Integrale in de problemen?
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Re: Integrale in de problemen?
Er zijn twee redenen om die tak21 voorlopig te houden:MoreOrLess schreef: ↑27 december 2020, 15:15Bij beide scenario's zou ik niet meer in Integrale blijven zitten voor de heel lange termijn. 3.99% rente persoonlijke lening is meer dan het rendement van 3.25% dat je nu krijgt bij Integrale.
Als het kan zou ik wel blijven zitten tot 24 februari. Dat zou ik doen. Maar ik heb het geld wel niet direct nodig. Als ik in jouw situatie zou zitten zou ik wel dadelijk afkopen, wat niet wil zeggen dat ik het jou concreet aanbeveel. Ik ben geen beleggingsadviseur en ken je situatie niet.
- Ik zie het als een lotje met als prijs een uitkoopbod. De kans dat zoiets er komt is niet denkbeeldig. Aan 20 à 25% onmiddellijke meerwaarde zou dat voor ons toch dik 3000€ moeten opbrengen. Dat zou mijn reden zijn om onze uitstap uit te stellen tot eind februari.
- Een persoonlijke lening van 15k, daar zijn we vanaf met zes maanden en een procent wederbeleggingsvergoeding .
Alleen is de vraag naar het sop en de kool. Mijn geld opvragen is simpel. Het alternatief is dat niet:
- Het integrale-dossier blijven opvolgen kost tijd. Het is nog maar de vraag of er eind februari duidelijkheid zal zijn.
- Een lening afsluiten, regelmatig terugbetalen en dan vervroegd terugbetalen kost tijd.
- In geval van liquidatie kom ik negatief uit: geen recht meer op 3.25% voor langere termijn, maar extra kosten qua intrest en vervroegde terugbetaling op de lening al betaald.
Ik denk dat het inderdaad afkopen zal worden. Een afweging tussen 1000€ negatief eindigen en een onzeker alternatief met mogelijk 2000€ extra in een verre toekomst. Met enkele weken sparen hebben we dat ook bij elkaar...
Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik er op het juiste spoor mee zit.
Nu maar eens kijken hoe snel dat afkopen gaat, want contractueel hebben ze 3 maanden om terug te storten.
Afkopen gaat heel vlug, heb zelf op 18 december mailtje gestuurd naar Integrale voor gedeeltelijke afkoop van mijn contract 786 fiscaal.
Dag daarna reeds in te vullen document toegestuurd gekregen via mail.
Zelfde dag nog ingevuld door gemaild alsook kopie van identiteitskaart recto verso en kopie bankkaart recto verso.
Op 23 december mailtje gekregen dat de betaling mijn gewenste som van gedeeltelijke afkoop zal gebeuren op 4 Januari.
Zelfde dag nog ingevuld door gemaild alsook kopie van identiteitskaart recto verso en kopie bankkaart recto verso.
Op 23 december mailtje gekregen dat de betaling mijn gewenste som van gedeeltelijke afkoop zal gebeuren op 4 Januari.
Ik ben zelf uitgestapt uit Certiflex, maar heb nog wat familieleden die erin zitten, vandaar mijn vraag.
Denken jullie dat als een overnemer de aandelen van Integrale overneemt , meteen ook de Belgische staatswaarborg weg is ?
Gaat de NBB dat verlies van staatswaarborg toestaan ?
Denken jullie dat als een overnemer de aandelen van Integrale overneemt , meteen ook de Belgische staatswaarborg weg is ?
Dat
Klopt maar dat was na heel wat interessante afkoopvoorstellen.MoreOrLess schreef: ↑28 december 2020, 16:49Bij de Ethias First contracten hebben ze dat vroeger alvast toegestaan.
Arcofin , Arcopar is blijkbaar reeds vergeten.crimi schreef: ↑28 december 2020, 16:43 Ik ben zelf uitgestapt uit Certiflex, maar heb nog wat familieleden die erin zitten, vandaar mijn vraag.
Hopelijk niet de volgende klaagzang wisten het niet van de problemen.
Estate Guru believer.
Dat was een andere situatie.
Bij Integrale is er nu een staatswaarborg tot 100 k Euro. De vraag is of de NBB bij een overname van Integrale door een buitenlandse overnemer zal goedkeuren dat die staatswaarborg verdwijnt.
Bij Arco was er geen staatswaarborg en is die er nooit geweest. Men heeft die wel op een onwettige manier retroactief willen invoeren om de aandeelhouders voor hun geleden verlies te vergoeden. Dat werd dan door Europa afgekeurd.
Ik denk dat er geen probleem is bij overname ivm de staatswaarborg.
Er zijn 3 kandidaten :
- Monument Re heeft een vestiging in Belgie
- Athora heeft dat ook
- River Rock is geen verzekeraar volgens mij en kan dus wel de aandelen nemen , maar dan blijft allicht Integrale de verzekeraar
Wat denken jullie van dat idee?
