Indexfondsen : hoe werken ze in principe: een beetje theorie
TIP
Re: Indexfondsen : hoe werken ze in principe: een beetje theorie
Nieuw onderzoek toont aan dat index etf en fondsen beleggers een veel grotere impact hebben op koersen dan gedachtvortex schreef: ↑26 juni 2021, 13:56Zo klein zijn die aantallen transacties niet hoor, begin dit jaar tot eind mei is er 400 miljard extra geld in de US genoteerde ETF's gestroomd. Index beleggers zijn echt niet allemaal de buy and hold beleggers zoals ze hier voorgesteld worden, hun koop of verkoop sentiment gaat niet zo veel verschillen van actieve beleggers.
Een stukje uit dat artikel:
Nieuw spraakmakend onderzoek maakt duidelijk dat het zogezegd naïeve idee dat een toegenomen vraag de beurskoersen kan stuwen wel degelijk een impact heeft, en veel meer dan gedacht. Als iemand voor 100 dollar zijn belegging in obligaties verkoopt en dat bedrag toevertrouwt aan een fonds dat het volledig in aandelen belegt, zal die nieuwe stroom van 100 dollar de waarde van de aandelenmarkt met 300 tot 800 dollar stuwen. Een vermenigvuldiging dus, waarbij de aandelenkoersen kunnen stijgen tot boven hun fundamentele waarde.
Dat concluderen twee economen, Xavier Gabaix (Harvard University) en Ralph Koijen (University of Chicago), in hun paper over de ‘Inelastische Markthypothese’. Volgens die hypothese - die ze met vernieuwend empirisch onderzoek staven - is de vraag naar aandelen erg ongevoelig (‘inelastisch’ in economisch jargon) voor de koersen. Met andere woorden: hoge koersen schrikken kopers minder af dan gedacht. Dat komt omdat beleggingsfondsen en genoteerde trackers, die een index schaduwen, het verse geld dat zij toevertrouwd krijgen moéten investeren in de aandelenmarkt. Veel fondsen zijn verplicht om bijvoorbeeld 80 procent in aandelen te investeren. Ze zullen pas met kopen stoppen als dat doel bereikt is, waardoor de koersen stevig kunnen oplopen.
Shit's gonna hit the fan.vortex schreef: ↑25 augustus 2021, 09:02Nieuw onderzoek toont aan dat index etf en fondsen beleggers een veel grotere impact hebben op koersen dan gedachtvortex schreef: ↑26 juni 2021, 13:56
Zo klein zijn die aantallen transacties niet hoor, begin dit jaar tot eind mei is er 400 miljard extra geld in de US genoteerde ETF's gestroomd. Index beleggers zijn echt niet allemaal de buy and hold beleggers zoals ze hier voorgesteld worden, hun koop of verkoop sentiment gaat niet zo veel verschillen van actieve beleggers.
Een stukje uit dat artikel:
Nieuw spraakmakend onderzoek maakt duidelijk dat het zogezegd naïeve idee dat een toegenomen vraag de beurskoersen kan stuwen wel degelijk een impact heeft, en veel meer dan gedacht. Als iemand voor 100 dollar zijn belegging in obligaties verkoopt en dat bedrag toevertrouwt aan een fonds dat het volledig in aandelen belegt, zal die nieuwe stroom van 100 dollar de waarde van de aandelenmarkt met 300 tot 800 dollar stuwen. Een vermenigvuldiging dus, waarbij de aandelenkoersen kunnen stijgen tot boven hun fundamentele waarde.
Dat concluderen twee economen, Xavier Gabaix (Harvard University) en Ralph Koijen (University of Chicago), in hun paper over de ‘Inelastische Markthypothese’. Volgens die hypothese - die ze met vernieuwend empirisch onderzoek staven - is de vraag naar aandelen erg ongevoelig (‘inelastisch’ in economisch jargon) voor de koersen. Met andere woorden: hoge koersen schrikken kopers minder af dan gedacht. Dat komt omdat beleggingsfondsen en genoteerde trackers, die een index schaduwen, het verse geld dat zij toevertrouwd krijgen moéten investeren in de aandelenmarkt. Veel fondsen zijn verplicht om bijvoorbeeld 80 procent in aandelen te investeren. Ze zullen pas met kopen stoppen als dat doel bereikt is, waardoor de koersen stevig kunnen oplopen.
