Indexfondsen : hoe werken ze in principe: een beetje theorie
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Indexfondsen : hoe werken ze in principe: een beetje theorie
Als dat miljard vers geld in indexfondsen stroomt die vooral de "gootste aandelen" bevatten.
Kijk dan gewoon even welke indexfondsen het voorbije jaar de grootste instroom gehad hebbenEarthNvstr1 schreef: ↑25 juni 2021, 19:05Als dat miljard vers geld in indexfondsen stroomt die vooral de "gootste aandelen" bevatten.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wel na de extra aankopen van de indexbeleggers bezitten zij nog steeds evenveel van de market cap van "elk" bedrijf, dat was waar voor de aankoop, en is waar na de aankoop.reteiP schreef: ↑25 juni 2021, 18:42Als zowel de passieve als de actieve beleggers de kopers zouden zijn van de grote market caps, wie zijn dan de verkopers?
Dat houdt geen steek.
En je moet niet naar een steady state systeem kijken, beschouw de huidige markt waarin zich één nieuwe participant aanbiedt. Belegger X. En afhankelijk van die zijn keuzes, waar die voornamelijk aandelen van zal kopen.
Feit, de laatste maanden lijken het vooral de actieve fondsbeleggers te zijn die extra geld naar de beurs brachten, bovenop een kleinere inflow naar de passieve fondsen.
ik kan maar een paar manieren bedenken hoe die instroomB7H4long schreef: ↑25 juni 2021, 18:09 Morningstar publiceert maandelijks de instromen en uitstromen.
Dit zijn de laatste getallen van April.
https://www.morningstar.be/be/news/2125 ... t-toe.aspx
Het lijkt dat vooral de actieve beleggers in april meer geld naar de beurs stuurden, en dus de prijzen stuurden.
Maart, februari en januari waren gelijkaardig met een duidelijk grotere instroom in actieve fondsen.
Misschien is het deze maand anders, maar dat zou mij verrassen.
- Ook de passieve beleggers zullen verkopen; bvb als het gedeelte aandelen in hun portefeuille te groot word.
- De beleggers die verkopen kopen daarna iets anders, aan een hogere prijs?
Laatst gewijzigd door B7H4long op 25 juni 2021, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
En als er daarnaast nog 2 of 3 miljard in de actieve fondsen stroomt, hoe leg je dat uit? Van waar komen al die gekochte aandelen.
Veel indexbeleggers kiezen inderdaad om via market cap te beleggen, ze kiezen er dus voor om de verdeling te volgen die de actieve beleggers aangeven. Wat is daarvan eht probleem?
Andere indexbeleggers kiezen voor equal-weight, of voor andere wegingen volgens bepaalde characteristieken van de aandelen in de index ( "yield", "value", ... )
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
reteiP schreef: ↑25 juni 2021, 18:42Als zowel de passieve als de actieve beleggers de kopers zouden zijn van de grote market caps, wie zijn dan de verkopers?
Dat houdt geen steek.
En je moet niet naar een steady state systeem kijken, beschouw de huidige markt waarin zich één nieuwe participant aanbiedt. Belegger X. En afhankelijk van die zijn keuzes, waar die voornamelijk aandelen van zal kopen.
Als iemand in een market cap gewogen indexfonds belegt zal hij van alle bedrijven procentueel gezien evenveel kopen. Het is dus onzinnig om te denken of suggereren dat de market caps van de grootste bedrijven opgeblazen zullen worden. De aankoop van het indexfonds heeft hetzelfde effect op alle bedijven in de index.
Uiteindelijk zullen de 2 groepen (beleggers in market cap indexfondsen en actieve beleggers) een portefeuille aanhouden die zo goed als exact overeenstemt qua verdeling over de verschillende aandelen. Dit kan simpel logisch aangetoond worden.
Laatst gewijzigd door ignition op 25 juni 2021, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit klopt toch niet? Als je naar IWDA kijkt dan zijn de 10 grootste postities al gooed voor bijna 17% van deze etf.ignition schreef: ↑25 juni 2021, 22:18
Als iemand in een market cap gewogen indexfonds belegt zal hij van alle aandelen procentueel gezien evenveel kopen. Het is dus onzinnig om te denken of suggereren dat de market caps van de grootste bedrijven opgeblazen zullen worden. De aankoop van het indexfonds heeft hetzelfde effect op alle bedijven in de index.
Waarbij Apple al goed is voor 3,90%. De nummer 10 , Johnson & Johnson is nog maar goed voor 0,75% van de etf.
