Inflatiegerelateerde obligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Inflatiegerelateerde obligaties
Ja, maar na aankoop heeft dat toch geen invloed meer?
-
- Verbannen Gebruiker
Als de echte inflatieindex in 2031 blijkt hoger te zijn dan de verwachte inflatieindex op het moment van aankoop , dan krijg je meer in 2031 dan je verwachtte bij aankoop. Je rendement zal dan hoger zijn. Dat is net de essentie van inflatie-bonds, maar dat heb je ook gezegd. We zijn het dus eens.
Indien de inflatieinfex minder is dan je verwachtte bij aankoop, dan krijg je minder dan verwacht.
Maar je krijgt minstens 100% zelfs als de inflatie zwaar negatief zou zijn. Vandaar dat er een optie in zit en je dus optie-pricing technieken moet gebruiken voor een correcte waardeberekening.
Maar ik denk dat we hetzelfde bedoelen.
Daar was ik mij niet meteen van bewust, maar klopt inderdaad. Hoe realistisch is het echter dat we de komende jaren een dusdanig sterke inflatie hebben dat de prijsindex zakt tot onder het startniveau?huisjetuintjefiets schreef: ↑24 oktober 2022, 16:11 Maar je krijgt minstens 100% zelfs als de inflatie zwaar negatief zou zijn. Vandaar dat er een optie in zit en je dus optie-pricing technieken moet gebruiken voor een correcte waardeberekening.
Wat denk je algemener trouwens over de stelling in De Tijd dan inflatiegerelateerde obligaties op dit moment (zeer) interessant zijn?
-
- Verbannen Gebruiker
De kans is inderdaad zeer klein
Ik heb het artikel niet gelezen, maar ik denk dat het voor ons moeilijk in te schatten is. Eigenlijk kun je alleen maar verdienen met dergelijke obligatie als de inflatie uiteindelijk blijkt hoger te zijn dan "de markt" verwacht.Wat denk je algemener trouwens over de stelling in De Tijd dan inflatiegerelateerde obligaties op dit moment (zeer) interessant zijn?
Het kan echter interessant zijn als je je wilt indekken tegen hoge inflatie, als je op een of andere manier veel geld zou verliezen als de inflatie langer hoog blijft. Dan is het een soort verzekeringspremie die je betaalt.
In die zin kan het interessant zijn voor professionelen die een heel grote portefeuille hebben waarin complexe obligaties met een specifiek doel worden opgenomen.
Ik persoonlijk overweeg geen obligaties waarvan de terugbetaling afhangt van specifieke elementen, of bijvoorbeeld in aandelen terugbetaald kunnen worden, of in een andere munt. Ik koop wel obligaties waar de emittent een call optie heeft. Velen hebben dat, en aangezien ik lage coupons zoek, is de kans klein. En als ze de call optie gebruiken, dan zal ik dat niet erg vinden.