Investeren in consumenten leningen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Investeren in consumenten leningen
ik sta ondertussen weer op winst bij Mintos. Als ik belastingsaftrek meereken en recovery als volledig verloren beschouw, sta ik op de volle 3,8 euro winst! Nuja, dat zal net iets meer zijn dan de 0,11% op spaarboekje, maar minder dan op spaarboekje van Medirect ofzo. Maar daar ga ik voor eindejaar nog over.
Bij lendermarket voorlopig 12,8% op jaarbasis (ingestapt december 2019) en Moncera zal dat rond de 10% zijn (vind het niet meteen terug).Bij moncera gestart ergens dit voorjaar.
Omdat ik af en toe geld terug trek, of af en toe er eens geld op stort, is exact berekenen rente per jaar niet zo gemakkelijk. ZOu het kunnen bijhouden, maar lijkt me teveel werk voor eigenlijk toch weinig info.
Bij lendermarket voorlopig 12,8% op jaarbasis (ingestapt december 2019) en Moncera zal dat rond de 10% zijn (vind het niet meteen terug).Bij moncera gestart ergens dit voorjaar.
Omdat ik af en toe geld terug trek, of af en toe er eens geld op stort, is exact berekenen rente per jaar niet zo gemakkelijk. ZOu het kunnen bijhouden, maar lijkt me teveel werk voor eigenlijk toch weinig info.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Is dat uberhaupt nodig ?
Ook het aangeven van de intresten... die staan nog steeds op het platform...
Ik zou denken dat je dit pas aangeeft wanneer je overschrijft naar je persoonlijke bankrekening.
Heeft er iemand een referentie naar officiële regelgeving hieromtrent ?
Rekening in het buitenland - > aangeven bij CAP en op belastingsbrief.EarthNvstr1 schreef: ↑30 december 2020, 19:24Is dat uberhaupt nodig ?
Ook het aangeven van de intresten... die staan nog steeds op het platform...
Ik zou denken dat je dit pas aangeeft wanneer je overschrijft naar je persoonlijke bankrekening.
Heeft er iemand een referentie naar officiële regelgeving hieromtrent ?
Diverse Inkomsten uit het buitenland - > aangeven op belastingsbrief.
https://financien.belgium.be/sites/defa ... n-2020.pdfINKOMSTEN UIT KAPITALEN: INTERESTEN EN DIVIDENDEN
a) In welk geval moet ik dit type buitenlandse inkomsten aangeven?
In de meeste gevallen zal dit betrekking hebben op de interesten en dividenden van
buitenlandse beleggingen die niet werden onderworpen aan de roerende voorheffing in
België. Indien roerende inkomsten nog niet onderworpen geweest zijn aan de roerende
voorheffing dan zijn deze inkomsten immers verplicht aan te geven (zie vak VII, A, 2).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok, maar:
- je hebt geen rekening in het buitenland, je hebt enkel een bedrag overgemaakt aan een 3de partij
- je hebt dus ook geen inkomsten uit het buitenland, want je hebt die nog niet overgeschreven naar je persoonlijke rekening
Ik vind daarin niets terug over P2P-lending platformen.
Dus zijn er geen speciale regels voor P2P platformen.EarthNvstr1 schreef: ↑30 december 2020, 19:54Ik vind daarin niets terug over P2P-lending platformen.
Dan lijkt het te vallen het onder de algemene regels "INKOMSTEN UIT KAPITALEN: INTERESTEN EN DIVIDENDEN" ?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom, want zolang het niet op je persoonlijke rekening staat, zijn het toch geen inkomsten ?
Heb deze vraag gesteld in 2018 aan MinFin P Leuven:
Het antwoord was:Geef ik dan elk aanslagjaar onder die code de opgebrachte intresten tijdens het inkomstenjaar waarop het aanslagjaar betrekking heeft aan, ook al werden de gelden niet overgemaakt op mijn rekening ?
Of geef ik de intresten pas aan onder die code wanneer ik ze effectief ontvangen heb op mijn bankrekening ?
U dient de interesten aan te geven in het inkomstenjaar wanneer u ze ontvangen heeft.
Wil je echt het risico nemen dat je op de radar van de belastingsdienst komt?
