Individuele obligaties versus obligatiefondsen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Individuele obligaties versus obligatiefondsen
Mij hoef je niet te overtuigen, het enige waar ik die fondsen voor zou overwegen is bij dalende rentes, dat is dus niet voor de lange termijn en niet voor de opbrengst van onderliggende coupons. Neem nu het hier vroeger fel bejubelde IEAG, heeft de afgelopen jaren obligaties moeten kopen die zo goed als niks opbrengen, de gemiddelde coupon is nu 1,65% en daar moeten nog de TER en RV kosten vanaf. Bij vlak blijvende rente gaat het nog jaren duren eer de gemiddelde coupon weer in de buurt van de marktrente komt.huisjetuintjefiets schreef: ↑6 augustus 2023, 12:52Dat is het hele punt. Als je dergelijke ETF kiest, doe je dat voor de lange termijn, behalve als je wilt speculeren. En over de lange termijn evolueren de rentevoeten constant.
Ik had het over cumulerende fondsen, die amper stijgen over de lange termijn gezien.
Bekijken we BND, een van de weinige uitkerende ETF die al 10 jaar bestaan, dan is de NAV gedaald. En de opbrengst is zeer pover, gezien over 10 jaar: bruto 1,4% totale opbrengst (dividend + koerswijziging). En dan moet je dus nog RV aftrekken, taks en aankoopkosten.
Zoals ik al meermaals zei: iemand koopt dergelijke ETF in de verwachting steeds de marktrentevoet te krijgen, en dus veilig te zijn, maar in de praktijk klopt dat niet.
BND van Vanguard, een van de aanraders van Morningstar:
https://finance.yahoo.com/quote/BND/performance?p=BND
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uiteindelijk komt het op herzelfde neer hoor, het zijn nl. dezelfde assets.
Het verschil is dat men meestal actief beslist om wel/niet individuele obligaties te (her)kopen, terwijl men met een fonds meestal passief blijft.
Ik ben geschrokken van de negatieve uitlatingen over obligatiefondsen hier maar heb ze nu en geef ze een kans. Ik kan niet geloven dat ze niets opbrengen. De voorbije jaren was dat zo, maar dat kwam door de rentestijgingen. Die zijn nu bijna gedaan dus ik zie de koersen de komende jaren wel stijgen.
Ik denk dat dit naast de kwestie is. Obligaties hebben een vast rendement tot vervaldag, met obligatiefondsen kun je (tot dezelfde datum) zowel een hoger als lager rendement bekomen, maar dat is onzeker.
Obligaties hebben een variable rendement tijdens de looptijd.
Obligaties hebben een vast rendement OP vervaldag.
Obligaties hebben een vast rendement OP vervaldag.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Met obligaties kun je beter plannen: wat krijg ik en wanneer? Obligatiefondsen moet je lang bijhouden zonder een concrete einddatum.
Als de marktrente voor vergelijkbare obligaties (looptijd ong. 7jaar) met 1% zakt, dan zal dat een positief effect van ong. 6,5% op dat IEAG fonds hebben. Nu zie ik de korte termijn rente over een jaar of zo wel weer wat zakken, maar niet noodzakelijk de middellange termijn waarin het fonds belegd, die met zo'n 3% eigenlijk een zeer normale rente is. Voorlopig geen interesse om te speculeren op een rente daling middellange termijn, mocht de economie in recessie gaan en centraal banken weer met QE en agressieve rente verlagingen voor de dag komen, dan zou het kunnen...Yaris schreef: ↑6 augustus 2023, 17:01 Ik ben geschrokken van de negatieve uitlatingen over obligatiefondsen hier maar heb ze nu en geef ze een kans. Ik kan niet geloven dat ze niets opbrengen. De voorbije jaren was dat zo, maar dat kwam door de rentestijgingen. Die zijn nu bijna gedaan dus ik zie de koersen de komende jaren wel stijgen.
