Inflatiegelinkte obligaties aankopen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Inflatiegelinkte obligaties aankopen
Goedemiddag,
Ik speel met het idee om een paar inflatiegelinkte obligaties aan te kopen maar heb geen enkel vermoeden hoe ik dit moet doen.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Bestaat er een website waar je nieuwe uitgiftes kan opvragen ?
Alle tips zijn welkom.
Dank u
Ik speel met het idee om een paar inflatiegelinkte obligaties aan te kopen maar heb geen enkel vermoeden hoe ik dit moet doen.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Bestaat er een website waar je nieuwe uitgiftes kan opvragen ?
Alle tips zijn welkom.
Dank u
-
woutie-dax
- Newbie

- Contacteer:
Re: Inflatiegelinkte obligaties aankopen
Janmol,
Je kan dit doe door
- rechtstreeks dergelijke obligaties te kopen
- Via ETF's te werken
- Via fondsen.
Via findsen heb ik niet direct een idee welke goed zijn. Fondsen is niet direct mijn specialiteit.
Voorbeelden van ETF's zijn te vinden op bv morningstar
http://tools.morningstar.be/be/etfquick ... geId=nl-BE
Voor zover ik ken zijn inflatie gerichte obligaties momenteel altijd overheidsobligaties (vooral Franse en italiaanse). Ik ken geen bedrijven die dit ook aanbieden. (maar als er zijn, wil ik best bijleren.)
Bij verdere vragen, laat gerust iets weten, dan kunnen we verder discuseren
gr, W
Je kan dit doe door
- rechtstreeks dergelijke obligaties te kopen
- Via ETF's te werken
- Via fondsen.
Via findsen heb ik niet direct een idee welke goed zijn. Fondsen is niet direct mijn specialiteit.
Voorbeelden van ETF's zijn te vinden op bv morningstar
http://tools.morningstar.be/be/etfquick ... geId=nl-BE
Voor zover ik ken zijn inflatie gerichte obligaties momenteel altijd overheidsobligaties (vooral Franse en italiaanse). Ik ken geen bedrijven die dit ook aanbieden. (maar als er zijn, wil ik best bijleren.)
Bij verdere vragen, laat gerust iets weten, dan kunnen we verder discuseren
gr, W
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb al obligaties van oa. Rabobank, Goldman Sachs,... gezien die een rente uitkeren van x%+inflatie eurozone. Te koop via keytrade...
Twee ETF voorbeelden:
iShares Barclays Capital Euro Inflation Linked Bond (IBCI)
http://nl.ishares.com/nl/rc/producten/IBCI" onclick="window.open(this.href);return false;
(in EUR, dividendrendement 2,10%)
iShares Barclays Capital Global Inflation-Linked Bond (IGIL)
http://nl.ishares.com/nl/rc/producten/IGIL" onclick="window.open(this.href);return false;
(in USD, huidige dividendrendement 1,98%)
Het interessante is dat je bij een ETF eens exact kan kijken wat er in zit. Bij IBCI zitten er voornamelijk Franse en Italiaanse overheidsobligaties in. Bij IGIL zijn dat veel staatsobligaties van USA, UK, Frankrijk en Italie.
Met uitzondering van Frankrijk zijn dit allemaal overheden met torenhoge overheidsschulden waar er grote twijfels over bestaan of ze in de toekomst hun schulden nog wel zullen kunnen aflossen. De contradictie van infatiegelinkte obligaties (ILB's) is dat je die in principe koopt als defensieve & veilige belegging en indekking tegen hoge inflatie, maar dat je die nu net moet kopen van overheden waar op lange termijn toch vraagtekens bij geplaatst worden door veel analisten.
Banken brengen inderdaad ook obligaties uit die rente/inflatie gerelateerd zijn. Maar zijn banken nu het toonbeeld van financiele zekerheid ?
Ik ben er niet uit, maar heb dus zelf nog nooit ILB's gekocht omdat ik toch weinig vertrouwen heb in de overheden die ze uitgeven.
