Indexbeleggen met ETFs en DeGiro
TIP
Re: Indexbeleggen met ETFs en DeGiro
Okee, enorm bedankt.B7H4long schreef: ↑24 augustus 2017, 18:44Het internet is je vriend: ofwel de site van de provider (Ishares.be) in dit geval, of een onafhankelijke site zoals Morningstar.be.
Daar kan je ook alle andere informatie vinden over de fondsen:
Voor IWDA (Ishares core world) -- dat inderdaad de default ETF is voor gespreid beleggen in aandelen in België -- zul je zien: 1600 aandelen, uit een 23 tal "developped" landen, verdeeld volgens het gewicht van de aandelenmarkten van die landen.
Je zal ook zien dat er geen "gratis" bestaat: de jaarlijkse kost voor IWDA van 0,20%.
Ik twijfelde tussen deze drie ETF's, maar jij zou dan zeker de eerste aanraden? (alle 3 accumulating, dus kapitaliserend he)
iShares Core MSCI World UCITS ETF (TER 0,20)
iShares Dow Jones Global Sustainability Screened UCITS ETF (TER 0,60)
iShares MSCI World EUR Hedged UCITS ETF (Acc) (TER 0,55)
-
- Newbie
Laat je vooral niet leiden door de grafieken van al die ETF's. Die gaan allemaal in stijgende lijn, tot je ze gekocht hebt, dan gaan ze in dalende lijn.
Ik vraag me af: stel dat de Giro in de problemen komt. Kan je je posities dan overschakelen naar een andere broker of ben je deze kwitj?
Nee, uiteraard niet. Maar lijken deze drie je dan geen goed idee voor mijn plan?peetersjos schreef: ↑25 augustus 2017, 11:14 Laat je vooral niet leiden door de grafieken van al die ETF's. Die gaan allemaal in stijgende lijn, tot je ze gekocht hebt, dan gaan ze in dalende lijn.
KatrienD schreef: ↑25 augustus 2017, 11:11 Ik twijfelde tussen deze drie ETF's, maar jij zou dan zeker de eerste aanraden? (alle 3 accumulating, dus kapitaliserend he)
iShares Core MSCI World UCITS ETF (TER 0,20)
iShares Dow Jones Global Sustainability Screened UCITS ETF (TER 0,60)
>>> Sluit verschillende sectoren uit die traditioneel goed rendement hebben: tabak, drank, wapens, ...., en je betaald 0,40% per jaar voor dat
iShares MSCI World EUR Hedged UCITS ETF (Acc) (TER 0,55)
zal elke maand de EUR/USD verhouding vastklikken. ER is een maandeleijkse kost voor dit; niet inbegrepen in het JKP dat zelf al een stuk hoger is. Als je geloofd dat de Euro nog gaat stijgen kan dit goed zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Activa zijn geen spaargeld he.slegers schreef:Ik vraag me af: stel dat de Giro in de problemen komt. Kan je je posities dan overschakelen naar een andere broker of ben je deze kwitj?
Bovendien laten zowat alle brokers uw activa bewaren door een extern bedrijf.
Ik besloot om voluit te beginnen beleggen in iShares Core MSCI World UCITS ETF (IWDA op Amsterdamse beurs) via Degiro. Dit om op lange termijn te beleggen met het zicht op financiêle onafhankelijkheid bereiken.
Nu heb ik echter geen idee hoe ik dit praktisch moet 'aankopen'.
Kan iemand me hier doorloodsen aub?
Ik klik op 'koop' maar moet dan kiezen tussen Limietorder, Marketorder, Stoploss, Stoplimiet, en moet dan een bedrag en aantal invoeren. Wat doe ik?
Help. Ik ging ervan uit dat ik gewoon iedere maand een bedrag kon invoeren dat ik in die ETF wil steken.
Nu heb ik echter geen idee hoe ik dit praktisch moet 'aankopen'.
Kan iemand me hier doorloodsen aub?
Ik klik op 'koop' maar moet dan kiezen tussen Limietorder, Marketorder, Stoploss, Stoplimiet, en moet dan een bedrag en aantal invoeren. Wat doe ik?
Help. Ik ging ervan uit dat ik gewoon iedere maand een bedrag kon invoeren dat ik in die ETF wil steken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hallo KatrienD,
Ik ben zelf maar een beginneling dus anderen mogen me gerust corrigeren las ik iets foutief schrijf maar zo zie ik het:
Onder "LAAT" kan je de laagste prijs zien waaraan iemand bereid is om te verkopen.
Kies voor Limiet order (de andere opties kosten je geld) en geef het aantal aandelen in dat je wil kopen en aan welke prijs (geef bvb een bedrag aan dat ietsje hoger ligt dan de "Laat" prijs dan zal je zeker een verkoper vinden, als het goedkoper kan dan die prijs die je ingeeft zal het weldegelijk goedkoper gekocht worden).
Druk op plaats order en in geval van IWDA zal de order vrijwel onmiddelijk uitgevoerd worden.
