Intervest Offices and Warehouses - IO & W
TIP
Re: Intervest Offices and Warehouses - IO & W
Als ze nu al een dikke 5% uitbetalen voor 2014, schiet er niet veel over voor volgend jaar.
Ga je dan niet veel aandelen moeten hebben om er een 'te krijgen' ?
Ga je dan niet veel aandelen moeten hebben om er een 'te krijgen' ?
Dit jaar was de ruilverhouding 35 coupons voor 2 aandelen (met korting van 3.5%), vorig jaar 13 coupons voor 1 aandeel (korting 5%).
Als we een koers nemen van €21.5 (na betaling div) en daarop 4% korting rekenen komen we aan een geschatte €20.6 voor de prijs van een nieuw aandeel. We hebben 0.75*€1.40=€1.05 netto dividend. Dit levert dan een verhouding €20.6/€1.05=20 coupons voor een nieuw aandeel (Of misschien 39 voor 2).
Dit is natuurlijk natte vinger werk, maar het geeft toch enige richting.
Als we een koers nemen van €21.5 (na betaling div) en daarop 4% korting rekenen komen we aan een geschatte €20.6 voor de prijs van een nieuw aandeel. We hebben 0.75*€1.40=€1.05 netto dividend. Dit levert dan een verhouding €20.6/€1.05=20 coupons voor een nieuw aandeel (Of misschien 39 voor 2).
Dit is natuurlijk natte vinger werk, maar het geeft toch enige richting.
De oude aandelen gaan reeds ex-dividend omdat de K.V. eraan komt.De nieuw uit te geven aandelen hebben geen recht op dit dividend.Door deze handelswijze moet men geen tweede notering op de beurs aanvragen voor de nieuwe aandelen en kunnen beide effekten met dezelfde isin code als één aandeel genoteerd worden.landethk schreef:Dus als ik het goed begrijp wordt de coupon van het dividend 2014 plots morgen geknipt en de juiste waarde van de coupon wordt volgend jaar in april/mei door de algemene vergadering nog bepaald? Gaat er dan voor 2014 geen keuzedividend zijn?
Koers herstelt zich min of meer na de dip van deze morgen. Grote volumes (~21K). Bodemvissers aan het werk? Hou er rekening mee dat wie nu het aandeel koopt geen recht heeft op het dividend over 2014. Dit kan de koers nog gedrukt houden tot ongeveer mei/juni (AV)
In een analyse van De Tijd vandaag (3 januari 2015 blz 32) staat IO & W als laatste geklasseerd van de GVVs, op basis van hun dividendengroei over de laatste vijf jaar: -17.9%. Op eerste zicht een slechte zaak voor diegenen die IO & W in port hebben. Absolute dividendgroei vertelt wel niet het gehele verhaal: alles hangt af van wat je met die dividenden gedaan hebt.
In mijn geval heb ik die consequent geherinvesteerd en ook met elke kapitaalverhoging meegegaan: Over de periode van 8 jaar sinds mijn eerste investering is mijn netto IRR (rekening houdende met alle kosten en taksen) +7.7%. Daarmee kan ik leven: er zijn zeker betere investeringen te doen maar waarschijnlijk ook slechtere. Ik behoud mijn IO & Ws, zeker nu het aandeel van de kantoren in hun port systematisch daalt ten voordele van logistiek vastgoed.
In mijn geval heb ik die consequent geherinvesteerd en ook met elke kapitaalverhoging meegegaan: Over de periode van 8 jaar sinds mijn eerste investering is mijn netto IRR (rekening houdende met alle kosten en taksen) +7.7%. Daarmee kan ik leven: er zijn zeker betere investeringen te doen maar waarschijnlijk ook slechtere. Ik behoud mijn IO & Ws, zeker nu het aandeel van de kantoren in hun port systematisch daalt ten voordele van logistiek vastgoed.
Persbericht:
Of hoe een kantorenGVV zich geleidelijk omvormt tot een logistieke draaischijf.Intervest Offices & Warehouses verwerft een moderne logistieke site van circa 52.000 m² in Luik voor € 28,6 miljoen.
Het aandeel logistiek vastgoed in de portefeuille neemt door deze investering verder toe tot 48%.
Precies andersom, maar het effect is niet groot. Voor wie er rekening mee houdt, maakt het geen verschil. Voor wie uw informatie niet verwerkt is het aandeel optisch goedkoop, zit er tegelijkertijd lekker veel opgebouwd dividend over 2014 in de koers, en lijkt het dividendrendement hoger door zowel de lagere koers als door het wellicht verhoogde dividend t.o.v. 2013. Voor slecht geïnformeerde grafiekstaarders lijkt het aandeel tijdelijk goedkoper, wat theoretisch kopers aantrekt.Belca2 schreef:Hou er rekening mee dat wie nu het aandeel koopt geen recht heeft op het dividend over 2014. Dit kan de koers nog gedrukt houden tot ongeveer mei/juni (AV)
Een tegenhanger is dat rond het tweede kwartaal de andere noteringen ex-coupon noteren. Bij een aanvangsdatum van een grafiek van 1 januari 2015 lijkt deze notering dan optisch duurder. In beide gevallen is het effect klein, zelfs wanneer er veel slecht geïnformeerde grafiekstaarders zijn. Tot en met de AVA-periodes is het effect, if any, echter positief. Niet negatief. Optisch goedkope aandelen trekken geen verkopers aan.
