Instabetalingen betalend?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Instabetalingen betalend?
https://news.economie.fgov.be/164319-ca ... 3-000-euro
Cashbetalingen verboden van meer dan 3000 euro.
Banken worden geacht dat mee op te volgen en geen overtredingen van de wet te vergemakkelijken, aan te moedigen of mogelijk te maken.
Verplichting inzake melding van witwassen van geld :
http://www.ctif-cfi.be/website/index.ph ... 42&lang=nl
Indicatoren die een belletje moeten doen rinkelen bij melders, bv banken
http://www.ctif-cfi.be/website/images/N ... orennl.pdf
Cashbetalingen verboden van meer dan 3000 euro.
Banken worden geacht dat mee op te volgen en geen overtredingen van de wet te vergemakkelijken, aan te moedigen of mogelijk te maken.
Verplichting inzake melding van witwassen van geld :
http://www.ctif-cfi.be/website/index.ph ... 42&lang=nl
Indicatoren die een belletje moeten doen rinkelen bij melders, bv banken
http://www.ctif-cfi.be/website/images/N ... orennl.pdf
Over instant betalingen gesproken : daar horen we niet echt veel meer over.
Er zijn geen banken die het gaan doen zijn nadat de meeste banken mee in het systeem stapten, geen enkele bank kondigt aan het nu ook gratis te doen (behalve diegenen die het al deden bij de start).
Vandaag moest ik iets ontvangen van een Nederlander, kleinigheid..
Op de middag gaf ik hem mijn Belgisch ING nummer en vanavond zag ik dat het er al op stond. Het kwam van bij Rabobank NL (zakelijke rekening).
ING in Be is voor mijn part nu eenmaal sneller met geld als het tussen BE en NL gaat of omgekeerd, daarom dat ik die bank koos als ontvanger.
Wel raar dat het hier soms van donderdag tot dinsdag moet duren om van bank A (Belfius) naar bank B (KBC) over te schrijven. Geen feestdag tussen. Gewoon een iets tragere afhandeling dan wat normaal zou zijn in BE.
Dat het van NL naar BE, tussen verschillende banken, vlotjes dezelfde dag nog op de rekening staat als het na 12 uur 's middags overgeschreven wordt.. Het kan dus precies wel.
Er zijn geen banken die het gaan doen zijn nadat de meeste banken mee in het systeem stapten, geen enkele bank kondigt aan het nu ook gratis te doen (behalve diegenen die het al deden bij de start).
Vandaag moest ik iets ontvangen van een Nederlander, kleinigheid..
Op de middag gaf ik hem mijn Belgisch ING nummer en vanavond zag ik dat het er al op stond. Het kwam van bij Rabobank NL (zakelijke rekening).
ING in Be is voor mijn part nu eenmaal sneller met geld als het tussen BE en NL gaat of omgekeerd, daarom dat ik die bank koos als ontvanger.
Wel raar dat het hier soms van donderdag tot dinsdag moet duren om van bank A (Belfius) naar bank B (KBC) over te schrijven. Geen feestdag tussen. Gewoon een iets tragere afhandeling dan wat normaal zou zijn in BE.
Dat het van NL naar BE, tussen verschillende banken, vlotjes dezelfde dag nog op de rekening staat als het na 12 uur 's middags overgeschreven wordt.. Het kan dus precies wel.
De techniek laat toe dat betalingen tussen banken in een paar seconden gebeuren. Het is gewoon onwil van de banken. Ze verdienen er meer aan wanneer het geld nog een paar dagen op hun rekening blijft staan.
Hoe verdienen ze daar aan?
De rentes op zichtrekeningen zijn zo hoog....
De rentes op zichtrekeningen zijn zo hoog....
Er zijn een paar banken die het gratis aanbieden. Ik dacht KBC en Argenta (Argenta bij alle betalingen via hun app).
Instant payment was een vrij grote investering voor de banken en sommige (afhankelijk van hun huidige verdienmodel) vragen er geld voor. KBC dat een relatief dure bank is (het slechtste aanbod van gratis rekeningen van de grootbanken) kon niet echt anders dan het gratis te doen. ING en Belfius (dat tamelijk goede gratis rekeningen hebben) vragen er geld voor.
