrity op 11 januari 2022, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- donderblomme
- Newbie
Ik heb het ouderlijk huis verkocht, het resultaat van de door ons aangestelde officiele schatter werd opgegeven en aanvaard.
Toen ik mijn huis kocht telde voor de bank maar 1 waarde, de "gedwongen verkoop" waardoor ik zelf meer cash moest inbengen,dus zeker niet hoger dan de echte waarde.
raad vragen bij andere bank? ik ben al een paar keer veranderd
Toen ik mijn huis kocht telde voor de bank maar 1 waarde, de "gedwongen verkoop" waardoor ik zelf meer cash moest inbengen,dus zeker niet hoger dan de echte waarde.
raad vragen bij andere bank? ik ben al een paar keer veranderd

Nou, dan moet een hypotheek verkrijgen geen probleem zijn !
Even serieus weer: dit is een typische vraag voor je notaris. Die is de expert en rekent sowieso de registratierechten met je af.

Even serieus weer: dit is een typische vraag voor je notaris. Die is de expert en rekent sowieso de registratierechten met je af.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is de eerste keer dat ik dit hoor ... waarop baseren ze dat ?Mediocrity schreef: ↑11 januari 2022, 17:25 Volgens Crelan moeten zij de schatting van Gudrun Xpert doorgeven aan de fiscus ...
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Heb je al getekend bij Crelan ?
Indien niet, krediet aanvragen bij een andere bank die een nieuwe schatter zal aanstellen, toon aan die wat de officiële schatter heeft doorgegeven nog voor die aan de schatting begint.
Alléé, zo zou ik het doen denk ik.
Bij het kopen van ons huis (lang geleden) hebben wij zelfs een hoge boete gekregen omdat de aankoopprijs veel lager was dan de werkelijke waarde. 10% minder betaalt dan de vraagprijs !
't Ja, ik heb dan weer meerdere panden met 10% en meer korting gekocht in mijn leven. Je moet ook een beetje weerwerk bieden als ze u een boete willen aansmeren ... 

-
- Newbie
- Contacteer:
Dit is volgens mijn bankier verplicht vanuit het hoofdkantoor....EarthNvstr1 schreef: ↑11 januari 2022, 18:18Dat is de eerste keer dat ik dit hoor ... waarop baseren ze dat ?Mediocrity schreef: ↑11 januari 2022, 17:25 Volgens Crelan moeten zij de schatting van Gudrun Xpert doorgeven aan de fiscus ...
-
- Newbie
- Contacteer:
De bank zegt dat ze de schatting moeten doorgeven via een pro fisco-verklaring - de notaris zegt dat ze dit bijgevolg moet aangeven.
Nog een weetje: in de schatting via Crelan is het huis plots 78m² groter en zijn de "prijzen van vergelijkbare panden" de vraagprijzen en niet de werkelijke aankoopprijzen. De kredietaanvraag is getekend en we zijn nu twee weken voor de aktedatum, dus ik sta met m'n rug tegen de muur vrees ik.
Nog een weetje: in de schatting via Crelan is het huis plots 78m² groter en zijn de "prijzen van vergelijkbare panden" de vraagprijzen en niet de werkelijke aankoopprijzen. De kredietaanvraag is getekend en we zijn nu twee weken voor de aktedatum, dus ik sta met m'n rug tegen de muur vrees ik.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zelfde vraag dan: waarop baseert het hoofdkantoor dat ?Mediocrity schreef: ↑11 januari 2022, 20:58Dit is volgens mijn bankier verplicht vanuit het hoofdkantoor....EarthNvstr1 schreef: ↑11 januari 2022, 18:18
Dat is de eerste keer dat ik dit hoor ... waarop baseren ze dat ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Of in de schatting van jullie "officiële schatter" is het huis plots 78m2 kleiner ...Mediocrity schreef: ↑11 januari 2022, 21:06 De bank zegt dat ze de schatting moeten doorgeven via een pro fisco-verklaring - de notaris zegt dat ze dit bijgevolg moet aangeven.
Zie https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 09/related
Kan het zijn dat jullie aan jullie eigen schatter hebben laten weten dat de waarde zo laag mogelijk moest geschat worden ?
Als zowel de bank als de notaris hetzelfde zeggen, dan is de kans groot dat ze jou willen behoeden voor extra "onvoorziene" "kosten".
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik kan jammer genoeg de link niet openen.
En ik begrijp natuurlijk je vraag, maar dit is allesbehalve het geval. Gezien ik het huis met mijn wederhelft koop, was het voor iedereen van belang dat het pand correct geschat werd.
En de oppervlaktes van de "bankschatting" zijn de incorrecte...
Maar bedankt om mee te denken!
En ik begrijp natuurlijk je vraag, maar dit is allesbehalve het geval. Gezien ik het huis met mijn wederhelft koop, was het voor iedereen van belang dat het pand correct geschat werd.
En de oppervlaktes van de "bankschatting" zijn de incorrecte...
Maar bedankt om mee te denken!
-
- Newbie
- Contacteer:
Dit staat ook letterlijk in het aanbod woningkrediet: "Er dient een pro fisco verklaring t.b.v. .... opgenomen te worden in de aankoopakte o.b.v. de schatting door Gudrun"EarthNvstr1 schreef: ↑11 januari 2022, 21:29Zelfde vraag dan: waarop baseert het hoofdkantoor dat ?Mediocrity schreef: ↑11 januari 2022, 20:58
Dit is volgens mijn bankier verplicht vanuit het hoofdkantoor....