Het is mogelijk dat ze dan ook dieper ingaan op al de rest.
Mozeno geeft duidelijk aan dat je een rekening bij hen hebt.
Zij betalen blijkbaar wel de bronbelasting.
Het is mogelijk dat ze dan ook dieper ingaan op al de rest.
Mozeno geeft duidelijk aan dat je een rekening bij hen hebt.
https://www.mozzeno.com/nl/investeren/p ... esteerder/Om te beginnen investeren, dient de investeerder minimaal € 500,00 op zijn mozzeno.com investeerdersaccount te zetten.
Zij betalen blijkbaar wel de bronbelasting.
De roerende voorheffing van 30% voor Belgische fiscale inwoners wordt door mozzeno bij de bron ingehouden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bij Mozzeno wordt dat bij de bron afgehouden.
Het gaat over buitenlandse P2P-lending platformen waar je geen bankrekening hebt en die dus ook geen belgische RV aan de bron afhouden.
P.S.: Bij 1 P2P platform heb ik alles (kapitaal+intresten) overgeschreven naar mijn persoonlijke rekening en heeft de bank de RV op de intresten afgehouden.
Het gaat over buitenlandse P2P-lending platformen waar je geen bankrekening hebt en die dus ook geen belgische RV aan de bron afhouden.
P.S.: Bij 1 P2P platform heb ik alles (kapitaal+intresten) overgeschreven naar mijn persoonlijke rekening en heeft de bank de RV op de intresten afgehouden.
Ter info het bestaan van een buitenlandse rekening als titularis is voldoende voor aangifte bij C.A.P.
Zelfs als zero € op de rekening.
Kenny Tortelboom (MINFIN) <kenny.tortelboom@minfin.fed.be>
di 21 apr. 09:58
In onderstaande mail van 31 maart stelt u de vraag of investeringen via buitenlandse crowdfundingplatformen zoals ........ moeten worden aangeven in de aangifte van de personenbelasting.
Zoals u aangeeft in uw mail werkt het crowdfundingplatform Lendahand samen met een Nederlandse derdenplatform (Intersolve) terwijl de financiële transacties van het crowdfundingplatform October via het betalingsplatform Lemon Way worden verwerkt.
Artikel 307, §1/1, a) WIB 92 bepaalt de aangifteverplichting met betrekking tot buitenlandse rekeningen. Hierin wordt bepaald dat de belastingplichtige in zijn jaarlijkse aangifte in de personenbelasting het bestaan moet vermelden van rekeningen van elke aard waarvan de belastingplichtige, zijn echtgenoot, zijn kinderen waarvan overeenkomstig artikel 126, §4 WIB 92 de inkomsten bij de ouders wordt gevoegd, op enigerlei ogenblik tijdens het belastbaar tijdperk titularis of gemachtigd is geweest bij een in het buitenland gelegen bank-, wissel-, krediet- of spaarinstelling.
De belastingplichtige dient in deze aangifte eveneens het land of de landen aan te geven waar die rekeningen geopend zijn geweest. Bovendien moet de belastingplichtige ten laatste gelijktijdig met de indiening van de aangifte waarin deze rekeningen worden vermeld, het bestaan van deze buitenlandse rekeningen melden aan het CAP. De Koning mag verdere regels voor de mededeling bepalen.
Op basis van deze bepaling moeten drie voorwaarden worden vervuld om als een buitenlandse rekening in functie van artikel 307, §1/1, a) WIB 92 te kunnen worden beschouwd:
De belastingplichtige, echtgenoot of zijn kinderen moet titularis zijn van de rekening;
Uit uw mail blijkt dat u titularis bent van de rekening.
De rekening moet onder de definitie vallen van een “rekening van elke aard”;
Het begrip rekening van elke aard kan heel ruim worden opgevat. In het bijzonder worden hiermee rekeningen bedoeld waarmee inkomsten kunnen worden ontvangen, contanten kunnen worden afgehaald en betalingen kunnen worden verricht aan of ontvangen van derden. Rekeningen aangeboden door Intersolve en Lemon Way bieden soortgelijke diensten aan waardoor deze rekeningen beschouwd kunnen worden als rekeningen van elke aard.