Instant payment was een vrij grote investering voor de banken en sommige (afhankelijk van hun huidige verdienmodel) vragen er geld voor. KBC dat een relatief dure bank is (het slechtste aanbod van gratis rekeningen van de grootbanken) kon niet echt anders dan het gratis te doen. ING en Belfius (dat tamelijk goede gratis rekeningen hebben) vragen er geld voor.
http://www.nbbmuseum.be/doc/infosheets/ ... ?v20150811
Dit is een uitleg over hoe een verrichting tussen 2 banken verloopt. In het huidige systeem duurt dat even. Tot een paar bankwerkdagen. Als het fout loopt gewoon een dag langer.
Maar het kan anders en beter. Getuige de instantbetalingen en die ene betaling van RABO NL naar ING BE.
De vraag rest dan : waarom het niet veralgemenen, dat sneller systeem ?
Om geld te kunnen aanrekenen ? Of omdat dat te duur zou uitkomen voor de banken ?
Of omdat Ludo zegt / straks zal zeggen : 'mij kan het niets schelen hoe lang het onderweg is'
@SMGGM :
Kbc biedt het aan op hun Plusrekening, gratis, maar de rekening is betalend (er is een kost per maand).
Argenta doet het gratis.
ING doet het ook gratis. Net als Bank de Kremer, Bank Nagelmackers, Europabank en Bank van Breda.
Maar er zit geen evolutie in. Alles blijft bij het oude, zoals het op dag 1 was, zo lijkt het me.
Dit is een uitleg over hoe een verrichting tussen 2 banken verloopt. In het huidige systeem duurt dat even. Tot een paar bankwerkdagen. Als het fout loopt gewoon een dag langer.
Maar het kan anders en beter. Getuige de instantbetalingen en die ene betaling van RABO NL naar ING BE.
Om geld te kunnen aanrekenen ? Of omdat dat te duur zou uitkomen voor de banken ?
Of omdat Ludo zegt / straks zal zeggen : 'mij kan het niets schelen hoe lang het onderweg is'

@SMGGM :
Kbc biedt het aan op hun Plusrekening, gratis, maar de rekening is betalend (er is een kost per maand).
Argenta doet het gratis.
ING doet het ook gratis. Net als Bank de Kremer, Bank Nagelmackers, Europabank en Bank van Breda.
Maar er zit geen evolutie in. Alles blijft bij het oude, zoals het op dag 1 was, zo lijkt het me.
Gewoon goede bedrijfsvoering lijkt mij.
Om instabetalingen te kunnen aanbieden hebben de banken een project uitgevoerd en hebben zij nieuwe infrastructuur (machines/netwerken) aangekocht. Deze infrastructuur is berekend op het verwacht aantal instabetalingen. Daarnaast blijft de bestaande infrastructuur voor de normale verwerking gewoon bestaan en werken.
Ik vind het normaal dat de gebruiker van de nieuwe instabetalingen betaald voor de koste die speciaal voor hem gedaan zijn. Als niet gebruiker wens ik niet mee te betalen.
Om alle betalingen vie het nieuwe netwerk te laten verlopen zou de nieuwe infrastructuur enorm moeten uitgebreid worden. De bestaande klant die tevreden is met de huidige snelheid wil niet betalen voor zo'n uitbreiding van de infrastructuur.
Om instabetalingen te kunnen aanbieden hebben de banken een project uitgevoerd en hebben zij nieuwe infrastructuur (machines/netwerken) aangekocht. Deze infrastructuur is berekend op het verwacht aantal instabetalingen. Daarnaast blijft de bestaande infrastructuur voor de normale verwerking gewoon bestaan en werken.
Ik vind het normaal dat de gebruiker van de nieuwe instabetalingen betaald voor de koste die speciaal voor hem gedaan zijn. Als niet gebruiker wens ik niet mee te betalen.
Om alle betalingen vie het nieuwe netwerk te laten verlopen zou de nieuwe infrastructuur enorm moeten uitgebreid worden. De bestaande klant die tevreden is met de huidige snelheid wil niet betalen voor zo'n uitbreiding van de infrastructuur.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Veel banken schijnen het gratis te kunnen aanbieden wat me doet twijfelen aan de noodzakelijkheid om hier kosten voor aan te rekenen.
Ik vermoed, als ze zo'n netwerk en systeem opzetten, dat dat dan geschikt gemaakt is voor het uitvoeren van veel meer (zelfs alle) betalingen in ons land. Anders is de weg naar evolutie en verbetering in de toekomst al direct geblokkeerd van bij de start. Dan werd een oud systeem vervangen door een nieuw verouderd systeem.
Waarom zou bv ING dan wel al zijn betalingen over dat nieuwe platform mogen sturen ?
Ooit was er internetsnelheid van 56kbps, via de modem over telefonie. Met veel gekraak en gepiep erbij.
