Individuele obligaties versus obligatiefondsen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Individuele obligaties versus obligatiefondsen
Er zijn drie niveaus waar er belastingen kunnen zijn. 1) door het land van het onderliggende effect, 2) door het land van het fonds en 3) door het land van de uiteindelijke belegger.
Voor obligaties zijn de belastingen die je vermeld allen op het niveau van de belegger.
De meeste landen heffen geen taks op de intrest van obligaties, de meeste landen heffen geen taks op fondsen die in hun land gedomineerd zijn.
Voor obligaties zijn de belastingen die je vermeld allen op het niveau van de belegger.
De meeste landen heffen geen taks op de intrest van obligaties, de meeste landen heffen geen taks op fondsen die in hun land gedomineerd zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dank voor je antwoord B7H4long. Maar:
Stel dat er een obligatiefonds bestaat, in België uitgegeven, met alleen Belgische obligaties erin. Gaat er dan uiteindelijk 51% (30%*30%) belasting naar de staat, of maar 30%?
België dus wel.
België wel/niet?
Stel dat er een obligatiefonds bestaat, in België uitgegeven, met alleen Belgische obligaties erin. Gaat er dan uiteindelijk 51% (30%*30%) belasting naar de staat, of maar 30%?
Belgie belast de (Belgische) belegger voor de interest die hij ontvangt.
Interest betaald aan buitenlandse investerings maatschappijen wordt niet belast.
ref bvb: https://www.ey.com/en_be/financial-serv ... id-to-aifs (lees tussen de lijnen)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Het aanbod iShares iBonds - IB26 en IB28 - is uitgebreid met IB25 en IB27.
Er zijn nog meer fixed term obligatietrackers uitgegeven door iShares.
In EURO zijn er 6 te verkrijgen:
En ook in USD zijn er 7 te verkrijgen waarvan 1 in USD Treasuries:
De laatste introducties dateren van 6 september, waarschijnlijk zal BlackRock nog varianten op de markt brengen want voor Amerikaanse investeerders hebben ze 32 fixed term trackers beschikbaar met einddatum van Dec 2023 tem Dec 2033. Zowel voor bedrijfsobligaties als voor treasuries en ook enkele high yield obligatietrackers. Voor elk wat wils.
Laatst gewijzigd door Philippe1 op 7 september 2023, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor ons, in België, is het wel wat nadelig dat deze nieuwe ETF's accumulerend zijn, zeker? Anders had ik zeker interesse in de 2025-variant.
IB25 is niet geregistreerd in België volgens de website van iShares, zou dus TOB 0.12% moeten zijn. Geen enkele van de accumulerende EURO trackers is trouwens geregistreerd in België.
Best even checken bij jouw broker.
Is dat nadelig? Je betaalt 30% RV op de meerwaarde, maar als je voor een uitkerende etf kiest betaal je ook 30% RV op de dividenden.
Ah, is de TOB het nadeel? Dus niet de taks op de meerwaarde? Of toch alletwee?
Zou er van IB25 en IB27 niet nog een distributievariant komen? Van de andere twee bestaan ook beide varianten.
Dat bedoelde ik inderdaad, maar de dividenden ligger toch lager dan de meerwaarden? (Net zoals bij individuele obligaties het rendement ook deels afkomstig is uit de coupon, en deels uit de meerwaarde)
Op de website van BlackRock (iShares), is ook te zien dat de gemiddelde coupon een stuk lager is dan de YTM.
Die afbeeldingen zijn schermafdrukken van Excelbestanden. Nou nou Philippe1, je maakt er werk van. Zijn obligaties en obligatiefondsen je grote passie?
Wat koop je nou het best als je in obligaties wil beleggen?
- Individuele obligaties?
- Obligatiefondsen zonder einddatum?
- Obligatiefondsen met einddatum?
- Als je voor fondsen kiest, de kapitaliserende of uitkerende variant?