ING gooit mij zonder reden buiten
ING gooit mij zonder reden buiten
Ik ben zowel zakelijk als privé 30 jaar klant bij ING. Hoewel ze nooit uitbonken in klantvriendelijkheid of efficiëntie, bleef ik er klant omdat de home bank handig was en ik er mijn hele historiek in kon raadplegen. Ik heb nooit een betaling gemist, was altijd solvabel, ben nooit negatief gegaan op mijn rekeningen. Ik doe alles zelf online en heb bijzonder weinig contact met mijn bank. Toen mijn kantoor in Ternat sloot, is hier nooit een communicatie over geweest. Vorig jaar las ik in de gewijzigde voorwaarden (vanaf 1/1/24) dat er mogelijk 500 euro zou aangerekend worden voor een zakelijke rekening. Ik wilde hier meer uitleg over en heb dit op alle mogelijke manieren geprobeerd. Nergens kon men mij een echt antwoord geven. Het bleef telkens vaag: normaal gezien is dat niet voor u (normaal gezien? Wat als het plots wel aangerekend wordt) Tijdens die zoektocht naar een antwoord ben ik te weten gekomen dat mijn kantoor nu Asse is. Een kantoor dat nooit bereikbaar is…
Tijdens mijn verlof in januari krijg ik een aangetekend schrijven waarin ING zonder opgave van reden eenzijdig de bankrelatie met mijn bedrijf beëindigt. In de brief staat een telefoonnummer waar je kan naar bellen om meer uitleg te krijgen. Als je daarnaar belt, krijg je een bandje dat verwijst naar een artikel in de algemene voorwaarden dat hen het recht geeft om zonder opgave van reden de relatie stop te zetten.
Zijn er nog mensen in deze situatie en heeft iemand een idee van wat de reden zou kunnen zijn? Ik wil weten of ik bijvoorbeeld onterecht op één of andere zwarte lijst ben terecht gekomen. Ik kan me nl. niet inbeelden dat er een persoon of computer is die at random beslist dat hij bedrijf x plots niet meer als klant wil. Er moet toch iets achter zitten dat zoiets triggert?
Het spreekt voor zich dat ik niet langer klant wil blijven bij een onbetrouwbare bank. Ook privé gaat er alles weg. Dat neemt niet weg dat ik alsnog de reden zou willen kennen.
Tijdens mijn verlof in januari krijg ik een aangetekend schrijven waarin ING zonder opgave van reden eenzijdig de bankrelatie met mijn bedrijf beëindigt. In de brief staat een telefoonnummer waar je kan naar bellen om meer uitleg te krijgen. Als je daarnaar belt, krijg je een bandje dat verwijst naar een artikel in de algemene voorwaarden dat hen het recht geeft om zonder opgave van reden de relatie stop te zetten.
Zijn er nog mensen in deze situatie en heeft iemand een idee van wat de reden zou kunnen zijn? Ik wil weten of ik bijvoorbeeld onterecht op één of andere zwarte lijst ben terecht gekomen. Ik kan me nl. niet inbeelden dat er een persoon of computer is die at random beslist dat hij bedrijf x plots niet meer als klant wil. Er moet toch iets achter zitten dat zoiets triggert?
Het spreekt voor zich dat ik niet langer klant wil blijven bij een onbetrouwbare bank. Ook privé gaat er alles weg. Dat neemt niet weg dat ik alsnog de reden zou willen kennen.
Re: ING gooit mij zonder reden buiten
Ze moeten je eigenlijk de reden niet geven. Ze mogen een klant opzeggen zonder opgave van redenen. Daar gaan ze zich misschien achter verschuilen ?
Ik weet het uiteraard ook niet waarom ze je zouden hebben buiten gegooid als klant.
Enkele mogelijkheden waarom mensen al eens een bankrelatie zien opgezegd worden :
Doe je zaken met de US of eender welk ander land waar de wetten streng of de boetes hoog zijn voor banken ?
Of met een bedrijf in een "schurkenstaat" ?
Heb je enige voorwaarde van de bank geschonden, bv een privé rekening aangehouden maar die wel gebruikt voor een bedrijf ?
Kunnen ze jou verdacht hebben van witwassen of fraude ?
Is iemand in je gezin op de zwarte lijst geplaatst wegens een belangrijke wanbetaling of fraude?
Heb je je eigen adres in een ander land geplaatst ?
Heb je hen herhaaldelijk beledigd in je mails of heb je met iets gedreigd dat niet echt in orde is... of met iets dat wel degelijk wettelijk toegelaten is ?
Zoek eens rond op het forum. Dit probleem (opzegging bankrelatie) komt regelmatig boven drijven.
Ik weet het uiteraard ook niet waarom ze je zouden hebben buiten gegooid als klant.
Enkele mogelijkheden waarom mensen al eens een bankrelatie zien opgezegd worden :
Doe je zaken met de US of eender welk ander land waar de wetten streng of de boetes hoog zijn voor banken ?
