invloed loon -> alleen elektrische bedrijfswagens tegen 2026
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: invloed loon -> alleen elektrische bedrijfswagens tegen 2026
Tja... waarom werd/wordt er niet meer/sneller werk gemaakt van "fiscaal vriendelijke" alternatieven voor een wagen ?
Zal n.m.i. wel meer en meer komen... dus of het aandeel bedrijfswagens (of liever salariswagens) zal toenemen, weet ik zo niet.
Wel, wat we tegenwoordig bij ons op het werk zien is mensen die niet kunnen opladen kiezen voor een hybride (appartement, rijhuis). Recent iemand die een zeer zware motor heeft gekozen met een kleine elektro motor (geen plugin uiteraard). Hij verbruikt nu 8l / 100km, maar op papier is het wel amper uitstoot.
Mijn huidige "full" benzine wagen die 5.5l / 100km verbruikt is echter op papier een pak minder milieuvriendelijk. Nochtans was dit de reden waarom ik 3 jaar geleden geen hybride mocht nemen, ze hadden al eens meegemaakt dat iemand met een hybride 9l / 100km aan het verbruiken was.
Ik werk overigens voor een bedrijf waar de lonen niet min zijn. Iemand van de assistentes heeft ook de optie gekregen om een wagen te kiezen omdat ze liever haar bruto minder willen betalen. Optie die haar werd voorgesteld is bruto wat in te leveren in ruil voor een wagen.
Normaal een deal waar iedereen mee akkoord gaat, zij heeft deze geweigerd omdat ze gewoon geen wagen nodig heeft (dat dan een 2de wagen zou worden, hun primaire wagen dan weg doen is geen optie want de policy laat niet toe dat partner met de wagen gaat rijden tijdens kantooruren).
De bedrijfswagen blijft dus fiscaal zeer aantrekkelijk voor bedrijven.
Vanaf volgend jaar mogen we wel onze wagen inruilen voor cash in een flexibel loonplan. Ben benieuwd wat dit zal worden, want met het flexibel loonplan is zeer duidelijk hoeveel taksen je wel niet betaald. Zelf met warranten hou ik amper 42% van het budget over dat erin is gestopt.
Het budget voor mijn huidige wagen is €750. Dit dus omzetten naar netto zou dan €315 / maand zijn. Ik betwijfel dat ik hiervoor een privéwagen zou kunnen betalen.
Tja... waarom werd/wordt er niet meer/sneller werk gemaakt van "fiscaal vriendelijke" alternatieven voor een wagen ?
Zal n.m.i. wel meer en meer komen... dus of het aandeel bedrijfswagens (of liever salariswagens) zal toenemen, weet ik zo niet.
[/quote]
Wie gaat uiteindelijk die "fiscaal vriendelijke oplossing" betalen? Zeg eens.
[/quote]
Wie gaat uiteindelijk die "fiscaal vriendelijke oplossing" betalen? Zeg eens.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het zijn o.a. de mensen die genieten van die voordelen die bijdragen aan de financiering van die voordelen.SamBG schreef: ↑16 september 2021, 20:17Wie gaat uiteindelijk die "fiscaal vriendelijke oplossing" betalen? Zeg eens.EarthNvstr1 schreef: ↑15 september 2021, 22:49 Tja... waarom werd/wordt er niet meer/sneller werk gemaakt van "fiscaal vriendelijke" alternatieven voor een wagen ?
Zeg jij nu dan misschien eens wat je eigenlijk het probleem vind ...
Voor mij mogen al die dingen op de schop en mag onze hele fiscaliteit serieus vereenvoudigd worden... met als enige doel dat we met z'n allen minder moeten betalen aan belastingen én meer terugkrijgen voor de belastingen die we dan nog steeds betalen.
Wie betaalt uiteindelijk de belastingen... als iedereen wint? Hoe kunnen wij met zijn allen minder belasting betalen??? Leg mij dat eens uit. Jouw quote: "Met met z'n allen minder moeten betalen aan belastingen én meer terugkrijgen voor de belastingen"... Hoe doe je dat? Wie draait daarvoor op?EarthNvstr1 schreef: ↑16 september 2021, 22:36Het zijn o.a. de mensen die genieten van die voordelen die bijdragen aan de financiering van die voordelen.