Heeft iemand daar een andere mening over ?
iShares Barclays Capital Euro Inflation Linked Bond (IBCI)
http://nl.ishares.com/nl/rc/producten/IBCI" onclick="window.open(this.href);return false;
(in EUR, dividendrendement 2,10%)
iShares Barclays Capital Global Inflation-Linked Bond (IGIL)
http://nl.ishares.com/nl/rc/producten/IGIL" onclick="window.open(this.href);return false;
(in USD, huidige dividendrendement 1,98%)
Het interessante is dat je bij een ETF eens exact kan kijken wat er in zit. Bij IBCI zitten er voornamelijk Franse en Italiaanse overheidsobligaties in. Bij IGIL zijn dat veel staatsobligaties van USA, UK, Frankrijk en Italie.
Met uitzondering van Frankrijk zijn dit allemaal overheden met torenhoge overheidsschulden waar er grote twijfels over bestaan of ze in de toekomst hun schulden nog wel zullen kunnen aflossen. De contradictie van infatiegelinkte obligaties (ILB's) is dat je die in principe koopt als defensieve & veilige belegging en indekking tegen hoge inflatie, maar dat je die nu net moet kopen van overheden waar op lange termijn toch vraagtekens bij geplaatst worden door veel analisten.
Banken brengen inderdaad ook obligaties uit die rente/inflatie gerelateerd zijn. Maar zijn banken nu het toonbeeld van financiele zekerheid ?
Ik ben er niet uit, maar heb dus zelf nog nooit ILB's gekocht omdat ik toch weinig vertrouwen heb in de overheden die ze uitgeven.
Re: (Inflatiegelinkte) obligaties aankopen
Het probleem is volgens mij dat afgelopen jaren hebben aangetoond dat banken en overheden samen in hetzelfde systeem vast zitten. Zo'n beetje van, ge hebt er echt een zootje van gemaakt, maar kom, zonder jullie kunnen we ook niet verder, hier we regelen dat wel met wat belastinggeld (of we doen alsof). Van zekerheid zou ik toch niet spreken, maar ja, alles is relatief.robokat schreef: Het interessante is dat je bij een ETF eens exact kan kijken wat er in zit. Bij IBCI zitten er voornamelijk Franse en Italiaanse overheidsobligaties in. Bij IGIL zijn dat veel staatsobligaties van USA, UK, Frankrijk en Italie.
Sluit een (klein) beetje hierbij aan: ik was even wereldwijde (overheids)obligaties met € hedge aan het bekijken, om te zien of er toch niets interessant kon zijn, ttz zo weinig mogelijk Amerikaans of Europees papier, beetje spreiding wereldwijd, qua munt en posities, korte duration en stabiele prestatie.
Ik kwam uit op de Templeton Global Bond A Acc € H1 .
Leek me op eerste zicht wel interessant, behalve Egypte en Israël allemaal landen met beperkte overheidsschuld.
Toen kwam ik natuurlijk dit recente artikel over Zuid-Korea tegen, 't is daar ook al van dat. Geen Griekse toestanden, maar toch.
Robokat, wat denk jij over dit fonds?
Ik voeg ter info de fiche als bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Momenteel volg ik van RBS volgende Inflatiegerichte obligaties (eventuele aankoop via BinckBank...)
Naam ISIN-code Looptijd Min. Coupon Afloopdatum
RBS 3% Inflatie Obligatie NL0009336775 5 jaar 3% 27 februari 2015
opvolging+brochure.pdf via onderstaande link
http://markets.rbs.nl/NL/Showpage.aspx? ... 0009336775
min coupures 200EUR prijs schommelt momenteel tussen 96,68 en 97,18
verder volg ik tevens volgende Inflatie gerichte ETF's en Fonds voor eventuele aankoop:
XTR ETF iShares eb.rexx Jumbo Pfandbriefe
AEX ETF iShares $ TIPS
Pictet-EUR Inflation Linked Bonds-R (kernselectie fonds BinckBank)
mvg kamau
Naam ISIN-code Looptijd Min. Coupon Afloopdatum
RBS 3% Inflatie Obligatie NL0009336775 5 jaar 3% 27 februari 2015
opvolging+brochure.pdf via onderstaande link
http://markets.rbs.nl/NL/Showpage.aspx? ... 0009336775
min coupures 200EUR prijs schommelt momenteel tussen 96,68 en 97,18
verder volg ik tevens volgende Inflatie gerichte ETF's en Fonds voor eventuele aankoop:
AEX ETF iShares $ TIPS
Pictet-EUR Inflation Linked Bonds-R (kernselectie fonds BinckBank)
Een bankier heeft met die recent onder mijn neus geschoven, ik kreeg toen acute hoogtevrees (van de koers). Mooie prestaties de afgelopen jaren, dat wel.saemon schreef: Sluit een (klein) beetje hierbij aan: ik was even wereldwijde (overheids)obligaties met € hedge aan het bekijken, om te zien of er toch niets interessant kon zijn, ttz zo weinig mogelijk Amerikaans of Europees papier, beetje spreiding wereldwijd, qua munt en posities, korte duration en stabiele prestatie.
