Instantbetalingen verplicht 4/1/'25 voor gans SEPA zone
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Instantbetalingen verplicht 4/1/'25 voor gans SEPA zone
Zelfs voor een gewone SEPA overschrijving is dat volgens mij niet in lijn met de PSD2 regels:
indien een overschrijving voor cut-offtijd op dag D wordt ingevoerd, dan zou die nog dezelfde dag op de rekening van de begunstigde moeten verschijnen. Na cut-off de dag nadien.
Voor indirect participants - ik vermoed dat Hello bank niet rechtstreeks op de clearing is aangesloten - kan de cut-off tijd wel eens redelijk vroeg op de dag liggen, waardoor je in de praktijk meestal je geld pas op D+1 op de begunstigde rekening ziet verschijnen. Voor de grotere banken (die rechtstreeks aangesloten zijn op STET) ligt de cut-off tijd meestal in de vroege namiddag.
Dit enkel ter info voor degenen die zich hiervoor interesseren
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Zie mijn vroegere quote. Instantoverschrijving moet aangevinkt worden.Nonkel_ir schreef: ↑Vandaag 09:55Zelfs voor een gewone SEPA overschrijving is dat volgens mij niet in lijn met de PSD2 regels:
indien een overschrijving voor cut-offtijd op dag D wordt ingevoerd, dan zou die nog dezelfde dag op de rekening van de begunstigde moeten verschijnen. Na cut-off de dag nadien.
Voor indirect participants - ik vermoed dat Hello bank niet rechtstreeks op de clearing is aangesloten - kan de cut-off tijd wel eens redelijk vroeg op de dag liggen, waardoor je in de praktijk meestal je geld pas op D+1 op de begunstigde rekening ziet verschijnen. Voor de grotere banken (die rechtstreeks aangesloten zijn op STET) ligt de cut-off tijd meestal in de vroege namiddag.
Dit enkel ter info voor degenen die zich hiervoor interesseren![]()
Fijn dat je er mee geholpen bent.
Eigenlijk is het logisch hoor.
De vraag onder DATUM is eigenlijk : wanneer moeten we het uitvoeren ?
Gewoon 'nu' (maar traag - oud systeem), op een latere datum, of 'instant'.
""""""""De verwerking van uw SEPA-overschrijving vraagt maximaal twee werkdagen, afhankelijk van de precieze omstandigheden:
SEPA-overschrijving binnen dezelfde bank – Het bedrag verhuist van uw rekening naar die van de begunstigde op de dag dat u uw opdracht ingeeft.
elektronische SEPA-overschrijving naar andere bank – Die wordt doorgevoerd op de eerste werkdag na uw betaalopdracht.
papieren SEPA-overschrijving naar andere bank – De bank schrijft het bedrag af uiterlijk op de tweede werkdag na uw betaalopdracht."""""""
(Bron : ECC)
Dit zegt iets over de afschrijving. Niet eens wanneer het arriveert.
PSD2 zegt imho niets over de snelheid van een overschrijving.
""""""PSD2 is een Europese wet voor het betalingsverkeer van consumenten en bedrijven. Deze wet is in februari 2019 in Nederland ingevoerd. Het houdt onder andere in dat banken verplicht zijn om derde partijen toegang te geven tot uw betaalrekening als u daar toestemming voor geeft.""""""""
Bron : DNB (De Nederlandsche Bank)
De banken zelf hebben er hun eigen manier van doen bij.
ING bv. zegt dat ze zo goed als elke overschrijving binnen Europa instant uitvoeren.
BNP houdt er een andere mening op na :
""""""""""Een overschrijving in euro naar een andere rekening bij BNP Paribas Fortis wordt ten laatste de volgende bankwerkdag uitgevoerd.
Een overschrijving in euro naar een rekening bij een andere bank binnen Europese zone (SEPA) wordt meestal binnen 3 bankwerkdagen uitgevoerd.
Een overschrijving naar een rekening bij een andere bank buiten de Europese zone (SEPA) wordt meestal binnen 5 bankwerkdagen uitgevoerd."""""""" (Bron : Bnpparibasfortis.be)
Pascal_6oh9 schreef: ↑27 januari 2025, 13:55
Dat is alleszins niet de definitie die Argenta hanteert aangezien deze hun instantfunctie in de weekends alvast uit hebben staan. Dat weet ik van de klantendienst zelf.
dat klopt niet: argenta ondersteunt instant betalingen ook in het weekend.
er zijn wel een aantal beperkingen
het bedrag moet minder dan 500 euro zijn. (is ook bij sommige andere banken : vdk bijvoorbeeld)
het mag niet over een automatische betaling gaan (ik ken eigenlijk geen enkele bank waar dat wel al instant werkt)
de ontvangende bank moet ook al instant ondersteunen (naar medirect bijvoorbeeld werkt nog niet)
-
- Full Member
- Contacteer:
toch wel raar van die klantendienst om zo'n dingen te zeggen. Of ligt het aan sommige gebruikers van het forum? Ik lees hier toch wel wat.
Zelfs op de website van Argenta staat het:
Kan ik in het weekend een instantoverschrijving ook uitvoeren? Je kunt 24/7 instant overschrijven. Ook in het weekend ontvangt de begunstigde je overschrijving binnen enkele seconden.
https://www.argenta.be/nl/doe-het-zelf/ ... p2aW5nZW4=
Zelfs op de website van Argenta staat het:
Kan ik in het weekend een instantoverschrijving ook uitvoeren? Je kunt 24/7 instant overschrijven. Ook in het weekend ontvangt de begunstigde je overschrijving binnen enkele seconden.
https://www.argenta.be/nl/doe-het-zelf/ ... p2aW5nZW4=
-
- Full Member
- Contacteer:
het zou beter per default instant staan, en indien niet mogelijk (te hoog bedrag ofzo) of indien je wilt afwijken dat je dan een aanpassing doet. Maar dat is te simpel voor de banken. nu kunnen ze hun (naïevere) klanten nog wat afzetten door tijd te winnen met de overschrijving.
+1tuinder666 schreef: ↑Vandaag 13:32het zou beter per default instant staan, en indien niet mogelijk (te hoog bedrag ofzo) of indien je wilt afwijken dat je dan een aanpassing doet. Maar dat is te simpel voor de banken. nu kunnen ze hun (naïevere) klanten nog wat afzetten door tijd te winnen met de overschrijving.
Begrijp ook niet waarom dat niet std aangevinkt is.
Ik denk dat het een kwestie van kostprijs of implementatie is.
Ofwel kost die instant overschrijving hun per stuk nog iets meer dan een gewone overschrijving.
Ofwel hebben ze hun zaakjes nog niet in die mate op orde dat ze het aankunnen om alle overschrijvingen instant te doen.
ING en KBC doen dat bv wel al. Dus : het kan.
Maar die banken vragen dan ook allebei geld voor een zichtrekening.
Ofwel kost die instant overschrijving hun per stuk nog iets meer dan een gewone overschrijving.
Ofwel hebben ze hun zaakjes nog niet in die mate op orde dat ze het aankunnen om alle overschrijvingen instant te doen.
ING en KBC doen dat bv wel al. Dus : het kan.
Maar die banken vragen dan ook allebei geld voor een zichtrekening.
centjes nog wat bijhouden brengt ook op 1000 € * ....
Estate Guru believer.