Er zijn 3 kandidaten :
- Monument Re heeft een vestiging in Belgie
- Athora heeft dat ook
- River Rock is geen verzekeraar volgens mij en kan dus wel de aandelen nemen , maar dan blijft allicht Integrale de verzekeraar
Wat denken jullie van dat idee?
Op zich geen slecht ideeKAATSCLUB schreef: ↑28 december 2020, 00:38 Afkopen gaat heel vlug, heb zelf op 18 december mailtje gestuurd naar Integrale voor gedeeltelijke afkoop van mijn contract 786 fiscaal.
Word je voor die gedeeltelijke afkoop niet zwaar fiscaal aangeslagen ?
Vraag mij af wat ze met stortingen doen die bv na eind oktober 2020 zijn gebeurd om fiscaal af te trekken.
Ze hebben van die storting nog altijd geen bewijs bezorgd.
Voor mensen tussen 60-65 jaar kan dit zware gevolgen hebben, bv. contract dat voor de fiscus - ingeval van "gedwongen niet storting" automatisch het einde van het contract kan betekenen ?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Paul schreef :"Vraag mij af wat ze met stortingen doen die bv na eind oktober 2020 zijn gebeurd om fiscaal af te trekken. Ze hebben van die storting nog altijd geen bewijs bezorgd."
Ik heb nu en dan eens in de tweede jaarhelft of na oktober gestort. Nooit stuurde men een bewijst van storting, maar bij de afschriften eind augustus of september waren de gestorte bedragen voor dat jaar telkens zichtbaar en meegerekend.
Ik zou zelfs meer zeggen : "Stort uw premie voor 786 fiscaal nog voor 24 februari van 2021, dan haal je daar toch ook al je fiscaal voordeel voor 2021 binnen." Niemand van Integrale die tot heden gezegd heeft dat we niet mogen bijstorten. Dus moet het fiscaal voordeel ook nog voor 2021 geldig zijn, wat er daarna ook gebeurd.
Alvast bedankt MoreOrLess om dit hier allemaal voor ons op te volgen.
Jammer ook dat er zo weinig aandacht in de Nederlandstalige pers is over de hele kwestie. Nochtans heeft Integrale toch ook een Vlaams cliënteel.
Ik zit in het oude Tak 21 786 maar heb het geld niet direct nodig. Ik zou kunnen afkopen, want ik deed de eerste storting meer dan 9 jaar geleden. Het was mijn tweede aankoop in Tak 21 na Ethias First, en degene die het beste opbracht tot op vandaag.Jammer dus dan ook hieraan een einde lijkt te komen.
Voorlopig blijf ik zitten. Destijds heb ik Ethias First vrij snel afgekocht, ook na 9 jaar toen de problemen daar volop aan de gang waren. Anderen deden dat niet en hebben uiteindelijk meer uit de kan gehaald met te wachten. Ik wil die fout nu hier niet opnieuw maken, maar toch voorzichtig blijven met de vinger op de knop, indien nodig.
Jammer ook dat er zo weinig aandacht in de Nederlandstalige pers is over de hele kwestie. Nochtans heeft Integrale toch ook een Vlaams cliënteel.
Ik zit in het oude Tak 21 786 maar heb het geld niet direct nodig. Ik zou kunnen afkopen, want ik deed de eerste storting meer dan 9 jaar geleden. Het was mijn tweede aankoop in Tak 21 na Ethias First, en degene die het beste opbracht tot op vandaag.Jammer dus dan ook hieraan een einde lijkt te komen.
Voorlopig blijf ik zitten. Destijds heb ik Ethias First vrij snel afgekocht, ook na 9 jaar toen de problemen daar volop aan de gang waren. Anderen deden dat niet en hebben uiteindelijk meer uit de kan gehaald met te wachten. Ik wil die fout nu hier niet opnieuw maken, maar toch voorzichtig blijven met de vinger op de knop, indien nodig.
Mail van Integrale van vandaag (mijn onderlijningen, MOL)
Integrale past haar gewaarborgde rentevoet voor individuele levensverzekeringen tak 21 contracten aan
Geachte Mevrouw, Geachte Heer,
Omwille van de aanhoudende daling van de rentevoeten op de financiële markten heeft Integrale beslist om vanaf 1 januari 2021 haar gewaarborgde rentevoet te laten dalen op individuele levensverzekeringen tak 21 contracten naar 0,50 %.
Waarom deze daling van de rentevoet?
Levensverzekeringen zijn lange termijn verbintenissen. Ze worden hoofdzakelijk gedekt door staatsobligaties van de eurozone. De rentevoeten van deze obligaties daalden de afgelopen jaren aanzienlijk. De Belgische obligaties op 10 jaar bieden momenteel een negatief rendement van ongeveer - 0,35 % aan. Net zoals alle andere actoren op de markt kan Integrale deze situatie niet ontkennen en moet ze haar gewaarborgde rentevoet op lange termijn aanpassen.