Voor sommigen was dit snel genoeg.. Wil het daarom zeggen dat technologie in trappen moet geleverd worden.
Traag, sneller, snelst ?
Dat zou zijn alsof de gsm operatoren hun data zouden leveren over 2G en voor wie bijbetaalt ook 3G.
Meer bijbetalen : 4G.
Dat lijkt me toch geen goede bedrijfsvoering, eerder een techniek van 'bedriegt den boer'.
Ik vermoed, als ze zo'n netwerk en systeem opzetten, dat dat dan geschikt gemaakt is voor het uitvoeren van veel meer (zelfs alle) betalingen in ons land. Anders is de weg naar evolutie en verbetering in de toekomst al direct geblokkeerd van bij de start. Dan werd een oud systeem vervangen door een nieuw verouderd systeem.
Waarom zou bv ING dan wel al zijn betalingen over dat nieuwe platform mogen sturen ?
Ooit was er internetsnelheid van 56kbps, via de modem over telefonie. Met veel gekraak en gepiep erbij.
Voor sommigen was dit snel genoeg.. Wil het daarom zeggen dat technologie in trappen moet geleverd worden.
Traag, sneller, snelst ?
Dat zou zijn alsof de gsm operatoren hun data zouden leveren over 2G en voor wie bijbetaalt ook 3G.
Meer bijbetalen : 4G.
Dat lijkt me toch geen goede bedrijfsvoering, eerder een techniek van 'bedriegt den boer'.
Inderdaad, als ik het maar krijg,paar dagen meer of minder maakt me ni uit. Heb voldoende reserve. Vindt het erg voor de mensen die er smachtend naar uitkijken of hun loon al gestort is,omdat hun centen al op zijn en de maand nog ni uit is.haelewyn schreef: ↑25 september 2019, 07:59 http://www.nbbmuseum.be/doc/infosheets/ ... ?v20150811
Of omdat Ludo zegt / straks zal zeggen : 'mij kan het niets schelen hoe lang het onderweg is'![]()
@SMGGM :
Argenta doet het gratis.
Voor mij moet je het alvast niet erg vinden dan.
Hier ook genoeg reserve, mijn rekening gaat nooit onder de 2000 euro. Dat is mijn eigen nulpunt. Werkt gemakkelijker en geruster, voor mijn part.

Hier ook genoeg reserve, mijn rekening gaat nooit onder de 2000 euro. Dat is mijn eigen nulpunt. Werkt gemakkelijker en geruster, voor mijn part.
Ik vind die instabetalingen nu niet heel erg maar voor een bedrag van bank X in BE te krijgen naar bank Y in Nederland. Dat duurt veeeel te lang.
Dat hangt ook weer van je bank af.
Als ik overschrijf met ING staat het de volgende dag daar al op de rekening.
Als ik overschrijf met ING staat het de volgende dag daar al op de rekening.
Ja dat is ook zo. Maar moet ik dan echt klant worden bij ING?
Ik was vroeger klant via men ouders erbij tot BBL veranderde naar ING en dan hebben men ouders er alles opgezegd.

Maar misschien moetk het toch eens bekijken op korte termijn.
Ik denk niet dat het nodig is om speciaal daarvoor klant te worden bij ING.. Tenzij je in NL ook wat lopen hebt, vaak betalingen naar daar uitvoert, etc.
ING doet ook gratis instant betalingen in BE, dat is tegelijk een voordeel.
Verder : klantvriendelijk vind ik ze eerder minder dan een andere bank.
Het moet daar allemaal snel, goedkoop en met erg weinig personeel gaan.
BBL was ooit 100 keer beter als bank maar die tijden zijn voorgoed voorbij, vrees ik.
ING doet ook gratis instant betalingen in BE, dat is tegelijk een voordeel.
Verder : klantvriendelijk vind ik ze eerder minder dan een andere bank.
Het moet daar allemaal snel, goedkoop en met erg weinig personeel gaan.
BBL was ooit 100 keer beter als bank maar die tijden zijn voorgoed voorbij, vrees ik.
- JanvanGent001
- Newbie
En ik heb een extra-spaarrekening bij Ing, gekoppeld aan mijn zichtrekening waarop een saldo van minimaal 10.000 € staat.
Deze rekening tel ik niet mee in mijn spaartegoeden.
Overigens staat er op mijn zichtrekening op zijn minst 1 extra pensioenuitkering (2.300 €) als reserve.
Wie biedt er meer?