Of met een bedrijf in een "schurkenstaat" ?
Heb je enige voorwaarde van de bank geschonden, bv een privé rekening aangehouden maar die wel gebruikt voor een bedrijf ?
Kunnen ze jou verdacht hebben van witwassen of fraude ?
Is iemand in je gezin op de zwarte lijst geplaatst wegens een belangrijke wanbetaling of fraude?
Heb je je eigen adres in een ander land geplaatst ?
Heb je hen herhaaldelijk beledigd in je mails of heb je met iets gedreigd dat niet echt in orde is... of met iets dat wel degelijk wettelijk toegelaten is ?
Zoek eens rond op het forum. Dit probleem (opzegging bankrelatie) komt regelmatig boven drijven.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
diamantbedrijven daar hebben de banken ook schrik van tegenwoordig
Ik zou gewoonweg naar een andere bank overstappen, niet? Wat is jouw gehechtheid aan ING?niki72 schreef: ↑30 januari 2024, 14:14 Ik ben zowel zakelijk als privé 30 jaar klant bij ING. Hoewel ze nooit uitbonken in klantvriendelijkheid of efficiëntie, bleef ik er klant omdat de home bank handig was en ik er mijn hele historiek in kon raadplegen. Ik heb nooit een betaling gemist, was altijd solvabel, ben nooit negatief gegaan op mijn rekeningen. Ik doe alles zelf online en heb bijzonder weinig contact met mijn bank. Toen mijn kantoor in Ternat sloot, is hier nooit een communicatie over geweest. Vorig jaar las ik in de gewijzigde voorwaarden (vanaf 1/1/24) dat er mogelijk 500 euro zou aangerekend worden voor een zakelijke rekening. Ik wilde hier meer uitleg over en heb dit op alle mogelijke manieren geprobeerd. Nergens kon men mij een echt antwoord geven. Het bleef telkens vaag: normaal gezien is dat niet voor u (normaal gezien? Wat als het plots wel aangerekend wordt) Tijdens die zoektocht naar een antwoord ben ik te weten gekomen dat mijn kantoor nu Asse is. Een kantoor dat nooit bereikbaar is…
Je praat over een zakelijke rekening. Is dat via een vennootschap? Zo ja, ben je in orde met je UBO-registratie en met je mededeling hiervan aan de bank?
Bij mij was dat tussen de plooien gevallen (wegens verhuis; brieven waren naar mijn vorig adres gestuurd), met als resultaat plots een aangetekende brief van ING dat de klantrelatie met mij binnen de maand zou worden beëindigd. Lang verhaal kort: alsnog alles doorgestuurd, niks meer van gehoord, en een jaar later zijn al mijn rekeningen nog intact. Eind goed al goed zeker?
Bij mij was dat tussen de plooien gevallen (wegens verhuis; brieven waren naar mijn vorig adres gestuurd), met als resultaat plots een aangetekende brief van ING dat de klantrelatie met mij binnen de maand zou worden beëindigd. Lang verhaal kort: alsnog alles doorgestuurd, niks meer van gehoord, en een jaar later zijn al mijn rekeningen nog intact. Eind goed al goed zeker?
In antwoord op Sammy2: ik ben helemaal niet gehecht aan ING en ga vanzelfsprekend een andere bank zoeken. Ook voor mijn privérekening die niet opgezegd werd door hen. Ik wil alleen zeker weten dat ze mij niet onterecht van iets beschuldigen waardoor ik ergens op een verkeerde lijst kom te staan.
Hyakari: de UBO-registratie is in orde en recent zelfs nog nagekeken nav een statutenwijziging.
@Destereir: bedankt voor deze info. Het enige wat misschien in aanmerking komt is het feit dat ik in het voorjaar eenmalig een betaling uit de VS heb ontvangen voor diensten in België geleverd aan een Amerikaans bedrijf. Kunnen ze om zoiets beslissen om een bankrelatie van 30 jaar plots stop te zetten? Zonder eerst uitleg te vragen of te laten weten wat in hun ogen het probleem is? Kan ik nog last krijgen omdat ik zaken heb gedaan met een Amerikaans bedrijf?
Hyakari: de UBO-registratie is in orde en recent zelfs nog nagekeken nav een statutenwijziging.
@Destereir: bedankt voor deze info. Het enige wat misschien in aanmerking komt is het feit dat ik in het voorjaar eenmalig een betaling uit de VS heb ontvangen voor diensten in België geleverd aan een Amerikaans bedrijf. Kunnen ze om zoiets beslissen om een bankrelatie van 30 jaar plots stop te zetten? Zonder eerst uitleg te vragen of te laten weten wat in hun ogen het probleem is? Kan ik nog last krijgen omdat ik zaken heb gedaan met een Amerikaans bedrijf?
