Investeren in een bedrijf
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Investeren in een bedrijf
Hallo iedereen
Ik ben er niet zo in thuis en hopelijk sommige leden wel...
Het voorstel is om mee te investeren in een bedrijf waar ik alleen aansprakelijk ben voor mijn inbreng.
Het bedrijf bied mij 3,5% netto.
Mij lijkt dit weinig ten opzichte van het risico.
Graag wat meedenkers of voor- of nadelen.
Ik hoor het graag.
Ik ben er niet zo in thuis en hopelijk sommige leden wel...
Het voorstel is om mee te investeren in een bedrijf waar ik alleen aansprakelijk ben voor mijn inbreng.
Het bedrijf bied mij 3,5% netto.
Mij lijkt dit weinig ten opzichte van het risico.
Graag wat meedenkers of voor- of nadelen.
Ik hoor het graag.
Re: Investeren in een bedrijf
Misschien verduidelijken wat het bedrijf doet? Start-up of iets gevestigd? Hoe keert men u die 3.5% netto uit (dividenden, aandelen, etc)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
één woord daarvoor.... NIET DOEN
Bedankt ook Ludo voor de feedback
Het bedrijf is aan het groeien en wordt naar mijn mening een referentie.
Men keert mij jaarlijks een percentage uit berekent op mijn bijdrage.
Het is geen start-up maar een groeiend bedrijf.
Voor de rest veel vraagtekens...
Dat is ook een overdreven reactie. Alsof elke investering slecht is. That said, wij kunnen moeilijk onze mening verkondigen als we niet eens weten over welke sector u spreekt. Een bouwbedrijf is een ander paar mouwen dan bv. een groeiend IT bedrijf, etc.
Daarnaast is het ook belangrijk: hoeveel geld vragen ze u te investeren? Hoeveel geld willen ze ophalen, etc? Is het een lening (lijkt mij van wel?) of een investering in het kapitaal?
naast je eigen investering moet je ook kijken naar de anderen, wat is de pikorde?
heb je waarborgen zoals machines, materiaal, grondstoffen?
heb je waarborgen zoals machines, materiaal, grondstoffen?
Als je 10.000 euro investeert, krijg je daarvan jaarlijks 350 euro dividend ( 3,50% netto ??) terug.
Je hebt geen enkele zekerheid dat je je kapitaal ooit gaat terugzien.
Je hebt geen enkele zekerheid dat je je kapitaal ooit gaat terugzien.
Laatst gewijzigd door ludo op 4 juni 2017, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
En heel belangrijk, wat als je er terug uit wil?
Als je op de beurs belegt kan je kiezen van welk bedrijf en kan je resultaten bekijken.
Het groeiend bedrijf??? van TS is waarschijnlijk via via kennissen of vrienden welke een kapitaals verhoging willen doorvoeren.Wat wil zeggen dat ze geld tekort komen om de lopende zaken te financieren.
De zekerheid is daar mijn inziens al veel minder.
Bedankt alvast voor de reacties.
Het is een beveiligingsbedrijf dat ik ken.
Het bedrijf kan met mijn inbreng hun lopend krediet (deels)aflossen.
Hun krediet dat zij nu hebben is een intrest van ongeveer 10%, ik vind dat veel maar ze gaan hier nu ook niet voor liegen neem ik aan.
Ik kan uitstappen wanneer ik wil.
Alles lijkt mij correct maar de rente van 3,5% is in mijn ogen niet in overeenstemming met het risico. Mijn inbreng dat ik volledig kan verliezen.
Het bedrijf zit niet in de problemen en zijn ook niet actief op zoek naar een stille vennoot.
Het is een win-win situatie indien zij door mijn inbreng hun krediet vervroegd kunnen aflossen.
Zij zijn transparant in hun krediet en willen 5% geven maar door de roerende voorheffing komt dat op 3,5% uit.
Ik wil meer rendement met zo'n risico en ik heb bijkomende voordelen gevraagd.
Dit kan vanalles inhouden maar als voorbeeld kan een tankkaart,...
Vinden jullie het voorgestelde rendement in verhouding tot het risico?
Hun krediet dat zij nu hebben is een intrest van ongeveer 10%, ik vind dat veel maar ze gaan hier nu ook niet voor liegen neem ik aan.
Alles lijkt mij correct maar de rente van 3,5% is in mijn ogen niet in overeenstemming met het risico. Mijn inbreng dat ik volledig kan verliezen.
Het bedrijf zit niet in de problemen en zijn ook niet actief op zoek naar een stille vennoot.
Het is een win-win situatie indien zij door mijn inbreng hun krediet vervroegd kunnen aflossen.
Zij zijn transparant in hun krediet en willen 5% geven maar door de roerende voorheffing komt dat op 3,5% uit.
Het bedrijf heeft waarschijnlijk een cashflow probleem.Zorro123 schreef: ↑5 juni 2017, 11:28 Bedankt alvast voor de reacties.
Bedrijven die over voldoende kasstroom beschikken, zijn in staat om hun financiële verplichtingen (zoals het afbetalen van schulden) op korte termijn na te komen of hebben nog ruimte om investeringen te doen.
Een lopend krediet deels met een ander soort krediet/(uw inbreng )aflossen, is het slechtste wat iemand kan doen.
Als je van dergelijke buisiness structuur niets kent, zou ik er vanaf blijven. Je gaat je alleen maar meer zorgen maken en vragen stellen. Je kan uitstappen wanneer je wil, vraag is als ze geen geld hebben, hoe ze je gaan betalen???? en of de bank geen krediet meer wil geven.
Is een beetje zoals JP van Rossum destijds deed. Hij beloofde hoge intresten, en betaalde deze met het geld dat de mensen in zijn moneytron investeerde. Na verloop was het geld op, en niemand heeft nog iets van zijn geld teruggezien.
als ze nu 10% rente betalen lijkt me 8 % eerder een win win dan 5%
je kan uitstappen wanneer je wil maar waar gaan ze het geld dan vinden om je uit te betalen, een nieuwe lening of een nieuwe spaargidsers,
zou zeker contractueel afspreken wanneer de lening eindigt.
misschien eens een PB naar pukkie sturen, die is daar veel mee bezig en weet misschien meer over wat een normale rente is.
je kan uitstappen wanneer je wil maar waar gaan ze het geld dan vinden om je uit te betalen, een nieuwe lening of een nieuwe spaargidsers,
zou zeker contractueel afspreken wanneer de lening eindigt.
misschien eens een PB naar pukkie sturen, die is daar veel mee bezig en weet misschien meer over wat een normale rente is.
Na alles wat te laten rusten en dit topic te herlezen met mijn vragen en de waardevolle antwoorden, kan ik eigenlijk afleiden dat enige voorzichtigheid zeker nodig is...
Nog mensen met raad of ervaringen omtrent dit onderwerp?
Nog mensen met raad of ervaringen omtrent dit onderwerp?
Beursgenoteerde bedrijven hebben wel bepaalde verplichting omtrent bvb hun balans, informatieplicht, jaarlijkse vergadering etc. Dat is niet het geval bij een niet-beursgenoteerd bedrijf. Hoe ga je dan de financiele situatie van het bedrijf beoordelen? Hoe ga je opvolgen wat er met je investering gebeurt?