IMF overweegt spaargeld te belasten
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: IMF overweegt spaargeld te belasten
Er is wel één groot verschil hé, het geld dat je op de beurs zet, dat is een risico waar je zelf voor kiets, en waarvan je goed genoeg weet dat het risico's inhoudt.djtw schreef:Ach, alles is relatief. Als de beurs 10% zakt, hoor je hooguit wat gemor, en blijven een aantal mensen een paar jaar weg. Tot het weer goed gaat, dan komen ze terug. Het collectief geheugen is kort.
Maar zover is het heus nog niet...
Alleszins, als ik naar mezelf kijk, ik verlies meer aan een beurscrash van 10% dan aan zo'n eenmalige haircut van 10% op spaargeld.
De mensen die hun geld op een spaarrekening zetten, zetten dat daar juist op omdat ze juist GEEN risico's willen nemen.
Ik speel bewust niet op de beurs omdat ik geen risico's wil nemen met mijn spaargeld, dus zet ik het op een spaarrekening. Moet ik daarom gestraft worden, terwijl al diegenen die al hun geld op de beurs zetten of zij die er allemaal vastgoed mee kopen, de dans gewoon ontspringen. Komaan zeg, ofwel betaalt iedereen hetzelfde bedrag of percentage, ofwel betaalt niemand het, maar niet op zo een manier dat één groep voor alles opdraait, terwijl anderen niks moet betalen hé.
Dus de mensen die voorzichtig en zuinig zijn zouden worden gestraft, en diegenen die roekeloos met hun geld omspringen, zouden uit de wind blijven. Dat idee is te zot voor woorden gewoon. Goe bezig ze Lagarde !
@cdupont
Als je GEEN risico wil lopen en je meer dan € 100.000 per persoon bij een bank hebt in spaarrekeningen raad ik je aan om voor een deel in staatsbons te stappen.
Ik heb zelf recent een OLO gekocht wat iets meer risico draagt dan een staatsbon. Het is goed voor je gemoedsrust als je niet te veel zorgen wil maken over je centen.
Als je GEEN risico wil lopen en je meer dan € 100.000 per persoon bij een bank hebt in spaarrekeningen raad ik je aan om voor een deel in staatsbons te stappen.
Ik heb zelf recent een OLO gekocht wat iets meer risico draagt dan een staatsbon. Het is goed voor je gemoedsrust als je niet te veel zorgen wil maken over je centen.
en een TAK21 misschien?
blijkbaar heeft risicoloos beleggen ook een prijs
niets voor niets meer deze tijd
uiteindelijk willen ze zoveel mogelijk geld uit je persen, of je doet mee aan het circus of je doet het niet, maar je betaalt een afkoopsom. zo lijkt het wel
blijkbaar heeft risicoloos beleggen ook een prijs
niets voor niets meer deze tijd
uiteindelijk willen ze zoveel mogelijk geld uit je persen, of je doet mee aan het circus of je doet het niet, maar je betaalt een afkoopsom. zo lijkt het wel
Wat met bestaande termijnrekeningen en lopende kasbons ? Zal daar ook een heffing van 10 % op het kapitaal komen ? Het kapitaal zit 'vast' tot de vervaldatum dus je kan niet aan het geld om een heffing te betalen.Logischerwijze heb je meer staan op dergelijke producten of op je spaarrekening. Wat als het saldo op de spaarrekening ontoereikend is om de heffing op kasbons en termijnrekeningen te betalen ? Kasbons en termijnrekeningen voor vervaldatum met verlies van de hand doen om de heffing te kunnen betalen ?
@stier,
gaat die taks van 10% over het bedrag groter dan € 100.000 per persoon per bank?
gaat die taks van 10% over het bedrag groter dan € 100.000 per persoon per bank?
Je hoopt dat misschien, dat het enkel voor bedragen boven de 100 000 euro gaat, maar het gaat vanaf de eerste eurocent.
De kleine man draait er dus voor op : geen grootgrondbezitters, huisjesmelkers en aandeelhouders
Het zijn natuurlijk maar proefballontjes die men af en toe oplaat.
Na een aantal keren als het echt menens is zijn de mensen bv al blij dat ze ' maar' bv 5% effectief afhouden
De kleine man draait er dus voor op : geen grootgrondbezitters, huisjesmelkers en aandeelhouders
Na een aantal keren als het echt menens is zijn de mensen bv al blij dat ze ' maar' bv 5% effectief afhouden
Het is een voorstel, lees ik in de media.
Hoe lang zou het duren, eer ze dit voorstel effectief kunnen uitvoeren?
Hoe lang zou het duren, eer ze dit voorstel effectief kunnen uitvoeren?
-
- VIP member
- Contacteer:
Wanneer? Vannacht reeds als het moet.
We gaan wel niet kunnen zeggen achteraf dat we niet verwittigd waren hé. Paar jaar terug Leterme die zei dat er een plan klaarligt om het spaargeld te "activeren" van de Belgen, testcase Cyprus, nu het IMF met een "ballonnetje".