Ik heb op de AEX de indexfonds IUSA (distr.) staan.
Bij Binck ontving ik de kwartaaldividenden op de USD- rekening, maar sinds de overstap naar Saxo Investor krijg ik deze op de EUR- rekening.
Vreemd genoeg kon men op de helpdesk van Saxo niet verklaren waarom ik deze opeens in euro ontvang buiten de zwakke verklaring dat de betreffende fonds op de beurs van Amsterdam dus in EUR genoteerd staat...(deze stond ten tijde van Binck ook in Amsterdam genoteerd).
Is er iemand die deze ommezwaai kan verklaren? Of is er een instelling mogelijk die mij in staat stelt om de keuze te maken in welke munt ik de dividenden wil ontvangen?
Ik weet dat van de dividend direct 30% wordt afgehouden ten gunste van de staatskas en dat ik deze niet via de personenbelasting kan recupereren en dat het op lange termijn aan mijn samengestelde intrest vreet....ik heb een bewuste keuze gemaakt. Dus onnodig om mij op de zin- of onzin van het verlies van die 30% te wijzen.
Bij Binck ontving ik de kwartaaldividenden op de USD- rekening, maar sinds de overstap naar Saxo Investor krijg ik deze op de EUR- rekening.
Vreemd genoeg kon men op de helpdesk van Saxo niet verklaren waarom ik deze opeens in euro ontvang buiten de zwakke verklaring dat de betreffende fonds op de beurs van Amsterdam dus in EUR genoteerd staat...(deze stond ten tijde van Binck ook in Amsterdam genoteerd).
Is er iemand die deze ommezwaai kan verklaren? Of is er een instelling mogelijk die mij in staat stelt om de keuze te maken in welke munt ik de dividenden wil ontvangen?
Ik weet dat van de dividend direct 30% wordt afgehouden ten gunste van de staatskas en dat ik deze niet via de personenbelasting kan recupereren en dat het op lange termijn aan mijn samengestelde intrest vreet....ik heb een bewuste keuze gemaakt. Dus onnodig om mij op de zin- of onzin van het verlies van die 30% te wijzen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bij ETFs wordt vaak de "TER" als belangrijke parameter vermeld.
Zoals de naam "Total Expense Ratio" zegt, is dit de kost om de ETF te managen. De kost is intern.
Heeft iemand een idee of dat werkelijk alle interne kosten bevat of zijn er naast die TER nog andere kosten ?
Zoals de naam "Total Expense Ratio" zegt, is dit de kost om de ETF te managen. De kost is intern.
Heeft iemand een idee of dat werkelijk alle interne kosten bevat of zijn er naast die TER nog andere kosten ?
Eigenlijk is wat velen TER nemen enkel de MER (Management Expense Ratio). Dat is de kost om het fonds uit te baten.
Bovenop de MER komen nog transactiekosten en dividendbelastingen. Eventuele inkomsten van security lending verminderen de kosten.
Als je alles optelt kom je aan de werkelijke TER oftwel OCF (Ongoing Charges Figure).
Voor bv IWDA komt het op 0,40 à 0,45%. Dat is trouwens de range voor vele market cap weighted ETFs.
Bovenop de MER komen nog transactiekosten en dividendbelastingen. Eventuele inkomsten van security lending verminderen de kosten.
Als je alles optelt kom je aan de werkelijke TER oftwel OCF (Ongoing Charges Figure).
Voor bv IWDA komt het op 0,40 à 0,45%. Dat is trouwens de range voor vele market cap weighted ETFs.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Je kent het antwoord reeds :-) en je weet dat dit reeds meerdere malen beschreven is:EarthNvstr1 schreef: ↑31 januari 2024, 19:27 Bij ETFs wordt vaak de "TER" als belangrijke parameter vermeld.