De kostprijs voor IWDA zal zijn (als je maar 1 transactie per kalendermaand doet):
Aantal aandelen * prijs per aandeel * 1.027 (er is namelijk 0.27% beurstaks, dat zal trouwens 0.35% worden).
Om zeker te zijn dat je niet in de problemen komt ivm voldoende geld op de rekening te hebben staan moet je dus zorgen dat dit bedrag op de rekening staat:
Aantal aandelen * ingegeven Limietprijs per aandeel * 1.027.
Dagorder wil zeggen dat als je order vandaag niet kan uitgevoerd worden dat hij dan komt te vervallen.
Ik ben zelf maar een beginneling dus anderen mogen me gerust corrigeren las ik iets foutief schrijf maar zo zie ik het:
Onder "LAAT" kan je de laagste prijs zien waaraan iemand bereid is om te verkopen.
Kies voor Limiet order (de andere opties kosten je geld) en geef het aantal aandelen in dat je wil kopen en aan welke prijs (geef bvb een bedrag aan dat ietsje hoger ligt dan de "Laat" prijs dan zal je zeker een verkoper vinden, als het goedkoper kan dan die prijs die je ingeeft zal het weldegelijk goedkoper gekocht worden).
Druk op plaats order en in geval van IWDA zal de order vrijwel onmiddelijk uitgevoerd worden.
De kostprijs voor IWDA zal zijn (als je maar 1 transactie per kalendermaand doet):
Aantal aandelen * prijs per aandeel * 1.027 (er is namelijk 0.27% beurstaks, dat zal trouwens 0.35% worden).
Om zeker te zijn dat je niet in de problemen komt ivm voldoende geld op de rekening te hebben staan moet je dus zorgen dat dit bedrag op de rekening staat:
Dagorder wil zeggen dat als je order vandaag niet kan uitgevoerd worden dat hij dan komt te vervallen.
Ga naar de website van bolero. Kies tab academy. Daar staan de orders haarfijn uitgelegd.
Bedankt Quizzical, maar hoe weet ik welk getal ik moet invullen bij het aantal aandelen?quizzical schreef: ↑4 september 2017, 17:05 Hallo KatrienD,
Ik kan dus niet eenvoudigweg elke maand bijvoorbeeld 200€ in een ETF stoppen?
Aandelen kan je niet in stukken kopen kleiner dan 1, voor ETF geldt dat ook (denk ik).
Bij fondsen dan weer niet, daar kan je bvb: 0,24 stuks van kopen
Maw, je neemt je bedrag dat je wil investeren deel dat door de NAV en rond dat getal af naar boven [iets meer investeren] of naar beneden [iets minder investeren]. Dat zal je dan moeten nemen als aantal.
Bij fondsen dan weer niet, daar kan je bvb: 0,24 stuks van kopen
Maw, je neemt je bedrag dat je wil investeren deel dat door de NAV en rond dat getal af naar boven [iets meer investeren] of naar beneden [iets minder investeren]. Dat zal je dan moeten nemen als aantal.
Je kan inderdaad niet gewoon zeggen: koop voor €200 IWDA.
Als je €200 op de rekening hebt staan waarvoor je zoveel mogelijk IWDA wilt kopen, dan doe je het volgende:
1: Kies een Limietprijs die gelijk is aan de laatprijs (of iets hoger als je zekerder wil zijn dat het uitgevoerd wordt)
2: Geef bij aantal aandelen het volgende in: 200/(ingegeven Limietprijs per aandeel * 1.0027).
Heb je na het uitvoeren van de order nog bvb €13.68, dan tel je dat de maand erna bij de nieuwe €200 die je wilt beleggen en dus wordt de formule dan: 213.68/(ingegeven Limietprijs per aandeel * 1.0027).
Je zal dus altijd een bedrag ergens tussen €0 en +-€40 (NAV van IWDA) cash hebben staan op je rekening.
EDIT: Correctie gedaan ivm 1.0027 (zie post hieronder)
Als je €200 op de rekening hebt staan waarvoor je zoveel mogelijk IWDA wilt kopen, dan doe je het volgende:
1: Kies een Limietprijs die gelijk is aan de laatprijs (of iets hoger als je zekerder wil zijn dat het uitgevoerd wordt)
2: Geef bij aantal aandelen het volgende in: 200/(ingegeven Limietprijs per aandeel * 1.0027).
Heb je na het uitvoeren van de order nog bvb €13.68, dan tel je dat de maand erna bij de nieuwe €200 die je wilt beleggen en dus wordt de formule dan: 213.68/(ingegeven Limietprijs per aandeel * 1.0027).
Je zal dus altijd een bedrag ergens tussen €0 en +-€40 (NAV van IWDA) cash hebben staan op je rekening.
EDIT: Correctie gedaan ivm 1.0027 (zie post hieronder)
Laatst gewijzigd door quizzical op 5 september 2017, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
0,27% beurstaks, daarvoor moet je vermenigvuldigen met 1,0027 (twee nullen dus). quizzical wil blijkbaar graag 2,7% beurstaks betalen; breng Kris Peeters niet op ideeën.