Huren? Lenen?
TIP
Re: Huren? Lenen?
Huis, en daarbij misschien 1 a 2 auto's om af te betalen?Nemi schreef:Goedemiddag aan iedereen alvast.
Ik en mijn vriendin zijn nu al ettelijke jaren samen en het moment is nu gekomen om te kijken wat we gaan doen voor de toekomst.
Wij zijn beide 25. Ikzelf werk al ettelijke jaren. Ik ben begonnen aan een laag startersloon maar verdien nu vrij ok voor mijn leeftijd.
Mijn vriendin zelf is pas afgestudeerd en gaat richting een vast contract. ( Neem in deze situatie even aan dat ze het zou hebben )
Zelf heeft zij weinig tot geen spaargeld.
Ikzelf zou tot 30.000 € kunnen inbrengen qua eigen middelen. Zij een 10.000 €
Samen verdienen wij ongeveer een 3300 € netto per maand, wat mij vrij doorsnee lijkt op onze leeftijd.
Als ik dan rondkijk wat huren kost en wat sparen kost word ik vrijwel zot.
Huren kost al snel 500 - 700 €. Wat ik een grote kost vind als je weet dat die contracten meestal als 3-6-9 worden opgesteld.
Als ik dat vergelijk met een lening om te kopen/bouwen word ik zowaar nog triestiger. De rentes liggen vrij laag op dit moment, maar je bent al snel 250.000 € kwijt qua kosten.
Als ik dan de banken ( wel zonder gesprek ) snel bekijk zit je al snel met maandelijkse lasten van +- 1100 - 1300 €...
Dat is toch niet te betalen of panikeer ik te snel?
Hebben jullie misschien raad?
Je moet rekenen KI betalen
Meer brandverzekering
Onverwachte kosten zoals ziek worden of auto's stuk incalculeren!
Jullie auto verzekeringen
Jullie belasting, indien jullie veel lenen misschien terug krijgen maar zoals ze reeds aanhalen de regering zoekt geld en wil dit aanpassen.
Maar niet bang zijn, je kan ook sober leven, niet reizen enz. en als je huis betaald is heb je de vruchten ervan.
Maar als je altijd zoals nonnetjes moet leven, ik weet niet of de jeugd zich daar kan aan aanpassen (hobby's kosten ook geld, zonnebank, zumba, fitness)
Een goede raad >>>>> Ik zou echt nooit rekenen op 2 vaste inkomens!!!!!!!
Reken als je maar 1 inkomen heb met bv 1 vervangingsinkomen.
Greetz Hier een link voor leesvoer over kopen of huren.
vastgoed-t10406.html
topic13250.html
2 Leningen op 30 jaar zijn nog steeds haalbaar, een collega van mij heeft enkele weken geleden een huis gekocht op 30 jaar met een quotiteit van 100% bij argenta. Die 100% vind ik wel raar maar als je op 30 jaar leent pakken de banken grotere winstmarges.patrick1 schreef:Ik ben 62 jaar, en heb daardoor al wat levenservaring.
2 Banken staan vandaag heel moeilijk leningen toe, met een langere looptijd dan 20 jaar, bovendien beperken ze de lening tot 80 % van de waarde van het huis, exclusief kosten. Banken dekken zich zo in, tegen een 'eventuele' daling van de vastgoedmarkt.
4 Met een gezamelijk maandelijks inkomen van 3.300 €, overschrijd u de 30 % regel, een leninglast van 1.200 €, is meer dan een derde van uw gezamelijk maandinkomen.
Succes.
4 Die één derde regel is niet meer van dezen tijd,tot 40% van je maandelijks inkomen lenen is haalbaar. Je hebt dan nog jaarlijks de belastingsvermindering,eindejaarspremie en congégeld.
De gratis verzekering gewaarborgd wonen pak je er best ook bij indien er een inkomen wegvalt,en de staat betaald

- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Klopt. 40% (of meer) is eigenlijk altijd al gangbaar geweest in de "choco/confituur"-wijken. Verdienste van diegene die minst verdient naar de hypotheek, de verdienste van diegene die meest verdient om op te leven.
Nu gaan er zelf stemmen op om die 1/3de te herzien omdat de energiekosten nog slechts een onbeduidend deel van de kosten zijn gezien de hoge eisen aan isolatie.
