Hypothecair krediet bouwgrond (situatie)
TIP
Re: Hypothecair krediet bouwgrond (situatie)
Waarom koopt je broer het huis van je vader niet? Hij betaalt een deel van de waarde, jij krijgt je deel, en je vader is reeds klaar met die schenking ...
Dat ben ik ook van plan. Maar kan ik nu niet regelen op zo een korte tijd. Dat stukje erfenis geld zou ik voor mijn bouw later willen gebruiken. Het lenen is voor de bouwgrond. Maar valt op zich wel mee. 30.000 aan intresten. Ik weet het, het is ook geld. Moeilijker heb ik het met die registratierechten, notaris en andere btw kosten. Ook de 21% op de bouw. Daar verlies ik het meeste geld aan. Maar kun je niet onderuit.
Er is wrs geen plan B? Wachten tot het huis waar je broer woont, verkocht is. En een bestaande woning kopen en eventueel verbouwen. 

Sorry, nee echt niet. Plan A is al stressvol genoeg voor me. Of houdt heel wat in. Plan A is ok.
Vraag is eigenlijk of iemand momenteel een vaste rentevoet lager dan 2,91% heeft kunnen onderhandelen. Ik vermoed van niet.
Vraag is eigenlijk of iemand momenteel een vaste rentevoet lager dan 2,91% heeft kunnen onderhandelen. Ik vermoed van niet.
2,91% vast op 15 of 20 jaar?
Hoe dan ook mooi als je momenteel onder de 3% zit.
Hoe dan ook mooi als je momenteel onder de 3% zit.
Het is op 10 jaar. En ja, vaste rentevoet. Dit voorstel is van 2 weken terug. Ondertussen lijkt me de rente terug aan het stijgen. Als ik niet teken kom ik wellicht op 3% te zitten.
Persoonlijk denk ik dat er betere opties zijn dan perse je lening op 10 jaar te willen nemen. Eigenlijk kan je zelf je virtuele ssv voorzien doordat je de delta van de maandelijkse aflossing tussen 10 en 15 jaar te gaan sparen (tracker of andere beleggingen gekapitaliseerd te laten oprenten). Stel dat je de vrijgekomen 500 euro per maand gaat sparen aan 3% rente (en ja dat is geen zekerheid en nee dat zal je niet op een gewone spaarrekening krijgen), zal je na 15 jaar 113 000 euro over hebben. Dus 5000 euro gewonnen in jouw geval tov te gaan leggen op 10 jaar. Stel dat je alleen komt te vallen kan je nog altijd het sparen stop zetten en val je terug op het lagere kredietbedrag.
In jouw geval zijn er nog heel wat andere opties. Je kan ook een voorschot nemen op het bedrag van je groepsverzekering en een groter bedrag gaan sparen op beleggingen. Of een bullet krediet nemen op het bedrag van de groepsverzekering.
Mensen denken te snel gemoedsrust te creëren door zo snel mogelijk te willen afbetalen, maar verliezen eigenlijk meestal geld. Anderzijds vereist het dan wel discipline om maandelijks het bedrag effectief te sparen. Het is aanlokkelijk om meer te gaan uitgeven.
Soit, ik denk dat jij jezelf beter kan inschatten en welke strategie het beste bij je past.
In jouw geval zijn er nog heel wat andere opties. Je kan ook een voorschot nemen op het bedrag van je groepsverzekering en een groter bedrag gaan sparen op beleggingen. Of een bullet krediet nemen op het bedrag van de groepsverzekering.
Mensen denken te snel gemoedsrust te creëren door zo snel mogelijk te willen afbetalen, maar verliezen eigenlijk meestal geld. Anderzijds vereist het dan wel discipline om maandelijks het bedrag effectief te sparen. Het is aanlokkelijk om meer te gaan uitgeven.
Soit, ik denk dat jij jezelf beter kan inschatten en welke strategie het beste bij je past.
Klopt. Maar ik heb vrede met de looptijd van 10 jaar. Heb geen zin om langer te lenen. Ik ben dan 60 jaar. Als ik met pensioen ben komt er ook minder geld binnen. Het is een balans zoeken.
Die 500 euro extra sparen aan 3% lijkt me whisful thinking. Als je 1,5% kan krijgen is dat al veel. Plus ook, ik ga bouwen. Niet sparen. Wat ik spaar is voor de bouw of verdere afwerking.
Die 500 euro extra sparen aan 3% lijkt me whisful thinking. Als je 1,5% kan krijgen is dat al veel. Plus ook, ik ga bouwen. Niet sparen. Wat ik spaar is voor de bouw of verdere afwerking.
Dan is het duidelijk. Gewoon alle banken afschuimen naar de beste voorwaarden en tegen elkaar uitspelen.
Ja, en die 2,91% lijkt me een goede vaste rentevoet.