Het zal ongetwijfeld hiermee te maken hebben: https://www.mvovlaanderen.be/inspiratie ... tegen-doen
Je bank kan idd beslissen wat ze willen, Niki72. Onder welk mom dan ook. Vraag vooral niet naar het hoe en het waarom, want daar wordt nooit op geantwoord. Ze geven je nog een levenslijn bij de NBB, maar ook dat is een dode mus.
Je krijgt nog 2 maanden om een andere bank te vinden ( ook niet zo evident). Vertrek en hoop dat ze je voor jaren gerust laten.
Je krijgt nog 2 maanden om een andere bank te vinden ( ook niet zo evident). Vertrek en hoop dat ze je voor jaren gerust laten.
Misschien kost je hen meer aan administratie en dergelijke dan dat ze aan je verdienen.
Die kans is zo goed als nihil, Yaris. Banken verdienen goed aan iemand met een bedrijfs-en privérekening.
Dag Niki,niki72 schreef: ↑31 januari 2024, 23:26
Ik werk zelf niet bij een bank. Voor het evangelie van de banksector kan ik je dus niet helpen.
ING is een beetje een geval apart. Ing Is voor mij ook de bank waar ik al langst klant ben.
Ik ben voor hen nog nooit een probleem geweest. Nog nooit een euro tekort gehad op de rekening.
Toen ik voor een buitenlandse bank een document nodig had van een BE bank waarin ze zouden bevestigen dat ik er al lang klant ben en dat de relatie altijd bevredigend is geweest wilden ze dat niet geven.
De reden ? Nadat de vraag van kantoor naar regionale zetel en naar hoofdzetel was gegaan, was er na enkele maanden nog altijd niemand gevonden die kon inschatten wat zo'n document voor de bank zou betekenen. De enkele duizenden ontslagen en herstructurering naar Hollands model hebben hun tol geëist. Mij hebben ze voor die vraag gelukkig niet buiten gegooid
Op een bedrijf waar ik ooit werkte zag ik 100 vragen en antwoorden naar het clienteel toe. Andere vraag ? Escaleren en hopen dat iemand het antwoord weet.
Waarom ik aan banden met de usa dacht : bnp is hieraan erg gevoelig bijvoorbeeld en wel hierom :
""""""De Franse bank BNP Paribas is in de Verenigde Staten officieel aangeklaagd wegens schending van Amerikaanse handelssancties tegen Iran, Cuba en Soedan. De bank heeft voor een rechtbank in New York schuld bekend en betaalt een boete van 8,9 miljard dollar (ruim 6,5 miljard euro)."""""
https://www.bnpparibasfortis.com/nl/new ... toriteiten
Sindsdien vragen ze bij bnp altijd aan nieuwe klanten in een vragenlijst of ze Amerikaan zijn, daar gewoond hebben, getrouwd zijn met iemand uit usa, of ze daar werken, of iets in die trend.
Als het antwoord "ja" is, willen ze je waarschijnlijk niet eens als klant.
Ook dit speelt zeker een rol :
https://febelfin.be/nl/themas/toezicht-beleid/fatca
"""""""Als u geen Amerikaans persoon (US person) bent, kun u uw bank bewijs geven van je niet-Amerikaanse status, en ze hoeven dan geen informatie aan de IRS te rapporteren. Als u echter wel een Amerikaans persoon/US person bent, is uw bank verplicht informatie over uw account aan de IRS te rapporteren, inclusief uw naam, adres, rekeningnummer en het saldo van uw rekening."""""
(Bron : americansoverseas)
In jouw geval een beetje moeilijk ALS ze omwille van deze regel je rekening opzeggen en de reden niet kenbaar maken. Dan kan je je ook niet verdedigen ....
Kan je nog last krijgen met andere banken ?
Dat ga je alleen weten als je bij een andere bank een zakelijke rekening aanvraagt. Ik vermoed van niet...
Banken houden voor zover ik weet hun ervaringen met klanten voor zichzelf.
Heb je ooit een vraag om meer inlichtingen naar aanleiding van ontvangst van geld uit usa genegeerd ? Dat kan bv. voldoende zijn om een klantenreactie te beëindigen.
Indien niet : er is niet met zekerheid vastgesteld dat dat USA verhaal de oorzaak is van de beëindiging van de relatie. Het is maar één denkpiste. Een andere oorzaak blijft mogelijk.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Ik kreeg via via de raad om een klacht in te dienen bij ing en hen om uitleg te vragen. Ik weet niet of het wat gaat uithalen maar ik ga het wel proberen. Ik kreeg nooit enige vraag van ING over wat dan ook. De opzegging kwam totaal out of the blue. Ik had ondertussen contact met Deutsche Bank die mijn bedrijf een gratis rekening zullen geven omdat ik er privé ook klant ben. Blijkbaar horen ze wel vaker over klantenrelaties die eenzijdig door ING worden opgezegd omdat ze met een heleboel zaken niet in orde zijn en het makkelijker is om rekeningen op te zeggen dan hun eigen papierwinkel in orde te brengen.