investeringstips
investeringstips
Beste,
Mijn tante(momenteel 59 jaar) haar situatie is volgende:
- geen arbeidsinkomen
- nog (ruime) alimentatie tot haar 62
- vruchgebebruik op appartement waar zij zelf woont, zonder lening
- vruchtgebruik op opbgernsgteigendom (appartement dat verhuurd wordt).
- 3de pijler bij KBC (pricos) van ca. 60k
- defensief fonds bij vermogenesbeheerder van ca. €100k (erfenis van overleden vader)
Door omstandigheden heeft zij nu extra liquide middelen ter beschikking twv ca. €70k.
Bedoeling zou zijn deze te schenken (liefst via handgift) aan haar kinderen, aangezien zij deze normaal gezien niet meer nzelf nodig zal hebben.
De vraag is echter hoe en waarin zij best investeert (en dan schenket), of er ebst eerst gewoon vi handgift aan kinderen wordt geschonken en dat zij dan investeren.
Horizon is dus minstens ca. 15 jaar en defensief.
Mogelijke opties waaraan wij dachten:
1) 40k gewoon in fonds bijstorten, en 30k in garegebox investeren (wel weer zonde van 10% registratierechten)
2) langetermijn-sparen? kan zij dat op haar naam doen als ze niet werkt? en is dat wel interessant wanneer je ineens grote som ter beschikking hebt? bovendien hebben beide kinderen al een hypotheek lopen, dus LT-sparen zou ook enkel fiscaal gusntig zijn op haar naam?
3) bedrag bijstorten in kbc pensioenfonds (ook al zit ze al al fiscaal maximum). Op zich kan je dat toch ook als een fonds als een ander ebschouwen waarin je gewoon extra insteekt? Kan dat dan aangehouden worden tot binnen 15 jaar?
Alle tips welkom!
Mijn tante(momenteel 59 jaar) haar situatie is volgende:
- geen arbeidsinkomen
- nog (ruime) alimentatie tot haar 62
- vruchgebebruik op appartement waar zij zelf woont, zonder lening
- vruchtgebruik op opbgernsgteigendom (appartement dat verhuurd wordt).
- 3de pijler bij KBC (pricos) van ca. 60k
- defensief fonds bij vermogenesbeheerder van ca. €100k (erfenis van overleden vader)
Door omstandigheden heeft zij nu extra liquide middelen ter beschikking twv ca. €70k.
Bedoeling zou zijn deze te schenken (liefst via handgift) aan haar kinderen, aangezien zij deze normaal gezien niet meer nzelf nodig zal hebben.
De vraag is echter hoe en waarin zij best investeert (en dan schenket), of er ebst eerst gewoon vi handgift aan kinderen wordt geschonken en dat zij dan investeren.
Horizon is dus minstens ca. 15 jaar en defensief.
Mogelijke opties waaraan wij dachten:
1) 40k gewoon in fonds bijstorten, en 30k in garegebox investeren (wel weer zonde van 10% registratierechten)
2) langetermijn-sparen? kan zij dat op haar naam doen als ze niet werkt? en is dat wel interessant wanneer je ineens grote som ter beschikking hebt? bovendien hebben beide kinderen al een hypotheek lopen, dus LT-sparen zou ook enkel fiscaal gusntig zijn op haar naam?
3) bedrag bijstorten in kbc pensioenfonds (ook al zit ze al al fiscaal maximum). Op zich kan je dat toch ook als een fonds als een ander ebschouwen waarin je gewoon extra insteekt? Kan dat dan aangehouden worden tot binnen 15 jaar?
Alle tips welkom!
Re: investeringstips
Aangezien ze geen inkomen heeft zoals u vermeldt, zou ik eerst de spaarbuffer bepalen.
Vervolgens zou ik denken aan beheer van de resterende middelen, en koppelen aan techniek van schenking met rentelast + conventionele terugkeer van die middelen (voor geval van vooroverlijden van de begiftigde)
Vervolgens zou ik denken aan beheer van de resterende middelen, en koppelen aan techniek van schenking met rentelast + conventionele terugkeer van die middelen (voor geval van vooroverlijden van de begiftigde)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wat zijn haar huidige uitgaven?
Wat is haar plan voor na haar 62ste verjaardag als de alimentatie ophoudt.
Ik zou denken dat ze het meeste zelf zal moeten nodig hebben.
Ze heeft 1 kans op 2 om meer dan 25 jaar te leven, misschien zelfs tot haar 100ste.
Wegschenken lijkt mij veel te vroeg.
Ze heeft 1 kans op 2 om meer dan 25 jaar te leven, misschien zelfs tot haar 100ste.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wegschenken ja, maar met rentelast en dan bijkomende beveiligingstechniek, zoals inpandgeving bij derde, aanvaardende begunstigde, enz.B7H4long schreef: ↑25 juli 2018, 14:19 Wat zijn haar huidige uitgaven?
Zoniet risico op "volledig uitgekleed zijn alvorens slapen te gaan"
HAllo,
Bedankt alvast voor jullie reacties;
No worries, we hebben haar benodigde uitgaven tegenover haar inkomens gezet en die 7k is echt pas nterug nodig als kapitaal binnen ten vroegste 15 jaar.
Vraag is dus eerder welke economische investering voor zo'n horizon het meest logische is?
Groeten
Bedankt alvast voor jullie reacties;
No worries, we hebben haar benodigde uitgaven tegenover haar inkomens gezet en die 7k is echt pas nterug nodig als kapitaal binnen ten vroegste 15 jaar.
Vraag is dus eerder welke economische investering voor zo'n horizon het meest logische is?
Groeten