Het moet gaan om een rekening bij een in het buitenland gelegen bank-, wissel-, krediet- of spaarinstelling.
In het kader van het uitvoeren van haar activiteiten heeft Intersolve bij de bevoegde Nederlandse autoriteit een vergunning als instelling voor elektronisch geld. Het biedt in die hoedanigheid zogeheten “wallets” aan waarin elektronisch geld kan worden bewaard.
Lemon Way heeft bij de bevoegde Franse autoriteit een vergunning als instelling die betalingsdiensten aanbiedt.
Uit circulaire AAFisc 35/2014 (Ci.RH.81/634.718) blijkt dat zowel betalingsinstellingen als instellingen voor elektronisch geld beschouwd kunnen worden als bank-, wissel-, krediet- of spaarinstelling.
Uit bovenstaande analyse volgt dat rekeningen aangehouden bij Intersolve en Lemon Way aan alle voorwaarden voldoen die worden bepaald in artikel 307, §1/1, a) WIB 92. Hierdoor dienen rekeningen aangehouden bij Intersolve en Lemon Way te worden aangegeven in de aangifte van de personenbelasting door de belastingplichtige-rekeninghouder en bovendien te worden aangemeld bij het CAP.
Met vriendelijke groeten,
Kenny Tortelboom
Attaché
Zelfs als zero € op de rekening.
Kenny Tortelboom (MINFIN) <kenny.tortelboom@minfin.fed.be>
di 21 apr. 09:58
In onderstaande mail van 31 maart stelt u de vraag of investeringen via buitenlandse crowdfundingplatformen zoals ........ moeten worden aangeven in de aangifte van de personenbelasting.
Zoals u aangeeft in uw mail werkt het crowdfundingplatform Lendahand samen met een Nederlandse derdenplatform (Intersolve) terwijl de financiële transacties van het crowdfundingplatform October via het betalingsplatform Lemon Way worden verwerkt.
Artikel 307, §1/1, a) WIB 92 bepaalt de aangifteverplichting met betrekking tot buitenlandse rekeningen. Hierin wordt bepaald dat de belastingplichtige in zijn jaarlijkse aangifte in de personenbelasting het bestaan moet vermelden van rekeningen van elke aard waarvan de belastingplichtige, zijn echtgenoot, zijn kinderen waarvan overeenkomstig artikel 126, §4 WIB 92 de inkomsten bij de ouders wordt gevoegd, op enigerlei ogenblik tijdens het belastbaar tijdperk titularis of gemachtigd is geweest bij een in het buitenland gelegen bank-, wissel-, krediet- of spaarinstelling.
De belastingplichtige dient in deze aangifte eveneens het land of de landen aan te geven waar die rekeningen geopend zijn geweest. Bovendien moet de belastingplichtige ten laatste gelijktijdig met de indiening van de aangifte waarin deze rekeningen worden vermeld, het bestaan van deze buitenlandse rekeningen melden aan het CAP. De Koning mag verdere regels voor de mededeling bepalen.
Op basis van deze bepaling moeten drie voorwaarden worden vervuld om als een buitenlandse rekening in functie van artikel 307, §1/1, a) WIB 92 te kunnen worden beschouwd:
De belastingplichtige, echtgenoot of zijn kinderen moet titularis zijn van de rekening;
Uit uw mail blijkt dat u titularis bent van de rekening.
De rekening moet onder de definitie vallen van een “rekening van elke aard”;
Het begrip rekening van elke aard kan heel ruim worden opgevat. In het bijzonder worden hiermee rekeningen bedoeld waarmee inkomsten kunnen worden ontvangen, contanten kunnen worden afgehaald en betalingen kunnen worden verricht aan of ontvangen van derden. Rekeningen aangeboden door Intersolve en Lemon Way bieden soortgelijke diensten aan waardoor deze rekeningen beschouwd kunnen worden als rekeningen van elke aard.
Het moet gaan om een rekening bij een in het buitenland gelegen bank-, wissel-, krediet- of spaarinstelling.
In het kader van het uitvoeren van haar activiteiten heeft Intersolve bij de bevoegde Nederlandse autoriteit een vergunning als instelling voor elektronisch geld. Het biedt in die hoedanigheid zogeheten “wallets” aan waarin elektronisch geld kan worden bewaard.
