Hypotheek zo snel mogelijk aflossen.
TIP
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Hypotheek zo snel mogelijk aflossen.
Alhoewel, ik blijk me toch bedenken, in de huidige omstandigheden waarbij we de komende paar jaar nog geen felle stijging van intresten moeten verwachten, dat je spaargeld al terug zal aangegroeid (door uitgespaard maandbedrag) zijn he om deftig te beginnen renderen. Neem nu dat binnen 5j intresten terug rond de 4% staan, dan sta je al 60x uitgespaard bedrag ver he. En kan de rentesneeuwbal zn werk doen.
'Ideaal' en te verwachten scenario: nog een aantal jaren lage rente.
Ik ben er sowieso uit, mijn bankier mag me verwachten in januari.Even twijfelde ik nog 2014 af te wachten maar ik zie niet in waarom.
Pb gerust es npaar van je tabellen hoor.
Vergeet trouwens in jouw geval niet die 2 jaar dat je spaart ficaal LT sparen in rekening te nemen he. Aangezien je dan geen woonbonus meer hebt. Of msch zelfs eerder de laatste jaren.
'Ideaal' en te verwachten scenario: nog een aantal jaren lage rente.
Ik ben er sowieso uit, mijn bankier mag me verwachten in januari.Even twijfelde ik nog 2014 af te wachten maar ik zie niet in waarom.
Pb gerust es npaar van je tabellen hoor.
Vergeet trouwens in jouw geval niet die 2 jaar dat je spaart ficaal LT sparen in rekening te nemen he. Aangezien je dan geen woonbonus meer hebt. Of msch zelfs eerder de laatste jaren.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Inkorten is zowiezo de beste manier om interesten uit te sparen, mijn lening al tweemaal ingekort.
Ik wacht nu 2014 af of mss nog een ingreep te doen.
Ik wacht nu 2014 af of mss nog een ingreep te doen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Wat zijn de kosten daaraan verbonden?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Drie maande interest van het kapitaal dat je aflost aan de rentevoet van je lening.
Wat ik doe. Ik neem mijn aflossingstabel erbij, en kijk dan naar de maandelijkse kapitaalaflossingen,
Ik tel die kapitaalaflossingen samen tot dat ik aan het bedrag zit dat ik wil terugbetalen, dan weet je ook onmiddelijk heoveel maanden je lening inkort.
Tel dan dan de interesten van die maanden samen en je weet meteel hoeveel interest je uitspaard. Natuurlijk moet je ook rekening houden met de interesten dat je misloopt op het kapitaal dat je terugbetaald.
Ik ben van mening dat het voordeliger is aan lange termijnsparen te doen, dan je lening af te betalen. Hetgene ge terugkrijgt van de belastingen voor uw lening hebde al betaald als interesten aan de banken, terwijl LTS ge uw geld terugkrijgt aan 65j.
Wat ik doe. Ik neem mijn aflossingstabel erbij, en kijk dan naar de maandelijkse kapitaalaflossingen,
Ik tel die kapitaalaflossingen samen tot dat ik aan het bedrag zit dat ik wil terugbetalen, dan weet je ook onmiddelijk heoveel maanden je lening inkort.
Tel dan dan de interesten van die maanden samen en je weet meteel hoeveel interest je uitspaard. Natuurlijk moet je ook rekening houden met de interesten dat je misloopt op het kapitaal dat je terugbetaald.
Ik ben van mening dat het voordeliger is aan lange termijnsparen te doen, dan je lening af te betalen. Hetgene ge terugkrijgt van de belastingen voor uw lening hebde al betaald als interesten aan de banken, terwijl LTS ge uw geld terugkrijgt aan 65j.
@ Reppie: ik doe een combinatie vd 2: minder betalen per maand, én lening inkorten in tijd. (Ongeveer € 100 minder per maand, en toch 2 jaar minder lang hypotheek). Ik heb dus elk jaar ongeveer 1200 € die ik kan beleggen aan het gekozen intrestpercentage, waarop ik dan samengestelde intrest bereken voor de rest vd looptijd).
@ Christoph: Ik kan geen LT-sparen doen, allez, niet met fiskale aftrek, omdat m'n korf vol zit door de hypotheek.
@ Reppie: zoals je aanraadde, heb ik geen rekening gehouden met belastingsvoordeel, omdat inderdaad bij het einde vd hypotheek ik het verlies aan hypotheekaftrek (volgens de huidige regels) kan vervangen door aftrek van LT sparen.
@ Christoph: Ik kan geen LT-sparen doen, allez, niet met fiskale aftrek, omdat m'n korf vol zit door de hypotheek.