De market cap van apple is ook 5 keer groter dan johnson. 1% van 2 biljoen is groter dan 1% van 400 miljard.Denfi schreef: ↑25 juni 2021, 22:36Dit klopt toch niet? Als je naar IWDA kijkt dan zijn de 10 grootste postities al gooed voor bijna 17% van deze etf.ignition schreef: ↑25 juni 2021, 22:18
Als iemand in een market cap gewogen indexfonds belegt zal hij van alle aandelen procentueel gezien evenveel kopen. Het is dus onzinnig om te denken of suggereren dat de market caps van de grootste bedrijven opgeblazen zullen worden. De aankoop van het indexfonds heeft hetzelfde effect op alle bedijven in de index.
Waarbij Apple al goed is voor 3,90%. De nummer 10 , Johnson & Johnson is nog maar goed voor 0,75% van de etf.
Ik begrijp het al. Je bedoelde niet de procentuele verdeling binnen de etf.
Hm ja was misschien wat verwarrend verwoord. Ik heb mijn post wat aangepast.
are-index-funds-distorting-prices
CONCLUSION
Despite the increased popularity of index-based approaches, the data continue to support the idea that markets are working. Annual trading volume continues to be in line with prior years, indicating that market participant transactions are still driving price discovery. The majority of active mutual fund managers continue to underperform, suggesting that the rise of indexing has not made it easier to outguess market prices. Prices and returns of individual holdings within indices are not moving in lockstep with asset flows into index funds.
Lastly, while naysayers will likely continue to point to indexing as a hidden danger in the market, it is important that investors keep in mind that index funds are still a small percentage of the diverse array of investor types. Investors can take comfort in knowing that markets are still functioning; willing buyers and sellers continue to meet and agree upon prices at which they desire to transact. It is also important to remember that while indexing has been a great financial innovation for many, it is only one solution in a large universe of different investment options.
Van anderen die verkopen natuurlijk Er worden echt geen aandelen bijgemaakt wanneer een ETF of een actief beheerd fonds een miljard netto instroom krijgt, voor dat miljard worden gewoon aandelen op de beurs aangekocht en in fonds deelbewijzen omgezet. Zo moeilijk te begrijpen is dat toch niet?
Dat indexfondsen procentueel van elk bedrijf even veel kopen wordt door mij niet ontkent, net zo min dat index fondsen de koers van de grootste bedrijven zouden opblazen, dat zijn stellingen die jullie mij in de mond trachten te leggen. Wat ik wel zeg en nog maar eens zal herhalen is dat een index belegger de meeste centen in de grootste bedrijven investeert, hij zal meer dollar in Amazon steken dan in Visa. Dat is wat ik al van bij de eerste post schrijf. Dat zijn gewoon feiten, geen idee waarom daar zo veel en langdradig over gezeurd moet worden.ignition schreef: ↑25 juni 2021, 22:18 Als iemand in een market cap gewogen indexfonds belegt zal hij van alle bedrijven procentueel gezien evenveel kopen. Het is dus onzinnig om te denken of suggereren dat de market caps van de grootste bedrijven opgeblazen zullen worden. De aankoop van het indexfonds heeft hetzelfde effect op alle bedijven in de index.
En wie bepaald de prijzen?
De normale beurs werking natuurlijk, vraag en aanbod Vreemd dat iemand die hier lessen komt geven zulke vragen stelt. Zal nog eens mijn eerste post aanhalen waarin ik stel dat er tussen actieve en passieve handel op de beurs geen verschil is qua invloed op de marktprijs. Een miljard instroom door index beleggers zal hetzelfde effect hebben dan een miljard instroom door actieve beleggers. Stop er nu toch mee, al dat gekronkel en gedraai heeft geen enkele zin.
Er is geen mechanisme dat belet dat aandelen "waanzinnig" kunnen stijgen, Wanneer er waanzinnig veel kapitaal naar aandelen stroomt zal de prijs waanzinnig stijgen. Maakt daarbij niks uit of het om actieve en of passieve beleggers gaat, het enige verschil tussen de twee is dat indexbeleggers vooral investeren in de grootste aandelen en actieve beleggers meer zullen kijken naar aandelen die om een of andere reden interessant lijken om in te investeren (winstgevendheid, waarderingen, enz...). Het fabeltje dat indexbeleggers geen invloed hebben op beurskoersen klopt niet, er is wat dat betreft geen enkel verschil met actieve beleggers.