Hypotheek zo snel mogelijk aflossen.
TIP
Hypotheek zo snel mogelijk aflossen.
Beste Forumleden,
Ik wil graag voor mijn 50e mijn hypotheek afgelost hebben. (ben nu 35)
(deze berekening gaat uit van een afgelost hypotheek op 49 jaar)
De situatie is als volgt.
1. Spaargeld nu: € 60.000
2. Hypotheek nu € 180.000
3. Gemiddelde aflossing per jaar de komende 14 jr x € 6225 = afgerond € 87.000
4. Gemiddeld spaarbedrag per jaar 14 x € 2500 = € 35000
(spaarbedrag na aftrek alle kosten aan huis , ook nieuwe keuken etc)
Hypotheeksaldo 31-12-2026 € 180.000 - € 87.000 = € 93.000
Spaargeld 31-12-2026 € 60.000 + € 35.000 = € 95.000
Nu is mijn vraag hoe ik het het beste kan aanpakken om volledig hypotheekvrij te zijn? Nu al gedeelte aflossen?
Ik ken de fiscale voordelen mbt een hypotheek, maar het gaat er mij echt om dat ik voor mijn 50e hypotheekvrij ben.
Graag jullie adviezen! Alvast bedankt. Ik zal telkens zsm reageren als u nog aanvullende vragen of opmerkingen/tips hebt.
Ik wil graag voor mijn 50e mijn hypotheek afgelost hebben. (ben nu 35)
(deze berekening gaat uit van een afgelost hypotheek op 49 jaar)
De situatie is als volgt.
1. Spaargeld nu: € 60.000
2. Hypotheek nu € 180.000
3. Gemiddelde aflossing per jaar de komende 14 jr x € 6225 = afgerond € 87.000
4. Gemiddeld spaarbedrag per jaar 14 x € 2500 = € 35000
(spaarbedrag na aftrek alle kosten aan huis , ook nieuwe keuken etc)
Hypotheeksaldo 31-12-2026 € 180.000 - € 87.000 = € 93.000
Spaargeld 31-12-2026 € 60.000 + € 35.000 = € 95.000
Nu is mijn vraag hoe ik het het beste kan aanpakken om volledig hypotheekvrij te zijn? Nu al gedeelte aflossen?
Ik ken de fiscale voordelen mbt een hypotheek, maar het gaat er mij echt om dat ik voor mijn 50e hypotheekvrij ben.
Graag jullie adviezen! Alvast bedankt. Ik zal telkens zsm reageren als u nog aanvullende vragen of opmerkingen/tips hebt.
Re: Hypotheek zo snel mogelijk aflossen.
wachten tot 2014 (overheveling fiscale aftrek naar vlaamse gewest), daarna herbeoordelen!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- VIP member
- Contacteer:
Sowieso geldt die optimale fiscale aftrek toch maar voor een bedrag tot rond de 100k, afhankelijk van rente, hoev pers, ...? Dus of je nog 180000 moet betalen of 100000, zoals ie nu is behoud je de max fiscale woonbonus toch?
En vermindert die woonbonus niet na 10j? Of is het 15j?
Dus evt een deel afbetalen?
Loopt die hypotheek al? Zo ja tot wanneer? Tot 49?
Anders zou ik zeggen: lening op 15 jaar nemen.
En vermindert die woonbonus niet na 10j? Of is het 15j?
Dus evt een deel afbetalen?
Loopt die hypotheek al? Zo ja tot wanneer? Tot 49?
Anders zou ik zeggen: lening op 15 jaar nemen.
@ MeOnline
Kun je me vertellen wat dit precies inhoudt?
Kun je me vertellen wat dit precies inhoudt?
@reppiedepeppie
Hypotheek loopt al 6,5jaar, betreft hypotheek van 30 jaar.
Die fiscale woonbonus daar profiteer ik de komende jaren gewoon van, maar het gaat mij erom hoe het beste om te gaan met de door mij benoemde situatie.
Hypotheek loopt al 6,5jaar, betreft hypotheek van 30 jaar.
Die fiscale woonbonus daar profiteer ik de komende jaren gewoon van, maar het gaat mij erom hoe het beste om te gaan met de door mij benoemde situatie.
Mijn eerste gevoel zou zijn om een deel van de lening vroeger af te lossen en de termijn in te korten. De kosten zijn relatief beperkt (3 maanden intrest op het bedrag dat je aflost) en hoe vroeger je dit in de looptijd van je lening doet hoe meer winst.
Om een exacte inschatting te maken moet je de hoogte van de rentevoet, looptijd, etc in rekening brengen, maar er zijn verschillende spreadsheets/tools beschikbaar op dit forum waarmee je de impact van deze voorafbetaling kan simuleren.
Om een exacte inschatting te maken moet je de hoogte van de rentevoet, looptijd, etc in rekening brengen, maar er zijn verschillende spreadsheets/tools beschikbaar op dit forum waarmee je de impact van deze voorafbetaling kan simuleren.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ha ja, ok, oei 30 jaar. En vast? Dan heb je dus nog niet zoveel kapitaal afbetaald? Aan Hoeveel % geleend?
Al es over nagedacht die te laten herzien?
Edit: ik volg mikey, je lening inkorten. Idd de berekening maken.
Al es over nagedacht die te laten herzien?
Edit: ik volg mikey, je lening inkorten. Idd de berekening maken.