Zeg jij nu dan misschien eens wat je eigenlijk het probleem vind ...
Voor mij mogen al die dingen op de schop en mag onze hele fiscaliteit serieus vereenvoudigd worden... met als enige doel dat we met z'n allen minder moeten betalen aan belastingen én meer terugkrijgen voor de belastingen die we dan nog steeds betalen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Door 2 dingen:
- meer meerwaarde creëren
- minder (of idealiter niets) uitgeven aan dingen die geen meerwaarde creëren
Lijkt me dezelfde vraag, dus hetzelfde antwoord

Diegenen die geen meerwaarde creëren terwijl ze dat wel zouden kunnen.
En voor alle duidelijkheid: hulpbehoevenden ondersteunen is voor mij nog steeds een meerwaarde
Maar je hebt niet geantwoord op mijn vraag: wat is uw probleem met salariswagens of fiscale voordelen in het algemeen ?
1. Salariswagens worden uiteindelijk betaald door de ALLE belastingsbetalers; de bedrijven betalen niets. Vestzak-broekzak operaties... Schaf die ganse subsidiëringsjungle af en begin vanaf scratch.EarthNvstr1 schreef: ↑16 september 2021, 23:41Door 2 dingen:
- meer meerwaarde creëren
- minder (of idealiter niets) uitgeven aan dingen die geen meerwaarde creëren
En voor alle duidelijkheid: hulpbehoevenden ondersteunen is voor mij nog steeds een meerwaarde
Maar je hebt niet geantwoord op mijn vraag: wat is uw probleem met salariswagens of fiscale voordelen in het algemeen ?
2. Meerwaarde creëren doe je niet door belastingen te heffen of te verhogen. Meerwaarde crëer je door mensen aan het werk te zetten in een niet-overheidsjobke. Dus op de vrije markt.
3. "Hulpbehoevenden" is zeer ruim... Iedereen is graag "hulpbehoevend".
Mijn overtuiging.
punt 1 moet je toch eens verduidelijken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
"Schaf die ganse subsidiëringsjungle af en begin vanaf scratch."
Eerlijk gezegd, wat is de haalbaarheid daarvan? Dan kun je even goed een wit blad nemen met als titel "fiscaliteit in België" en eraan beginnen. Heel België is een jungle in quasi alle domeinen. Je gaat door "vanaf scratch" te beginnen nooit maar dan ook nooit de mensen met een salariswagen kunnen compenseren. Ik ben helemaal akkoord dat het een vestzak-broekzak operatie is in theorie, maar iedereen in België beseft dat door ze af te schaffen en de mensen in geld te betalen, je plots geen andere voordelen zal hebben. Je gaat hierdoor niet minder belastingen betalen, ze vinden wel een manier om die extra personenbelasting-inkomsten te spenderen aan andere nutteloze dingen ...
Eerlijk gezegd, wat is de haalbaarheid daarvan? Dan kun je even goed een wit blad nemen met als titel "fiscaliteit in België" en eraan beginnen. Heel België is een jungle in quasi alle domeinen. Je gaat door "vanaf scratch" te beginnen nooit maar dan ook nooit de mensen met een salariswagen kunnen compenseren. Ik ben helemaal akkoord dat het een vestzak-broekzak operatie is in theorie, maar iedereen in België beseft dat door ze af te schaffen en de mensen in geld te betalen, je plots geen andere voordelen zal hebben. Je gaat hierdoor niet minder belastingen betalen, ze vinden wel een manier om die extra personenbelasting-inkomsten te spenderen aan andere nutteloze dingen ...
Ik denk dat ik nog een laatste keer een diesel/benzine ga nemen als volgende bedrijfswagen.
Waarom zo er 'compensatie' moeten zijn.Jiraisking schreef: ↑20 oktober 2021, 17:12 "Schaf die ganse subsidiëringsjungle af en begin vanaf scratch."
Elke belastingsbetaler zal initieel iets meer of iets minder overhouden. Na een tijd zal er een nieuw evenwicht zijn.
De een verliest zijn firmaauto, de andere zijn fietsvergoeding, de derde zijn maaltijdcheques, beleggers worden belast op meerwaarde van aandelen, vastgoed,... Crypto speculaten zullen ook geen uitzondering meer zijn.
Meerdere landen hebben dit reed gedaan, waarom zou dit niet kunnen on België.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.