Nu gaan er zelf stemmen op om die 1/3de te herzien omdat de energiekosten nog slechts een onbeduidend deel van de kosten zijn gezien de hoge eisen aan isolatie.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
http://www.wonenvlaanderen.be/index.php?page=267" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandaag op tv vernomen dat slecht VIER procent van de mensen die GRATIS verzekering neemt - dat ze je lening gratis verder afbetalen een tijdje als je werkloos wordt.
De belgische staat profiteert van de onwetendheid van die overige 96 percent die de gratis verzekering niet nemen.
Vandaag op tv vernomen dat slecht VIER procent van de mensen die GRATIS verzekering neemt - dat ze je lening gratis verder afbetalen een tijdje als je werkloos wordt.
De belgische staat profiteert van de onwetendheid van die overige 96 percent die de gratis verzekering niet nemen.
dries944 + spruitekop
40 % lenen van een gezamelijk inkomen van 3.300 € maandelijks, is een hyp. afbetaling van 1.320 €.
Rest er over, 60 % van het inkomen = 1.980 € per maand.
Waanzin, gewoon waanzin, als er het minste verkeerd gaat, ziekte, invaliditeit, werkverlies. En lees de voorwaarden van de Vlaamse woningverzekering eens goed na, heel beperkt in tijd, en bedragen.
Antidepressiva, stress, ruzie, spanningen, depressies, loeren om de hoek.
Neen, ik ga niet akkoord met zulke goedbedoelde raad, dit is mensen in hun ongeluk duwen.
Maar, ieder zijn mening, en ieder moet voor zichzelf beslissen.
40 % lenen van een gezamelijk inkomen van 3.300 € maandelijks, is een hyp. afbetaling van 1.320 €.
Rest er over, 60 % van het inkomen = 1.980 € per maand.
Waanzin, gewoon waanzin, als er het minste verkeerd gaat, ziekte, invaliditeit, werkverlies. En lees de voorwaarden van de Vlaamse woningverzekering eens goed na, heel beperkt in tijd, en bedragen.
Antidepressiva, stress, ruzie, spanningen, depressies, loeren om de hoek.
Neen, ik ga niet akkoord met zulke goedbedoelde raad, dit is mensen in hun ongeluk duwen.
Maar, ieder zijn mening, en ieder moet voor zichzelf beslissen.
dries944 schreef: 4 Die één derde regel is niet meer van dezen tijd,tot 40% van je maandelijks inkomen lenen is haalbaar. Je hebt dan nog jaarlijks de belastingsvermindering,eindejaarspremie en congégeld.
Ik zou geen rekening houden met "extra's" zoals belastingteruggave, eindejaarspremie en vakantiegeld. Je lening moet je kunnen betalen van je gewone inkomen. Als je moet rekenen op de jaarlijkse extra's om rond te komen, doe je het beter niet, vind ik.Spruitekop schreef: Klopt. 40% (of meer) is eigenlijk altijd al gangbaar geweest in de "choco/confituur"-wijken. Verdienste van diegene die minst verdient naar de hypotheek, de verdienste van diegene die meest verdient om op te leven.
40 % van je inkomen lenen en afhangen van de jaarlijkse "extra's" is een GPS op snelste route naar het sukkelstraatje.
Om je persoonlijke financiën te beheren is de 1/3e regel nog steeds -letterlijk- goud waard. Enkel banken beweren anders. Waarom? Ze hebben er alle belang bij om je een te grote lening te verkopen die je nauwelijks kan afbetalen. Zo ben je voor 30 jaar aan hen gebonden.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
10 jaar en max 600€/maand dacht ik.Patrick schreef:Waanzin, gewoon waanzin, als er het minste verkeerd gaat, ziekte, invaliditeit, werkverlies. En lees de voorwaarden van de Vlaamse woningverzekering eens goed na, heel beperkt in tijd, en bedragen.
Heb jij anti-depressiva nodig gehad en stress gehad toen jullie beiden vroeger elk zo'n 100 uur/week (14u/d x 7d) werkten MET kids (!) en je daarbij nog avondschool ging volgen Patrick. Of kom jij van een andere planeet?
Vergeet niet dat we gaan te maken hebben met hogere inflatie en dat ze nu leningen kunnen afsluiten aan de laagste tarieven ooit.