Lemon Way heeft bij de bevoegde Franse autoriteit een vergunning als instelling die betalingsdiensten aanbiedt.
Uit circulaire AAFisc 35/2014 (Ci.RH.81/634.718) blijkt dat zowel betalingsinstellingen als instellingen voor elektronisch geld beschouwd kunnen worden als bank-, wissel-, krediet- of spaarinstelling.
Uit bovenstaande analyse volgt dat rekeningen aangehouden bij Intersolve en Lemon Way aan alle voorwaarden voldoen die worden bepaald in artikel 307, §1/1, a) WIB 92. Hierdoor dienen rekeningen aangehouden bij Intersolve en Lemon Way te worden aangegeven in de aangifte van de personenbelasting door de belastingplichtige-rekeninghouder en bovendien te worden aangemeld bij het CAP.
Met vriendelijke groeten,
Kenny Tortelboom
Attaché
Estate Guru believer.
Op pagina 4 van dit topic staat het beschreven door BE_USA, post van 25.09.2019. Ik heb alles op die manier aangegeven. Mintos, Lendermarket en Moncera. Het gaat (bij mij) sowieso maar om kleine bedragen. Ik geef enkel de interesten en late interesten aan. Campaign rewards enzo geef ik niet aan.
Op bovenstaande 3 platformen kan je gemakkelijk een overzicht vragen van je inkomsten aan interest van een bepaald jaar. Ik maak daar pdf van en stuur die als bijlage bij mijn belastingsaangifte.
Op bovenstaande 3 platformen kan je gemakkelijk een overzicht vragen van je inkomsten aan interest van een bepaald jaar. Ik maak daar pdf van en stuur die als bijlage bij mijn belastingsaangifte.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hm ok ... dan heb ik die mail van MinFin wellicht verkeerd geinterpreteerd.
Ik denk dat ik dat in aanslagjaar 2021 dan maar eens zal regulariseren ... ;-)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nog een vraagje dan ...
Als je een overschrijving doet naar je bankrekening in België, dan vraagt de bank naar de oorsprong van de gelden, anders houden ze 30% RV bevrijdend af.
Hoe bewijs je op dat moment dat je de RV reeds betaald hebt of nog zal betalen via de belastingaangifte ?
Als je een overschrijving doet naar je bankrekening in België, dan vraagt de bank naar de oorsprong van de gelden, anders houden ze 30% RV bevrijdend af.
Hoe bewijs je op dat moment dat je de RV reeds betaald hebt of nog zal betalen via de belastingaangifte ?
Raar , nog nooit vraag van herkomst door Kbc gevraagd.EarthNvstr1 schreef: ↑31 december 2020, 12:32 Nog een vraagje dan ...
Dit van terug betalingen.
Reden rekening bij C.a.p niet aangegeven ?
En bij welke bank deze vraag ?
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Was bij AXA.platin schreef: ↑31 december 2020, 15:55Raar , nog nooit vraag van herkomst door Kbc gevraagd.EarthNvstr1 schreef: ↑31 december 2020, 12:32 Nog een vraagje dan ...
Dit van terug betalingen.
Reden rekening bij C.a.p niet aangegeven ?
En bij welke bank deze vraag ?
Niet aangegeven bij CAP inderdaad.
Was van RoboCash (ben ik volledig uitgestapt) en in de omschrijving stond "FUNDS AND INTRESTS", dat zou ook de reden kunnen zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Aangenomen dat je dus de ontvangen intresten op een peer-2-peer lending platform moet aangeven per jaar dat je ze ontvangen hebt op het platform (ongeacht of je ze hebt overgeschreven naar je belgische bankrekening)...EarthNvstr1 schreef: ↑31 december 2020, 12:30 Hm ok ... dan heb ik die mail van MinFin wellicht verkeerd geinterpreteerd.
Om dit recht te zetten voor inkomsten jaar 2018 en 2019, wat doe ik best ? (gaat over een RV bedrag van 250 EUR)
- probleem voorleggen bij MinFin B Leuven
- de inkomsten opnemen in aangifte inkomstenjaar 2020
Iemand ervaring met het aanvragen van een rechtzetting van iets dat je niet had aangegeven ?