Inkopen in huis partner
TIP
Inkopen in huis partner
De vraag.
Je hebt X periode de tijd, laat ons zeggen ergens tussen 5 en 10 jaar, om uw geld te sparen, beleggen, ... om het dan aan te wenden om u zelf in te kopen in het huis van uw partner via een huwelijkscontract. Stel een bedrag tussen 250.000 en 300.000 euro. Op dit moment heb je het geld al bij elkaar en betaal je mee de resterende maandlast af. Je gaat eveneens full-time mee werken en verdiend een maandloon waar je, laat ons zeggen, minimum 1000 euro kunt sparen, beleggen, ...
Hoe zou jij met dat geld omgaan om deze periode te overbruggen? Veilig(er) Sparen, obligaties, beleggen in een index, investeren in een pand om te verhuren, ... een spreiding van deze mogelijkheden?
Graag jullie advies. Indien er nog zaken ontbreken, kan goed zijn, laat het weten en dan vul ik verder aan met meer info.
Je hebt X periode de tijd, laat ons zeggen ergens tussen 5 en 10 jaar, om uw geld te sparen, beleggen, ... om het dan aan te wenden om u zelf in te kopen in het huis van uw partner via een huwelijkscontract. Stel een bedrag tussen 250.000 en 300.000 euro. Op dit moment heb je het geld al bij elkaar en betaal je mee de resterende maandlast af. Je gaat eveneens full-time mee werken en verdiend een maandloon waar je, laat ons zeggen, minimum 1000 euro kunt sparen, beleggen, ...
Hoe zou jij met dat geld omgaan om deze periode te overbruggen? Veilig(er) Sparen, obligaties, beleggen in een index, investeren in een pand om te verhuren, ... een spreiding van deze mogelijkheden?
Graag jullie advies. Indien er nog zaken ontbreken, kan goed zijn, laat het weten en dan vul ik verder aan met meer info.
Re: Inkopen in huis partner
Wat is de mening van de partner?
- wil die wel dat je je inkoopt
- waarom niet vroeger inkopen
- mss toch een eigen stek kopen en het verhuren
- als je spaart om later iets te kopen, moet je de index kunnen bijbenen en ook het duurder worden van de beoogde aankoop.
- als je spaart om later iets te kopen, moet je de index kunnen bijbenen en ook het duurder worden van de beoogde aankoop.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Daar zijn idd nog wat meer gegevens voor nodig
-Wat is de actuele waarde van het huis?
-Hoeveel is er geleend, hoe lang moet er nog afgelost worden, wat is de nog openstaande schuld en hoeveel maandlast betaal ik af?
-Moet dit voor mij persoonlijk het financieel meest gunstige scenario opleveren of moet het voor beiden een goed compromis zijn?
-Heb ik de intentie om voor altijd bij mijn partner te blijven of ben ik daar niet zo zeker van?
-Ga ik dergelijke persoonlijke keuze laten afhangen van een of ander forum opinie?
-Hoeveel is er geleend, hoe lang moet er nog afgelost worden, wat is de nog openstaande schuld en hoeveel maandlast betaal ik af?
-Moet dit voor mij persoonlijk het financieel meest gunstige scenario opleveren of moet het voor beiden een goed compromis zijn?
-Heb ik de intentie om voor altijd bij mijn partner te blijven of ben ik daar niet zo zeker van?
-Ga ik dergelijke persoonlijke keuze laten afhangen van een of ander forum opinie?
Hier wel, want een profesionnel om raad vragen 1 uurtje is te duur.vortex schreef: ↑1 oktober 2024, 18:02 Daar zijn idd nog wat meer gegevens voor nodig
-Het voorstel is van de partner om mij in te kopen.pukkie007 schreef: ↑1 oktober 2024, 17:18 Wat is de mening van de partner?
- Omdat ik liever nog een spaarbuffer wens aan te leggen, anders is alles ineens weg.
- Dat is één van de opties omdat het dan nog geld opbrengt en (normaal gezien) een meerwaardeoplevert. Nu hoor ik ook horrorverhalen van verhuren.
vortex schreef: ↑1 oktober 2024, 18:02 Daar zijn idd nog wat meer gegevens voor nodig
750 - 800K
Hoeveel exact geleend en hoelang nog moet afbetaald worden, weet ik niet. Het was een nieuwbouw (2016) van 595K (incl. grond, excl BTW) Er was wel een inbreng van 250K langs haar kant. Er staat nog +/-200K open. Maandlast +/- €500 p/p.