Als je met 2000€ netto (na betaling van hypotheek) niet kan leven als koppel tijdens de eerste jaren van uw bouw/aankoop dan is niet het vastgoed 'n probleem maar zit het bij jezelf. Dan reken ik nog niet op verlofgeld of eindejaarspremie (en event. bonus)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik volg Spruit, die 1/3e of die 1320 / 3300 zal slechts tijdelijk gelden. De eerste jaren opletten dus. Niemand heeft een glazen bol.
Maar met 2000 als koppel kan je zeker rondkomen.
Maar met 2000 als koppel kan je zeker rondkomen.
Nu een maandelijkse last van 1320 is wel vrij hoog en daar zal ik niet direct aankomen.
Toch zeker niet op het begin.
Het is even kijken naar een woning / appartement ( ik ben er nog niet uit ), die mij een maandlast van rond de 1000 € zal kosten.
Ik zal een rondje banken moeten doen alvast
In elk geval bedankt voor de tips alvast!
Toch zeker niet op het begin.
Het is even kijken naar een woning / appartement ( ik ben er nog niet uit ), die mij een maandlast van rond de 1000 € zal kosten.
Ik zal een rondje banken moeten doen alvast

In elk geval bedankt voor de tips alvast!
Niemand heeft een glazen bol.
Het enige waarop je je kan baseren is het verleden.
In het verleden was het zo dat het beste moment om te kopen zo vroeg mogelijk was.
Prijzen stijgen en prijzen dalen.
Naar het verleden toe zijn de prijzen historisch hoog.
Maar naar de toekomst toe: bijna iedereen zal moeten toegeven dat de kans dat de prijzen nu historisch laag zijn vele malen groter is dan dat deze historisch hoog zijn.
Het enige waarop je je kan baseren is het verleden.
In het verleden was het zo dat het beste moment om te kopen zo vroeg mogelijk was.
Prijzen stijgen en prijzen dalen.
Naar het verleden toe zijn de prijzen historisch hoog.
Maar naar de toekomst toe: bijna iedereen zal moeten toegeven dat de kans dat de prijzen nu historisch laag zijn vele malen groter is dan dat deze historisch hoog zijn.
Mijn echtgenote en ik (25 en 24 jaar) wonen in juni 3 jaar in ons huurappartement.
Vorig jaar in november een (te renoveren) woning aangekocht. Onze maandelijke last ligt onder de 1/3e regel. En we betalen het volledig boeltje af op 18 jaar.
Zonder hulp van ouders, met een vergelijkbaar inkomen!
We hebben een goed jaar de vastgoedmarkt in het oog gehouden, af en toe wat gaan bekijken. En opeens moet je er dan voor gaan.
TIP: laat je niet ontmoedigen door de prijzen, het veleden of de toekomst. Gewoon naar het heden kijken en er voor gaan.
TIP 2: Probeer < 20 jaar te lenen (bij voorkeur 18, betere rentevoet).
TIP 3: Probeer geen "af te werken woning te kopen" Wat je zelf doet spaar je zeker uit !
TIP 4: Zoek klein beschrijf. Dit zorgt voor een 5% extra "winst"
Tip 5: Ga voor een degressieve aflossing (maandelijks evenveel kapitaal)
Vorig jaar in november een (te renoveren) woning aangekocht. Onze maandelijke last ligt onder de 1/3e regel. En we betalen het volledig boeltje af op 18 jaar.
Zonder hulp van ouders, met een vergelijkbaar inkomen!
We hebben een goed jaar de vastgoedmarkt in het oog gehouden, af en toe wat gaan bekijken. En opeens moet je er dan voor gaan.
TIP: laat je niet ontmoedigen door de prijzen, het veleden of de toekomst. Gewoon naar het heden kijken en er voor gaan.
TIP 2: Probeer < 20 jaar te lenen (bij voorkeur 18, betere rentevoet).
TIP 3: Probeer geen "af te werken woning te kopen" Wat je zelf doet spaar je zeker uit !
