Indiscrete vragen van bank
Indiscrete vragen van bank
Ik heb deze week een bericht gekregen van mijn bank met als titel " de herkomst van uw vermogen".
Gedeeltelijke kopie :
2. Herkomst van uw vermogen
a. Vink de categorie(ën) aan die overeenkomen met de herkomst van uw vermogen:
Herkomst van uw vermogen
Spaargeld uit beroepsinkomsten
Opbrengsten uit roerende goederen
Huuropbrengsten
Erfenis(sen)
Schenking
Verkoop van onroerend goed
Verkoop van een bedrijf
Pensioen/lijfrente
Overige: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
b. Gelieve hieronder bijkomende informatie te geven over aangevinkte categorie(ën) uit vraag a.
BELANGRIJK: Indien één of meerdere vakjes zijn aangevinkt, dient u de bijbehorende bewijsstukken te
verstrekken die op de achterzijde worden vermeld (Handleiding voor de te bezorgen bewijsstukken).
Geen respect tegenover de cliënt. Volgens mijn kantoor ontvangt iedere cliënt dit als hun vermogen boven een bepaald bedrag zit. Ik vraag mij af of de fiscus de banken hiertoe verplicht.
Nog iemand dergelijk bericht ontvangen van zijn bank ?
Gedeeltelijke kopie :
2. Herkomst van uw vermogen
a. Vink de categorie(ën) aan die overeenkomen met de herkomst van uw vermogen:
Herkomst van uw vermogen
Spaargeld uit beroepsinkomsten
Opbrengsten uit roerende goederen
Huuropbrengsten
Erfenis(sen)
Schenking
Verkoop van onroerend goed
Verkoop van een bedrijf
Pensioen/lijfrente
Overige: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
b. Gelieve hieronder bijkomende informatie te geven over aangevinkte categorie(ën) uit vraag a.
BELANGRIJK: Indien één of meerdere vakjes zijn aangevinkt, dient u de bijbehorende bewijsstukken te
verstrekken die op de achterzijde worden vermeld (Handleiding voor de te bezorgen bewijsstukken).
Geen respect tegenover de cliënt. Volgens mijn kantoor ontvangt iedere cliënt dit als hun vermogen boven een bepaald bedrag zit. Ik vraag mij af of de fiscus de banken hiertoe verplicht.
Nog iemand dergelijk bericht ontvangen van zijn bank ?
Re: Indiscrete vragen van bank
Ze vragen u niet om bedragen in te vullen.
Enkel aankruisen is voor mij toch nog iets anders dan bedragen gaan ramen.
En je bank weet het beter als u moet je weten, als ze dat zouden willen weten toch.
Ik zou daar niet wakker van liggen, gaat inderdaad bij elke bank zoiets zijn.
En je bank weet het beter als u moet je weten, als ze dat zouden willen weten toch.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Banken zijn verplicht om mogelijke verdachte transacties te melden. Indien je voldoende gegevens verstrekt zal dit voor jou niet het geval worden.
Indien je niet voldoende info versterkt kan het zijn dat je gemeld wordt als mogelijk verdacht. Wil nog niets zeggen, maar persoonlijk zou ik het toch willen vermijden.
Indien je niet voldoende info versterkt kan het zijn dat je gemeld wordt als mogelijk verdacht. Wil nog niets zeggen, maar persoonlijk zou ik het toch willen vermijden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Heb ooit iets gelijkaardigs van KBC gekregen. Heb toen ff met de kantoordirecteur gebeld en klaar was Kees. Ik zou nooit in detail treden op mails, je weet nooit waar die allemaal belanden ( ook al heb je niks te verbergen).
Akkoord maar zij vragen wel de bewijsstukken en als dit slechts b.v. 10% van uw vermogen bedraagt dan zijn zij ook niet verder !voodoo schreef: ↑26 november 2020, 16:15 Ze vragen u niet om bedragen in te vullen.
Voor grote bedragen heb je best wel bewijsstukken ... Een verkoopakte, bewijs van schenking, bankuittreksel van verworven intresten, erfenis, uitbetaling rekening courant, ...
-
- Newbie
je bent niet verplicht om die vragen te beantwoorden
de bank is niet verplicht om je een bankrekening of eender wat te geven
Om te vermijden dat het doorgegeven wordt aan de "" Cel voor Financiële Informatieverwerking, "" zou ik toch voorzichtig zijn...
Je wil niet meemaken dat ze al je rekeningen tijdelijk blokkeren, en na een hoop vervelende vragen en lange wachttijd als het hun zint je rekening deblokkeren..
Je wil niet meemaken dat ze al je rekeningen tijdelijk blokkeren, en na een hoop vervelende vragen en lange wachttijd als het hun zint je rekening deblokkeren..
In het bankkantoor heeft men mij gezegd dat als ze geen antwoord ontvangen , ik geen cliënt zou kunnen blijven. Ook heeft men gezegd dat alle cliënten die in totaal boven een bepaald bedrag zitten allemaal het document zullen ontvangen.jorisvanhoute schreef: ↑26 november 2020, 16:46 je bent niet verplicht om die vragen te beantwoorden
Uit nieuwsgierigheid (om te weten hoe ik moet blijven spreiden over financiële instellingen). Hebben we het over een 'alarmdrempel' van een half miljoen of een miljoen euro? Of daar nog onder?
-
- Newbie
10.000 euro is de 'verwittigingsdrempel' aan de witwascel
Dat is de drempel voor een overschrijving/transactie. Naar ik Kaoh's exposé lees gaat het eerder om een navraag naar de herkomst van het totale vermogen dat hij/zij/het aanhoudt op die specifieke bank. En dat is best wel verregaandere materie dan eens na te vragen waar een storting of overschrijving vandaan komt.
Als je geld van je eigen (spaar)rekening van de ene naar de andere bank overschrijft voor meer dan 10.000 euro wat gebeurt er dan ? Krijg je automatisch zo'n vraag wat de herkomst is ... en wat antwoord je daar dan op ? Of wordt iedere overschrijving boven 10.000 euro zomaar doorgegeven aan die witwascel ?jorisvanhoute schreef: ↑27 november 2020, 14:03 10.000 euro is de 'verwittigingsdrempel' aan de witwascel
Stel dat je een spaarrekening bij de ene bank volledig leeghaalt en overzet naar een andere bank ... zelfde vragen ?
Nee, want een bank kan zien waar het geld vandaan komt (afzender).
Het is een ander verhaal mocht je bijvoorbeeld een overschrijving doen van 25.000 EUR van je bankrekening in Dubai of Hong Kong naar een Belgische rekening.
Het is een ander verhaal mocht je bijvoorbeeld een overschrijving doen van 25.000 EUR van je bankrekening in Dubai of Hong Kong naar een Belgische rekening.
Dat bedrag is wel een heel groot geheimjorisvanhoute schreef: ↑27 november 2020, 14:03 10.000 euro is de 'verwittigingsdrempel' aan de witwascel
is variabel van klant tot klant, van bank tot bank
( 50 overschrijvingjes van 200 euro, kunnen veeeeeeeeeeeeeeeeel verdachter zijn dan ééntje van 10 000 euro
Als klanten steeds 9 999,99 euro overschrijven dan maken ze zich ook wel heel verdacht