TER is in die zin inderdaad een verwarrende/misleidende term die de financiële industrie gebruikt; niet enkel bij ETFs maar bij alle fondsen.
Op hun website omschrijft ishares dit zelf als:
Daarboven zijn er volgende kosten: die dynamisch zijn:Een maatstaf voor de totale kosten waarmee een belegging in een product gemoeid gaat. Deze kosten omvatten primair de beheerskosten, administratie- en registratiekosten, bewaarloon, wettelijke kosten en andere operationele kosten
1.
Of ook nog:
2.
Aan de andere kant is er:
Voor elk fonds kan je deze informatie, en de impact op je rendement, vinden in de Priips KID documenten.
Voor CSPX zijn deze kosten netto blijkbaar een bijkomende 0,02% /jaar; voor IWDA 0,00% (SIC).
voor een actief fonds zoals https://www.robeco.com/nl-be/producten/ ... =documents is dit 0.41%
We hebben ook al meerdere keren gediscussieerd dat fondsen hun dividenden netto de bronbelastingen ontvangen.
Voor een wereldfonds zoals IWDA is de DWT (Dividend Withholding Fonds) zo'n 12,5% van de ontvangen dividenden.
Niet echt een kost. Dit word ook wel Dividend Leakage genoemd.
De spread tussen bid en ask is voor alle beursgenoteerde transacties een ander verlies voor de beleggers.
Edit:
Als je naar tracking error en tracking difference kijkt dan weet je de impact van al die verschillen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 1 februari 2024, 09:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Nu had ik altijd de indruk (maar ik kan het mishebben) dat de beheerders dit NIET ten gunste van het fonds laten komen, maar (grotendeels) naar hun eigen algemene middelen laten stromen.
En dat vind ik dan eigenlijk raar. Als je orders van een paar duizend Euro doet, dan kun je bij een goedkope broker al in de regio 0.1-0.2% transactiekost komen.B7H4long schreef: ↑31 januari 2024, 20:34
Voor elk fonds kan je deze informatie, en de impact op je rendement, vinden in de Priips KID documenten.
Voor CSPX zijn deze kosten netto blijkbaar een bijkomende 0,02% /jaar; voor IWDA 0,00% (SIC).
voor een actief fonds zoals https://www.robeco.com/nl-be/producten/ ... =documents is dit 0.41%
DIe fondsen doen honderdduizenden of miljoenen per transactie, dus hoe die aan meer dan 0.1 of 0.2% per jaar komen snap ik echt niet. Het is niet alsof ze hun hele portefeuille 2 maal per jaar roteren.
Ik snap het eigenlijk wel. Ik vermoed dat ze allemaal een eigen brokerage-afdelinng hebben, die ruim meer dan marktconforme interne tarieven vraagt, om maar weer een paar tiende% van de belegger te kunnen pakken.
Dat is dan wel weer positief, want als je het zelf doet, zal de dividend leakage een stuk groter zijn.B7H4long schreef: ↑31 januari 2024, 20:34
We hebben ook al meerdere keren gediscussieerd dat fondsen hun dividenden netto de bronbelastingen ontvangen.
Voor een wereldfonds zoals IWDA is de DWT (Dividend Withholding Fonds) zo'n 12,5% van de ontvangen dividenden.
Niet echt een kost. Dit word ook wel Dividend Leakage genoemd.
in geval van ishares heb je dikwijls:
fonds_webpagina_op_shares_nl schreef:Fondsen die deelnemen aan dit securities lending-programma ontvangen 62.5% van de inkomsten hieruit, terwijl BlackRock 37.5% van de inkomsten ontvangt en alle operationele kosten van de uitleentransacties betaalt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bedankt borgie. Zo eenvoudig kan het zijn zie.borgie schreef: ↑31 januari 2024, 19:37 Eigenlijk is wat velen TER nemen enkel de MER (Management Expense Ratio). Dat is de kost om het fonds uit te baten.