De fondsen die je in bezit hebt zou ik NU niet verkopen. Volgens mij en mijn bankier gaat de LT terug dalen en dan worden de “ goede “ fondsen meer waard ….Yaris schreef: ↑6 augustus 2023, 17:01 Ik ben geschrokken van de negatieve uitlatingen over obligatiefondsen hier maar heb ze nu en geef ze een kans. Ik kan niet geloven dat ze niets opbrengen. De voorbije jaren was dat zo, maar dat kwam door de rentestijgingen. Die zijn nu bijna gedaan dus ik zie de koersen de komende jaren wel stijgen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik vind dat niet naast de kwestie, maar juist heel relevant.pmu schreef: ↑6 augustus 2023, 17:11Ik denk dat dit naast de kwestie is. Obligaties hebben een vast rendement tot vervaldag, met obligatiefondsen kun je (tot dezelfde datum) zowel een hoger als lager rendement bekomen, maar dat is onzeker.Yaris schreef: ↑6 augustus 2023, 17:01 Ik ben geschrokken van de negatieve uitlatingen over obligatiefondsen hier maar heb ze nu en geef ze een kans. Ik kan niet geloven dat ze niets opbrengen. De voorbije jaren was dat zo, maar dat kwam door de rentestijgingen. Die zijn nu bijna gedaan dus ik zie de koersen de komende jaren wel stijgen.
Met een individuele obligatie kan je ook zowel een hoger als lager rendement bekomen.
En zelfs als je bijhoudt tot vervaldag kan je ook nog rendement misgelopen hebben.
Dat bedoelde ik inderdaad. Bij individuele obligaties ken je het rendement op één welbepaalde dag, bij obligatiefondsen ken je nooit vooraf het rendement. Met een (erg) lange horizon is zo'n vooraf gekend rendement allicht minder belangrijk.
Om enig rendement te halen en om niet bij bv Morningstar als een van de mindere fondsen aanschouwd te worden wordt ,om enig rendement te behalen , er wat ( of zeer veel ) verdoken risico’s genomen door obligaties op te nemen met lage of geen credit rating .Bij een recessie die doelbewust door de Fed of ECB wordt uitgelokt met agressieve renteverhogingen, om de inflatie te counteren , bestaat de kans dat de uitgevers van deze risicodragende uitgevers zwaar in de problemen komen….
Bij een echte recessie worden deze obligaties:
- downrating credit rating
- waarde daalt sterk door de
risico’s op wanbetalingen en/of faling , zelf bij ingrijpen centrale banken door de rentes naar bv nul te brengen .
- in het verleden is gebleken dat bijna alle fondsbeheerders te laat deze op dat moment de al verminderde obligaties verkocht hebben
- degene die wel willen reageren worden geconfronteerd met een “ flessenhals “ . Het slimme geld wil deze niet kopen , of eisen dumping prijzen.Hoe langer deze tot vervaldag lopen hoe meer risico premie gevraagd wordt of worden deze onverkoopbaar….
Bij een echte recessie worden deze obligaties:
- downrating credit rating
- waarde daalt sterk door de
risico’s op wanbetalingen en/of faling , zelf bij ingrijpen centrale banken door de rentes naar bv nul te brengen .
- in het verleden is gebleken dat bijna alle fondsbeheerders te laat deze op dat moment de al verminderde obligaties verkocht hebben
- degene die wel willen reageren worden geconfronteerd met een “ flessenhals “ . Het slimme geld wil deze niet kopen , of eisen dumping prijzen.Hoe langer deze tot vervaldag lopen hoe meer risico premie gevraagd wordt of worden deze onverkoopbaar….
Bij de op dit forum vermelde hoop op meerwaarden bij rentedalingen worden deze bovenvermelde obligaties NIET meer waard !
Ik kan van ervaring meespreken wat dit is al meer dan 1 keer gebeurt , en zal in de toekomst zeker geen uitzondering zijn vermits de algemene schuldenlasten geëxplodeerd zijn vanwege de ( kunstmatig) nulrentes ….
Dan spreken we nog niet over de absurde negatieve rente(s)…
Ik kan van ervaring meespreken wat dit is al meer dan 1 keer gebeurt , en zal in de toekomst zeker geen uitzondering zijn vermits de algemene schuldenlasten geëxplodeerd zijn vanwege de ( kunstmatig) nulrentes ….
Dan spreken we nog niet over de absurde negatieve rente(s)…
Waar haal je de bewering dat fondsen obligaties opnemen met een lage of geen credit rating? In de fondsdocumentatie van mijn fondsen, die in investment grade obligaties beleggen, staat precies hoeveel procent ze in welke kwaliteit beleggen. Dat gaat van AAA naar BAA3, met 75% in het A-segment. Tenzij ze liegen is dat dus goede kwaliteit.