@ Reppie: zoals je aanraadde, heb ik geen rekening gehouden met belastingsvoordeel, omdat inderdaad bij het einde vd hypotheek ik het verlies aan hypotheekaftrek (volgens de huidige regels) kan vervangen door aftrek van LT sparen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb nog een probleem met de tool 'herziening lening interessant?' van spaargids.
De bankkosten die je maakt bij een inkorting, herziening, enz, die als je verandert van bank serieus oploopt door handlichting en notariskosten, die worden niet bij het nieuwe kapitaal gerekend, dus ga ik ervan uit dat je die uit eigen zak (van spaargeld) zal moeten betalen, daarop zit dus ook intrestverlies he.
grofweg voorbeeldje:
150000eu te herkapitaliseren na 2 van de 20jaar en je gaat dus naar een andere bank (dus ook notariskosten enz), zoiets kost dan dus +/- 6000eu. Dit bedrag gaat dus in de kostenrubriek, so far so good. Alleen, ofwel betaal je die 6000eu zelf (en moet dan ook in de rubriek 'eigen spaargeld insteken' en dus ook rente verlies) ofwel steek je dat bij het te herkapitaliseren bedrag he (in dit geval 156000 dan)
Of mis ik iets?
De bankkosten die je maakt bij een inkorting, herziening, enz, die als je verandert van bank serieus oploopt door handlichting en notariskosten, die worden niet bij het nieuwe kapitaal gerekend, dus ga ik ervan uit dat je die uit eigen zak (van spaargeld) zal moeten betalen, daarop zit dus ook intrestverlies he.
grofweg voorbeeldje:
150000eu te herkapitaliseren na 2 van de 20jaar en je gaat dus naar een andere bank (dus ook notariskosten enz), zoiets kost dan dus +/- 6000eu. Dit bedrag gaat dus in de kostenrubriek, so far so good. Alleen, ofwel betaal je die 6000eu zelf (en moet dan ook in de rubriek 'eigen spaargeld insteken' en dus ook rente verlies) ofwel steek je dat bij het te herkapitaliseren bedrag he (in dit geval 156000 dan)
Of mis ik iets?
Laatst gewijzigd door reppiepeppie op 9 januari 2013, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat klopt indien je de termijn inkort door kapitaal vroeger afbetaald.christofgh schreef:Drie maande interest van het kapitaal dat je aflost aan de rentevoet van je lening.
Je kan echter ook je maandelijks bedrag verhogen en op die manier de looptijd van je lening inkorten. Er worden dan door de bank dossierkosten aangerekend.
Ik heb een combinatie van de twee gedaan (kapitaal vroeger afbetalen en maandelijks bedrag omhoog) om mijn lening terug te brengen naar een looptijd van 10 jaar (Korter gaat niet, want dan verlies je je belastingsvoordeel).
-
- VIP member
- Contacteer:
Mikey ok, maar ik heb t hier over de berekening in de tool 'herziening hypotecaire lening'. De kosten die je maakt voor een herziening (of dat nu enkel dossierkosten zijn of alles er op en er aan als je naar een andere bank gaat) worden in de tool wel vernoemd maar niet vanwaar ze komen (eigen inbreng en dus intrestverlies of bijlenen).
Snappie?
Los daarvan, persoonlijk wil ik geen maandverhoging om dan binnen 10-15 jaar een paar jaar minder te moeten aflossen.
Want wat is die 'winst' nog binnen 15 jaar waard? 1000eu nu is meer 'waard' dan binnen 15 jaar.
Ten eerste omdat ik nu minder vermogen heb dan binnen 15 jaar en het geld nu meer nodig heb. (dit zijn wel veronderstellingen en persoonlijke situatie) Daarom ben ik afgestapt van het plan 'inkorten'. Spaargeld inbrengen en maandlast doen zakken, das wel nog een optie.
Snappie?
Los daarvan, persoonlijk wil ik geen maandverhoging om dan binnen 10-15 jaar een paar jaar minder te moeten aflossen.
Want wat is die 'winst' nog binnen 15 jaar waard? 1000eu nu is meer 'waard' dan binnen 15 jaar.
Ten eerste omdat ik nu minder vermogen heb dan binnen 15 jaar en het geld nu meer nodig heb. (dit zijn wel veronderstellingen en persoonlijke situatie) Daarom ben ik afgestapt van het plan 'inkorten'. Spaargeld inbrengen en maandlast doen zakken, das wel nog een optie.
Ik snap het hoor reppiepeppie
. Mijn opmerking was ook niet gericht op de simulator.