Persoonlijk het financieel meest gunstig (en daar gaat ze ook akkoord mee). Het compromis hebben we al samen besloten.
Ik ben er vrij zeker van, maar ja.. zeg nooit nooit. Mijn ouders zijn zelf 3X gescheiden en mijn moeder heeft zelfs opnieuw getrouwd met mijn stiefvader na er eerst van gescheiden te zijn.
Haha, helemaal niet, maar toch bedankt voor de input!
Als je nu inkoopt, zul je (750-200)/2 = 275K betalen en 100K resterende schuld hebben. Mocht de relatie spaak lopen ben je voor 50% eigenaar van het huis, als zij jou dan uitkoopt krijg je bv (780-100)/2, de 50K die je in deze periode mee hebt afgelost is dus verworven bezit, zo ook de helft van de eventuele waarde stijging.bryanv schreef: ↑1 oktober 2024, 21:34
750 - 800K
Hoeveel exact geleend en hoelang nog moet afbetaald worden, weet ik niet. Het was een nieuwbouw (2016) van 595K (incl. grond, excl BTW) Er was wel een inbreng van 250K langs haar kant. Er staat nog +/-200K open. Maandlast +/- €500 p/p.
Als je inkoopt wanneer het is afbetaald, zul je de helft van de toekomstige waarde betalen, bv 820/2, ondertussen heb je 100K "huur" betaalt. Mocht de relatie voor de inkoop spaak lopen heb je geen enkele aanspraak op een deel van de woning of de reeds betaalde "schuldaflossing".
Alleen als je denkt dat je spaargeld aanzienlijk meer zal opbrengen in de periode voor de inkoop, zou je voor optie twee kunnen kiezen. Ik zou sowieso voor optie 1 gaan, los van het financieel optimum.
Bedankt voor de reactie Vortex.
Ik zou mij 50% inkopen vanaf morgen (bij wijze van spreken) en ik draag af aan mijn deel van de schuld (100K). Het resterend bedrag (dat we overeen zijn gekomen bedraagt 250K), deze moet pas aangewend worden na een periode van minimum 5 jaar. Volgens de notaris werk je dan met een schuldbekentenis en krijg ik dus een renteloze lening van minimum 5 jaar, alsook /2 meerwaarde van het huis (tussen inkoop en uitkoop) indien we in die 5 jaar opnieuw zouden scheiden, gezien het huis al 50/50% verdeeld is bij de opname in het huwelijkscontract. Bijkomend is de onderlinge afgesproken inkoopsom nu ook lager dan de werkelijk waarde van het huis /2.
Ik zou mij 50% inkopen vanaf morgen (bij wijze van spreken) en ik draag af aan mijn deel van de schuld (100K). Het resterend bedrag (dat we overeen zijn gekomen bedraagt 250K), deze moet pas aangewend worden na een periode van minimum 5 jaar. Volgens de notaris werk je dan met een schuldbekentenis en krijg ik dus een renteloze lening van minimum 5 jaar, alsook /2 meerwaarde van het huis (tussen inkoop en uitkoop) indien we in die 5 jaar opnieuw zouden scheiden, gezien het huis al 50/50% verdeeld is bij de opname in het huwelijkscontract. Bijkomend is de onderlinge afgesproken inkoopsom nu ook lager dan de werkelijk waarde van het huis /2.
Dan lijken alle voordelen aan uw zijde te liggen. Waar zijn de baten voor de partner?
Mezelf als partner te hebben? Nee, laat mij zeggen dat ik langs mijn kant ook redelijk wat moeilijke keuzes hebben moeten maken die niet enkel financieel represailles hadden.
Abstractie makende van waar je de gelden wilt voor aanwenden, lijkt mij de periode langdurig genoeg voor een mix van obligaties en aandelen. Bijvoorbeeld een 50/50 verdeling. Ik ben een proponent van indexbeleggen, zowel voor het obligatie- als het aandelengedeelte.
Ik heb gezegd.