Wat zijn de gevolgen ?
De nieuwe rentevoet van 0,50% treedt in voege vanaf 1 januari 2021 :
op de nieuwe stortingen voor de contracten met eenmalige premies,
op de premieverhogingen voor de contracten met recurrente premies.
De rentevoetaanpassing heeft geen invloed op de opgebouwde reserves van eind december 2020. Deze reserves genieten en zullen blijven genieten van de tariefschijven uit het verleden op basis van hun ingangsdatum en dit tot het einde van de looptijd van de contracten.
De Algemene Vergadering van Integrale verlengt de termijn voor het vinden van een geschikte overnemer
Zoals u op onze website of in de pers heeft kunnen lezen, zou de Algemene Vergadering van Integrale op 23 december beslissen over de continuïteit van het bedrijf. Deze beslissing was belangrijk. Daarom geven we u hieronder meer uitleg en verwittigen wij u laattijdig van de verandering van de aanpassing van de rentevoet.
Gezien het feit dat er een redelijke kans bestaat dat één van de 3 ontvangen offertes zal worden gerealiseerd en met voorkeur een offerte die de continuïteit van de onderneming zou waarborgen, besloot de Algemene Vergadering tot 24 februari 2021 de tijd te nemen om de onderhandelingen met de kandidaten voort te zetten, teneinde de belangen van de verzekerden en de werknemers van Integrale te verdedigen, hetgeen de absolute prioriteit is.
In geval van overname kan de kandidaat overnemer de gewaarborgde rentevoet in tak 21 opnieuw aanpassen.
In 2020 hebben wij u regelmatig op de hoogte gehouden van de situatie van Integrale :
via onze newsletters
via ons « nieuws » op onze website https://www.integrale.be/nl/news
door middel van een vraag- en antwoorddocument dat beschikbaar is op onze website : https://www.integrale.be/assets/fae560c ... rtners.pdf
door het organiseren van specifieke informatiesessies in oktober, waarvan de presentaties en de podcast op uw verzoek beschikbaar zijn via e-mail communication@integrale.be.
In 2021 blijven we u op de hoogte houden, ook van de belangrijke beslissing die op 24 februari 2021 zal worden genomen.
We willen u eraan herinneren dat wanneer er geen oplossing voor herstel wordt gevonden, dit niet betekent dat de opgebouwde reserves en spaargelden in gevaar zijn. Indien het tot een ontbinding komt, zullen de huidige contracten blijven bestaan en worden ze of door Integrale beheerd of verkocht aan een andere verzekeringsmaatschappij. Integrale beschikt over de nodige activa en heeft voldoende provisie aangelegd om aan al haar verplichtingen te voldoen, voor zowel de bedragen die de garanties dekken alsook de toegewezen winstverdeling. Zij kan eveneens haar verplichtingen ten opzichte van haar personeel nakomen.
Bovendien voorziet de wetgeving in beschermingsmechanismen voor de verzekeringsnemer. Alle aangeslotenen hebben het voorrecht op het vermogen van het bedrijf en, voor individuele levensverzekeringen, genieten ze van de bescherming van het Bijzonder Beschermingsfonds voor deposito's en levensverzekeringen (opgericht door het K.B. van 14/11/2008, M.B. van 17/11/2008). Deze garantie is beperkt tot de afkoopwaarde ( na aftrek van belastingen) tot een bedrag van 100.000,00 euro voor alle beschermde contracten die door dezelfde verzekeringnemer bij dezelfde verzekeraar zijn afgesloten.
We zijn ons ervan bewust dat de situatie niet eenvoudig is. Wees gerust dat wat het besluit ook is, we zullen doorgaan met het verdedigen van de sterke waarden en kwaliteitsvolle diensten, met volle overtuiging en de nodige energie die onze activiteit tot nu toe heeft gekenmerkt.
2020 was voor iedereen in het algemeen een zeer moeilijk jaar. Wij willen van deze gelegenheid gebruik maken om u een schitterend 2021, een uitstekende gezondheid, vele interessante projecten en onvergetelijke momenten te wensen.
Wij danken u voor uw vertrouwen.
Draag zorg voor uzelf in deze moeilijke tijden.
Hoogachtend,
Het Directiecomité
Stel dat het tot ontbinding komt van Integrale ? Welke verzekeraars zouden dan volgens jullie geinteresseerd zijn om de Certiflex portefueille over te nemen ? Ethias ? zou Patronale interesse hebben of is dat vrijwel uitgesloten ?
Ethias lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Ze mogen zelf geen Tak 21 verzekeringen meer opstarten en beheren sinds het First debacle. Voor de rest is jouw gok even goed als de mijne.
Allicht zal enkel Monument Re Belgie interesse hebben waarbij dan gewoon de contracten tot vervaldag blijven aan vaste rente. Welke andere verzekeraar gaat zich nog om Certiflex bekomeren ? Patronale heeft zijn eigen producten .