@ Mikey & reppiedepeppie
Een deel vroeger aflossen is een optie, maar door alle kosten die erbij komen lijkt het niet zo interessant (ik leen nu 30 jr rentevast tegen 3,83%). Tenzij ik iets verkeerd zie? Heb hiervoor de tool van spaargids gebruikt.
Een deel vroeger aflossen is een optie, maar door alle kosten die erbij komen lijkt het niet zo interessant (ik leen nu 30 jr rentevast tegen 3,83%). Tenzij ik iets verkeerd zie? Heb hiervoor de tool van spaargids gebruikt.
-
- VIP member
- Contacteer:
Hmm, 3,83 is niet slecht, zal moeilijk worden een voldoende lagere nieuwe lening te vinden (tenzij er weer een bank een tijdelijke actie doet), ik leen ook aan 3,8 (sinds 3j) en herzien is haast onmogelijk om t interessant te maken.
Je kan ook je lening inkorten, dus zelfde maandlast, en met je spaargeld kapitaal afbetalen.
Alleen weet ik niet of dat dan kan aan dezelfde voorwaarden en of dit dan een nieuwe lening is. De bank zal liefst hebben dat je je 30j uitzit.
Je kan ook je lening inkorten, dus zelfde maandlast, en met je spaargeld kapitaal afbetalen.
Alleen weet ik niet of dat dan kan aan dezelfde voorwaarden en of dit dan een nieuwe lening is. De bank zal liefst hebben dat je je 30j uitzit.
Lening inkorten zie ik niet zitten. Liefste laat ik lening staan komende 13 jaar zodat hypotheeksaldo € 93.000 is en zodat ik deze in 1x kan aflossen aagezien ik dan zeker € 95.000 spaargeld heb. Ik denk niet dat dit kan, maar ik zoek een manier om het zo goed mogelijk op te lossen met zo weinig mogelijk kosten.
Of is er wel een mogelijkheid om in 1x de lening af te lossen.
Heb nog met andere bank gepraat, zij konden mij hypotheek van 3,55% aanbieden, maar financieel niet interessant genoeg ivm alle kosten die erbij komen.
Of is er wel een mogelijkheid om in 1x de lening af te lossen.
Heb nog met andere bank gepraat, zij konden mij hypotheek van 3,55% aanbieden, maar financieel niet interessant genoeg ivm alle kosten die erbij komen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Waarom zou je je lening niet in 1x kunnen aflossen? Desnoods binnen 13j. Probleem is dat je nu vooral intrest betaalt, en pas later meer kapitaal.
Je kan ook nu een deel afbetalen, de maandlast zo verlagen en het uitgespaarde bedrag vastzetten om dat dan binnen 13j te gebruiken om de rest af te betalen he.
Tis dus rekenen hoeveel je zo zou kunnen besparen.
Je kan ook nu een deel afbetalen, de maandlast zo verlagen en het uitgespaarde bedrag vastzetten om dat dan binnen 13j te gebruiken om de rest af te betalen he.
Tis dus rekenen hoeveel je zo zou kunnen besparen.
Ik dacht dat je maar maximaal een bepaald % van de openstaande hypotheekschuld mocht aflossen.
Wat zie je dan als voordeel van inkorten van de lening?
Ik heb 2 leningen lopen:
1x 125 000 euro hypotheek (nog 27jaar)
1x 35 000 mandaat (nog 22jaar)
Reeds 3j afbetaald.
Variabele rente, momenteel aan 1,6 %
Zou het de moeite zijn om bv. die 2e lening af te betalen en de 1e te houden voor fiscale aftrek?
Reeds 3j afbetaald.
Zou het de moeite zijn om bv. die 2e lening af te betalen en de 1e te houden voor fiscale aftrek?
-
- VIP member
- Contacteer:
Helemaal niet, je mag gaan afbetalen wat je wil. Een bankier zei t me laatst nog, de EFFECTIEVE duur van hypoteken in B ligt rond de 12 jaar. Erfenissen, herzieningen, wederopnames, enz enz allerlei factoren waardoor de gemiddelde duur slechts 12j is.Moneyman schreef:Ik dacht dat je maar maximaal een bepaald % van de openstaande hypotheekschuld mocht aflossen.
Inkorten is toch wat je wil? Alleen zou t kunnen dat dat als een nieuwe lening wordt aanzien. Als jij bij je bank gaat toekomen en wil inkorten kost dat hen opbrengst he. Dus daar zullen kosten aan hangen. Voordeel is dus minder rente zeker?
Ik zou eerder afkorten, dus looptijd voorlopig behouden en een deel kapitaal aflossen. Maandlast zal verlagen. Zo kan je meer sparen.
En dan zien binnen 13 jaar hoe de toestand dan is.
Of je kan vragen deel afbetalen met gelijke maandlast (maar das dan de lening inkorten denk ik).
Als je momenteel 1,6% betaalt aan rente, dan kan je je geld beter op een spaarrekening houden, waarbij je meer hebt. Vanaf het moment dat je rente van je lening stijgt, of de rente van je spaarrekening zakt, dan pas afkorten.MeOnline schreef:Ik heb 2 leningen lopen:
Reeds 3j afbetaald.
Maar nu doe jij geen winst door versneld af te korten.
Als je afkort, kort je inderdaad best eerst dat mandaat af.