Ik kwam uit op de Templeton Global Bond A Acc € H1 .
Maar qua landen en muntspreiding heb ik daar toch serieuze vragen bij. Meer dan 15% in Zuid Koreaanse Won en meer dan 10% in Maleisische Ringgit ?! Wat als daar iets mee voorvalt ?
Ik heb toch graag wat meer spreiding in een wereldwijd obligatiefonds. En de koers staat toch wel heel erg hoog. Misschien pik ik dit fonds wel eens op na een eventuele correctie.
Ja inderdaad, wie blijft zoeken naar pareltjes die zal ooit wel vinden neem ik aanrobokat schreef:Een bankier heeft met die recent onder mijn neus geschoven, ik kreeg toen acute hoogtevrees (van de koers). Mooie prestaties de afgelopen jaren, dat wel.
Maar qua landen en muntspreiding heb ik daar toch serieuze vragen bij. Meer dan 15% in Zuid Koreaanse Won en meer dan 10% in Maleisische Ringgit ?! Wat als daar iets mee voorvalt ?
Ik heb toch graag wat meer spreiding in een wereldwijd obligatiefonds. En de koers staat toch wel heel erg hoog. Misschien pik ik dit fonds wel eens op na een eventuele correctie.
Ik ga het toch opvolgen. Andere interessante overheidsobligaties, zie ik niet meteen.
Robeco Lux-o-rente valt tegen vind ik. Infaltiegelinkte obligatiefondsen gaan ook nogal op en neer de laatste tijd heb ik de indruk.
Met de inflatie op het laatse peil sinds jaren hoor ik hier geen hoera kreten van diegenen die zich enkele jaren terug door hun bankier 'inflation-linked bonds' hebben laten aanpraten.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131030_00816696" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131030_00816696" onclick="window.open(this.href);return false;
Met deze lage inflatie en die zal kunstmatig opgeklopt worden door de rentedaling van de ecb, vraag ik me af of het geen goed moment is om dergelijke producten aan te schaffen. Iemand enige tip?
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
Heb vraagje over volgende trackers:
AEX ETF iShares $ TIPS
Kan je deze kopen bij binckbank?
AEX ETF iShares $ TIPS
Kan je deze kopen bij binckbank?
bij binckbank.be nietKan je deze kopen bij binckbank?
iShares eb.rexx Jumbo Pfandbriefe is wel te krijgen bij Binck alsook
iShares TIPS Bond ETF en iShares $ TIPS UCITS ETF
iShares TIPS Bond ETF en iShares $ TIPS UCITS ETF
sorry, was bij mij geleden van 2011 - heb ze toen NIET gekocht, enkel opgevolgd op de beurzen ....
XTR was genoteerd op XETRA beurs Germany en de $ was in usd genoteerd op AEX beurs Amsterdam.
Praten we wel over dezelde inflation linked bonds ? Kan ze nog steeds niet vinden bij binck.be
Over welke ISINs heb jij het eddyl ? Dank bij voorbaat.
XTR was genoteerd op XETRA beurs Germany en de $ was in usd genoteerd op AEX beurs Amsterdam.
Praten we wel over dezelde inflation linked bonds ? Kan ze nog steeds niet vinden bij binck.be
Over welke ISINs heb jij het eddyl ? Dank bij voorbaat.
iShares eb.rexx Jumbo Pfandbriefe=DE0002635265
iShares TIPS Bond ETF=US4642871762
iShares $ TIPS UCITS ETF=IE00B1FZSC47
iShares TIPS Bond ETF=US4642871762
iShares $ TIPS UCITS ETF=IE00B1FZSC47