Individuele obligaties versus obligatiefondsen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Individuele obligaties versus obligatiefondsen
Hangt volledig af van je situatie, je risicobereidheid en je doelstelling. Dezelfde elementen als altijd gelden nog steeds.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Individuele obligaties: duidelijkheid van te verwachten rendement, momenteel fiscaal gunstig in België
Obligatie(index)fondsen met einddatum: fiscaal allicht iets minder gunstig, maar wel veer meer spreiding, en mogelijks lagere kosten dan individuele obligaties, zeker voor kleinere bedragen. Iets minder transparant qua rendement.
Obligatie(index)fondsen zonder einddatum: opnieuw veel spreiding aan betrekkelijk lage kosten. Rendement is onvoorspelbaar, en kan sterk negatief worden. Enkel aan te raden voor de (zeer) lange termijn, net als aandelenfondsen. Handig voor (theoretisch) negatieve correlatie tussen aandelenkoersen en obligatiekoersen. Mogelijks investeer je door het aanhouden van een dergelijk fonds wel in obligaties die je anders nooit zou gekocht hebben, zoals overheidsobligaties met YTM's van 0% in 2021.
Obligatie(index)fondsen met einddatum: fiscaal allicht iets minder gunstig, maar wel veer meer spreiding, en mogelijks lagere kosten dan individuele obligaties, zeker voor kleinere bedragen. Iets minder transparant qua rendement.