TIP 4: Zoek klein beschrijf. Dit zorgt voor een 5% extra "winst"
Tip 5: Ga voor een degressieve aflossing (maandelijks evenveel kapitaal)
Laatst gewijzigd door Rockaway op 27 februari 2013, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
in uw geval zou ik voor een appartementje kijken dat niet te duur is. Een lening aangaan waarbij de aflossing niet te hoog is (toch zeker onder 1000 euro), liefst zo kort mogelijk. Tijdens devolgende jaren kan je dan goed sparen (aflossing is toch niet zo hoog). En na een paar jaar kan je uitkijken naar een groter appartementje/huisje.
Je moet ook eens kijken naar aflossingstabellen en berekeningen.
Zo ga je voor een lening van 100.000 euro, 20 jaar, 4% elke maand 602,24 euro moeten betalen.
Indien je 110.000 euro (kleine 10.000 euro meer), 20 jaar, 4% leent, is het bedrag al 662,46 euro geworden. Dus al 60 euro meer, en dit 20 jaar lang. Als je dus ergens 10.000 euro kan halen (jaartje extra sparen,...), dan kan je deze 60 euro aan de kant zetten en heb je na die 20 jaar 14.400 euro.
Je moet ook eens kijken naar aflossingstabellen en berekeningen.
Zo ga je voor een lening van 100.000 euro, 20 jaar, 4% elke maand 602,24 euro moeten betalen.
Indien je 110.000 euro (kleine 10.000 euro meer), 20 jaar, 4% leent, is het bedrag al 662,46 euro geworden. Dus al 60 euro meer, en dit 20 jaar lang. Als je dus ergens 10.000 euro kan halen (jaartje extra sparen,...), dan kan je deze 60 euro aan de kant zetten en heb je na die 20 jaar 14.400 euro.
Wat is er mis met een klein appartementje kopen en deze na pakwek 7-8 jaar proberen door te verkopen? Probeer te lenen op een zo'n kort mogelijke duurtijd dat financieel haalbaar is. Na 7 of 8 jaar heb je al redelijk wat kapitaal afgelost en heb je een serieuze spaarcent over voor de aankoop van de volgende woning.
Hou wel rekening met de kinderwens. Het heeft geen zin om in iets kleins te gaan wonen om dan na 2 jaar te moeten verkopen omdat de kinderkamer te klein is.
Hou wel rekening met de kinderwens. Het heeft geen zin om in iets kleins te gaan wonen om dan na 2 jaar te moeten verkopen omdat de kinderkamer te klein is.
De kinderwens is er natuurlijk wel. :-)
Ik denk dat ik eens ga informeren over een kleine woning, waar we de komende 10 jaar mee verder kunnen.
Dit aan een zo laag mogelijke last, om daarna door te kunnen verkopen en te kijken voor iets groters.
Uiteindelijk ken ik wel heel veel handige mensen waar ik wat kosten kan besparen. Ik denk al aan elektriciteit, vloer tot zelfs een deel bouw.
Ik ben er nog niet helemaal uit. De vriendin wil héél graag bouwen, maar het moet te doen zijn natuurlijk.
Ik denk dat ik eens ga informeren over een kleine woning, waar we de komende 10 jaar mee verder kunnen.
Dit aan een zo laag mogelijke last, om daarna door te kunnen verkopen en te kijken voor iets groters.
Uiteindelijk ken ik wel heel veel handige mensen waar ik wat kosten kan besparen. Ik denk al aan elektriciteit, vloer tot zelfs een deel bouw.
Ik ben er nog niet helemaal uit. De vriendin wil héél graag bouwen, maar het moet te doen zijn natuurlijk.
-
- Newbie
- Contacteer:
Er worden hier veel wijsheden verkondigd. Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf uitmaken of ze aan de antidepressivum gaan.
Op 30 jaar lenen is geen enkel probleem, de meeste banken maken daar geen punt van, zolang de quotiteit onder de 100% ligt (en zoals je leest kan 100% soms ook nog). Met een beetje bankshoppen kom je voor 250.000 op een maandlast van < 1100€. He, das zelfs de 30% regel. Dan is het wel geen vaste rentevoet maar een 10/5/5 of een 7/3/3 b.v. Maar stel dan nog een worst case scenario voor dat vanaf het 7e of 10e jaar de rentevoet maximaal stijgt, dan kom je dan aan 1250-1300€ per maand. Maar we zijn wel 7/10 jaar verder en zoveel inflatie meer erbij.