Het zit eraan te komen, zoveel is zeker.
We gaan wel niet kunnen zeggen achteraf dat we niet verwittigd waren hé. Paar jaar terug Leterme die zei dat er een plan klaarligt om het spaargeld te "activeren" van de Belgen, testcase Cyprus, nu het IMF met een "ballonnetje".
Het zit eraan te komen, zoveel is zeker.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Je denkt niet dat het "ooit" zou kunnen gebeuren, terwijl het in het verleden wel al is voorgevallen. Zonder al te veel rellen, neen: allemaal héél braaf zijn. En je centen versluizen naar niet-Europese rekeningen met het risico van hetzelfde mee te maken of nog véél erger want de eerdere voorstellen (oa Boston) spraken van wereldwijze haircuts. En als je na zo'n haircut gaat vluchten kan je van de ene naar de andere haircut vluchten.cdupont schreef:Wat een belachelijk idee gewoon !
...
En trouwens, ik denk niet dat dit ooit zal gebeuren hoor. Denken die mannen nu echt dat ze alles mogen ? Dit zou een ware Europese revolutie veroorzaken en zware gevolgen hebben voor de Europese economie, het einde van Europa zou opeens veel dichterbij komen. Al het Europese spaargeld zou versluisd worden naar niet-Europese landen, want wie met wat gezond verstand zou het dan nog in zijn hoofd halen om te sparen op een Europese spaarrekening ?? Ik niet, in elk geval dat is zeker !
Dus Lagarde, denk in het vervolg twee keer na voor je zoiets belachelijks voorstelt.
Sommige mensen moeten toch eens leren begrijpen dat Geen Risico niet bestaat.cdupont schreef:De mensen die hun geld op een spaarrekening zetten, zetten dat daar juist op omdat ze juist GEEN risico's willen nemen.
Ik speel bewust niet op de beurs omdat ik geen risico's wil nemen met mijn spaargeld, dus zet ik het op een spaarrekening. Moet ik daarom gestraft worden, terwijl al diegenen die al hun geld op de beurs zetten of zij die er allemaal vastgoed mee kopen, de dans gewoon ontspringen.
Laatst gewijzigd door Spruitekop op 13 oktober 2013, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Er zou een serieuze crisis moeten zijn voordat ze dit ook maar overwegen. Ik maak me voorlopig weinig zorgen. Dit is overigens geen concreet voorstel van het IMF. Sommige denken precies dat de beslissing al genomen is.
-
- VIP member
- Contacteer:
Zitten we nu dan niet in een serieuze crisis?
Ja Spruit, ik begin het ook te begrijpen en ik kan daar niet mee lachen !Spruitekop schreef:cdupont schreef: Sommige mensen moeten toch eens leren begrijpen dat Geen Risico niet bestaat.
Laatst gewijzigd door evita op 13 oktober 2013, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb de studie van het IMF niet gelezen. Als je naar de praktijk ziet hebben niet de spaartegoeden boven de € 100.000 per persoon geschoren. In België zijn er ook reeds klanten van Kaupthing geweest die hun tegoeden boven de € 100.000 per persoon geschoren zagen.paul schreef:Je hoopt dat misschien, dat het enkel voor bedragen boven de 100 000 euro gaat, maar het gaat vanaf de eerste eurocent.
Die € 100.000 is het depositiegarantiesysteem. Zeker voor Belgen bij Belgische banken zie ik de overheid dit trachten overeind te houden indien onze banksector niet gered kan worden.
De opertatie " Gutt" in de jaren 1900 in BELGIE, ook veel geld van de mensen afepakt. Men drukte in feite op de resetknop en iedereen mocht maar overmaximum een bepaald bedrag beschikken ( gewoon andere briefjes uitgeven en de oude laten inleveren en iedereen maar max een bepaald bedrag geven ook al zou je één miljard in verschillende schijfjes inleveren )
-
- VIP member
- Contacteer:
Stier, in het depositogarantiepotje zit nog niet eens genoeg geld om het spaargeld te garanderen van de spaarderkes van een lokaal bankje als bv VDK.
Vande Lanotte heeft paar dagen terug al een ballonnetje opgelaten dat het niet aan de overheid is om het spaargeld te garanderen, maar aan de banken zelf: hij wil er ons al op voorbereiden dat het depositogarantiestelsel van 100 000 euro niet zal verlengd worden.
Stukje bij beetje worden we langs alle kanten gemasseerd en geprepareerd op het onvermijdelijke.
Morgen nog wat geld omzetten naar fysiek goud.
Vande Lanotte heeft paar dagen terug al een ballonnetje opgelaten dat het niet aan de overheid is om het spaargeld te garanderen, maar aan de banken zelf: hij wil er ons al op voorbereiden dat het depositogarantiestelsel van 100 000 euro niet zal verlengd worden.
Stukje bij beetje worden we langs alle kanten gemasseerd en geprepareerd op het onvermijdelijke.
Morgen nog wat geld omzetten naar fysiek goud.