Uit het Persbericht Jaarresultaten 2014:
- Het operationeel uitkeerbaar resultaat bedraagt in 2014 € 1,56 per aandeel (€ 1,70 in 2013).
̈́̈́- Het brutodividend van Intervest Offices & Warehouses bedraagt € 1,40 per aandeel voor boekjaar 2014
-̈́ Het uitkeringspercentage voor het dividend is 90% in 2014.
(het dividend bedroeg vorig jaar nog €1.53)
- Het operationeel uitkeerbaar resultaat bedraagt in 2014 € 1,56 per aandeel (€ 1,70 in 2013).
̈́̈́- Het brutodividend van Intervest Offices & Warehouses bedraagt € 1,40 per aandeel voor boekjaar 2014
-̈́ Het uitkeringspercentage voor het dividend is 90% in 2014.
(het dividend bedroeg vorig jaar nog €1.53)
Na de voorzichtige en negatief bijgestelde outlook van Befimmo gaan ongeveer alle GVVs de dieperik in vandaag. Ook IOW. Overdreven winstnemingen zeker?
Graaicultuur bij IO&W? (en ook bij zuster VastNed Belgium)
Uit de oproeping tot de jaarvergadering: §1.10
Als deze verhoging een voorafspiegeling is van de resultaten van dit jaar, dan staan ons mooie tijden te wachten.
Uit de oproeping tot de jaarvergadering: §1.10
Een verhoging van maar liefst 40%. Nochtans de resultaten waren niet schitterend: netto resultaat van €34.6M naar €16.3M en (bruto)dividend van €1.53 naar €1.40.Voorstel van besluit: Beslissing om de vergoeding van de bestuurders als volgt aan te passen:
- Verhoging van de vaste jaarlijkse vergoeding van de onafhankelijke bestuurders (met uitzondering van de voorzitter van de raad van bestuur) van € 14.000 naar € 20.000.
- Verhoging van de vaste jaarlijkse vergoeding van de voorzitter van de raad van bestuur van € 15.000 naar € 25.000.
Als deze verhoging een voorafspiegeling is van de resultaten van dit jaar, dan staan ons mooie tijden te wachten.

Betaaldatum Dividend €1.05 netto vanaf donderdag 28 mei
Terug Keuzedividend:
Verslag AV 2014...De modaliteiten van het keuzedividend voor het boekjaar 2014 zullen op dinsdag 5 mei 2015 voor
beurs bekend gemaakt worden
Resultaten eerste kwartaalbekend en die zijn bemoedigend:
- Bezettingsgraad stabiel op 87%. Niets om over naar huis te schrijven, maar bezettingsraad van het logistieke gedeelte bedraagt nu 92%
- en dat logistieke gedeelte is gestegen tot 48% van de portefeuille
- Herfinanciering voor boekjaar 2015 volledig afgerond
- Operationeel uitkeerbaar resultaat stijgt met 37% (van €0.41 naar €0.56) hoofdzakelijk door nieuwe acquisities en vergoedingen.
- Bezettingsgraad stabiel op 87%. Niets om over naar huis te schrijven, maar bezettingsraad van het logistieke gedeelte bedraagt nu 92%
- en dat logistieke gedeelte is gestegen tot 48% van de portefeuille
- Herfinanciering voor boekjaar 2015 volledig afgerond
- Operationeel uitkeerbaar resultaat stijgt met 37% (van €0.41 naar €0.56) hoofdzakelijk door nieuwe acquisities en vergoedingen.
Voorwaarden keuzedividend 2015
-één nieuw aandeel voor 23 coupons (=€24.15 ) - coupon #16 werd reeds vorig jaar onthecht!
-het nieuwe aandeel wordt gekocht met een korting van 8%
-nieuwe aandelen zijn dividend gerechtigd vanaf 1 januari 2015
-keuze bekendmaken voor vrijdag 22 mei 16 uur
-nieuwe aandelen noteren vanaf vrijdag 29 mei
-referentie aandeelhouder gaat mee in de kapitaalsverhoging.
-één nieuw aandeel voor 23 coupons (=€24.15 ) - coupon #16 werd reeds vorig jaar onthecht!
-het nieuwe aandeel wordt gekocht met een korting van 8%
-nieuwe aandelen zijn dividend gerechtigd vanaf 1 januari 2015
-keuze bekendmaken voor vrijdag 22 mei 16 uur
-nieuwe aandelen noteren vanaf vrijdag 29 mei
-referentie aandeelhouder gaat mee in de kapitaalsverhoging.
Als ik de resultaten van het eerste kwartaal zo lees dan zit een redelijke stijging van het dividend er in voor 2015.