Handgift
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Handgift
Die term komt van het feit dat iemand die ongeneeslijk ziek is of op sterven ligt, vlug alles aan erfgenamen schenkt om erfbelasting te vermijden.
Daarom is er de mogelijkheid een schenking te registreren à 3% (7%) schenkingsbelasting.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dit moet toch via een notaris ... die er ook nog een beetje "kosten" bij lapt.miljonairtje schreef: ↑1 oktober 2024, 10:24 Voor die 3% aan kosten zou ik altijd aanraden te registreren. Kan uiteindelijk vrij eenvoudig online tegenwoordig.
Neen, geldschenkingen kunnen online aangegeven worden zonder extra kosten. Vastgoed moet wel via een notaris.Abatoetnie schreef: ↑2 oktober 2024, 00:45Dit moet toch via een notaris ... die er ook nog een beetje "kosten" bij lapt.miljonairtje schreef: ↑1 oktober 2024, 10:24 Voor die 3% aan kosten zou ik altijd aanraden te registreren. Kan uiteindelijk vrij eenvoudig online tegenwoordig.
Kunt u duiden waarom precies? Naar mijn mening is een bankgift vele malen eenvoudiger: men doet een overschrijving zonder mededeling, en men stelt een document op die de schenking vermeldt. Houden we bovendien nog rekening met de levensverwachting der schenker dan zijn er toch vele casussen waarin een schenking zonder registratie te prefereren valt?miljonairtje schreef: ↑1 oktober 2024, 10:24 Voor die 3% aan kosten zou ik altijd aanraden te registreren. Kan uiteindelijk vrij eenvoudig online tegenwoordig.
Ik heb gezegd.
De nieuwe regeling gaat pas in op 1 januari 2026, Dat betekent dat tot en met 31 december 2025 elke schenking via bankgift nog volgens de oude regels verloopt, dus met een verdachte periode van drie in plaats van vijf jaar.
-
- Full Member
- Contacteer:
Vind ik ook. Als de schenker nog gezond is (of dat van zichzelf vindt) kan je toch beter een bankgift doen en dan de 3 (5) jaar afwachten, mocht er toch iets mis gaan met de gezondheid dan kan je nog altijd de gift registreren. Bij ongeval of plotse dood heeft Miljonairtje uiteraard gelijk dat je beter direct geregistreerd had maar dat zijn de risico's van het vak ... dat is met bv. verzekeringen net hetzelfde.Rhijnvis schreef: ↑2 oktober 2024, 10:59Kunt u duiden waarom precies? Naar mijn mening is een bankgift vele malen eenvoudiger: men doet een overschrijving zonder mededeling, en men stelt een document op die de schenking vermeldt. Houden we bovendien nog rekening met de levensverwachting der schenker dan zijn er toch vele casussen waarin een schenking zonder registratie te prefereren valt?miljonairtje schreef: ↑1 oktober 2024, 10:24 Voor die 3% aan kosten zou ik altijd aanraden te registreren. Kan uiteindelijk vrij eenvoudig online tegenwoordig.
moraal van het verhaal: denk reeds vroeg over je erfenis, niet als je al kreupel loopt. Help je kinderen wanneer ze nog jong zijn. Niet als ze al op pensioen zijn.
Mijn ouders, van de oude stempel, hebben zo nog vlug holder de bolder naar de notaris mogen gaan....en 3% kwijt + kosten.
Wees gerust dat de meeste politici niet teveel betalen
Mijn ouders, van de oude stempel, hebben zo nog vlug holder de bolder naar de notaris mogen gaan....en 3% kwijt + kosten.
Wees gerust dat de meeste politici niet teveel betalen
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven