Integrale in de problemen?
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Re: Integrale in de problemen?
Probleem is, wat als deze garantie vervalt bij een buitenlandse overname ?Brugse Leeuw schreef: ↑24 december 2020, 10:19 Zolang je onder de 100.000€/persoon zit en het geld niet nodig hebt, zou ik zeker blijven zitten want je bent gedekt door het garantiefonds.
En ondertussen blijf je genieten van uw gegarandeerde rente.
Krijg je dan geen rush dat iedereen tegelijk eruit wil?
Ik vermoed dat ze daar juist op rekenen. Ze hebben 200 miljoen euro in kas. Ze kunnen zo'n stormloop wel aan. Het probleem is immers niet dat ze hun huidige verplichtingen niet kunnen nakomen, maar niet genoeg solvabel zijn voor hun engagementen in de toekomst. Dat vermoed ik toch.
Terechte opmerking . Betekent ook dat het garantiefonds nooit zal tussen moeten komen . Als er toch een liquidatie komt dan gaan volgens mij de polissen over naar andere verzekeraar- staat ook zo in hun Q & A van oktober.MoreOrLess schreef: ↑24 december 2020, 11:53 Ik vermoed dat ze daar juist op rekenen. Ze hebben 200 miljoen euro in kas. Ze kunnen zo'n stormloop wel aan. Het probleem is immers niet dat ze hun huidige verplichtingen niet kunnen nakomen, maar niet genoeg solvabel zijn voor hun engagementen in de toekomst. Dat vermoed ik toch.
Het blijft opvallend stil in de vlaamse pers ivm de problemen bij Integrale.
De voornaamste activiteit van Integrale zijn groepsverzekeringen voor bedrijven en levensverzekeringen.
Dus zoals hier eerder al gemeld is het probleem de engagementen op lange termijn.
Die "enkele" TAK21 bij particulieren zullen het probleem wel niet zijn. Waarom zouden ze die dan afkopen ?
Ondermeer de sectorale groepsverzekeringen van de metaalsector zitten bij Integrale.
Ik vermoed dat er achter de schermen wel de nodige politieke druk en gelobby zal zijn van de werkgevers om hiervoor een deftige oplossing te vinden.
Je mag ook niet vergeten dat indien de verzekeraar het wettelijk voorzien rendement niet haalt bij groepsverzekeringen de werkgever het verschil moet bijpassen.
De voornaamste activiteit van Integrale zijn groepsverzekeringen voor bedrijven en levensverzekeringen.
Dus zoals hier eerder al gemeld is het probleem de engagementen op lange termijn.
Die "enkele" TAK21 bij particulieren zullen het probleem wel niet zijn. Waarom zouden ze die dan afkopen ?
Ondermeer de sectorale groepsverzekeringen van de metaalsector zitten bij Integrale.
Ik vermoed dat er achter de schermen wel de nodige politieke druk en gelobby zal zijn van de werkgevers om hiervoor een deftige oplossing te vinden.
Je mag ook niet vergeten dat indien de verzekeraar het wettelijk voorzien rendement niet haalt bij groepsverzekeringen de werkgever het verschil moet bijpassen.
Meer informatie beschikbaar over de Raad van Bestuur van Integrale van afgelopen woensdag. Een liquidatie ligt nu prominent op tafel. Aanbevolen door die Raad van Bestuur.
Ik zal het volledige artikel zoals vertaald door Google translate in het volgende bericht plaatsen.
Aangezien 90% van de aandelen in Integrale rechtstreeks of onrechtstreeks in het bezit is van Nethys en zij 8 van de 15 zetels in die Raad van Bestuur bezitten roept dit altijd maar uitstellen van een definitieve beslissing vele vragen op. Volgens interne bronnen is de situatie dramatisch. Er is een enorme spanning. De onafhankelijke bestuurders willen de activiteiten verder zetten. De afgevaardigden van Nethys willen de liquidatie. Nethys zou alleen maar zijn gezicht nog willen redden.C'est donc ce mercredi après-midi que le conseil d'administration se rencontrait pour arrêter sa position et la transmettre à l'assemblée générale, qui se réunissait dans la foulée. Après plusieurs semaines de discussions et de réflexions, le conseil a finalement décidé de suggérer la liquidation de la société.
https://www.lecho.be/entreprises/servic ... 73716.htmlIl semble que le CA soit déchiré entre, d'une part les administrateurs indépendants qui poussent pour une solution qui assure la continuité des activités de l'entreprise (River Rock proposant les meilleures garanties de ce point de vue), et de l'autre, ceux liés à Nethys qui ont décidé de proposer la liquidation. "Les tensions sont énormes, la situation est dramatique", commente une source interne.
Ik zal het volledige artikel zoals vertaald door Google translate in het volgende bericht plaatsen.
Zie vorig bericht. Artikel vertaald uit het Frans door Google Translate.
"Olivier Samois, 23 december 2020 21:40
Het had voor Integrale het moment van de waarheid moeten zijn, maar de algemene vergadering stelt de beslissing over de toekomst van het bedrijf opnieuw uit. Ze heeft nu een deadline van 24 februari om een oplossing te vinden.
Deze woensdag zou een belangrijke dag worden voor Integrale en haar 150 medewerkers. Na een aantal maanden waarin herstelplannen werden teruggedraaid door de Nationale Bank (BNB), meerdere wisselingen in de raad van bestuur en vier kandidaten die uit het bos kwamen om het bedrijf of zijn polisportefeuille te kopen, zou op 23 december het moment van de waarheid voor de levensverzekeraar.
100
MILJOENEN EURO
De levensverzekeringsmaatschappij moet worden geherkapitaliseerd voor 100 à 400 miljoen euro, afhankelijk van de strategie van de koper.
Nethys - dat 71% van Integrale bezit en nog eens 20% via zijn pensioenfonds Ogeo Fund - heeft het bedrijf afgelopen voorjaar te koop aangeboden. Geconfronteerd met de tariefdaling voldoet Integrale niet langer aan de vereisten van toezichthouders op het gebied van solvabiliteit en heeft het een kapitaalinjectie nodig van ongeveer 100 tot 400 miljoen euro.
Vier kandidaten hebben een bod op de verzekeraar ingediend: Athora en Monument Re, twee herverzekeraars, de Britse vermogensbeheerder River Rock en tenslotte de Luikse zakenman Bernard Delhez via zijn bedrijf Lynx Capital
GA loopt tot februari
Het is dan ook deze woensdagmiddag dat de raad van bestuur bijeenkwam om zijn standpunt vast te stellen en over te dragen aan de algemene vergadering, die daarna bijeenkwam. Na een aantal weken van discussies en reflecties besloot het bestuur uiteindelijk de liquidatie van het bedrijf voor te stellen.
Een voorstel gebaseerd op "een onzekerheid omtrent (de) realisatie (van de biedingen) omdat deze vooral afhangen van operaties of organen buiten de Raad van Bestuur", specificeert een persbericht dat de vennootschap aan het begin van de avond publiceert. "Bij gebrek aan vrijwel bepaalde maatregelen die de continuïteit van de vennootschap binnen deze termijn moeten verzekeren, achtte de raad het nodig om de ontbinding van de vennootschap ter stemming voor te leggen aan de algemene vergadering."
De GA besloot echter opnieuw voor tijd te spelen, "in de overtuiging dat er nog een redelijke kans was om de gemaakte aanbiedingen te zien." De AV wordt daarom voortgezet "totdat de huidige onderhandelingen zijn afgerond". Integrale heeft nu tot 24 februari de tijd om de onderhandelingen voort te zetten, onder voorbehoud van goedkeuring van de BNB. Dat laatste hoeft geen probleem te zijn, sinds november is er een speciale commissaris van de centrale bank binnen het bedrijf aanwezig
De spanningen zijn enorm, de situatie is dramatisch."
EEN INTERNE BRON
Het lijkt erop dat de raad wordt verscheurd tussen enerzijds de onafhankelijke bestuurders die aandringen op een oplossing die de continuïteit van de activiteiten van het bedrijf verzekert (River Rock biedt vanuit dit oogpunt de beste garanties), en anderzijds , degenen die banden hebben met Nethys die besloten liquidatie voor te stellen. "De spanningen zijn enorm, de situatie is dramatisch", merkt een interne bron op.
We hekelen dus "het onvermogen om over Nethys te beslissen", wiens enige doel zou zijn "gezicht te redden" na tientallen miljoenen euro's in het bedrijf te hebben geïnjecteerd, met weinig hoop om al zijn belang terug te krijgen.
Door ons gecontacteerd, geven de personeelsvertegenwoordigers er de voorkeur aan om in te trappen en geen olie op het vuur te gooien, maar uiten hun bezorgdheid wanneer er geen beslissing komt. Het is het lot van de 150 werknemers van het bedrijf dat hun enige prioriteit is, ook al nemen sommigen het poeder al op, en hebben ze niet veel vertrouwen in deze vooruitzichten."
https://www.lecho.be/entreprises/servic ... 73716.html
"Olivier Samois, 23 december 2020 21:40
Het had voor Integrale het moment van de waarheid moeten zijn, maar de algemene vergadering stelt de beslissing over de toekomst van het bedrijf opnieuw uit. Ze heeft nu een deadline van 24 februari om een oplossing te vinden.
Deze woensdag zou een belangrijke dag worden voor Integrale en haar 150 medewerkers. Na een aantal maanden waarin herstelplannen werden teruggedraaid door de Nationale Bank (BNB), meerdere wisselingen in de raad van bestuur en vier kandidaten die uit het bos kwamen om het bedrijf of zijn polisportefeuille te kopen, zou op 23 december het moment van de waarheid voor de levensverzekeraar.
100
MILJOENEN EURO
De levensverzekeringsmaatschappij moet worden geherkapitaliseerd voor 100 à 400 miljoen euro, afhankelijk van de strategie van de koper.
Nethys - dat 71% van Integrale bezit en nog eens 20% via zijn pensioenfonds Ogeo Fund - heeft het bedrijf afgelopen voorjaar te koop aangeboden. Geconfronteerd met de tariefdaling voldoet Integrale niet langer aan de vereisten van toezichthouders op het gebied van solvabiliteit en heeft het een kapitaalinjectie nodig van ongeveer 100 tot 400 miljoen euro.
Vier kandidaten hebben een bod op de verzekeraar ingediend: Athora en Monument Re, twee herverzekeraars, de Britse vermogensbeheerder River Rock en tenslotte de Luikse zakenman Bernard Delhez via zijn bedrijf Lynx Capital
GA loopt tot februari
Het is dan ook deze woensdagmiddag dat de raad van bestuur bijeenkwam om zijn standpunt vast te stellen en over te dragen aan de algemene vergadering, die daarna bijeenkwam. Na een aantal weken van discussies en reflecties besloot het bestuur uiteindelijk de liquidatie van het bedrijf voor te stellen.
Een voorstel gebaseerd op "een onzekerheid omtrent (de) realisatie (van de biedingen) omdat deze vooral afhangen van operaties of organen buiten de Raad van Bestuur", specificeert een persbericht dat de vennootschap aan het begin van de avond publiceert. "Bij gebrek aan vrijwel bepaalde maatregelen die de continuïteit van de vennootschap binnen deze termijn moeten verzekeren, achtte de raad het nodig om de ontbinding van de vennootschap ter stemming voor te leggen aan de algemene vergadering."
De GA besloot echter opnieuw voor tijd te spelen, "in de overtuiging dat er nog een redelijke kans was om de gemaakte aanbiedingen te zien." De AV wordt daarom voortgezet "totdat de huidige onderhandelingen zijn afgerond". Integrale heeft nu tot 24 februari de tijd om de onderhandelingen voort te zetten, onder voorbehoud van goedkeuring van de BNB. Dat laatste hoeft geen probleem te zijn, sinds november is er een speciale commissaris van de centrale bank binnen het bedrijf aanwezig
De spanningen zijn enorm, de situatie is dramatisch."
EEN INTERNE BRON
Het lijkt erop dat de raad wordt verscheurd tussen enerzijds de onafhankelijke bestuurders die aandringen op een oplossing die de continuïteit van de activiteiten van het bedrijf verzekert (River Rock biedt vanuit dit oogpunt de beste garanties), en anderzijds , degenen die banden hebben met Nethys die besloten liquidatie voor te stellen. "De spanningen zijn enorm, de situatie is dramatisch", merkt een interne bron op.
We hekelen dus "het onvermogen om over Nethys te beslissen", wiens enige doel zou zijn "gezicht te redden" na tientallen miljoenen euro's in het bedrijf te hebben geïnjecteerd, met weinig hoop om al zijn belang terug te krijgen.
Door ons gecontacteerd, geven de personeelsvertegenwoordigers er de voorkeur aan om in te trappen en geen olie op het vuur te gooien, maar uiten hun bezorgdheid wanneer er geen beslissing komt. Het is het lot van de 150 werknemers van het bedrijf dat hun enige prioriteit is, ook al nemen sommigen het poeder al op, en hebben ze niet veel vertrouwen in deze vooruitzichten."
https://www.lecho.be/entreprises/servic ... 73716.html
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Mag ik jullie om ernstig advies vragen ?
Ik heb een IPT via Amonis bij Integrale met momenteel een kapitaal van 200.000 euro. Mijn vrouw heeft ook een IPT, gelukkig bij Baloise.
Zou ik mijn IPT ook verhuizen naar Baloise ?
Ik heb een IPT via Amonis bij Integrale met momenteel een kapitaal van 200.000 euro. Mijn vrouw heeft ook een IPT, gelukkig bij Baloise.
Zou ik mijn IPT ook verhuizen naar Baloise ?
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Newbie
- Contacteer:
Mag ik vragen wat een IPT is?
Ik heb ook een vraag. Ik heb 15000€ staan, theoretisch nog voor meer dan 50 jaar, bij Integrale, aan 3.25% gegarandeerd.
Bij de bouw van ons vakantiehuisje zijn we op enkele onvoorziene meerkosten gebotst. Tot nu toe hebben we dit met spaargeld gefinancierd, maar om het af te werken tegen het piekseizoen voor verhuur volstaat dat niet. Daravoor hebben we 15000€ nodig. We verwachten dit tegen eind 2021 te kunnen terugbetalen.
Wat zou jij in onze plek doen:
- Een zo voordelig mogelijke persoonlijke lening afsluiten (3.99%)?
- De centen van integrale opvragen?
Bij de bouw van ons vakantiehuisje zijn we op enkele onvoorziene meerkosten gebotst. Tot nu toe hebben we dit met spaargeld gefinancierd, maar om het af te werken tegen het piekseizoen voor verhuur volstaat dat niet. Daravoor hebben we 15000€ nodig. We verwachten dit tegen eind 2021 te kunnen terugbetalen.
Wat zou jij in onze plek doen:
- Een zo voordelig mogelijke persoonlijke lening afsluiten (3.99%)?
- De centen van integrale opvragen?
Deze scenario's zijn mogelijk. Hopelijk weten we meer op 24 februari.
- Integrale wordt geliquideerd. De afwikkeling daarvan kan dan nog een tijd duren. Delen van Integrale kunnen wel ondertussen nog verkocht worden, en/of Integrale kan de contracten zelf afkopen, daarvoor hebben ze geld genoeg in kas. Maar ondertussen kan je wellicht niet aan je geld.
- Integrale wordt overgenomen. De kans is groot dat dit een buitenlandse overnemer is en dat de staatswaarborg tot 100 k euro vervalt.
Bij beide scenario's zou ik niet meer in Integrale blijven zitten voor de heel lange termijn. 3.99% rente persoonlijke lening is meer dan het rendement van 3.25% dat je nu krijgt bij Integrale.
Als het kan zou ik wel blijven zitten tot 24 februari. Dat zou ik doen. Maar ik heb het geld wel niet direct nodig. Als ik in jouw situatie zou zitten zou ik wel dadelijk afkopen, wat niet wil zeggen dat ik het jou concreet aanbeveel. Ik ben geen beleggingsadviseur en ken je situatie niet.
In dit scenario blijft volgens mij de staatswaarborg behouden, wantMoreOrLess schreef: ↑27 december 2020, 15:15
- Integrale wordt overgenomen. De kans is groot dat dit een buitenlandse overnemer is en dat de staatswaarborg tot 100 k euro vervalt.
Integrale is Belgische verzekeraar en dus wie ook de aandelen in zijn bezit heeft , denk ik dat die staatswaarborg behouden blijft . Of zien jullie dat anders ?
ik las ook eerder in het forum dat Testaakoop iemand had verzekerd dat de NBB het verlies van staatswaarborg nooit zou toelaten ….
Eeeeuhh, ja. Als de kandidaat-overnemer met de grootste kansen, River Rock Capital uit Groot-Brittannië, Integrale overneemt dan is er geen Belgische staatswaarborg meer. Dan bezit die Britse maatschappij de aandelen. Maar het gaat meer over een "erkenning" dan over "aandelen". Bij de banken is dat alvast zo.
De Britse staatswaarborg geldt niet voor Tak21 verzekeringen. Die specifieke waarborg bestaat wellicht alleen in België.
maar is het niet zo dat als River Rock de aandelen van Integrale koopt, het toch wel Intergrale is dat als Begische verzekeraar verder gaat , en dus met staatswaarborg ? wat zeggen de juristen onder ons ?