Wat bertreft het inkorten of verlagen van maandlasten dat is inderdaad heel persoonlijk. Ik heb ervoor gekozen om de lening van ons appartement zo snel mogelijk af te lossen, omdat we later een huis willen kopen. De bedoeling is dan ook om zoveel mogelijk kapitaal af te lossen op een zo kort mogelijke tijd.
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Wat bertreft het inkorten of verlagen van maandlasten dat is inderdaad heel persoonlijk. Ik heb ervoor gekozen om de lening van ons appartement zo snel mogelijk af te lossen, omdat we later een huis willen kopen. De bedoeling is dan ook om zoveel mogelijk kapitaal af te lossen op een zo kort mogelijke tijd.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ja, ik zat vroeger absolute cijfers en besparingen te berekenen, probleem is het tijdstip he. Wij hebben niet de intentie nog te verhuizen, dus andere situatie.
Ik heb een veto gekregen van mn vriendin ''doe wat je wil met je berekeningen en bankshoppen, maar schrijf dit op: de maandlast wordt niet verhoogd en bedenk dat er nog kosten aankomen de komende jaren zoals breuken, verbouwing, kinderen, enz''
Dus knarsetandend moet ik nu een ander plan bedenken, ze is duidelijk een collaborateur van de bank.
T leven is compromissen maken he
In elk geval, de gemaakte kosten voor een herziening zie ik in de simulator wel staan, maar niet vanwaar die zouden moeten komen. Lenen (en dus intrest op betalen) of 'eigen spaargeld' (verlies intrest)
Ik heb een veto gekregen van mn vriendin ''doe wat je wil met je berekeningen en bankshoppen, maar schrijf dit op: de maandlast wordt niet verhoogd en bedenk dat er nog kosten aankomen de komende jaren zoals breuken, verbouwing, kinderen, enz''
Dus knarsetandend moet ik nu een ander plan bedenken, ze is duidelijk een collaborateur van de bank.
T leven is compromissen maken he
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
In elk geval, de gemaakte kosten voor een herziening zie ik in de simulator wel staan, maar niet vanwaar die zouden moeten komen. Lenen (en dus intrest op betalen) of 'eigen spaargeld' (verlies intrest)
Gij zit precies met mijn vriendin op uw dak. Ik wist niet dat die een tweelingzus had.
Terwijl ik altijd zeg "6 jaar geleden betaalden we € 1.000 per maand, nu nog altijd, maar ons inkomen (door mijn promotie) is intussen wel ruim 30% gestegen".
En dan zegt zij "ja maar, toen hadden we nog maar één kind, en nu twee".
Terwijl ik altijd zeg "6 jaar geleden betaalden we € 1.000 per maand, nu nog altijd, maar ons inkomen (door mijn promotie) is intussen wel ruim 30% gestegen".
En dan zegt zij "ja maar, toen hadden we nog maar één kind, en nu twee".
-
- VIP member
- Contacteer:
Hahaha ja.
Nu, ik zit nog maar aan 2 vd 20 j, dus bij inkorting ligt 'de winst' nog te ver af.
Ik heb een voorstel op zak, verhuizen naar andere bank, 3,30 op 15j terwijl ik nu 3,85 voor nog 18j heb lopen.
Zonder zelf geld insteken trekt dit de maandlast gevoelig op.
Helaas mag ik hierin niet alleen beslissen.
Bij dezelfde bank waar ik nu zit verkorten naar 15j: 3,71...
Nu, ik zit nog maar aan 2 vd 20 j, dus bij inkorting ligt 'de winst' nog te ver af.
Ik heb een voorstel op zak, verhuizen naar andere bank, 3,30 op 15j terwijl ik nu 3,85 voor nog 18j heb lopen.
Zonder zelf geld insteken trekt dit de maandlast gevoelig op.
Helaas mag ik hierin niet alleen beslissen.
![Sad :(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/sad.gif)
Bij dezelfde bank waar ik nu zit verkorten naar 15j: 3,71...
Weegt het verschil op tegen de notariskosten die je zal hebben?
-
- VIP member
- Contacteer:
Zoals gezegd, absoluut, alleen: de winst is er pas binnen 15 jaar! Das te lang.
Weinig respons trouwens wbt die notariskost die wel als kost weergegeven wordt, maar niet vanwaar ze moet komen.
Weinig respons trouwens wbt die notariskost die wel als kost weergegeven wordt, maar niet vanwaar ze moet komen.
nieuwe versie staat live, deze houdt rekening met de intrest op het maandelijks uitgespaarde bedragwebmaster schreef:juist, want dat was foutief, het enige wat nog ontbreekt is de intrest op het maandelijks uitgespaarde bedrag