Minimum 5 jaar? Dus indien jij geen goesting hebt kan dat 10 jaar of onbeperkt langer worden? En dat zonder indexatie en rente last op de afkoopsom? Goed gek van je partner om in zoiets mee te gaan, gegarandeerd gaat die na 5 jaar beginnen zagen om haar geld. Ik zou daar als partner nooit van zijn leven in mee gaan en zelfs in jouw schoenen zou ik zoiets nooit doen, "iemand in de zak zetten" is in deze nog voorzichtige uitdrukking.bryanv schreef: ↑2 oktober 2024, 13:34 Ik zou mij 50% inkopen vanaf morgen (bij wijze van spreken) en ik draag af aan mijn deel van de schuld (100K). Het resterend bedrag (dat we overeen zijn gekomen bedraagt 250K), deze moet pas aangewend worden na een periode van minimum 5 jaar. Volgens de notaris werk je dan met een schuldbekentenis en krijg ik dus een renteloze lening van minimum 5 jaar,
Minimum 5 jaar klopt. Zo staat het bij de notaris. Zonder indexatie en rente. Ze heeft de centen niet nodig en voor mezelf kan het nog opbrengen. Dus ik vroeg mij gewoon af, waar kan ik dat gedurende die looptijd dan best insteken.vortex schreef: ↑2 oktober 2024, 18:14Minimum 5 jaar? Dus indien jij geen goesting hebt kan dat 10 jaar of onbeperkt langer worden? En dat zonder indexatie en rente last op de afkoopsom? Goed gek van je partner om in zoiets mee te gaan, gegarandeerd gaat die na 5 jaar beginnen zagen om haar geld. Ik zou daar als partner nooit van zijn leven in mee gaan en zelfs in jouw schoenen zou ik zoiets nooit doen, "iemand in de zak zetten" is in deze nog voorzichtige uitdrukking.bryanv schreef: ↑2 oktober 2024, 13:34 Ik zou mij 50% inkopen vanaf morgen (bij wijze van spreken) en ik draag af aan mijn deel van de schuld (100K). Het resterend bedrag (dat we overeen zijn gekomen bedraagt 250K), deze moet pas aangewend worden na een periode van minimum 5 jaar. Volgens de notaris werk je dan met een schuldbekentenis en krijg ik dus een renteloze lening van minimum 5 jaar,
Waarom zou je jezelf inkopen met schuldbekentenis van min 5 jaar als ze de centen niet nodig heeft?bryanv schreef: ↑2 oktober 2024, 22:27Minimum 5 jaar klopt. Zo staat het bij de notaris. Zonder indexatie en rente. Ze heeft de centen niet nodig en voor mezelf kan het nog opbrengen. Dus ik vroeg mij gewoon af, waar kan ik dat gedurende die looptijd dan best insteken.vortex schreef: ↑2 oktober 2024, 18:14
Minimum 5 jaar? Dus indien jij geen goesting hebt kan dat 10 jaar of onbeperkt langer worden? En dat zonder indexatie en rente last op de afkoopsom? Goed gek van je partner om in zoiets mee te gaan, gegarandeerd gaat die na 5 jaar beginnen zagen om haar geld. Ik zou daar als partner nooit van zijn leven in mee gaan en zelfs in jouw schoenen zou ik zoiets nooit doen, "iemand in de zak zetten" is in deze nog voorzichtige uitdrukking.
Puur voor de betrokkenheid/verbondenheid te creëren?
Doe het dan wel obv faire criteria (je vraagt tenslotte een mening)
Vind jij dat fair dat jouw schuldbekentenis niet geïndexeerd wordt?
€250K x 2.5% inflatie x 5j = €282.852.
De meerwaarde tussen inkoop- en evt verkoopwaarde van het huis wordt dan wel door 2 gedeeld. Op zijn minst bizar.
Ik vraag jullie mening wat jullie zouden doen in mijn situatie, daar wens ik advies voor. Natuurlijk is er een reden waarom het objectief gezien geen faire regeling betreft en dat ik er meer financieel voordeel uithaal, maar buiten het feit dat dit enkel meer nieuwsgierigheid zou teweeg brengen bij sommigen hier naar onze privé situatie, maakt dat toch in de vraagstelling niets uit? Het enige zinnig advies dat ik momenteel kreeg was van Rhijnvis.