Ja, de prijzen van de huizen zijn misschien aan de hoge kant (al zijn er zeker nog goeie deals te doen) maar de rentevoet zijn aan de historisch lage kant. En misschien zullen bij 5 jaar de prijzen van de huizen gedaald zijn, maar wees dan maar zeker dat de rentevoet zich evenredig aangepast heeft. Het is altijd een wisselwerking geweest tussen die 2 (met de enkele uitzondering).
En 1 gouden tip: als je van plan bent van te kopen en een lening te nemen, doe het dan nu. Want ja, de fiscale aftrek komt in 2014 naar Vlaanderen en alle geluiden binnen de sectoren die ertoe doen (banken, immo, bouw,...) lijken er op te wijzen dat er voor de bestaande leningen niets zal veranderen maar dat er voor de vanaf 2014 aangegane leningen er wel iets zou kunnen wijzigen. En als dat gebeurt, zal het eerst die hypothecaire aftrekken zijn die NIET onder de noemer "enigste" woning vallen... En NET daarom is het nu interessant om op 30 jaar te lenen.
En of je toekomt met 2000€ per maand als koppel of niet, hangt volledig van jullie zelf af. Wij (koppel dertigers met een dochter van eind 2011) kwamen de laatste 12 maand toe met nog geen 1500€ per maand. Maar ja, we hebben daarvoor ook enkele jaren in Peru geleefd om er een sociaal project op poten te zetten. En dan heb je plots niet zoveel nodig als je terug in België woont. En toch gaan we maandelijks naar de sauna, zeker 1 resto'tje per maand en hebben we vorig jaar 2 grote reizen gemaakt: 1x in een park met de grootouders in Duitsland en 1x in Las Vegas voor de 1e verjaardag van de dochter. Ik denk niet dat we als nonnekes geleefd hebben.
Op 30 jaar lenen is geen enkel probleem, de meeste banken maken daar geen punt van, zolang de quotiteit onder de 100% ligt (en zoals je leest kan 100% soms ook nog). Met een beetje bankshoppen kom je voor 250.000 op een maandlast van < 1100€. He, das zelfs de 30% regel. Dan is het wel geen vaste rentevoet maar een 10/5/5 of een 7/3/3 b.v. Maar stel dan nog een worst case scenario voor dat vanaf het 7e of 10e jaar de rentevoet maximaal stijgt, dan kom je dan aan 1250-1300€ per maand. Maar we zijn wel 7/10 jaar verder en zoveel inflatie meer erbij.
Ja, de prijzen van de huizen zijn misschien aan de hoge kant (al zijn er zeker nog goeie deals te doen) maar de rentevoet zijn aan de historisch lage kant. En misschien zullen bij 5 jaar de prijzen van de huizen gedaald zijn, maar wees dan maar zeker dat de rentevoet zich evenredig aangepast heeft. Het is altijd een wisselwerking geweest tussen die 2 (met de enkele uitzondering).
En 1 gouden tip: als je van plan bent van te kopen en een lening te nemen, doe het dan nu. Want ja, de fiscale aftrek komt in 2014 naar Vlaanderen en alle geluiden binnen de sectoren die ertoe doen (banken, immo, bouw,...) lijken er op te wijzen dat er voor de bestaande leningen niets zal veranderen maar dat er voor de vanaf 2014 aangegane leningen er wel iets zou kunnen wijzigen. En als dat gebeurt, zal het eerst die hypothecaire aftrekken zijn die NIET onder de noemer "enigste" woning vallen... En NET daarom is het nu interessant om op 30 jaar te lenen.
En of je toekomt met 2000€ per maand als koppel of niet, hangt volledig van jullie zelf af. Wij (koppel dertigers met een dochter van eind 2011) kwamen de laatste 12 maand toe met nog geen 1500€ per maand. Maar ja, we hebben daarvoor ook enkele jaren in Peru geleefd om er een sociaal project op poten te zetten. En dan heb je plots niet zoveel nodig als je terug in België woont. En toch gaan we maandelijks naar de sauna, zeker 1 resto'tje per maand en hebben we vorig jaar 2 grote reizen gemaakt: 1x in een park met de grootouders in Duitsland en 1x in Las Vegas voor de 1e verjaardag van de dochter. Ik denk niet dat we als nonnekes geleefd hebben.