Huis verkopen, beste methode
TIP
Huis verkopen, beste methode
Hey iedereen,
ik heb een 5 tal jaren geleden een hypotheek afgesloten als enige gezinswoning. Geleend bedrag 142500 euro.
Er staat nu nog 120000 euro open ongeveer.
Nu heb ik enkele huizen op het oog die rond de 230000 euro telkens kosten.
Ik schat dat ik mijn woning kan verkopen voor 170 000 euro door inflatie alsook door de verbeterde renovaties (keuken,dak,stroom,...) (makelaarkosten al reeds afgetrokken).
Ik verdien netto 2700 euro. Maar weet dat ik deze job niet mijn heel leven lang kan blijven doen.
Nu dacht ik aan een overbruggingskrediet hoe gaat dit dan in zijn werk ? Want ik kan geen pandwissel doen dan moet ik net al toevallig alles op dezelfde tijd verkopen/kopen lijkt me niet zo realistisch of het geluk moet toelachen.
Dus ik heb nog altijd mijn woonbonus bij de huidige woning die ik dan verlies.
Hoe moet ik dit dat dan zien huis A word verkocht bvb voor 170k dan en er is 50k "winst". Ik sluit een nieuwe hypotheek af mss zelfs tegen een lagere rentevoet aan 150 000 euro. Dus kan ik de 50K winst opleggen alsook nog spaargelden 30000 euro en kosten notaris, schuldsalso, opening krediet uit eigen middelen.
En hoeveel kan ik van de registratierechten terug vorderen ongeveer ? Woning ligt in het vlaams gewest en volgende word hier ook aangekocht.
Alvast bedankt
ik heb een 5 tal jaren geleden een hypotheek afgesloten als enige gezinswoning. Geleend bedrag 142500 euro.
Ik schat dat ik mijn woning kan verkopen voor 170 000 euro door inflatie alsook door de verbeterde renovaties (keuken,dak,stroom,...) (makelaarkosten al reeds afgetrokken).
Ik verdien netto 2700 euro. Maar weet dat ik deze job niet mijn heel leven lang kan blijven doen.
Nu dacht ik aan een overbruggingskrediet hoe gaat dit dan in zijn werk ? Want ik kan geen pandwissel doen dan moet ik net al toevallig alles op dezelfde tijd verkopen/kopen lijkt me niet zo realistisch of het geluk moet toelachen.
Hoe moet ik dit dat dan zien huis A word verkocht bvb voor 170k dan en er is 50k "winst". Ik sluit een nieuwe hypotheek af mss zelfs tegen een lagere rentevoet aan 150 000 euro. Dus kan ik de 50K winst opleggen alsook nog spaargelden 30000 euro en kosten notaris, schuldsalso, opening krediet uit eigen middelen.
En hoeveel kan ik van de registratierechten terug vorderen ongeveer ? Woning ligt in het vlaams gewest en volgende word hier ook aangekocht.
Alvast bedankt
Re: Huis verkopen, beste methode
Je kan best eerst wat banken bevragen of je nog wel een hypothecair krediet kan krijgen en hoeveel, voor je plannen maakt...
Van eerder betaalde registratie rechten kan je max.12.500 euro meenemen bij aankoop van een ander eigendom.
U kunt echter nooit meer registratierechten meenemen dan u betaalde.
Van eerder betaalde registratie rechten kan je max.12.500 euro meenemen bij aankoop van een ander eigendom.
U kunt echter nooit meer registratierechten meenemen dan u betaalde.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wij hebben vrij recent hetzelfde gedaan.
Grotere woonst gekocht, oude is nog niet verkocht.
Ons huidig huis is kleiner en minder waard, met iegen middelen kwamen we ook niet aan het volledige bedrag.
De bank kan een overbruggingskrediet verlenen, bij ons was dit 80% van de geschatte waarde van je huidige woonst.
Tel hier je eigen middelen bij, als je dan nog niet genoeg hebt sluit je gewoon een extra hypotheek af.
Wij behouden onze woonbonus, van zodra je huidige woonst verkocht is los je je overbruggingskrediet af. De overschot hou je zelf. Bv waarde woonst 170k, je krijgt dus 80% in overbrugging (136K). Stel je krijgt je woning verkocht voor 175K, hier los je je overbrugging mee af (175k - 136k = 39K over). Na de verkoop heb je ineens veel kapitaal terug.
Grotere woonst gekocht, oude is nog niet verkocht.
Ons huidig huis is kleiner en minder waard, met iegen middelen kwamen we ook niet aan het volledige bedrag.
De bank kan een overbruggingskrediet verlenen, bij ons was dit 80% van de geschatte waarde van je huidige woonst.
Tel hier je eigen middelen bij, als je dan nog niet genoeg hebt sluit je gewoon een extra hypotheek af.
Wij behouden onze woonbonus, van zodra je huidige woonst verkocht is los je je overbruggingskrediet af. De overschot hou je zelf. Bv waarde woonst 170k, je krijgt dus 80% in overbrugging (136K). Stel je krijgt je woning verkocht voor 175K, hier los je je overbrugging mee af (175k - 136k = 39K over). Na de verkoop heb je ineens veel kapitaal terug.
Dankuwel Ironhide, tenminste een constructief antwoord Ik veronderstel dat je dan ook niet opnieuw een schuldsaldo op die eerste hypotheek terug heb moeten afsluiten of kosten opening krediet ? En hoeveel heb jij terug van schrijfgeld gekregen ?
Hetgeen je op je huidig eigendom aan registratie hebt betaald krijg je terug ( of wordt verrekend ) met een max. van 12.500 euro..
Waarom per se met een makelaar verkopen? Probeer het eerst zelf. Zo'n makelaar werkt ook niet voor niets, integendeel is zelfs duur te noemen. Op een verkoopprijs van 180.000 spreken we al gauw over 6.534 euro (3% + 21%BTW).
Als je je huis online zet voor een realistische prijs, is de kans vrij groot dat je het zelf kan verkopen binnen een redelijke tijd. Neem gewoon een notaris onder de hand die je vaak gratis verder helpen als de verkoop ook via hen zal gaan (de meeste mensen hebben toch een vaste notaris).
Als je je huis online zet voor een realistische prijs, is de kans vrij groot dat je het zelf kan verkopen binnen een redelijke tijd. Neem gewoon een notaris onder de hand die je vaak gratis verder helpen als de verkoop ook via hen zal gaan (de meeste mensen hebben toch een vaste notaris).
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoe ik dit bekijk is als volgt:Mindblown schreef: ↑20 januari 2021, 22:11 Hey iedereen,
Alvast bedankt
Aankoop nieuwe woning: 230.000
Kosten: 30.000
Eigen middelen: 30.000
Nodig: 230.000
Verkoop oude woning: 150.000 - 120.000 = 30.000
Dus:
OVerbrugginskrediet: 30.000
Hypothecaire lening: 200.000 (quotiteit: 200.000 / 230.000 = 87%)
Nadat alles is afgehandeld krijg je registratierechten terug, zie dat als een cadeau zodat je wat reserve hebt.
Als je je oude woning voor meer dan 150.000 kan verkopen, zie dit ook als een cadeau zodat je wat reserve hebt.
Gedurende de tijd dat je je nieuwe woning begint af te betalen en je oude woning verkocht is, zit je met een zware maandelijke last, dus zie dat je daarop voorbereid bent. Leen eventueel 10.000 extra hypothecair indien nodig.
Dit is vanuit mijn "liever overschot dan tekort" insteek ... ;-)